Voorvork zit vast

Ken_wood

MF'er
24 feb 2010
52
6
Soesterberg
Ik ben bezig met revisie van mijn voorvork van een Yamaha Diversion XJ600 uit 2003. De keerringen en stofkappen moeten worden vervangen. Nu heb ik de bovenste bout (die bij het stuur uitkomt) en de veringen van beide poten gedemonteerd. Echter zijn de buizen vast komen te zitten in het onderste deel van de vork (de fork slider, volgens Haynes. Ik weet even niet de Nederlandse benaming). Ik kan de buizen wel (om hun as) draaien, maar krijg ze er met geen mogelijkheid uit. De stofkappen en de clips heb ik ook verwijderd, maar dit verandert niets. Aan de onderkant van de vork zit een inbus die je zou moeten kunnen draaien, waarbij het binnenwerk meedraait (er is dan een speciale tool nodig om te voorkomen dat het binnenwerk meedraait). Bij mij zitten die inbussen muurvast dus er draait dus helemaal niets mee. De buizen zitten helemaal in de fork sliders (als het ware dat de vering volledig is ingedrukt) en ik heb geen idee hoe dit is gebeurd, aangezien dat nog niet zo was voordat ik aan dit projectje begon.

Heeft iemand tips hoe ik de buizen uit de fork sliders krijg?
 
Bij mij ziet de damper rod er zo uit:
IMG_20200811_105130.jpg
Dus geen vertanding o.i.d. in de opening. Binnenin (ter hoogte van de vernauwing) lijkt wel wat te zitten:IMG_20200811_105143.jpg

Dit wijkt af van wat in de Haynes staat en ook wat ik op YouTube heb gezien. Dan wordt tegendruk geven wel wat lastiger, maar als het goed is heeft hij genoeg tegendruk als hij eenmaal in elkaar zit (door de grote veer die erop drukt).
 
Bij mij ziet de damper rod er zo uit:
Bekijk bijlage 1532286
Dus geen vertanding o.i.d. in de opening. Binnenin (ter hoogte van de vernauwing) lijkt wel wat te zitten:Bekijk bijlage 1532289

Dit wijkt af van wat in de Haynes staat en ook wat ik op YouTube heb gezien. Dan wordt tegendruk geven wel wat lastiger, maar als het goed is heeft hij genoeg tegendruk als hij eenmaal in elkaar zit (door de grote veer die erop drukt).
Mocht dat niet zo zijn, dan helpt een slagmoersleutel wel
 
Terug
Bovenaan Onderaan