Vignet

Zwitserland is uberorganisiert en betuttelend naar mijn mening. Maar de natuur is onbetaalbaar!!! (Net als de automatenkoffie bij Rastplatz Gotthard Nord en Sud.....maar wel super scenery!).

Op welke manier uit zich dat betuttelende dan?
Ik kom er net vandaan, maar ik heb er niks van gemerkt.
 
Ik had een digitaal vignet voor Oostenrijk , waren we lekker aan het km vreten de eerste dag en zijn we in 1 keer doorgereden😃 2 dagen te vroeg dus voor me vignet. Toch noch maar een sticker gekocht bij de pomp ergens om gezeul te voorkomen. Na een paar dagen Oostenrijk door naar Italy en de stelvio gepakt naar Zwitserland, digitaal vignet maar gekocht , 40,- euro voor een jaar das wel wat jammer,..
Even een vraag , de sticker voor Oostenrijk kon ik kwijt achter het windscherm maar bij de mederijder zat daar geen windscherm op, hoe doe je dat dan ? Als het een raam sticker is?

Je had het Oostenrijk vignet digitaal van datum kunnen wijzigen, heb ik ook gedaan. Ik ging ineens NOG een dagje eerder op pad.
En volgens mij (althans ik weet het van Zwitserland) hoeft die sticker niet zichtbaar geplakt te zijn maar moet deze op een niet verwisselbaar onderdeel van de motor geplakt zijn. Bij staande houding moet je aan kunnen tonen dat je de sticker op jouw motor geplakt hebt.
 
Van de Zwitserse sticker weet ik dat die aan twee kanten leesbaar is. Maar als ik @Harmonizer begrijp is de Oostenrijkse sticker maar van één kant leesbaar en als je hem dan ergens op de motor plakt is hij niet te lezen omdat die bedoeld is aan de binnenkant van een raam te zitten.

Ik heb me overigens laten vertellen dat de Zwitserse sticker eigenlijk niet op de binnenkant van het scherm van een motor mag omdat je dat scherm makkelijk kunt wisselen met een andere motor. Hij zou moeten op een onderdeel van de motor dat moeilijk te verwijderen is. Die ene keer dat ik zo'n sticker had, heb ik hem wel gewoon aan de binnenkant van mijn ruit geplakt, maar in totaal ook misschien net 5km snelweg gereden dus weinig kans op controle gehad.
 
Je had het Oostenrijk vignet digitaal van datum kunnen wijzigen, heb ik ook gedaan. Ik ging ineens NOG een dagje eerder op pad.
En volgens mij (althans ik weet het van Zwitserland) hoeft die sticker niet zichtbaar geplakt te zijn maar moet deze op een niet verwisselbaar onderdeel van de motor geplakt zijn. Bij staande houding moet je aan kunnen tonen dat je de sticker op jouw motor geplakt hebt.
Ahh, dan weten we dat voor de volgende keer, want het is zeker niet de laatste keer, ik haal hem dan trouwens bij de pomp ergens.
 
Van de Zwitserse sticker weet ik dat die aan twee kanten leesbaar is. Maar als ik @Harmonizer begrijp is de Oostenrijkse sticker maar van één kant leesbaar en als je hem dan ergens op de motor plakt is hij niet te lezen omdat die bedoeld is aan de binnenkant van een raam te zitten.

Ik heb me overigens laten vertellen dat de Zwitserse sticker eigenlijk niet op de binnenkant van het scherm van een motor mag omdat je dat scherm makkelijk kunt wisselen met een andere motor. Hij zou moeten op een onderdeel van de motor dat moeilijk te verwijderen is. Die ene keer dat ik zo'n sticker had, heb ik hem wel gewoon aan de binnenkant van mijn ruit geplakt, maar in totaal ook misschien net 5km snelweg gereden dus weinig kans op controle gehad.
inderdaad , zo ziet hij eruit , ik zie geen mogelijkheid omdat leesbaar te maken.
 

Bijlagen

  • IMG_6453.jpeg
    IMG_6453.jpeg
    128,3 KB · Weergaven: 12
  • IMG_6452.jpeg
    IMG_6452.jpeg
    240,4 KB · Weergaven: 12
  • IMG_6451.jpeg
    IMG_6451.jpeg
    265,1 KB · Weergaven: 13
Voor de motor is er èen die aan de andere kant plakt. Niet elke caissière weet dat. Moet je wel de andere intact teruggeven.
 
Voor de motor is er èen die aan de andere kant plakt. Niet elke caissière weet dat. Moet je wel de andere intact teruggeven.
bedankt , ze bestaan dis dan wel, we wilden nog terug maar engels kon die niet echt en ons duits is net fries.
 
Ik heb er totaal geen moeite mee om van de snelwegen af te blijven.
Gewoon de blauwe bordjes volgen, niet de groene.
Dan kom je nog eens ergens. Als je op de snelste manier door Zwitserland wil dan is de snelweg (em dus een vignet) wel handig.
Als ik naar (midden of zuid) Italië ga, dan is de Deutschland maar ook Zwits, afstand die ik vooral snel wil overbruggen.
Dan wordt het dus wel de snelweg. Een gemütliche Rundfahrt, doe ik wel een andere keer.
Eigenlijk vind ik Zwits met al die bergen vooral een hindernis als ik snel naar het zuiden wil.

Kom net terug uit Frankrijk. (Vercors-Cévennes-Dordogne)
De eerste km's thuisreis vanuit de Dordogne gingen over hele smalle weggetjes. (schiet geen reet op)
Eenmaal op de autoroute kon ik eindelijk het gas opendraaien. Gemiddelde weer omhoog brengen.
De Blackbird blijkt op lange afstand de ideale motor om constante hoge snelheden te rijden.
Jammer eigenlijk, dat er onderweg steeds meer radars staan. Zo kan je geen tempo houden.

Onderweg nog een stokbrood gekocht en besmeerd met mijn laatste blikje Unox leverpastei. Verse koffie erbij gezet.
Na binnenkomst NL bij Breda heb ik mij door de Garmin naar een 'echte' snackbar laten sturen. (dus niet die met M :X )
Een goede snackbar, en de shoarma-schotel die ik bestelde die ging er goed in. Had ik zin an!!

Ik heb me overigens laten vertellen dat de Zwitserse sticker eigenlijk niet op de binnenkant van het scherm van een motor mag omdat je dat scherm makkelijk kunt wisselen met een andere motor. Hij zou moeten op een onderdeel van de motor dat moeilijk te verwijderen is.
De meeste onderdelen zijn redelijk eenvoudig om te wisselen.
Dan zou je 'm op het frame moeten plakken, maar dan is ie weer niet goed zichtbaar.
Ik plak(te) altijd midden op de kuipruit. Nooit probleem mee gehad.
Mijn Oostenrijk-sticker van 2 weken geleden pronkt nu midden op de ruit van de FZ.
En ja, die ruit is er snel af te schroeven. Maar hoeveel FZ's rijden er nog waar die ruit op kan passen?
 
Laatst bewerkt:
Als ik naar (midden of zuid) Italië ga, dan is de Deutschland maar ook Zwits, afstand die ik vooral snel wil overbruggen.
Dan wordt het dus wel de snelweg. Een gemütliche Rundfahrt, doe ik wel een andere keer.
Eigenlijk vind ik Zwits met al die bergen vooral een hindernis als ik snel naar het zuiden wil.

Kom net terug uit Frankrijk. (Vercors-Cévennes-Dordogne)
De eerste km's thuisreis vanuit de Dordogne gingen over hele smalle weggetjes. (schiet geen reet op)
Eenmaal op de autoroute kon ik eindelijk het gas opendraaien. Gemiddelde weer omhoog brengen.
De Blackbird blijkt op lange afstand de ideale motor om constante hoge snelheden te rijden.
Jammer eigenlijk, dat er onderweg steeds meer radars staan. Zo kan je geen tempo houden.

Onderweg nog een stokbrood gekocht en besmeerd met mijn laatste blikje Unox leverpastei. Verse koffie erbij gezet.
Na binnenkomst NL bij Breda heb ik mij door de Garmin naar een 'echte' snackbar laten sturen. (dus niet die met M :X )
Een goede snackbar, en de shoarma-schotel die ik bestelde die ging er goed in. Had ik zin an!!


De meeste onderdelen zijn redelijk eenvoudig om te wisselen.
Dan zou je 'm op het frame moeten plakken, maar dan is ie weer niet goed zichtbaar.
Ik plak(te) altijd midden op de kuipruit. Nooit probleem mee gehad.
Mijn Oostenrijk-sticker van 2 weken geleden pronkt nu midden op de ruit van de FZ.
En ja, die ruit is er snel af te schroeven. Maar hoeveel FZ's rijden er nog waar die ruit op kan passen?
Hij hoeft in Zwitserland niet zichtbaar te zijn.
 
