Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
En wat heeft het octaangetal met het ethanolgehalte te maken?Gelukkig is er in Zaandam een pomp (Lukoil) met 98 ron.
Daar ga ik met de auto's en motoren vaste klant worden.
Ik sponser dan wel weer de Russische staat.
BP ultimate 98 en Shell V-Power hebben geen ethanol, ook al zijn ze officieel E5 (maximaal 5%)In principe niks. Alleen is doorgaans de 98 nog E5.
De LUKOIL brandstoffen bevatten ook de door de wet verplichte bijmenging van biobrandstoffen. Meer info hierover vindt u op Biobrandstoffen.
Dat is gek, want als je alcohol verbrandt krijg je H2O en CO2 en die ruik je niet.In tunnels is soms al een beste alcoholucht, zo'n zoetige weeë lucht/geur, te ruiken op de brommert.
In de tunnel bij Utrecht bijvoorbeeld ruik ik dat met regelmaat.
Dat wordt nog leuk in de toekomst
een 100% efficiente motor met volledige verbranding, dat zou wel ideaal zijnDat is gek, want als je alcohol verbrandt krijg je H2O en CO2 en die ruik je niet.
Even rekenen: 5% ethanol in de benzine, die zelf een sterk geurend mengsel is van allerlei koolwaterstoffen, onder andere aromaten. Die aromaten heten niet voor niks zo. Er zal maar heel weinig alcohol in onverbrande vorm vrijkomen. Ik denk niet dat je dat kunt ruiken tussen al die andere stoffen.een 100% efficiente motor met volledige verbranding, dat zou wel ideaal zijn
Groene CO2. Gelukkig, dan is het goed.,,Uit elke kilogram mais halen we exact een derde bio-ethanol, een derde veevoeder en een derde groene CO2.’’
Op het octaangehalte 98 loopt mn bmw zo wie zo beter en E5 pruimen zo wel auto's als wel de Kawa en Honda. Dus voor mij een win win situatie.En wat heeft het octaangetal met het ethanolgehalte te maken?
Ik vind dat ook stuitend.Binnenkort tanken we E10 en die miljoenen liters komen uit Rotterdam
Vanaf 1 oktober vloeit uit de helft van de huidige Euro 95 pompen E10: benzine met 10 procent duurzame bio-ethanol. Een fors deel van deze uit mais gemaakte biobrandstof wordt bij Alco Energy Rotterdam geproduceerd.www.ad.nl
In die fabriek in Nederland wordt dus 1,3 miljoen ton (!) mais omgezet naar brandstof. Dat kon ook voedsel zijn. En dat is dan alleen Nederland...
Groene CO2. Gelukkig, dan is het goed.
Er zijn inmiddels even veel mensen met overgewicht op de wereld, als mensen met honger.Ik vind dat ook stuitend.
Als je gewoon elke week rijdt, is er niks aan de hand.In Brazilië rijden ze al heel lang op 25% ethanol. Hoe komt het dat we daar nooit geen "horrorverhalen" horen over kapot gelopen auto's en motoren??
En als zij daar oplossingen voor hebben, waarom weten we dat hier in Europa dan niet?
Wie spreekt nou de waarheid???
Hoe zit het nu echt??
Krijgen we grote of kleine problemen met onze oudere motoren (of auto) bij langere stilstand?
Of is het een zwaar overtrokken bangmakerij?
Het verschil is dat ze daar al een eeuwigheid met zogenaamde flex fuel auto,s rijden,deze zijn gemaakt om opIn Brazilië rijden ze al heel lang op 25% ethanol. Hoe komt het dat we daar nooit geen "horrorverhalen" horen over kapot gelopen auto's en motoren??
En als zij daar oplossingen voor hebben, waarom weten we dat hier in Europa dan niet?
Wie spreekt nou de waarheid???
Hoe zit het nu echt??
Krijgen we grote of kleine problemen met onze oudere motoren (of auto) bij langere stilstand?
Of is het een zwaar overtrokken bangmakerij?
