Vignet

Komt goed

Die hard MF'er
17 sep 2022
459
64
Dames en Heren.

Hoe zit het met vignet? Is een motorfiets ook verplicht om een vignet te hebben in Oostenrijk en slovenie?
 
Dames en Heren.

Hoe zit het met vignet? Is een motorfiets ook verplicht om een vignet te hebben in Oostenrijk en slovenie?
En koop het vooraf.
Asfinag is onverbiddelijk tegen Ausländers. Met het vignet net gekocht in de hand (op de eerste Tankstelle in Österreich) kostte het 120€!
Ik had de paar km ervoor volgens de anhaltführerin illegaal hun snelweg gebruikt.....
 
Er komt overigens verandering in. EU wil eerlijke tolheffingen en ook 1 dags vignetten afdwingen ni is het minimaal 10 dagen.
 
En koop het vooraf.
Asfinag is onverbiddelijk tegen Ausländers. Met het vignet net gekocht in de hand (op de eerste Tankstelle in Österreich) kostte het 120€!
Ik had de paar km ervoor volgens de anhaltführerin illegaal hun snelweg gebruikt.....
😮‍💨🥴🤢
 
Via een asfinag account kan je op kenteken voor Oostenrijk een vignet aanvragen. Ik vind het wel praktisch.
Je kan zelfs de datum achteraf nog verschuiven. Kwam mij goed uit. Ik ging NOG een dag eerder op vakantie.
En bij de Landecker tunnel staan ze ook vaak.. heel tricky stukje. Je zeilt zo de tunnel in... jammer van de centen.
 
In Slovenië kan het tegenwoordig alleen nog maar digitaal aangeschaft worden, maar dat werkt heel eenvoudig. Oostenrijk kan nog wel met een "echt" vignet, maar die koop je gewoon bij nagenoeg iedere pomp in Oostenrijk en binnen ongeveer een kilometer of 50 vanaf de grens in Duitsland. Zowel voor Oostenrijk als Slovenië zijn ze niet duur, dus ik zou de gok niet nemen en gewoon eentje kopen, kost je een paar euro. Wel een einspurige (motor dus), want die zijn goedkoper.
 
Pas op in Oostenrijk, ook al wil je allemaal binnenwegen rijden, soms moet je door een tunnel omdat het niet anders kan. Die tunnel is natuurlijk een klein stukje snelweg. En raad eens wie daar aan de andere kant staan te controleren. Bij Innsbruck is zo'n val gezet.

En ook sommige doorgaande binnenwegen zijn tolplichtig. Dat staat op zich wel netjes aangegeven, maar er omheen rijden is dan eigenlijk niet te doen. Jaren terug ben ik toen gewoon doorgereden maar met de huidige controle op kenteken schiet dat niet meer op. De volgende keer dat ik in Oostenrijk ben koop ik gewoon een virtueel vignet voor 2 weken op het moment dat ik Oostenrijk binnenrijd.
 
Ik weet niet hoe het nu zit met de digitale vignetten voor Oostenrijk, maar voorheen waren ze bij aanschaf niet direct geldig. Iets met het wettelijke herroepingsrecht op online aankopen van 14 dagen ofzo. Ik weet niet precies hoe het zat maar ik heb hem vorig jaar gewoon maar ouderwets bij de pomp gehaald.
 
Ik weet niet hoe het nu zit met de digitale vignetten voor Oostenrijk, maar voorheen waren ze bij aanschaf niet direct geldig. Iets met het wettelijke herroepingsrecht op online aankopen van 14 dagen ofzo. Ik weet niet precies hoe het zat maar ik heb hem vorig jaar gewoon maar ouderwets bij de pomp gehaald.
Allgauer Tor, Bayerische Wald, Vaterstetten... A95 en A96 weet ik niet
 
Ik weet niet hoe het nu zit met de digitale vignetten voor Oostenrijk, maar voorheen waren ze bij aanschaf niet direct geldig. Iets met het wettelijke herroepingsrecht op online aankopen van 14 dagen ofzo.
Hangt er vanaf waar je hem koopt. Bij de Oostenrijkse overheid heb je inderdaad herroepingsrecht en gaat hij pas na 2 weken in. Maar er zijn een aantal sites wat je afstand doet van dat recht en het virtuele vignet wel direct geldig is.

Bijvoorbeeld op deze site: Digitaal vignet Oostenrijk kopen | Direct geldig vignet | i-Vignette
 
Gewoon je vignet op de officiele website kopen (Digital Vignette | ASFINAG). Je kunt je vignet dezelfde dag nog laten ingaan, gewoon aanduiden dat je het voor een bedrijf koopt. Deze melding krijg je dan ook meteen te zien bij het openen vd website. Geen btw nummers of wat dan ook nodig.

IMG_20230627_070658_162.jpg
 
Laatst bewerkt:
Aanvullend: als particulier heb je bij alle aankopen op afstand, een herroepingsrecht van 14 dagen. Als bedrijf heb je dat niet. Daarom kan je hem gelijk in laten gaan als "bedrijfskoper".
 
Begrijp eerlijk gezegd niet waarom je de moeite zou nemen om een vignet digitaal te bestellen voor Oostenrijk (en zorgen dat het geldig is) als ze bij ieder pompstation in de grensstreek verkrijgbaar zijn. Al 20 jaar kopen wij ze 2 x per jaar gewoon bij de pomp. Dat is dus al 40x goed gegaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan