Vignet

Dat klopt, alleen bij zo'n vignet dat je vooraf koopt moet je ook vooraf beslissen wanneer je het in wilt laten gaan. En dat is voor mij niet handig.
 
Voor mij ook niet handig: maximaal flexibel zijn hoe je rijdt en wanneer je vertrekt, pas op het laatst beslissen. (Op mijn werk is alles al gestructureerd, dus tijdens een motorvakantie liever niet). Enne, richting Franse Alpen is tot 4x ff iets doen bij een tolplein. Daar kan ik weer van genieten van de vierkante meters asfalt! Kom daar of s-morgens of erg vroeg of veel later: niet druk, ook in augustus niet (erg vroeg of veel later op de dag dus).
 
Ik zie €9,95? 18,95 is voor auto's
Ik heb vorige week een Oostenrijk-vignet gekocht voor motor.
Direct over de grens bij 1e pompstation gewoon te koop. Voor gebruik motor voor 5 dagen kost €5.80
Voor mij was dat tol om Oostenrijk door te komen. Van Sopron naar Passau.

De startdatum wordt in de rand geponsd. In mijn geval was dat dus 'per direct'.
Onderweg op de snelweg ben ik idd gecontroleerd door politie met een laserpistool. Ik reed ook niet te snel! <hoop ik>

Overigens ben ik al vaker Oostenrijk in Tirol doorgestoken naar Italië,
Als je niet op de snelweg komt heb je helemaal geen vignet nodig.
 
Zijn er ook reizigers die zonder CH vignet de snelweg in Zwitserland rijden met de motor? (m.u.v. de grensovergangen natuurlijk).
(Ik vraag dit voor een vriend...). Immers, de echte old skool plak-sticker is niet op kenteken.
 
Zijn er ook reizigers die zonder CH vignet de snelweg in Zwitserland rijden met de motor? (m.u.v. de grensovergangen natuurlijk).
(Ik vraag dit voor een vriend...). Immers, de echte old skool plak-sticker is niet op kenteken.
Kan je doen, ik ben nog nooit gecontroleerd.
Als je wel gesnapt wordt, kost het €200,00 is mij verteld.
 
Ik heb vorige week een Oostenrijk-vignet gekocht voor motor.
Direct over de grens bij 1e pompstation gewoon te koop. Voor gebruik motor voor 5 dagen kost €5.80
Voor mij was dat tol om Oostenrijk door te komen. Van Sopron naar Passau.

De startdatum wordt in de rand geponsd. In mijn geval was dat dus 'per direct'.
Onderweg op de snelweg ben ik idd gecontroleerd door politie met een laserpistool. Ik reed ook niet te snel! <hoop ik>

Overigens ben ik al vaker Oostenrijk in Tirol doorgestoken naar Italië,
Als je niet op de snelweg komt heb je helemaal geen vignet nodig.
Oh, bij mij was het 5,8 voor 10 dagen (digitaal)
 
Oké. Mijn vriend (...) heeft nl de neiging dat als allesuberorganisiert is (zoals in Zwitserland) om dan recalcitrant te worden.....
 
Oké. Mijn vriend (...) heeft nl de neiging dat als allesuberorganisiert is (zoals in Zwitserland) om dan recalcitrant te worden.....
Herkenbaar. Maar je kunt dan ook dwars zijn door gewoon geen vignet te kopen en de binnenwegen te pakken. Zo heel moeilijk is dat nou ook weer niet. Alhoewel, je moet dan soms verdomd uitkijken om niet per ongeluk toch op een snelweg te belanden, was mijn ervaring vorig jaar.
 
Zijn er ook reizigers die zonder CH vignet de snelweg in Zwitserland rijden met de motor? (m.u.v. de grensovergangen natuurlijk).
(Ik vraag dit voor een vriend...). Immers, de echte old skool plak-sticker is niet op kenteken.
Ik ben wel eens dwars door Zwits gereden zonder vignet.
Ik was aan het toeren en had zeker geen haast.
Maar wat me wel 2x gebeurde dat ik ineens toch de snelweg werd opgestuurd en het eigenlijk niet meer mogelijk was te keren.
Dat terwijl ik eigenlijk provinciale weg had willen vervolgen. Tsja, eenmaal de snelweg opgestuurd, dan direct bij de eerste afslag er vanaf.
Heel erg opletten dus! Nee, verder nooit iets van gehoord!