Zijn jullie ervaringsdeskundigen met E10 benzine?
Ik wel namelijk.
Ik rij inmiddels voor het 8e seizoen en inmiddels bijna 40.000km met mijn bmw K100 bj 1986 op duitse E10 benzine en ik tank nauwelijks nog nederlandse benzine.
Mijn bmw loopt uitstekend op E10. Loopt op de teller ruim 220km/u. Heb in die 40Kkm nog niet 1x kleppen gesteld.
Start na een half jaar stil staan probleemloos weer ondanks de E10.
Het enige wat ik vrijwel elke tankbeurt doe is ongeveer 50ml motorolie toevoegen aan de benzine om de benzinepomp te smeren. Deze maakt met E10 meer lawaai als met gewone E5 benzine.
Ook mijn motormaaier en zitmaaier gooi ik gewoon E10 in met een scheutje motorolie er door en ook met die dingen heb ik nooit startproblemen na langere tijd stilstand. Laatst van de zitmaaier de carb gecontroleerd en zowel het vlotterbakje als de sproeiers waren brandschoon.
Nog nooit last gehad van opgeloste of lekkende benzineslangen of lekkende afdichtingen.
Linkje ...Ik rij met mijn beide Suzuki's gewoon op E10 als dat uitkomt. In mijn instructieboekje van de Swift staat zelfs expliciet dat hij ervoor geschikt is en dat is een 2003, oorspronkelijk model geïntroduceerd in 1995 ofzo. Van de Vstrom heb ik geen boekje, maar volgens het internet zijn alle Suzuki motorblokken geschikt voor E10
Ah, je had dat hier ook geplaatst.Vandaag in AD Bekijk bijlage 1425334
Ik alvast wel, ik ben gesteriliseerdEn wie mag er dan niet meer fokken ?
Op de Filipijnen gelijkaardig. De benzine is daar van veel mindere "kwaliteit", toch rijden we daar met een 150 á 200 cc motor met 1 bestuurder en 3 passagiers (ja, zónder zijspan, allen op de motor dus), de steilste hellingen op, met een verbruik van 1:40 tot 1:50In Brazilië rijden ze al heel lang op 25% ethanol. Hoe komt het dat we daar nooit geen "horrorverhalen" horen over kapot gelopen auto's en motoren??
En als zij daar oplossingen voor hebben, waarom weten we dat hier in Europa dan niet?
Wie spreekt nou de waarheid???
Hoe zit het nu echt??
Krijgen we grote of kleine problemen met onze oudere motoren (of auto) bij langere stilstand?
Of is het een zwaar overtrokken bangmakerij?
Heb ooit een Saab 9000 Turbo gehad, geïmporteerd uit Duitsland, die mocht volgens het boekje rijden op alles wat maar onder de noemer "benzine" viel, zelfs E85. Motor managment pastte zichzelf aan. Wel stond er ook in de handleiding dat naarmate de benzine van "slechtere" kwalitiet was, ook je vermogen daalde. Ik spreek over 1998 (auto was bouwjaar 1990), ik was 22 jaar en had 175pk onder de kap, best veel in die tijd, het kon me worst wezen dat die minder vermogen had op "slechte" benzine. En dat je bij benzines onder een bepaalde waarde (weet niet meer welke waardes en noemers) de onderhoudsintervallen ingekort diende te worden. Het was mijn beste auto ooit. Met spijt weggedaan, met amper 370.000km ongeveer op de teller, omdat de benzineprijs toen steeg van 32BEF naar 40BEF (0,79€ naar 1,00€) ... ach man, stond ie nu nog maar aan die 1€ ...Het verschil is dat ze daar al een eeuwigheid met zogenaamde flex fuel auto,s rijden,deze zijn gemaakt om op
Ethanol te kunnen rijden,een heel verschil met bijvoorbeeld Europa waar dit niet zo is.
Zou zeggen bel Aart Nolen in Strijen,een bekende in het tuning wereldje.Ik kan me niet voorstellen dat dat alleen komt door E10 gebruik..