Volledig verbod op brandstof voertuigen, OOK MOTOREN

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
In het kader van milieu mogen ze wel eens wat nieuws aanschaffen ipv met een ouwe kenker 707 te vliegen.
Och ja.. De meeste zijn wel uitgerust met de vernieuwde cfm56 (soortgelijke versie die je ook ziet op de 737ng/A320ceo) motoren die wel een stuk zuiniger er properder zijn.
Maar het geluid van de vorige low bypass motoren is wel een stuk beter 😍

Zoals Jeremy Clarkson ooit eens zei over Amerikaanse automotoren: it turns fuel into sound.

 
Och ja.. De meeste zijn wel uitgerust met de vernieuwde cfm56 (soortgelijke versie die je ook ziet op de 737ng/A320ceo) motoren die wel een stuk zuiniger er properder zijn.
Maar het geluid van de vorige low bypass motoren is wel een stuk beter 😍

Zoals Jeremy Clarkson ooit eens zei over Amerikaanse automotoren: it turns fuel into sound.

Deze in ieder geval niet, dit zijn motoren van Pratt & Whitney.
 
Vandaag onderhoud aan mijn motor gedaan (klein - 125.000km).
Bougies vervangen.
Achter remblokken vervangen.
Koppelstuk uitlaatcollector/eindbuis gecleaned en ingespoten met hittebestendige alu lak.
Olie, oliefilter, en benzinefilter zijn voor binnen 5.000km.
Luchfilter en kleppen stellen is voor binnen 25.000km.

En laat ik eerlijk zijn, net als velen zal ik dit wel missen in de toekomst. Maar niet in die zin dat het heilig is voor mij.
Want laat ik al even eerlijk zijn, de zaken die ik in het rood heb gezet, ik zou blij zijn dat ik daar van af ben!
 
Zoek eerst maar eens op wat perpetume energie precies betekent/inhoudt.
Ik heb hem gevonden!

1639318291843.png
 
Wat mij betreft mogen ze die zo uitbrengen!
Alleen vrees ik dat ze die, ondanks elektrisch, toch in een "slechte milieuklasse" zouden pkaatsen in de EU, wegens gebrek aan goede aerodynamica.

Enige wat ik jammer vind, zijn die "pixel" verlichting. Maar ik vrees dat dit bij Hyundai de komende 10 tot 15 jaar de standaard word.
Ach, als de rest maar ok is (range, laadtijd en comfort), zou ik er wel mee kunnen leven.
 
Vandaag onderhoud aan mijn motor gedaan (klein - 125.000km).
Bougies vervangen.
Achter remblokken vervangen.
Koppelstuk uitlaatcollector/eindbuis gecleaned en ingespoten met hittebestendige alu lak.
Olie, oliefilter, en benzinefilter zijn voor binnen 5.000km.
Luchfilter en kleppen stellen is voor binnen 25.000km.

En laat ik eerlijk zijn, net als velen zal ik dit wel missen in de toekomst. Maar niet in die zin dat het heilig is voor mij.
Want laat ik al even eerlijk zijn, de zaken die ik in het rood heb gezet, ik zou blij zijn dat ik daar van af ben!
om de 5000 kn je olie en benzinefilter vervangen ??
 
om de 5000 kn je olie en benzinefilter vervangen ??
Om de 10.000 olie en oliefilter.
Benzinefilter en luchtfilter afhankelijk van de staat, maar uiterlijk om de 50.000km.
Bougies elke 25.000km.
Kleppen nakijken en indien nodig, stellen, elke 50.000km.
Al de rest is regelmatig nakijken en indien nodig herstellen/vervangen.

Olie moet volgens het boekje op 6.000km.
Oliefilter om de 18.000km.
Bougies elke 12.000km.
Luchtfilter en benzinefilter naargelang de staat, maar uiterlijk om de 50.000km.
Kleppen nakijken en eventueel stellen, elke 12.000km.

Olie doe ik dus pas om de 10.000km, op advies van Suzuki zelf, omdat ik rustig rijd, en lange afstanden doe, en de motor geen "winterslaap" doet. Die 6.000km interval is berekend op gemiddelden, omdat er veel zijn die die 6.000km zelfs niet in een jaar halen.

