Voorvork zit vast

Ken_wood

MF'er
24 feb 2010
52
6
Soesterberg
Ik ben bezig met revisie van mijn voorvork van een Yamaha Diversion XJ600 uit 2003. De keerringen en stofkappen moeten worden vervangen. Nu heb ik de bovenste bout (die bij het stuur uitkomt) en de veringen van beide poten gedemonteerd. Echter zijn de buizen vast komen te zitten in het onderste deel van de vork (de fork slider, volgens Haynes. Ik weet even niet de Nederlandse benaming). Ik kan de buizen wel (om hun as) draaien, maar krijg ze er met geen mogelijkheid uit. De stofkappen en de clips heb ik ook verwijderd, maar dit verandert niets. Aan de onderkant van de vork zit een inbus die je zou moeten kunnen draaien, waarbij het binnenwerk meedraait (er is dan een speciale tool nodig om te voorkomen dat het binnenwerk meedraait). Bij mij zitten die inbussen muurvast dus er draait dus helemaal niets mee. De buizen zitten helemaal in de fork sliders (als het ware dat de vering volledig is ingedrukt) en ik heb geen idee hoe dit is gebeurd, aangezien dat nog niet zo was voordat ik aan dit projectje begon.

Heeft iemand tips hoe ik de buizen uit de fork sliders krijg?
 
Het is gelukt met hulp van medeforummer robvangulik. Hij heeft de poten in de bank schroef gezet en uiteindelijk de bouten met inbussleutel losgekregen. De dopsleutel paste helaas niet in het gat dus met de slag moersleutel ging het niet. Vervolgens heb ik thuis de bezemsteeltechniek toegepast en dat werkte erg makkelijk. Er was maar iets weerstand nodig om de bouten er verder uit te draaien. Dank voor de hulp iedereen.
 
Meppen hier, klemmen in een bankschroef daar. Klinkt allemaal als iets waarbij veel kapot kan gaan en een nieuwe vorkpoot zal niet goedkoop zijn.

Misschien toch ff iemand zoeken met het juiste gereedschap of idd ff bij de boels vragen of je wat kan huren.
Als je niet weet wat je doet, gaat alles kapot. Gewoon na blijven denken en met gevoel werken.
Klemmen in de bankschroef doe je juist om gecontroleerd te kunnen werken. Een dop met een wringijzer is een sterk en stabiel stuk gereedschap waardoor je wederom gecontroleerd kunt werken.

Niks engs aan.
 
Het is gelukt met hulp van medeforummer robvangulik. Hij heeft de poten in de bank schroef gezet en uiteindelijk de bouten met inbussleutel losgekregen. De dopsleutel paste helaas niet in het gat dus met de slag moersleutel ging het niet. Vervolgens heb ik thuis de bezemsteeltechniek toegepast en dat werkte erg makkelijk. Er was maar iets weerstand nodig om de bouten er verder uit te draaien. Dank voor de hulp iedereen.
Goed bezig!
 
Te vroeg gejuicht. De binnenpoten zijn er wel uit, maar helaas blijf ik met een probleem zitten. Onderaan die binnenste buis zit namelijk een vernauwing van plastic (oil lock piece, nummer 9,25 op het plaatje) en daar moet het buisje (de damper rod, nr. 8,24 op het plaatje, overigens is dit niet exact mijn type voorvork, maar ter indicatie volstaat dit plaatje) doorheen waar uiteindelijk die bout die ik niet loskreeg in moet. Echter, die damper rod krijg ik er met geen mogelijkheid doorheen. En daardoor heeft de binnenste buis geen speling. misschien moet dat plastic onderdeel er eerst af, maar ik krijg die er dus niet af. Weet iemand wat ik met dat oil lock piece moet doen en waarom die damper rod er niet doorheen kan?
MjE4Mjc0MQ-3917d428.png
 
Ik heb een m8 draaiend met lange moer gebruikt. Moer fixeren met andere moer inbussleutel onderin, dan draai je het zo los.
Was geen Yamaha maar Suzuki vx800 die een paar jaar in een tuin had gestaan. Japanse vorken lijken op elkaar.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: k0en
Even twee foto's ter verduidelijking.
IMG_20200809_170007.jpg
Als ik het goed heb moet de linker buis in de rechter buis aan de kant die buiten de foto valt.

Dat lukt wel, echter komt hij er niet verder uit dan op onderstaande foto.
IMG_20200809_170032.jpg

Dus de vernauwing (waar de inbusbout in moet) steekt er nog net uit, maar de rest van de buis is te groot voor het gat van dat wit-gele plastic ding. Zodoende kan de hele vork niet veren. Mij lijkt dat dat wit-gele ding er eerst uit moet, daarna de damper rod in de binnen buis moet en daarna dat wit-gele ding over de damper Rod schuiven (zo staat het althans in het wph). Maar ik krijg dat wit-gele ding er dus niet uit. Er zit totaal geen beweging in. Klopt mijn theorie en hoe krijg ik dat witte ding eruit? Ik heb al geprobeerd vanaf de andere kant te duwen met een bezemsteel, maar dit lukt niet.
 
Bezemsteel rechtop op de grond, poot eroverheen en een keer flink stampen?
Maar het is duidelijk een andere constructie dan de Honda vorken die ik voornamelijk behandel, daar zit (meestal) geen kunststof in;)
 
De damperrod hoeft niet door de oil lock piece. Die zitten samen vast onderin de buitenpoot. De damperrod zelf moet wel kunnen bewegen in de binnenpoot. Als de binnenpoot helemaal uitgeveerd is, dan zit de onderkant tegen het veertje op de damperrod. Ik gok dat de damperrod zon 120/130mm uit de binnenpoot kan steken
 
Aks je die bout onderin los hebt moet je met de buitenpoot als slagtrekker de bovenste glijbus er uit trekken. Niet eerst terugzetten voor je de binnenpoot weer monteert

Edit

Effe ingelezen. Dat plastic busje moet gewoon helemaal loszitten. Kan je tussen duim en wijsvinger er zo uitpakken. Oppassen dat je het niet verkeerd om terugzet. Maar je bent al ver voorbij het punt dat nodig is om die keerringen te vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de busjes er inmiddels uit. Met een bezemsteel lukte het aanvankelijk niet omdat er in de binnen buis een vernauwing zit om de damper rod tegen te houden. Maar met de damper rod in de binnenbuis lukte het uiteindelijk wel om de busjes er met veel kracht eruit te duwen. De damper rod duwde ze er dus uit. Die busjes moeten onderin de buitenbuis, maar de binnenbuis heeft dus de neiging daarover heen te schuiven. En bij mij waren ze er zo ver over heen dat de witte busjes erin klem gingen zitten. Daardoor kon ik de binnenbuis dus ook niet meer bewegen.

Goede tip trouwens om het de eerste keer goed te doen. Had ik nog nooit aan gedacht.

De mensen die wel een nuttige bijdrage hebben geleverd, bedankt!
 
Als je de bout die de damperrod vastzet straks weer gaat aandraaien, kan het zijn dat de damperrod weer meedraait. Daarom kan het handig zijn om nu te kijken hoe je de damperrod straks tegenhoud. Zit er een zeskant bovenin de damperrod?
 
Terug
Bovenaan Onderaan