Heb je dan wel een vignet-sticker, dan is de snelweg ook niet gegarandeerd.
In de nazomer als de ergste vakantie-drukte voorbij is gaan die Zwitsers nog flink aan het werk met de wegen.
In september wilde ik in de nachtelijke uren door de Gotthard-tunnel, dat was dus vette pech. AFGESLOTEN!!
Moest ik midden in de nacht over de pass, waar het ook nog regende en glad was. Ging nog bijna op m'n plaat! :X
 
Volgens mij hebben ze in Oostenrijk alleen maar 10-dagen, 2-maand en jaar vignetten.

Zwitserland zonder vignet...ik zou het gewoon niet doen. Het is wel weer typisch Hollands gedrag.
Marktplaats... soit.. maar zorg er wel voor dat je de aankoopbon erbij hebt. Want dat is voorwaarde nummer 2.
 
Zwitserland zover vignet vind ik geen enkel probleem. Snelwegen kom ik toch niet op vakantie. Oostenrijk lijkt iets anders omdat er ook een paar Schnellstraßen (zeg maar autowegen) zijn waar het vignet verplicht is. Die zijn wat moeilijker te omzeilen.
 
Volgens mij hebben ze in Oostenrijk alleen maar 10-dagen, 2-maand en jaar vignetten.

Zwitserland zonder vignet...ik zou het gewoon niet doen. Het is wel weer typisch Hollands gedrag.
Marktplaats... soit.. maar zorg er wel voor dat je de aankoopbon erbij hebt. Want dat is voorwaarde nummer 2.
Waarom de aankoopbon?
In Zwits wel eens een vignet gekocht direct aan de grens. Dan gaat de bbh bon bij mij ook direct in de kliko.
 
Weer wat geleerd!

Meestal gooi ik bonnetjes van onbenullige zaken direct in de afvalbak.
Tsja, dat is/ was voor mij dan ook voor een vignet van een paar tientjes.
Ik ga er de vlgde keer aan denken.
 

Handig om te weten over het vignet Zwitserland 2023​

  • Bij een kapotte autoruit heb je recht op een nieuw vignet, indien je bewijs hebt van de situatie.
  • Bij rijden zonder vignet riskeer je een boete van CHF 200,-
  • Bewaar ook de achterkant van de sticker en een eventuele bon als bewijs van aankoop.
  • Beschadigde vignetten zijn niet meer geldig.
  • Vignetten die niet meer geldig zijn moeten worden verwijderd.
 
Herkenbaar. Maar je kunt dan ook dwars zijn door gewoon geen vignet te kopen en de binnenwegen te pakken. Zo heel moeilijk is dat nou ook weer niet. Alhoewel, je moet dan soms verdomd uitkijken om niet per ongeluk toch op een snelweg te belanden, was mijn ervaring vorig jaar.

Ik heb er totaal geen moeite mee om van de snelwegen af te blijven.
Gewoon de blauwe bordjes volgen, niet de groene.
Dan kom je nog eens ergens. Als je op de snelste manier door Zwitserland wil dan is de snelweg (em dus een vignet) wel handig.
 
Het hangt er maar net vanaf hoe je reis in elkaar zit, hoeveel tijd je hebt en wat voor weer het is.
En dat kan voor iedereen anders zijn.
 
In Zwitserland dorp in dorp uit rijden is ook niet alles. Net als in Nederland overigens.
Dat is de verrassende overeenkomst tussen het vlakke Nederland en het bergachtige Zwitserland: zonder snelwegen schiet het meestal weinig op.
 
Zwitserland is uberorganisiert en betuttelend naar mijn mening. Maar de natuur is onbetaalbaar!!! (Net als de automatenkoffie bij Rastplatz Gotthard Nord en Sud.....maar wel super scenery!).
 
Ik had een digitaal vignet voor Oostenrijk , waren we lekker aan het km vreten de eerste dag en zijn we in 1 keer doorgereden😃 2 dagen te vroeg dus voor me vignet. Toch noch maar een sticker gekocht bij de pomp ergens om gezeul te voorkomen. Na een paar dagen Oostenrijk door naar Italy en de stelvio gepakt naar Zwitserland, digitaal vignet maar gekocht , 40,- euro voor een jaar das wel wat jammer,..
Even een vraag , de sticker voor Oostenrijk kon ik kwijt achter het windscherm maar bij de mederijder zat daar geen windscherm op, hoe doe je dat dan ? Als het een raam sticker is?
 
Terug
Bovenaan Onderaan