Ik doe dus ruim 30.000km per jaar (een keertje boven de 40.000km uitgekomen ook).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
"Lekker" detail ... in B gaat de elektriciteits prijs komend jaar, ná de huidige prijs stijgingen, nog eens met 700% omhoog, ja, ZEVENHONDERD PROCENT!

Ik betaal nu 130€/maand aan elektriciteit ... reken maar uit ...

Laat dat elektrisch rijden maar zijn voor wat het is 😪
 
"Lekker" detail ... in B gaat de elektriciteits prijs komend jaar, ná de huidige prijs stijgingen, nog eens met 700% omhoog, ja, ZEVENHONDERD PROCENT!

Ik betaal nu 130€/maand aan elektriciteit ... reken maar uit ...

Laat dat elektrisch rijden maar zijn voor wat het is 😪
Blijkbaar breken in België nieuwe tijden voor de verbrandingsmotor aan.
 
Blijkbaar breken in België nieuwe tijden voor de verbrandingsmotor aan.
Ik denk het niet. Daar ben je over 5 a 10 jaar niks meer mee.

€910 per maand.
Idd. Maar ik geloof nooit dat ze die prijs stijging er ook effectief door krijgen. Ze kunnen het niet maken dat een modaal gezin tussen de 700 en 1300€ per maand aan elektriciteit moet betalen. Dat is gewoon onmogelijk. Maar dat de facturen sterk zullen stijgen is een feit.

zonnecollectors rap terug verdiend!
Geloof me, is onze prioriteit nr.1 nu, om te kijken of we niet voor zonnepanelen kunnen gaan, liefst met een batterij er meteen bij.
Momenteel zitten we aan een dag gemiddelde van 9,5kWh. Als de kinderen hier zijn en het is nodig de radiatoren (elektrische) op hun kamer te gebruiken, wat in de winter nu eenmaal nodig is, met dan nog wat extra wasmachines en droogkast erbij, iedereen douche of bad (elektrische warm water boiler), pieken we wel eens tot 25 a 30 kWh op één dag.

Het zijn dan vooral de zware verbruikers die ik via die batterij zou willen gebruiken. In de week kan die batterij opladen, in het weekend kan ze dan leeg getrokken worden.

Ik heb er alleen momenteel geen idee van hoeveel kWh (betaalbare) thuisbatterijen hebben, en hoeveel m2 zonnepanelen je nodig hebt om die batterij op 1 dag opgeladen te krijgen.

De keuken en eetkamer zijn bijna klaar. Eens die klaar zijn, eens wat informatie inwinnen.
 
"Lekker" detail ... in B gaat de elektriciteits prijs komend jaar, ná de huidige prijs stijgingen, nog eens met 700% omhoog, ja, ZEVENHONDERD PROCENT!

Ik betaal nu 130€/maand aan elektriciteit ... reken maar uit ...

Laat dat elektrisch rijden maar zijn voor wat het is 😪
Bedoelen ze niet het kale levertarief zonder de beladingen?
 
Een dieselaggregaat in de tuin lijkt mij dan voordeliger
Ik denk het niet.
Een diesel auto die stationair onbelast draait, verbruikt 0,4 tot 0,6 liter per uur. Laten we even voor het gemak 0,5 liter tellen.
Dat is 12 liter per dag.
Ofte 360 liter per maand.
Aan 1,650€/L is dat 594€/maand.
En ... dat is gerekend dat die ONBELAST draait ...

Oke, die kan ook op mazout draaien, dat is momenteel 0,75€/L, dus 270€/maand, maar ook hier ... onbelast.
Hoeveel zou het verbruik zijn om 10kWh op te leveren?
Als je er dan nog een batterij aan koppelt zou dat agregraat 's nachts uit kunnen natuurlijk.

En nu even alle gekheid op een stokje ... he sloopte al door mijn hoofd hoor, een eigen generator ... maar haalt het wat uit is de vraag ...

Bedoelen ze niet het kale levertarief zonder de beladingen?
Zonder belastingen of zo bedoel je?
Het zal wel zoiets zijn, maar dan nog is het financieel onhaalbaar voor 95% van de bevolking.

