Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Ik heb gelezen dat 10% ethanol het Ron gehalte met 2 punten verhoogt, 10% in benzine zou dan 97 Ron moeten zijn, en 5% in benzine Ron 96.
Zonder ethanol in benzine zou dan Ron 95 moeten zijn, in principe zou je hier zonder problemen mee kunnen rijden, ik ga dit is uitproberen met mijn 2 takt RC auto 29cc, en daarna met mijn oldtimer motor Honda Shadow.

Eerst is een doorzichtig groot vat zien te vinden, om de ethanol te verwijderen
 
D7 is diesel met tot 7% biodiesel erdoor.
Jammer. Daar hebben we ook niets aan dus. Voor een dieselmotor zal bio-diesel geen enkel probleem zijn. Niet zoals voor de benzinemotoren. Zelfs een normale dieselmotor liep 100 jaar geledens al probleemloos op slaolie, terpentine of ander vet.
 
Ik heb gelezen dat 10% ethanol het Ron gehalte met 2 punten verhoogt, 10% in benzine zou dan 97 Ron moeten zijn, en 5% in benzine Ron 96.
Zonder ethanol in benzine zou dan Ron 95 moeten zijn, in principe zou je hier zonder problemen mee kunnen rijden, ik ga dit is uitproberen met mijn 2 takt RC auto 29cc, en daarna met mijn oldtimer motor Honda Shadow.

Eerst is een doorzichtig groot vat zien te vinden, om de ethanol te verwijderen
Dit heb ik ook al eens gehoord. Het zal niet zo zijn dat het octaangetal na verwijdering van ethanol opgegeven zal zijn op de pomp, aangezien het niet de bedoeling zal zijn ethanol uit de benzine te extraheren. Ik verwacht dat 98 octaan geldt voor 98 benzine inclusief de ethanol, dus dat je op 97 octaan zult komen na ethanolverwijdering. 97 zal nog steeds het probleem niet zijn voor een 4 takt motor die eigenlijk op 98 hoort te lopen. Ik weet wel dat hoogvermogende 2 takt motoren waar ook jouw RC car mee zal zijn uitgerust kritischer komen. De RS125 kan er heel slecht tegen bijvoorbeeld. Het MON getal moet daarvoor hoog genoeg zijn. Staat zelden op de pompen in NL en is iets anders dan het RON getal.
De Honda Shadow loopt al op 95 octaan toch? Daarvoor zal 94 ook het probleem niet zijn, dus schudden maar zodra E0 er niet meer is. Tot die tijd gewoon E0 tanken natuurlijk.
 
Naast ethanol zullen ook andere organische stoffen die in benzine zitten en zich liever in de polaire waterlaag ophouden dan in de apolaire alkaanlaag bij de extractie met de waterfase worden verwijderd. Ik heb geen idee of er aditieven zijn waarvoor dit zal gelden, maar als dat zo is ben je ze wel kwijt. Wel zonde van dat leger schrobbende borstels van BP bijvoorbeeld als je ze met het badwater weggooit, of als home made Wodka opdrinkt.
 
Jammer. Daar hebben we ook niets aan dus. Voor een dieselmotor zal bio-diesel geen enkel probleem zijn. Niet zoals voor de benzinemotoren. Zelfs een normale dieselmotor liep 100 jaar geledens al probleemloos op slaolie, terpentine of ander vet.

De eerste dieselmotor liep op pindaolie, dieselbrandstof was toen nog niet uitgevonden door Ome Rudolf.
 
dus schudden maar zodra E0 er niet meer is. Tot die tijd gewoon E0 tanken natuurlijk.
Het is voor mij puur een test, ik ga dat niet elke keer doen, financiël is het ook niet goedkoper omdat je van die liter misschien 0,9 liter overhoudt, waarschijnlijk zelf minder, als je alle ethanol/water eruit wil krijgen, moet je ook nog een beetje benzine meezuigen op het laatst.

Ik heb zoon idee dat de primium brandstoffen in der loop der tijd nog duurder zullen worden i.v.m milieu heffingen, dan kan het misschien wel interessant gaan worden.
 
Volgens mij loopt iedereen elkaar hier op te naaien met doemdenkerij en valt het voor zowat bijna iedereen mee die E10.

Maar ik denk dat wanneer de angsthazen een keer E10 tanken, ze elk kuchje, misslagje of vreemd geluidje meteen wijzen naar de benzine.
Dat het bv nu in de ochtenden kouder wordt en bijna elke apparaat dan net ff minder lekker loopt de 1e minuut, werd elke winter normaal gevonden. Wedden dat nu de benzine de schuld krijgt... Kijk hiervoor uit

Of als over 2 jaar een bougie ermee uitscheidt, krijgt vast de benzine de schuld etc.

Ik denk dat ik maar vast benzineslang op katrol ga kopen, schijnt een lucratieve handel te worden :+
 
Reactie op die van B07:
Ja, ik wel voor mijn klassieke voertuigen met stalen tanks en alu carbs. Uitzuigen hoeft niet. Gewoon tanken in jerrycans en de ethanol eruit halen en daarna pas in de tank gieten, al dan niet na bijmengen met tweetaltolie voor de brommers. Als er lange ritten gemaakt gaan worden inderdaad bij thuiskomst de tank even helemaal leeg laten lopen via de carburateur-aftapplug. Extraheren is geen probleem en kost niet veel tijd. Tank leeg laten lopen kost meer tijd, maar dat zal niet zo vaak hoeven, en het altijd nog veel minder werk en aanzienlijk goedkoper dan verrotte tanks opknappen en carbs reviseren.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij loopt iedereen elkaar hier op te naaien met doemdenkerij en valt het voor zowat bijna iedereen mee die E10.

Maar ik denk dat wanneer de angsthazen een keer E10 tanken, ze elk kuchje, misslagje of vreemd geluidje meteen wijzen naar de benzine.
Dat het bv nu in de ochtenden kouder wordt en bijna elke apparaat dan net ff minder lekker loopt de 1e minuut, werd elke winter normaal gevonden. Wedden dat nu de benzine de schuld krijgt... Kijk hiervoor uit

Of als over 2 jaar een bougie ermee uitscheidt, krijgt vast de benzine de schuld etc.

Ik denk dat ik maar vast benzineslang op katrol ga kopen, schijnt een lucratieve handel te worden :+
Het slechter lopen van de motor zal voor mijn en waarschijnlijk meer dan 80% van de andere klassiekers primair het probleem niet zijn. Volgens mij lopen al mijn klassiekers prima op 95 octaan. Toch mik ik er eigenlijk altijd 98 in. Ook toen er nog helemaal geen ethanol werd bijgemengd. Ik rijd er geen 10.000 km, dus dat beetje extra is een iets mooier lopende motor wel waard. 95 octaan zal zoals gezegd voor de meeste motoren het probleem niet zijn en RIJDEN op ethanolhoudende benzine ook niet, maar langdurig het spul in het brandstofsysteem en zeker in geval van STALLEN wel. Even teruglezen in het topic, want anders komt er wel heel veel herhaling in het topic.
Als het alléén om brandstofleidingen zou gaan zou er inderdaad niets aan de hand zijn. Die dingen kosten 50 cent per meter of zo en zelfs elke twee jaar vervangen zou geen ramp zijn.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij loopt iedereen elkaar hier op te naaien met doemdenkerij en valt het voor zowat bijna iedereen mee die E10.

Maar ik denk dat wanneer de angsthazen een keer E10 tanken, ze elk kuchje, misslagje of vreemd geluidje meteen wijzen naar de benzine.
Dat het bv nu in de ochtenden kouder wordt en bijna elke apparaat dan net ff minder lekker loopt de 1e minuut, werd elke winter normaal gevonden. Wedden dat nu de benzine de schuld krijgt... Kijk hiervoor uit

Of als over 2 jaar een bougie ermee uitscheidt, krijgt vast de benzine de schuld etc.

Ik denk dat ik maar vast benzineslang op katrol ga kopen, schijnt een lucratieve handel te worden :+

Tsja, misschien wel, echter als je een motor hebt die een paar jaar ouder is dan jezelf, een revisiesetje voor de carburateurs droevig duur is, er een ingebouwde brandstofkraan in zit die officieel niet te repareren en waar geen universele makkelijk pas te maken is.

Als je er dan voor kan kiezen om er brandstof in te doen waarmee je niet over drie jaar het gehele brandstof systeem afgeschreven hebt dan zal jij het misschien ook overwegen. :)

De benzineslang zal mij een worst zijn persoonlijk. Dat is universeel, ik denk meer aan de membranen van de CV carburateurs, de miserabele kleine o-ringetjes en alle kleine afdichtingen die er in dat stukje precisie engineering zit ;)

Voor de korte termijn denk ik ook niet dat E10 meteen de motor om zeep helpt. Het gaat hem mij om de lange duur.

