Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Als ik het zo lees is benzine tanken een vorm van beleggen geworden. Je kunt er steenrijk mee worden, maar ook straatarm.
 
Als ik het zo lees is benzine tanken een vorm van beleggen geworden. Je kunt er steenrijk mee worden, maar ook straatarm.
Momenteel kun je met je 45e met pensioen als je een paar volle jerrycans van vorig jaar in je schuurtje had staan.

Energie is een product waar je volop mee kunt handelen. Als je vooraf de goede beslissing maakt, kun je geld verdienen. De ongevallen energiemaatschappijen -vaak bestaand niet meer dan een paar mensen in een kantoortje- zijn een voorbeeld van de mislukte pogingen. En het schijnt dat juist het speculeren op de energiemarkt, de oorzaak is van de hoge prijzen. Er is momenteel namelijk geen olie- of gastekort. Men neemt vast een voorschot op iets dat mogelijk (en hopelijk) helemaal niet gaat gebeuren.
 
Klopt, onze energiemaatschappij was in december ook failliet. (Een kleintje, het was verstandig dat we een andere maatschappij namen toen we 4 jaar geleden 10 zonnepanelen op de plaatselijke sporthal aanschaften. Een plaatselijk projekt)

Naja maatschappij, inderdaad waarschijnlijk een paar poppetjes op kantoor.
 
Dan moet het wel heel oud zijn _O-
Nee hoor!
De Duitse premium was net voor de kerst ca €1.80 (op dat moment vond ik 't al best prijzig)
Premium-benzine (dus zonder die vieze ethanol) kan je makkelijk een half jaar bewaren.
Maw ik kan er midden zomer nog gewoon mee rijden!

Tegen die tijd zal 't wel weer rustig zijn aan het oorlogsfront. (en hopelijk ook op de energiemarkt)
 
Klopt, onze energiemaatschappij was in december ook failliet.

Naja maatschappij, inderdaad waarschijnlijk een paar poppetjes op kantoor.
Inderdaad poppetjes. Kilowatt en calorische waarde zegt ze niets. Marketingbullshit en dit soort grafieken wel:

CC99C2ED-1276-405F-8E5B-2B6068B5A122.jpg


Bijna op elk gebied zie je tegenwoordig mensen die feitelijk geen ruk toevoegen, maar er wel heel dik aan verdienen. Gaat het mis, dan komen ze er veelal ook nog redelijk goed vanaf doordat het risico elders ligt (o.a. bij de overheid of de consument).
Het systeem waarbij de overheid of een monopolist alles in handen heeft, is uiteraard ook niet alles. Want dan betaalden we bv. nog steeds €5,- per minuut voor bellen naar België en was mobiel bellen alleen voor de rijke happy few.
Het lijkt er soms op dat er iets te ver doorgeschoten is. Misschien zitten we nu toch in een soort resetperiode die sommigen voorspelden.
 
Inderdaad poppetjes. Kilowatt en calorische waarde zegt ze niets. Marketingbullshit en dit soort grafieken wel:

Bekijk bijlage 1736604

Bijna op elk gebied zie je tegenwoordig mensen die feitelijk geen ruk toevoegen, maar er wel heel dik aan verdienen. Gaat het mis, dan komen ze er veelal ook nog redelijk goed vanaf doordat het risico elders ligt (o.a. bij de overheid of de consument).
Het systeem waarbij de overheid of een monopolist alles in handen heeft, is uiteraard ook niet alles. Want dan betaalden we bv. nog steeds €5,- per minuut voor bellen naar België en was mobiel bellen alleen voor de rijke happy few.
Het lijkt er soms op dat er iets te ver doorgeschoten is. Misschien zitten we nu toch in een soort resetperiode die sommigen voorspelden.
Dat weet ik wel zeker,in zo wat alles wat de overheid geprivatiseerd heeft....
 
Is de CETA overeenkomst al getekend en ingevoerd?
Dan kunnen bedrijven op basis van veranderde wetgeving, en daardoor gedelvde inkomsten, compensatie claimen bij de overheid.
 
