Vraag over cylinderkop ZXR750R

Mark TT

MF veteraan
8 jun 2002
4.951
1
Den Bosch
Heren technici,

Mijn huidige cylinderkop vertoont haarscheurtjes tussen de kleppen en bij de bougiedraad, dus is ie EOL. Nu heb ik nog twee reservekoppen liggen, dus niets aan de hand.

Maar nu viel mij het volgende op;

De cylinderkopen verschillen wat verbrandingsruimte betreft. De kleppen liggen bij de een hoger/dieper (het is maar hoe je het bekijkt) dan bij de ander. Ook zijn de metaal uitsparingen/vorm in het verbrandingsgedeelte verschillend. Hiermee bedoel ik de vorm van het metaal tusen de kleppen, en de vorm van de verbrandingskamer zelf.

Nader de koppen bekeken te hebben zag ik de volgende markeringen staan (ingeslagen in de kop zelf);

-B (reservekop)
-7 (reserve kop)
-2 Y (huidige kop)

Wat zeggen deze nummers?

Ik twijfel namelijk of die andere koppen wel RR koppen zijn. Ze lijken verdacht veel op die in het Haynes handboek en volgens mij zijn dat normale cylinderkoppen en geen RR jongens ;)

Wie kan me helpen?

Opvallend fenomeen op de kleppen van mijn huidige cylinderkop; op de kleppen stond best veel aanslag (zou dit al water geweest kunnen zijn door die haarscheurtjes in het blok? Veel water verbruikte ie echter niet, maar hij liep wel als de brandweer...(waterkoeling helpt de verbranding ;) ). Welnu, OP de kleppen zitten speldeprikpuntjes, precies in lijn of in patroon (curve). Enorm apart om te zien. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Een echt lineair patroon op bijna elke klep wel te vinden in de aanslag-koek. Het is er niet bij demonteren ingekomen, want het zijn als je goed kijkt echte keiharde miniscule kratertjes, die je niet even werkrabt. Wie heeft dit eerder gezien en weet wat de oorzaak van dit fenomeen is?

En teeeeeeeeeeeeeeering, wat was mijn huidige kop opgeboord, vergeleken met de rest :P :P :P Dat wordt nog een heel werk om dat bij de nieuwe ook te doen, want we willen geen vermogen verliezen })
 
Laatst bewerkt:
dubbele klepveren worden gebruikt om het zweven van kleppen bij hoge toerentallen tegen te gaan.

de zx7rr heeft wel dubbele klepveren.
van de zxrr weet ik het niet.

klepgeleiders vervang je idd door warmstoken.
de tolereantie moet in je werkplaatshadboek staan.

holle kleppen zijn lichter waardoor minder massatraagheid en minder wrijving.
subaru gebruikt zelfs kleppen gevuld met natrium.

De klepsteel is niet hol hoor, enkel een kuilvormige vorm aan de onderkant van de klep zelf. Die is niet vlak, maar zoals gezegd enigzins ingedeukt.

Vlakke kleppen zijn de KITkleppen en die moeten er weer in !!!!

OP MMF staat een relaas van wat ik gevonden heb in mijn blok. Ik had alleen geen zin om twee keer e.e.a. te schrijven (ow, werkt copy paste ook? :+ ) welnu, dan komen de smileys niet over :X

je gaat dan ook DAAR maar lezen hoe het ermee staat ;)
 
De klepsteel is niet hol hoor, enkel een kuilvormige vorm aan de onderkant van de klep zelf. Die is niet vlak, maar zoals gezegd enigzins ingedeukt.

Vlakke kleppen zijn de KITkleppen en die moeten er weer in !!!!

OP MMF staat een relaas van wat ik gevonden heb in mijn blok. Ik had alleen geen zin om twee keer e.e.a. te schrijven (ow, werkt copy paste ook? :+ ) welnu, dan komen de smileys niet over :X

je gaat dan ook DAAR maar lezen hoe het ermee staat ;)

alleen jammer dat niet iedereen naar motormaf kan (is toch een beetje een elite clubje :+ )

[me]Erwin gaat het ff lezen[/me]
 
Terug
Bovenaan Onderaan