Binnenkort op marktplaats/speurder:
De standaardregel "Altijd binnen gestaan" wordt vervangen door "Nooit E10 getankt"

db
 
Kijk, gelukkig weer eens iemand die het begrijpt. Het is het risico niet waard. Ik denk dat je het het beste met roken en flink ethanol drinken kunt vergelijken. Je merkt het niet meteen, maar de kans dat het op de lange duur goed blijft gaan wordt kleiner.
 
Nu reageren jullie toevallig als daadwerkelijke oldtimer bezitters. Voor de meesten gaat dit gewoon niet op.
Ook is 'stallen' relatief. Velen denken dat hun 6 maanden durende stilstand tijdens onze uitgerekte herfsten aan de druppellader als 'langdurig stallen' mag worden gezien.
Het gros (vergeet niet dat de meeste motorrijders helemaal niet op dit forum zitten, laat staan in dit topic) denkt er niet eens over na en start in april de motor gewoon en dat ding rijdt gewoon prima. Grote kans dat je zo'n motor ook koopt bij een 2ehands particulier.

Van roken en zuipen is wetenschappelijk wel aangetoond dat het op lange termijne schade veroorzaakt.
E10 rijden op lange termijn is vooral nog theorie. Of het in de praktijk straks alle voertuigen aan gort helpt valt nog te bezien.
Ik geloof heus wel in het uitharden van rubber of het aantrekken van water door ethanol. Of het een probleem wordt, das wat anders.
Ik gok dat 80% van de mensen die het nu over extraheren heeft over 5 jaar gewoon normaal tankt, omdat het spannende van het onderwerp wel af is...

We gaan het zien
 
Ik gok dat 80% van de mensen die het nu over extraheren heeft over 5 jaar gewoon normaal tankt, omdat het spannende van het onderwerp wel af is...
Of omdat E10 de oudere motoren over 5 jaar geheel weggewerkt heeft, zodat iedereen een moderne biofuel-compatible motor heeft. :+

Toch heeft, als ik het goed begrijp, zelfs E5 al gezorgd voor probleempjes met carbs die daarna (al dan niet ultrasoon) gereinigd moesten worden. Problemen die er voor 2003 (?) niet geweest zijn. Blijkbaar.
 
Binnenkort op marktplaats/speurder:
De standaardregel "Altijd binnen gestaan" wordt vervangen door "Nooit E10 getankt"
😂😂😂

Edit: en binnenkort krijg je na de drugsbrigade ook nog de ethanol brigade, die op zoek gaat naar "illegale ont-ethanol selfmade installatie's" 😂
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is voor mij puur een test, ik ga dat niet elke keer doen, financiël is het ook niet goedkoper omdat je van die liter misschien 0,9 liter overhoudt, waarschijnlijk zelf minder, als je alle ethanol/water eruit wil krijgen, moet je ook nog een beetje benzine meezuigen op het laatst.

Ik heb zoon idee dat de primium brandstoffen in der loop der tijd nog duurder zullen worden i.v.m milieu heffingen, dan kan het misschien wel interessant gaan worden.
Hoeft niet perse. Als je wegens omstandigheden regelmatig/veel benzine wil ont-ethanollen, kan je een groot transparant vat nemen, uitdokteren tot waar het water/ethanol komt na afscheiding, en 2 a 3 cm boven die lijn een kraantje, en dan de "zuivere" benzine dmv dat kraantje in een propere jerrycan aftappen.

Of beter nog, een kraantje helemaal op het diepste punt (vat/ton lichtjes schuin monteren), en eerst al het water/ethanol aftappen, daarna de "zuivere" benzine.
 
Hoeft niet perse. Als je wegens omstandigheden regelmatig/veel benzine wil ont-ethanollen, kan je een groot transparant vat nemen, uitdokteren tot waar het water/ethanol komt na afscheiding, en 2 a 3 cm boven die lijn een kraantje, en dan de "zuivere" benzine dmv dat kraantje in een propere jerrycan aftappen.

Of beter nog, een kraantje helemaal op het diepste punt (vat/ton lichtjes schuin monteren), en eerst al het water/ethanol aftappen, daarna de "zuivere" benzine.

En daarna thee zetten van het vervuilde water?
 
Ik heb niet zo,n probleem met de ethanol, maar meer met de verhalen dat het schoner zou zijn voor het milieu. En dat het door de politiek, die zeker geen materie-deskundige is klakkeloos wordt overgenomen. Heb wat praktijk-testen gezien, waar de E10 benzine, waar door de scheiding de ethanol uitgehaald is schoner brandt als waar hij er nog in zit, Meer roet als zonder. Daaruit bleek dat er niet alleen ethanol is toegevoegd, maar ook allerlei andere stoffen, die niet zo gezond zijn voor ons. ( afvalstoffen raffinaderijen??)
Want ethanol is uiteindelijk een vrij schrale brandstof, die wel heel schoon verbrand. Beetje Castrol erbij voor de geur, nostalgie!!
 