Volgende maand naar Zwitserland, en ik twijfel over dat Vignet. Het adres waar ik moet zijn is 65 km vanaf Basel, de route terug leidt via Frankrijk. Ik kan alles over binnenwegen doen, dat is denk ik ook mooier. Dan lijkt het me onnodig om voor die drie dagen dat ik in het land ben een vignet te kopen, maar is dat verstandig?
 
In welke zin verstandig?
Als je niet op een weg gaat rijd rijden waar je het vignet voor nodig hebt dan lijkt het mij zonde van het geld.
 
Volgende maand naar Zwitserland, en ik twijfel over dat Vignet. Het adres waar ik moet zijn is 65 km vanaf Basel, de route terug leidt via Frankrijk. Ik kan alles over binnenwegen doen, dat is denk ik ook mooier. Dan lijkt het me onnodig om voor die drie dagen dat ik in het land ben een vignet te kopen, maar is dat verstandig?
Ik zou het inderdaad gewoon lekker zonder vignet doen. Gewoon zorgen dat je niet op de snelweg komt maar dat is in Zwitserland niet zo moeilijk. En sowieso mooier.
 
Volgens mij hebben ze in Oostenrijk alleen maar 10-dagen, 2-maand en jaar vignetten.

Zwitserland zonder vignet...ik zou het gewoon niet doen. Het is wel weer typisch Hollands gedrag.
Marktplaats... soit.. maar zorg er wel voor dat je de aankoopbon erbij hebt. Want dat is voorwaarde nummer 2.
Voor de motor 10 dagen en 2 maanden. Jaar vignet is niet mogelijk.
 
Volgende maand naar Zwitserland, en ik twijfel over dat Vignet. Het adres waar ik moet zijn is 65 km vanaf Basel, de route terug leidt via Frankrijk. Ik kan alles over binnenwegen doen, dat is denk ik ook mooier. Dan lijkt het me onnodig om voor die drie dagen dat ik in het land ben een vignet te kopen, maar is dat verstandig?
Ik ben enkele jaren terug dwars door Zwits gereden zonder vignet.
Oke, ik was aan het toeren en had alle tijd.
Chamonix(F)-Furka-Oberalp-Chur naar Bregenz(A) Dat ging prima!!
 
Wij hadden hem gekocht maar de volgende keer ook zonder, ik ben op vak dan .
Het is metteen voor een jaar , beetje toerist onvriendelijk.
 
Zwitserland zonder vignet...ik zou het gewoon niet doen. Het is wel weer typisch Hollands gedrag.

Waarom zou je het wel doen als je weet dat je toch geen snelweg gaat rijden. Het is ook in Zwitserland niet moeilijk om die snelwegen te vermijden omdat ze er op de mooie plekken toch niet zijn.
Ik heb een paar keer een Zwitsers vignet gehad omdat ik op de motor een fietstocht begeleidde. Toen wilde de organisatie graag dat de motards een vignet hadden om zich in noodgevallen snel te kunnen verplaatsen. Bijvoorbeeld om mee te rijden met een ambulance naar een ziekenhuis om daar lokaal de ogen en oren te zijn. Eén van die jaren was ik daarna zelf in Zwitserland met de gedacht "gratis vignet, even lekker de snelweg op". Maar ik heb op geen enkele plek een reden gevonden om de snelweg op te gaan en dus ook niet gedaan.

Oostenrijk ligt tegenwoordig iets anders, omdat daar inmiddels ook sommige Schnellstrassen tolplichtig zijn. En die vermijden betekent dat je dan vaak echt dwars door elke dorpje moet. Maar daar kun je een vignet voor een paar dagen nemen in plaats van direct in één keer voor een heel jaar.
 
Als je de snelweg op moet dan inderdaad gewoon een vignet.
Hierboven gaf ik aan dat ik Zwits heb doorkruist ZONDER vignet.
Lekker toeren en genieten van de bergen.

Natuurlijk koop je wel een vignet op doorreis.
Als Italië het reisdoel is ga ik echt geen pas-wegen rijden.
Dan is het met vignet en in ca 3 uurtjes de Alpen oversteken. Fahr'n-fahr'n-fahr'n auf der Autobahn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan