Volledig verbod op brandstof voertuigen, OOK MOTOREN

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum

Trein met bovenleiding is nog steeds een EV

Voor vrachtwagens en bussen is er het nodige op de markt en zie steeds meer langzaam gaan overstappen.
Wanneer de range van 350km naar 500-800km gaat zoals nu de fabrikanten beloven voor de nieuwe modellen, dan verwacht ik een snelle overstap.
Ja en heeft een vast traject ook.

Dat binnenvaartschip is wel mooi, vreemd dat het nog niet op grote schaal wordt toegepast want je weet wel...de TCO...
 
Wat is de reikwijdte van die E-tron als je er een caravan achter hangt eigenlijk?
Geen idee wat die zelfs is zónder caravan. Maar ik vermoed toch pakweg 500km.
Het was echt wel een forse caravan, nog wel een enkel asser, maar echt wel groot, zijn e-tron kon er vlot in als je er een poort in zou zetten :P
Hij reed wel rustig, bewust denk ik. Hij had wel zo een in Duitsland gebruikelijke sticker op de caravan dat hij 100km/u mag.
Ik vermoed dat de actieradius misschien halveert in zijn geval, gezien het type auto en zijn rijstijl durf ik te geloven dat 250km mogelijk moet zijn.
Om de 2,5 uur "effe pauze" is eerder een zegen dan een vloek.
Ja, je komt een dikke halve dag later aan in zuid Spanje, maar je hebt onderweg de nodige rust gehad, dus dat is alleen maar goed.

Dat is geen caravan, dat is een hondehok op wielen :+
Lees het later wel eens, want lijkt wel interessant, net gegeten, effe rusten, en weer aan het werk in huis ;)


Is dat voor motoren hetzelfde?
Mijn Energica heeft 107 kW dat zou dus 5000 eur inschrijving zijn :X
Het is alvast kW afhankelijk, maar ben niet zeker of die tarieven gelijk lopen. Ik dacht het niet zelfs.
Maar met 107 kW is het nog geen 5.000€. Ook niet voor een auto. Ik moet trouwens eens opzoeken wat ik betaalde voor mijn auto, was iets rond de 900€ voor 141pk, oftewel 104 kW. Was die gelimiteerd geweest op 100 kW, wat men bij Volkswagen doet, is het plots maar pakweg 500€ meer.
Ik weet niet de precieze tarieven uit mijn hoofd, en wellicht zullen in de toekomst nog fors stijgen voor ICE's, maar ik dacht dat het tussen 100 en 130 kW rond die 900€ is, vanaf 131kW wordt het plots veel duurder, en ik dacht vanaf om en bij de 175kW ga je die 2.500€ grens over. En niet veel hoger de 5.000€ grens. Veel EV's zitten daar aan, of toch op zijn minst aan de 2.500€ grens.
Zolang EV's nog vrijgesteld zijn van die BIV, is er niks aan de hand. Maar eens ze dat invoeren, is na de forse stijging van de elektriciteitsprijs in B, dit nóg een extra hinder om de gewone man in een EV te krijgen, niet goed dus.

125km!? Dat vind ik enorm teleurstellend.
Flink "doortrappent" zal wel niet beteken braafjes 90km/u :P
En die trailer is nog een pak forser dan die caravan die ik zag achter die e-tron! Bijkomend is een caravan relatief licht in verhouding met zijn grootte, en als er in die trailer zelfs maar 4 Energicas zitten, heb je denk ik al ongeveer een ton extra aan lading alleen :X


Leidt u daaruit af dat hij met zijn Model X met trailer te snel aan het rijden was?
Ja wat dacht je? Dat die braaf 90 zou rijden?
Nee hoor, die rijden lekker door, 't is geen priverijder ook he, kosten tellen niet, maar prestige wel ;)

Zelfs al reed ie te snel, 125km is gewoon beschamend.
persoonlijk vind ik van niet.
Ook bij een ICE.
Rijd ik 120 op cc met mijn Tucson, verbruikt die 5,5L, kan ik 1.100km ver rijden.
Doe ik 90 op cc, dan is het 4,3L, en kom ik bijna 1.400km ver.
Dit getest zonder aanhanger. Met aanhanger zullen de verschillen groter worden.

Voor vracht is een EV gewoon nog niet geschikt.
Jawel. Maar voor grote vrachtwagens zouden om te beginnen de belangrijkste routes geëlektrificeerd moeten worden, dubbele bovenleiding, kan perfect.
In B betekent dat, dat de gehele E40, E19 en E17 als eersten aan de beurt moeten komen.
Gevolgd door de E411, E25 en E42. De beklimmingen vanuit Luik richting Luxembourg overdekken met ZONNEPANELEN. Win win, wekt veel energie op (overdag), en geen sneeuw hinder meer op die beklimmingen.
In een derde fase de E313 en E314.
De Antwerpse haven een project op zich om te elektrificeren.
Vrachtwagens kunnen zo op hybride systemen overgaan. Vrachtwagens voor lange afstanden full elektrisch met eigen generator aan boord voor als zij kortere stukken zonder bovenleiding moeten.
Alkes kan, als er maar de juiste wil is, en juiste verdeling van budgetten om iets te bereiken, en net bij dat laatste loopt het mis.


treinen zijn ook een vorm van een EV.
Het grootste voorbeeld zelfs. Immens wat die dingen kunnen trekken in tegenstelling tot hun diesel voorgangers.


Voor vrachtwagens en bussen is er het nodige op de markt en zie steeds meer langzaam gaan overstappen.
De Elektrische bussen op Brussels Airport zijn geschikt bevonden om buslijnen in Brussel en nabije omstreken te bedienen. Waarom dat nog niet gebeurt snapt niemand.


Als je wat tijd over hebt:

Later misschien ... nu weer werken in huis ;)
Alles wat je wil, maar zulk een uiterlijk zou verboden moeten worden.
Ja, ik zeg altijd, technisch en praktisch aspect is belangrijker dan uiterlijk. En een Ioniq5 zou ik nog wel willen rijden, maar zo een cybertruck ... nee, het kan echt niet lelijker ... zelfs Picasso zou het beter ontworpen hebben!
 
@DKP een hedendaagse dieseltrein heeft geen aandrijving van de dieselmotor naar de assen maar fungeren enkel als generator. De aandrijving gebeurt elektrisch.
En het is maar logisch dat je meer verbruikt aan 120 ipv 90 maar een reikwijdte van 125km is gewoonweg triest.
 
Ja er zullen er niet veel zijn die de Cybertruck uitkiezen voor hun schoonheid _O-
maar in dit geval is deze gekozen omdat het de beste optie was bij Tesla om een kar te trekken.
 
Aan de reacties eronder te zien is het uiterst droevig gesteld met de kennis over elektrisch rijden bij de gemiddelde reageerder.
Ik heb genoeg kennis en weet daardoor dat het niks voor mij is. Als ik +900 km moet overbruggen ben ik met mijn diesel beter af dan met een elektrisch aangedreven auto. Zeker tijdens de vakantiemaanden wanneer er soms een file staat voor de laadpaal, maar niet voor de dieselpomp!
Het is voor de dieselrijders nog even afwachten tot xtl echt doorbreekt, dan kunnen we schoon verder. Voor de elektrische auto's is het afwachten wanneer het afschakelplan in werking gaat...
 
Bijzonder artikel.
Alsof laadinfrastructuur alleen voor de “rijken” is. Het is voor iedereen, want uiteindelijk gaan we het allemaal gebruiken.

Ze zouden eens wat waardering moeten hebben voor de mensen die het voortouw nemen, die vooroplopen in de investeringen; mensen die elektrische auto’s nu al kopen nu ze nog relatief duur zijn.
Ze zouden ook kunnen wachten, dan gaan we met z’n allen de kat uit de boom kijken, wachten tot iemand anders iets doet. En als het toch zo goedkoop is, waarom zijn er dan niet meer die ze kopen?
Iemand moet dat doen want als niemand het doet komt het nooit verder. Dan wordt er niets bedacht, niets ontworpen, niet mee gereden, dan wordt er niets verbeterd; niet aan de voertuigen en niet aan de laadinfrastructuur. Wees blij met de mensen die hun nek uitsteken.

Wat we nu zien is het prille begin en iemand moet dat doen, voor later als iedereen ineens een EV wil laden.
 
Bijzonder artikel.
Alsof laadinfrastructuur alleen voor de “rijken” is. Het is voor iedereen, want uiteindelijk gaan we het allemaal gebruiken.

Ze zouden eens wat waardering moeten hebben voor de mensen die het voortouw nemen, die vooroplopen in de investeringen; mensen die elektrische auto’s nu al kopen nu ze nog relatief duur zijn.
Ze zouden ook kunnen wachten, dan gaan we met z’n allen de kat uit de boom kijken, wachten tot iemand anders iets doet. En als het toch zo goedkoop is, waarom zijn er dan niet meer die ze kopen?
Iemand moet dat doen want als niemand het doet komt het nooit verder. Dan wordt er niets bedacht, niets ontworpen, niet mee gereden, dan wordt er niets verbeterd; niet aan de voertuigen en niet aan de laadinfrastructuur. Wees blij met de mensen die hun nek uitsteken.