Het is al erg genoeg met de gas. Mensen die op gas verwarmen mogen volgend jaar tegen een extra 2.000€ op jaarbasis aankijken :X
Ben ik effe blij dat ik geen gas heb ... en al even blij dat hier in onze straat ook geen gasleiding ligt, want daardoor mogen wij nog wél een nieuwe mazoutbrander plaatsen. Ik denk eraan om ene te plaatsen die ook het sanitaire warm water verzorgd, dan kan die elektrische warmwater boiler afgekoppeld worden, want dat is momenteel zowat de grootste verbruiker. Oke, dan gaat het mazout verbruik wel wat omhoog, maar dat zal (hoop ik) minder erg zijn dan die vele kWh's ...

Ach ja ... wat je ook doet, het is onvoorspelbaar. Wat vandaag goed en voordelig is, kan morgen nadelig en veel te duur zijn.

Het is trouwens vanwege heel die milieu/energie hysterie dat we voor de kinderen hun kamers kozen om elektrische radiatoren te zetten. Nu veel spijt van. Als er volgend jaar nog geen zonnepanelen kunnen komen, gaan die er tegen volgende winter weer uit, en ga ik zien hoe ik zonder al te veel breekwerk (hun kamers zijn pas volledig en mooi gerenoveerd :') ), de leidingen van de mazout verwarming kan doortrekken en komen er alsnog gewone radiatoren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@DKP gooi die rekenmachine aub eens in de vuilbak en geniet een beetje. Als ze iedereen arm maken is niemand arm meer..
Het zal geen zo'n vaart lopen.
Start die gsxf op en ga een ritje rijden.
 
Ik gaf het ook alleen als voorbeeld dat ik, en velen met mij nog helemaal niet in de markt zijn voor een EV. Ik kan helemaal niet opgewonden raken van auto's. Ik kan niet jaloers worden op iemand met eenluxe auto en heb zelf ook geen behoefte om er mee te pronken. Het is handig om boodschappen te doen, meer niet. Een auto is in mijn ogen de meest stomme investering die je kan doen.
Het is voor mij dus helemaal geen afweging, Ik ga pas voor een EV kijken als de benzine alleen nog in Jerrycans te koop is en mijn Seatje een waardevolle klassieker. En waarschijnlijk ben ik dan al te oud om nog aan het verkeer deel te
Ik kan mij hier in vinden, buiten de lease auto (op benzine) van mijn vrouw staat hier niets nieuws op de oprit. Zelfs mijn auto’s zijn oud omdat ik niets zie in al het nieuwe spul, er zit voor mij persoonlijk geen gevoel in, geen emotie alleen een hoop plastic.
Leuk de Tesla van de buurman een enorm koppel mooi om een keer te proberen en wat moet ik met ipad voor mijn snuffert?
Als ik het warmer of kouder wil hebben is het draaien aan één knop genoeg i.p.v. scrollen door een menu.

De afhankelijkheid van de dealer is niets voor mij buiten het prijskaartje wat daar aan vast zit voelt dit voor mij niet goed.
Ik verbaas me dan als ik hoor wat de buurman bij Tesla moet aftikken voor wat software opdates, controles etc.

Kilometer standen? Een van mijn Saabs heeft de 650000 aangetikt, een kennis zijn Volvo Amazon 1 miljoen km. Van mijn motoren is alles ook oud mijn Honda cb 750 had meer dan 100000 km gelopen.
Bij reparatie zijn er zat gebruikte onderdelen verkrijgbaar, nieuw is ook geen probleem.

Daarbij is het leuk omdat binnen een kring van mede idioten te doen je helpt elkaar, leent wat uit krijgt wat terug, lullen over techniek, politiek,, vakantie etc.
Een totaal plaatje wat ik niet terug zal vinden bij het electrische spul.
En nu we in een maatschappij leven die compleet in de war is, is het bovenstaande juist hetgeen mij door deze maffe tijden helpt.
 
Ik denk het niet.
Een diesel auto die stationair onbelast draait, verbruikt 0,4 tot 0,6 liter per uur. Laten we even voor het gemak 0,5 liter tellen.
Dat is 12 liter per dag.
Ofte 360 liter per maand.
Aan 1,650€/L is dat 594€/maand.
En ... dat is gerekend dat die ONBELAST draait ...

