Als je nou al dit politiek corrigerende gelul achterwege laat en gewoon eens om je heen kijkt weet je dat je je op het niveau begeeft van een dronken aarebei, maar gelijk heb je wel... theoretisch...lekker stukje stemmingmakerij of niet begrijpen wat de cijfers inhouden. 210.000 lux zegt niet veel als je er niet bij vermeld op welke afstand dat gemeten is. lux is lumen per oppervlakte. dus vlak voor een ledje is het heel hoog (het is dus niet handig ze vlak voor je oog te houden) maar aangezien het licht niet gebundeld is in een rechte straal zoals bij een laser wordt het oppervlakte steeds groter en het aantal lux dus steeds lager naarmate de afstand toeneemt. en ook een gewone gloeilamp moet je niet vlak voor je oog houden want dan heb je ook oogletsel te pakken.
Maar dat maakt geen interessant leesvoer voor spektakel en onrustzoekers.ja het is een hele hoge waarde die niks te maken heeft met dat voertuigen te veel licht afgeven tegenwoordig maar dat het licht uit een heel klein oppervlakte komt. als je vind dat voertuigen te veel licht afgeven tegenwoordig geeft dan of de lux waarde op het oppervlak dat beschenen wordt en zoek daar een redelijk vergelijk bij (bijvoorbeeld vergelijk het met halogeen verlichting) of noem het aantal lumen en vergelijk dat met de oude bolletjes. maar neem geen waarde die er niks mee te maken heeft om het dan te vergelijken met naar de zon kijken want de hoeveelheid licht die op je netvlies komt als je naar de zon kijkt is echt vele malen hoger als dat je naar een moderne lamp kijkt van een afstand zoals in het verkeer gebruikelijk. als je een echte journalist bent ga je op zoek naar de echt cijfers en grootheden en hang je niet een heel verhaal op aan 1 waarde in de verkeerde grootheid omdat het dan zo'n lekker sensatiegehalte krijgt.
dat lampen feller zijn als vroeger klopt maar dat zelfde gezeur hebben we ook gehad in de tijd dat we overgingen naar halogeen en toen weer toen gasontlading nieuw was en nu weer met LED. maar een groot gedeelte is psychologie. het wijkt af van het gebruikelijke en daardoor gaan je ogen er onbewust op focussen en verblind het terwijl je bij "normale" koplampen er langs kijkt en dan veel minder last er van hebt.
Dus je blijft erbij dat het maar éven hinderlijk is, totdat iedereen het heeft, net als die H4 lampen toentertijd?bla minder last er van hebt.
Fel licht is niet af te stellen Er is maar één omstandigheid waarbij fel licht niet hinderlijk is... Dat is als je tegenligger juist , dus laag, afgestelde verlichting heeft , de weg vlak en recht is, absoluut niet nat mag zijn (FYI, dat is de laatste 3 maanden niet voorgekomen) , fe tegenligger mag geen gas geven waardoor elevatie optreedt, geen bocht, er mag geen glooiing zijn, dan heb je er idd weiniog last van. Deze situatie komt naar schatting en ervaring 5 procent voor. Dus in 95 % van de gevallen is led verlichting gewoon hinderlijk... Wegkijken op een natte weg lukt niet, dan kan je net zo goed gaan whatsappen. Het OWN in Duitsland is voor deze omstandigheden heel slecht, ik moet daar regelmatig gebruik van maken... Als je dan op een Bundesstrasse in de regen honderden tegenliggers hebt ben je blij als je bij je Hotelletje bent hoor...het licht goed af te stellen
ja het is een hele hoge waarde die niks te maken heeft met dat voertuigen te veel licht afgeven tegenwoordig maar dat het licht uit een heel klein oppervlakte komt. als je vind dat voertuigen te veel licht afgeven tegenwoordig geeft dan of de lux waarde op het oppervlak dat beschenen wordt en zoek daar een redelijk vergelijk bij (bijvoorbeeld vergelijk het met halogeen verlichting) of noem het aantal lumen en vergelijk dat met de oude bolletjes. maar neem geen waarde die er niks mee te maken heeft om het dan te vergelijken met naar de zon kijken want de hoeveelheid licht die op je netvlies komt als je naar de zon kijkt is echt vele malen hoger als dat je naar een moderne lamp kijkt van een afstand zoals in het verkeer gebruikelijk. als je een echte journalist bent ga je op zoek naar de echt cijfers en grootheden en hang je niet een heel verhaal op aan 1 waarde in de verkeerde grootheid omdat het dan zo'n lekker sensatiegehalte krijgt.
dat lampen feller zijn als vroeger klopt maar dat zelfde gezeur hebben we ook gehad in de tijd dat we overgingen naar halogeen en toen weer toen gasontlading nieuw was en nu weer met LED. maar een groot gedeelte is psychologie. het wijkt af van het gebruikelijke en daardoor gaan je ogen er onbewust op focussen en verblind het terwijl je bij "normale" koplampen er langs kijkt en dan veel minder last er van hebt.