Geloof is iets van de Middeleeuwen.
Toen kon onweer niet worden verklaard, dus werd er maar een god aan vast-geplakt.
De kerk hield de mensen dom, de notabelen konden profiteren.
 
Ik zat zo eens te filosoferen… als je op Ethanolvrij (Ultimate, V-Power bv.) ietsje verder rijdt (energetisch is dat een feit) en het prijsverschil tussen E10 en dit spul blijft constant (iets van 12 cent ofzo), dan wordt het steeds interessanter om op Ethanolvrij te gaan rijden. Procentueel wordt het prijsverschil namelijk steeds minder.
Bij een E10 prijs van €1,70 was het 7% duurder, nu (€2,40) is het 5%.
 
Zowel onze auto's als motoren rijden ong. 10% zuiniger met E5/E0 dus zolang dat verschil tussen de benzines kleiner is dan 10% lijkt het sws voordeliger.
Nog afgezien van het gegeven dat wij vinden dat die vervoersmiddelen er beter op rijden.
 
Op het Duitse platteland is de E10 benzine al weer jaren verdwenen. Ze liepen daar voor op ons en nu staan er gewoon 2 pompen naast elkaar met E5🧐

Bij navraag blijkt dat die plattelanders geen E10 meer willen omdat die procentueel met veel oudere auto's rondrijden dan ondernemers en stedelingen.
Dus ook veel meer ervaring met problemen en dure reparaties dan hier.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Nu je het zegt, grotere afstanden en meer diesels.
Vooral van die Mercedes-Benzen van 30+.

De E10 zit te lang in de ondergrondse tank waar een ontluchtingspijp opzit dus veel condenswater onderin de tank.
Slecht startende auto's s'morgens vroeg 🥴
 
Het viel me laatst in DL inderdaad op dat er een stuk of 6 vulpistolen hingen, ipv 3 of 4 in NL meestal.

De E10 zit te lang in de ondergrondse tank waar een ontluchtingspijp opzit dus veel condenswater onderin de tank.
Dat denk ik niet, als ik me goed herinner heeft @demifort ooit eens hier verteld dat de hoeveelheid condenswater in de tanks gemeten wordt.
 
Op het Duitse platteland is de E10 benzine al weer jaren verdwenen. Ze liepen daar voor op ons en nu staan er gewoon 2 pompen naast elkaar met E5🧐

Bij navraag blijkt dat die plattelanders geen E10 meer willen omdat die procentueel met veel oudere auto's rondrijden dan ondernemers en stedelingen.
Dus ook veel meer ervaring met problemen en dure reparaties dan hier.

In NL mag je 1 pomp hebben en dan mag je zelf kiezen wat je daarin te koop aanbied.
Zet je er nog een pomp bij....dan MOET dat E10 zijn.
Daarna moet minstens de helft van het aantal pompen E10 afgeven.
 
In NL mag je 1 pomp hebben en dan mag je zelf kiezen wat je daarin te koop aanbied.
Zet je er nog een pomp bij....dan MOET dat E10 zijn.
Daarna moet minstens de helft van het aantal pompen E10 afgeven.
Misschien dat 1 pomp E10 wegdoen en er 2 van E5 naast elkaar wel illegaal was, ik ken het verhaal maar van 1 tankstation eigenlijk.
Want het is sinds 2019 Europees geregeld.
Al die stickertje's komen ook uit Brussel weg. E5, E10.
E7 is geloof ik diesel. > edit: B7
 
Laatst bewerkt:
Ik trek meestal weg met mijn voet op de rem, anders gaat de motor achterover, zelfs met half gas. Mooi spul dat E10.:t
Voorrem of achterrem ?

Ethanol levert idd meer trekkracht en topsnelheid, maar dan zou je er wel +/- 30% meer van nodig hebben per dezelfde hoeveelheid lucht/zuurstof.

Zolang je niet zorgt dat je motor dat bijregelt ga je er dus alleen maar op achteruit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan