Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Wel heb ik intussen informatie ingewonnen dat die iridium bougies een goed alternatief waren bij de 98 benzine, maar zijn die niet geschikt meer bij E10, dat zou zomaar kunnen.
Mag ik vragen waar je die info vandaan hebt? Het is mij niet bekend, en aangezien ik veel meer iridium-bougies verkoop dan gewone bougies is dat wel belangrijke informatie.
 
Zoals gezegd hou ik het bij E5 (98 RON), b.v. BP Ultimate of Shell V-Power. Helaas is die benzine duurder dan de oude Euro 95, maar dat is het mij waard. Mijn Ducati heeft een 14 liter kunststof tank die geen E10 verdraagt. Als ik tank, meestal 12 liter dan valt die 1 à 2 Euro extra nog te overzien.
Ik tank altijd voor een tientje geen probleem.
 
op nos staat

Om problemen te voorkomen, kunnen eigenaren van oude auto's zogenoemde premium-brandstoffen tanken als Esso Synergy Supreme+, Shell V-Power, BP Ultimate en Total Excellium.

Dit klopt niet, want Total excellium heeft evengoed wel ethanol,

Dit zegt de website van Total

De Total Excellium 95 bevat naast koolwaterstoffen uit aardolie-raffinage ook biobrandstoffen. Volgens Europese richtlijnen moeten meer biobrandstoffen gebruikt gaan worden. Met deze brandstof stoot je namelijk minder broeikasgassen uit.

V-power, Synergy Supreme+ en BP Ultimate zouden wel ethanol vrij moeten zijn.
 
In het buitenland tank ik altijd gewoon E10, zowel motor als auto, en dat is toch wel een aantal keer op jaarbasis. Tot op heden merk ik daar nog helemaal niks van.
Wij rijden gewoon extreem goede machines. Dat zal het zijn. :]
 
Mijn vader met zijn Opel Zafira 2.2 .
Per ongeluk een paar keer E10 getankt in Belgie (hij woont op de grens)
Brandstof pomp defect €1700 kassa.(alleen de pomp al)
Ging uiteindelijk defect in Spanje tijdens de vakantie.
Dus nog extra gezeik ook om alles thuis te krijgen.
Maar hoe weet je dat de benzine de oorzaak was?
 
Nee, dat de ene geen problemen heeft en de ander wel ligt er uitsluitend aan of je motor/auto geschikt is voor E10. Meeste auto's van vóór het jaar AD 2000 kunnen er niet tegen. Motorfietsen: kijk in je handleiding of controleer op e10check.nl
 
nee
Tis een injectie uitvoering, dus een redelijk modern ding. Ondertussen een rit van 150km mee gemaakt en draait niet anders....en vd komt hij ook niet naar buiten en vh weekend merk ik het wel....of niet.

Benzine pompen (in de tank) worden er ook niet altijd vrolijk van 🤔

Ik haal ,hier 10 kilometer verderop in belgie, 98 E5 voor 1.53 🤗

100 liter in jerry can's ,de auto tank ik af met e10 a 1,43
 
Ik koop altijd nieuwe motoren, dus is E10 geen probleem. Ik zou een oudere motor verkopen, als je niet overal meer kan tanken is dat niet handig.
 
Ik koop altijd nieuwe motoren, dus is E10 geen probleem. Ik zou een oudere motor verkopen, als je niet overal meer kan tanken is dat niet handig.
Ja maar niet iedereen kan zich een nieuwere motor veroorloven.
Nou heb ik een oudere motor maar heb nog geen problemen ondervonden met tanken,en desnoods kan er ook wel een keer E10 in.
 
Ja maar niet iedereen kan zich een nieuwere motor veroorloven.
Nou heb ik een oudere motor maar heb nog geen problemen ondervonden met tanken,en desnoods kaan er ook wel een keer E10 in.
Sommigen hebben een garage vol oude zooi, ik heb 1 nieuwe motor in een klein schuurtje. Dat kost misschien wel minder.
 
Sommigen hebben een garage vol oude zooi, ik heb 1 nieuwe motor in een klein schuurtje. Dat kost misschien wel minder.
Ja maar die willen waarschijnlijk geen nieuwere motor,dat wil ik namelijk ook niet.
Ik heb een 2012 Ducati gehad,ik werd gek van het gebok bij lage snelheden,zelfs met een geflashde ECU was het nog niet geweldig.
 
Sommigen hebben een garage vol oude zooi, ik heb 1 nieuwe motor in een klein schuurtje. Dat kost misschien wel minder.
Ik heb alleen maar oude zooi in mijn garage, en best er tevreden mee.....ach en dat gebok heb alleen bij de eerste paar kilometers, vast en zeker komt dat door moderne benzine. Vroeger nooit last van gehad....
 
Ja maar die willen waarschijnlijk geen nieuwere motor,dat wil ik namelijk ook niet.
Ik heb een 2012 Ducati gehad,ik werd gek van het gebok bij lage snelheden,zelfs met een geflashde ECU was het nog niet geweldig.

Moto Morini 🤗 🤔
 
Maar hoe weet je dat de benzine de oorzaak was?

De 2.2 blokken zijn er gevoelig voor .
Een collega van mij heeft dat blok in zijn omega liggen ,mag geen e10 in.

Niet geschikt voor E10
Alle overige modellen die niet onder geschikt voor E10 vallen, waaronder de Z22YH motoren met 2.2 liter directe inspuiting.
 
De 2.2 blokken zijn er gevoelig voor .
Een collega van mij heeft dat blok in zijn omega liggen ,mag geen e10 in.

Niet geschikt voor E10
Alle overige modellen die niet onder geschikt voor E10 vallen, waaronder de Z22YH motoren met 2.2 liter directe inspuiting.

Klopt, dat type motor ligt in meerdere auto's trouwens.

Alfa Romeo 159 2.2 is bijvoorbeeld precies dezelfde motor.
 
Maar hoe weet je dat de benzine de oorzaak was?
Omdat de pomp geen druk meer leverde.
En het is onder normale omstandigheden niet echt een onderdeel wat vaak defect gaat.
Auto had slechts 100000 km op de teller staan.
De duitse ADAC heeft met een Opel Signum met de identieke 2.2 motor een test gedaan.
Ook die ging na 27000 km kapot. zij tankten trouwens wel steeds bewust E10, ondanks het negatieve advies van de opel.
ADAC Opel Signum 2.2 test E10
 
Terug
Bovenaan Onderaan