Vaak zijn de problematische auto's oude barrels waar de eigenaars een goedkoop setje van aliexpress in geschroefd hebben. Dacht laatst ook weer zo'n verblindend autootje achter me te hebben... Het was een BMW i8...
Ook steeds meer nieuwe audi's en dergelijke hebben die storende ledverlichting. Als ik met de auto terugkom van het werk na een koopavond dan kan ik standaard de gedimde binnenspiegel naar beneden draaien, omdat je anders verblindt wordt
ja het wordt vanzelf gewoon en niet hinderlijk meer maar dat kan wel wat jaren duren voordat er zoveel voertuigen af fabriek mee zijn uitgerust dat het normaal is en mensen niet meer opvalt.Dus je blijft erbij dat het maar éven hinderlijk is, totdat iedereen het heeft, net als die H4 lampen toentertijd?
En dat het dan gewoon is...
Fel licht is niet af te stellen Er is maar één omstandigheid waarbij fel licht niet hinderlijk is... Dat is als je tegenligger juist , dus laag, afgestelde verlichting heeft , de weg vlak en recht is, absoluut niet nat mag zijn (FYI, dat is de laatste 3 maanden niet voorgekomen) , fe tegenligger mag geen gas geven waardoor elevatie optreedt, geen bocht, er mag geen glooiing zijn, dan heb je er idd weiniog last van. Deze situatie komt naar schatting en ervaring 5 procent voor. Dus in 95 % van de gevallen is led verlichting gewoon hinderlijk... Wegkijken op een natte weg lukt niet, dan kan je net zo goed gaan whatsappen. Het OWN in Duitsland is voor deze omstandigheden heel slecht, ik moet daar regelmatig gebruik van maken... Als je dan op een Bundesstrasse in de regen honderden tegenliggers hebt ben je blij als je bij je Hotelletje bent hoor...
Wat is OWN?Dus je blijft erbij dat het maar éven hinderlijk is, totdat iedereen het heeft, net als die H4 lampen toentertijd?
En dat het dan gewoon is...
Fel licht is niet af te stellen Er is maar één omstandigheid waarbij fel licht niet hinderlijk is... Dat is als je tegenligger juist , dus laag, afgestelde verlichting heeft , de weg vlak en recht is, absoluut niet nat mag zijn (FYI, dat is de laatste 3 maanden niet voorgekomen) , fe tegenligger mag geen gas geven waardoor elevatie optreedt, geen bocht, er mag geen glooiing zijn, dan heb je er idd weiniog last van. Deze situatie komt naar schatting en ervaring 5 procent voor. Dus in 95 % van de gevallen is led verlichting gewoon hinderlijk... Wegkijken op een natte weg lukt niet, dan kan je net zo goed gaan whatsappen. Het OWN in Duitsland is voor deze omstandigheden heel slecht, ik moet daar regelmatig gebruik van maken... Als je dan op een Bundesstrasse in de regen honderden tegenliggers hebt ben je blij als je bij je Hotelletje bent hoor...
Die fietsen is inderdaad küt.De theoretische onderbouwing zal vast helemaal kloppen.
Blijft dat in de praktijk de verlichting van auto's, motoren en zelfs fietsen tegenwoordig kan verblindend kunnen zijn.
Zeker op donkere wegen zie je regelmatig alleen 1 grote vlek met licht. Waar de auto er precies achter zit is al moeilijk in te schatten, op welke afstand hij van je is, is nauwelijks in te schatten en het felle licht zorgt ervoor dat je vlak naast het licht.... waar dus de rand van de weg hoort te zitten....simpelweg niets ziet.
Ik had bij MGG s xenon in d'r koplampen geschroefd. Ze vond het niets. Lichte nachtblindheid. De weg voor haar werd zo fel verlicht dat ze de mieren zag oversteken, maar de kant van de weg kon ze eigenlijk niet goed meer zien, juist doordat het weg op de weg zo fel was.
Nu vallen de fietsers tenminste weer minder opik dacht elke keer ,hė een fiets met kutlicht nu heeft iedereen t bijna,en waarom in dit over verlichte land
moeten ze in 020 ook eens doen...
domme K#T fietsers...
en dan zijn ook nog "beschermd"
´zwakke verkeersdeelnemers ´Beschermd?
Vroegüh was je bij voorbaat al dood met zon gedrag.Beschermd?