Oke, die kan ook op mazout draaien, dat is momenteel 0,75€/L, dus 270€/maand, maar ook hier ... onbelast.
Hoeveel zou het verbruik zijn om 10kWh op te leveren?
Als je er dan nog een batterij aan koppelt zou dat agregraat 's nachts uit kunnen natuurlijk.

En nu even alle gekheid op een stokje ... he sloopte al door mijn hoofd hoor, een eigen generator ... maar haalt het wat uit is de vraag ...


Zonder belastingen of zo bedoel je?
Het zal wel zoiets zijn, maar dan nog is het financieel onhaalbaar voor 95% van de bevolking.

Het is al erg genoeg met de gas. Mensen die op gas verwarmen mogen volgend jaar tegen een extra 2.000€ op jaarbasis aankijken :X
Ben ik effe blij dat ik geen gas heb ... en al even blij dat hier in onze straat ook geen gasleiding ligt, want daardoor mogen wij nog wél een nieuwe mazoutbrander plaatsen. Ik denk eraan om ene te plaatsen die ook het sanitaire warm water verzorgd, dan kan die elektrische warmwater boiler afgekoppeld worden, want dat is momenteel zowat de grootste verbruiker. Oke, dan gaat het mazout verbruik wel wat omhoog, maar dat zal (hoop ik) minder erg zijn dan die vele kWh's ...

Ach ja ... wat je ook doet, het is onvoorspelbaar. Wat vandaag goed en voordelig is, kan morgen nadelig en veel te duur zijn.

Het is trouwens vanwege heel die milieu/energie hysterie dat we voor de kinderen hun kamers kozen om elektrische radiatoren te zetten. Nu veel spijt van. Als er volgend jaar nog geen zonnepanelen kunnen komen, gaan die er tegen volgende winter weer uit, en ga ik zien hoe ik zonder al te veel breekwerk (hun kamers zijn pas volledig en mooi gerenoveerd :') ), de leidingen van de mazout verwarming kan doortrekken en komen er alsnog gewone radiatoren.

Dan een aggregaat met een gasmotor.
Lpg is in België toch ook de goedkoopste brandstof?
 
resize


resize



Okee, je koopt een Tesla en als dan na een jaar of acht de accu's moeten worden vervangen, met een kostenpostje van slechts 17000 pond, blaas je hem gewoon op. Sommige mensen gaan wat ver in hun ontevredenheid.
 
resize


resize



Okee, je koopt een Tesla en als dan na een jaar of acht de accu's moeten worden vervangen, met een kostenpostje van slechts 17000 pond, blaas je hem gewoon op. Sommige mensen gaan wat ver in hun ontevredenheid.
Regelmatig in Finland geweest voor mijn werk en Finnen zijn inderdaad apart :)
Kan er wel om lachen.....
Filmpje
 
Waar we mee te maken krijgen binnenkort is de tweedehands markt in elektrische voertuigen en zoals het filmpje een paar posten hierboven laat zien, was de eigenaar van de Tesla er klaar mee en blies zijn auto van 130.000 euro op omdat er een nieuwe accu in moest van 20.000 euro.

Op het HT forum lees ik dat een grote dealer in Haarlem momenteel meer dan 16 ton gewicht aan accu's in de werkplaats heeft staan omdat die bij meer dan 150 Opel EV's moeten worden vervangen onder garantie.

Op het HT forum lees ik dit: Bij ons op het werk een tijdje terug een accu van een MB EQC vervangen ( onder garantie ) , prijs 37500 voor alleen de accu !

Dat gaat volgens mij betekenen dat de handel in de wat oudere EV's niet zal gaan vlotten, want wie koopt er een auto van een jaar of zes tot acht oud waarvan de kans groot is dat je binnenkort voor zeer hoge kosten komt te staan?

Bijvoorbeeld: mijn MX5 maakt een geluidje dat me niet bevalt, maar een gereviseerde ruilmotor kost maar 1500 euro.

index.php
140338171433930398..jpg


Accu's
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan