Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Over sprinten gesproken,ik was vandaag ff in België,reed er een Tesla voor me die ff vol op het gas ging,
voor dat ik dacht om ook maar ff er achteraan te gaan verdween hij al in de verte, man wat gaat zo,n ding er hard van tussen😱
Een Tesla op gas?
1599843949096.png


Tesla's zijn het voorbeeld van hoe we worden besodemieterd door de milieu-maffia. Kost kWh aan stroom, zijn loodzwaar dus moeten op brede banden, maar om 'zuinig' te rijden worden de banden zodanig opgepompt dat alleen het middenstuk slijt. Vreet banden dus. En wat gebeurt er met de batterijen als ze 'op' zijn? Recyclen? Wat kost dat? En die batterijen zelf, de winning van die grondstoffen gaat ook ten koste van ongerepte natuur. CO2 vrij? Ammehoela, want we draaien allemaal ook gewoon op bruinkool, steenkool e.d. Met name de productie.

Maar om even on topic te blijven, lees dit artikel eens en bepaal voor jezelf hoe 'goed' bio-ethanol is voor het milieu (want daar is het toch allemaal om gedaan?)


En dat noemen ze dan 'Duurzaam Verder'..
 
Nu de Blue One overal verdwijnt en wordt ingeruild voor een 98 variant vraag ik me af hoe dat zit met de tank van het pompstation zelf. Dat die niet gereinigd wordt is niet zo erg, maar ze zullen toch niet wachten tot die leeg is met het vullen? En leegpompen lijkt me ook sterk?

Zou een pomp die "net" over is gestapt een mengsel verkopen?

Wordt leeggezogen, en daarna gevuld met nieuw product.
Met een vacuümwagen is zo'n tank zo leeg.
Product gaat vaak terug naar depot waar het wordt gemengd met ander product, maar dat gaat dan wel gecontroleerd en met lage percentages. Merk je als eindgebruiker niets van, en jouw motor ook niet .
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Wordt leeggezogen, en daarna gevuld met nieuw product.
Met een vacuümwagen is zo'n tank zo leeg.
Product gaat vaak terug naar depot waar het wordt gemengd met ander product, maar dat gaat dan wel gecontroleerd en met lage percentages. Merk je als eindgebruiker niets van, en jouw motor ook niet .
Dank je! Geen idee dat dat gebeurde.
 
Motorfiets met turbo ;) mijn turbofietsen houden ook van een rijker mengsel.

Ik dacht trouwens dat voor het meeste vermogen voor een atmosferische motor je rond de 13.2:1 hoorde te zitten, daar zit op de meeste dyno-uitdraaien ongeveer de rode lijn. Maar het kan wel wat variëren per type.
Zonder turbo liep ie net zo beroerd op 14:1
 
Ja, ik heb ook een tankpas.
Maar als ik die voor mezelf ga gebruiken mag ik direct door naar kantoor.
De ontslag-papieren liggen dan al klaar.
Ik werd aardig creatief toen ik een auto van de zaak had.
Vervangende auto? Ja. We namen nogal eens een andere auto/bus mee, dus dat viel niet te controleren.
En creatief met de boekhouding, als ik via de snelweg of binnendoor ging scheelde nogal wat kilometers, schrijf een aantal malen de route over de snelweg, ga binnendoor, en je kunt zo weer een aantal kilometer prive rijden met de leasebak.
We moesten ook nog wel eens benzine halen voor het aggregaat, viel ook niet te kontroleren, dus de tank van de motor vol gieten kon ook af en toe.
Alles natuurlijk wel met mate.
 
Het mankement is waarschijnlijk dat ie 41 jaar oiud is.
Loopt het best zo rond de 12.5: / 13.5:1
Rond die periode begon de trend naar lean burn motoren. In de jaren 70 waren er nog zat rich burn motoren . De naam zegt het al die liepen rijker.

1599901732677.png
 
En nog een leuke:

Hoef je natuurlijk niet gelijk dit aangeprezen middel te gebruiken, maar het geeft wel aan wat E10 doet.
 
Hoef ik weinig aan toe te voegen.
Alleen dat je de dure Ecomaxx helemaal niet nodig hebt.
Als je premium Shell, of Esso, of BP tankt dan ook 0% ethanol aanwezig. O, ja Tango schijnt ook 0% te hebben. :t
Officieel is verplicht om E5 op de pomp te plakken. Vooralsnog zijn de premiums van genoemde merken in werkelijkheid ethanol-vrij!!:Y
In Duitsland tank ik altijd Aral 102 ook met ZERO ethanol!

Voor mijn 2-takt-brommertje is ethanol helemaal onwenselijk! :X
 
Aanvullend op mean-machine:

Sinds 20 november 2019 rijd ik met de motor BP 98 E0. Het staatje dat dit oplevert:

oude situatie met hoofdzakelijk Tango 95 E5 (de goedkoopste in mijn buurt) (52 keer tanken in 14 maanden tijd & 12.600 km gereden:
1 (l) : 19,54 (km),
€7,97 / 100 km,
119 gr / km,
€1,557 / liter.

nieuwe situatie alleen maar de BP met 98 E0 (18 keer tanken in 9 maanden tijd & 4500 km gereden):
1 : 21,06,
€7,89 / 100 km,
111 gr / km
€1,660 / liter.