Wat we nu zien is het prille begin en iemand moet dat doen, voor later als iedereen ineens een EV wil laden.
:')

Okay, bij deze: je hebt de planeet en ons allemaal gered van de ondergang, dank:}dank:}

8-)
 
:')

Okay, bij deze: je hebt de planeet en ons allemaal gered van de ondergang, dank:}dank:}

8-)

Bijzonder dat je dat eruit haalt, dat staat er namelijk helemaal niet.
Het gaat over de "Early Adapter"

We moeten nadenken over de toekomst, olie gaat sowieso een probleem worden. Dus een alternatief daarvoor is best handig.
Je ziet nu al dat de prijzen weer door het dak gaan. Een oorlog weer in het midden Oosten en boem daar gaat het weer.
Ook wordt het steeds moeilijker en duurder om aan olie te komen.

Los van alle milieu effecten is dat een probleem wat er echt wel aan komt.

Wordt het EV? kan? De EV heeft nu nog wel wat nadelen maar ook veel voordelen en rijd gewoon heerlijk.
Wordt het Waterstof, geen idee maar de eerste auto kost ook ruim 70k.
Wordt het wat anders? Misschien, wie zal het zeggen. Op een halve kilo uranium kun je waarschijnlijk wel 600.000 km rijden :') dat is pas weinig bijladen. :+

Maar de Early adapter heb je overal nodig, mensen die het voortouw nemen en daar flink voor willen betalen.
(De eerste PC's waren ook belachelijk duur bv, nu heeft iedereen ze)

En ja de overheid stimuleert hier ook in, dat is ook normaal en behoort wat op te leveren in de toekomst.
Dit blijft een gok, ook voor de overheid. (hopelijk een goed gefundeerde)

De manier van stimuleren is wel een punt van discussie, het beroemde Tesla voorbeeld is inderdaad niet ok en veel te veel doorgeschoten.
Maar we moeten vooruit kijken, stil staan en afwachten is geen optie. Dan sta je ineens voor een echt probleem wat dan veel moeilijker en duurder op te lossen is.
En dat vooruit kijken moet nuchter en secuur gebeuren. (Helaas zijn er vele groepen en lobbyisten die het negatief beïnvloeden om er eigen voordeel uit te halen)
 
5000 gulden voor een 8088 met 2 floppy drives maar geen harddisk :o 8)7
Klopt hier ook betaald
Later nog zelf het geheugen uitgebreid met losse chips (ook duur, het zwarte goud toen) en een harddisk, 20 Mb :') (1000 gulden)
En een hoop gepruts om van 5,25 naar 3,5 floppy te gaan want het OS zeg het allemaal niet goed ;)

En nu zit daar een veelvoud van Rekenkracht en geheugen in mijn EV motor, het kan apart lopen.
Kortom de Early Adapters moeten we zuinig op zijn.
 
En een hoop gepruts om van 5,25 naar 3,5 floppy te gaan want het OS zeg het allemaal niet goed ;)
Ja, daar had je toen van die losse brackets voor.
Na de 8088 kwam er bij mij een 286.
Daarvóór had ik trouwens een sinclair ZX81

Maar het klopt wat je zegt; zonder early adopters kom je nergens.
business-commerce-progress-progressive_idea-nostalgia-caveman-newfangled-forn5521_low.jpg
 
Niet een EV van 10 jaar auto zoals je riep.
De verlaging van het bijtellingstarief vervalt na 5 jaar na eerste tenaamstelling en dan moet je de volle mep betalen. Idioot maar waar.

Dus geen onzin uit je onderbuik vertellen.
Geen onderbuik hoor, ik dacht dat dat (nog) zo was.
 
Ja, daar had je toen van die losse brackets voor.
Na de 8088 kwam er bij mij een 286.

Mijn eerste PC was een IBM PS/2 waar ik Hfl 8.295,- voor heb betaald. Via een Postbank/IBM deal voor studenten met een zogenaamd gunstig doorlopend krediet. Met open ogen ingetuind achteraf want zo'n goede deal was het niet maar ik had wel een top-of-the-bill PC waar al mijn medestudenten megajaloers op waren. VGA kleurenscherm, 30Mb harde schijf en subliem toetsenbord en muis. Mijn moeder heeft er ook nog heel wat jaren gebruik van gemaakt.

Wel spijt dat ik dat toetsenbord niet meer heb, want die IBM toetsenborden waren wel subliem. De monitor staat nog in mijn berging als text only monitor voor mijn linuxserver. Het ding staat dus eigenlijk altijd uit.

iu
 
Terug
Bovenaan Onderaan