Of omdat E10 de oudere motoren over 5 jaar geheel weggewerkt heeft, zodat iedereen een moderne biofuel-compatible motor heeft. :+

Toch heeft, als ik het goed begrijp, zelfs E5 al gezorgd voor probleempjes met carbs die daarna (al dan niet ultrasoon) gereinigd moesten worden. Problemen die er voor 2003 (?) niet geweest zijn. Blijkbaar.

Hoe het er nu staat, kan natuurlijk niet kloppen he...
Sinds men carbs in voertuigen gebruikt, raken deze al regelmatig vervuild en zullen ze moeten worden schoongemaakt.

Als je hier het techniekdeel doorleest, is elke eerste reactie bij iemand waarvan de motor niet meer lekker loopt 'maak je carb eens schoon en vertel of het geholpen heeft'

En hoe hebben bv. al die mensen bewijs dat hun vervuilde carb door E5 benzine kwam? Precies wat ik hierboven al zei: elk verkeerd pufje of geurtje krijgt nu de benzine de schuld van.
 
Ik heb het laatst voor mezelf eens getest met de auto.
Laatste keer mogelijk e5 getankt en dat was zoals gebruikelijk volgens de boordcomputer 7.3l/100km.
E10 getankt en hij kwam niet verder dan 7.9l/100km. Vervolgens 98 getankt en hij zakte weer naar 7.3.
Vanaf nu gaat er dus alleen maar 98 in want dat is per km. Gewoon goedkoper
 
Hoe het er nu staat, kan natuurlijk niet kloppen he...
Sinds men carbs in voertuigen gebruikt, raken deze al regelmatig vervuild en zullen ze moeten worden schoongemaakt.

Als je hier het techniekdeel doorleest, is elke eerste reactie bij iemand waarvan de motor niet meer lekker loopt 'maak je carb eens schoon en vertel of het geholpen heeft'

En hoe hebben bv. al die mensen bewijs dat hun vervuilde carb door E5 benzine kwam? Precies wat ik hierboven al zei: elk verkeerd pufje of geurtje krijgt nu de benzine de schuld van.
Ook voor er ethanol in bebzine zat vergomde benzine in carburateurs en kwam er wel eens gruis in de vlotterbakken of bij de vlotternaald en moesten ze wel eens gereinigd worden. Maar inwendig oxideren en binnen korte tijd uitharden of opzwellen van pakkingen gebeurde niet 'zomaar.'
Ik heb een SV650 uit '99 met ruim 120 dkm op de teller. Die motor wordt veel gebruikt. Altijd afgevuld met 95 octaan , dus vanaf het moment dat er ethanol in 95 octaan zit is deze met ethanol getankt, en pas sinds een half jaartje lekken de vlotterbakken pas door uitgeharde vlotterbakpakkingen.
De carbs van de opvolger ervan (bj 2000, 12 dkm, en lang stilgestaan, dus vergomd) heb ik een paar weken geleden gereinigd en gereviseerd. De vlotterbakpakkingen en O-ringen waren keihard en uitgedroogd, maar geoxideerd was er niets.
Met ethanolvrije benzine gaat het dus zo'n 20 jaar mee voor gereinigd en gereviseerd moet worden.
De verwachting is dat dit met ethanolhoudende benzine (ook E5 dus) véél sneller zal moeten gebeuren.
En als er daarnaast inwendige corrosie is die je niet meer weg krijgt ben je helemaal de klos.

Ik ga wel een keer een testje doen. Blank stuk alu en messing in stukken zagen en bewaren in:
- benzine met 0%, 5% en10% ethanol, water, 70% ethanol in water, en pure ethanol om te kijken hoe het eruit gaat zien wb. oxidatie.
 
Ik heb het laatst voor mezelf eens getest met de auto.
Laatste keer mogelijk e5 getankt en dat was zoals gebruikelijk volgens de boordcomputer 7.3l/100km.
E10 getankt en hij kwam niet verder dan 7.9l/100km. Vervolgens 98 getankt en hij zakte weer naar 7.3.
Vanaf nu gaat er dus alleen maar 98 in want dat is per km. Gewoon goedkoper

Ik heb hetzelfde met mijn auto, rijd op 98 zuiniger dan op E10.

Moet nog ff precies uitrekenen wat nou goedkoper is onderaan de streep.
 
Terug
Bovenaan Onderaan