Concreet is dat:
een verbetering van 7,78% in het verbruik,
slechts 1,00% goedkoper per 100 kilometer,
6,72% minder uitstoot per kilometer en
gemiddeld 6,62% duurdere benzine.

En in de nieuwe situatie heb ik normaal gereden, dus naar klanten en rondritjes, maar ook een dagje circuit. Dus er zitten echt wel momenten van een minder goed verbruik bij, maar ik vind het verschil met effectief 1% minder geld uit geven, dat de motor bijna 8% zuiniger is, toch wel bijzonder....
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring:

Toenemend verbruik van de FZ750 is vergelijkbaar.
Volle tank met E0 is 315-325km. Gevuld met E10 haal je vaak 290km niet eens.
De hogere prijs wordt weer gecompenseerd door meer km's.
Daarbij: Geen last van vergane rubbers, geen ingedroogd ethanol-residu, geen roest in de tank. Loopt er ook iets mooier door.

Voor mijn auto geldt zelfde. E0= 530km E10= 465-480km
Met de auto (op dit moment?) niet direct bijkomende problemen.

Heel vervelend: De gedachte voor mij is na 300km resp 500km naar de pomp.
Ineens zie je dan dat je rap nieuwe benzine nodig hebt!
 
Is het niet zo dat met lean burn motoren er schadelijkere verbraningsstoffen de uitlaat verlaten?
Yep. Lean burn betekent automatisch hogere termperaturen en dat zorgt voor meer NOx uitstoot. Bij rich burn is dat meer CO uitstoot. Uiteraard alles relatief.
 
Toch na jaren weer eens een keertje euro 95 E10 getankt, meteen pingelen,..volgens fabrieksopgave kan er gewoon 95 octaan in. Toch maar weer super tanken,..
 
En weer een bewijs..
Kan ook 'bewijs' zijn dat er kool aanslag in de verbrandingskamer zit. En dat die daardoor gaat pingelen. Wat door hoger octaan gehalte pas later optreed.
Als die dan eenmaal met 98 gaat pingelen kun je nog een paar jaar pingelvrij met 102.

En heeft ook niet direct met ethanol van doen.
Pingelen op zichzelf zal volgens mij eerder verminderen met meer ethanol, als ik laatst een van de hier geplaatste artikelen goed heb begrepen en onthouden.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben absoluut geen fan van ethanol. Wat mij betreft STOPPEN met die zooi.
Toch de berichten hierboven kloppen niet. E5-E10 staat los van het RON-getal.
Pingelen door 95E10? Ethanol geeft juist een hogere klopvastheid, zodat pingelen MINDER SNEL zal optreden.

IJzervreter tankt ipv RON 98 nu 95 met 10% ethanol. (= werkelijk 8%?)
Nu weet ik niet in hoeverre de 8% E in de benzine het RON-getal 95 zal doen verhogen?
Of zit er nu bagger-benzine RON90 in de pomp wat door ethanol opgekrikt wordt tot 95???
 
Kan ook 'bewijs' zijn dat er kool aanslag in de verbrandingskamer zit. En dat die daardoor gaat pingelen. Wat door hoger octaan gehalte pas later optreed.
Als die dan eenmaal met 98 gaat pingelen kun je nog een paar jaar pingelvrij met 102.

En heeft ook niet direct met ethanol van doen.
Pingelen op zichzelf zal volgens mij eerder verminderen met meer ethanol, als ik laatst een van de hier geplaatste artikelen goed heb begrepen en onthouden.

....dat E10 (ethanol) tinnef is..
 
Kan ook 'bewijs' zijn dat er kool aanslag in de verbrandingskamer zit. En dat die daardoor gaat pingelen. Wat door hoger octaan gehalte pas later optreed.
Als die dan eenmaal met 98 gaat pingelen kun je nog een paar jaar pingelvrij met 102.

En heeft ook niet direct met ethanol van doen.
Pingelen op zichzelf zal volgens mij eerder verminderen met meer ethanol, als ik laatst een van de hier geplaatste artikelen goed heb begrepen en onthouden.
De E10 heeft natuurlijk wel een lager octaangetal, ik had heel incidenteel wel eens een pingel met E5 95. Maar nu dus bij de eerste de beste rit met een bijna volle tank E10. Kool lijkt me niet heel erg waarschijnlijk hoe ik de motor gebruik.
 
De E10 heeft natuurlijk wel een lager octaangetal, ik had heel incidenteel wel eens een pingel met E5 95. Maar nu dus bij de eerste de beste rit met een bijna volle tank E10. Kool lijkt me niet heel erg waarschijnlijk hoe ik de motor gebruik.
Geloof ik best van die kool dat er die niet is.
Maar...

pingelen is vroegtijdig detoneren.
En blijkbaar gebeurt dat bij ethanol veel minder dan bij benzine. Dus hoe meer ethanol, des te klopvaster de brandstof.

"Ook de race-industrie maakt veel gebruik van E85 als brandstof, omdat ethanol veel klopvaster is dan normale benzine. Daardoor kan de brandstof een hogere compressie aan, zonder dat de brandstof uit zichzelf ontbrandt zoals bij een dieselmotor."
van: E85 (brandstof) - Wikipedia

Waarmee ik wil aangeven dat ik het vreemd vind als het pingelen aan de ethanol zou liggen.
 
Zitten we hier nou nog steeds te zeiken over E10?

Modbreak:

Iets minder mag wel

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan