Vraag over offerte werkzaamheden aan motor

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tapey

MF veteraan
8 sep 2004
2.808
397
Rotterdam
Twitter
Op mijn KTM 1290 Super Duke GT (2017) wil ik graag een fuel dongle plaatsen en een Garmin Zumo XT aansluiten.

De fuel dongle is volgens de verkoper en volgens forumleden makkelijk te plaatsen. Je moet alleen de tank even lichten (hoeft er niet af, alleen een stukje omhoog en even iets tussen doen, bijv een tennisbal. Verder plug and play.

De navigatie gaat op de officiële KTM-steun voor de GT (achter het ruitje) en moet uiteraard met de bijgeleverde voedingskabel op de accu worden aangesloten. De accu zit gewoon rechtstreeks onder de buddy seat.

Aangezien ik momenteel geen plek heb om te sleutelen, heb ik een KTM-dealer gevraagd wat het kost als ik bij hun de spullen koop en zij ze erop zetten.

Nu heb ik hiervoor een offerte gekregen met 2,5 uur arbeids à € 70,25 ex btw.

2,5 uur! Ik zou een uur al lang vinden. Ben ik nou gek of is 2,5 uur inderdaad belachelijk veel voor zoiets simpels?

Hoe werkt zoiets tegenwoordig? Als hij nou binnen een halfuur klaar is, moet ik dan toch het totaal van de offerte betalen, inclusief 2,5 uur arbeidsloon?
 
Of je spreekt gewoon een vast bedrag af... Als ze dat niet willen bel je de volgende... Zijn zoveel motorzaken 😂😂

Overigens mogen officiële offertes maximaal 10% afwijken omhoog van het uiteindelijke bedrag wettelijk gezien, als ik me niet vergis
Onvoorziene omstandigheden voorbehouden.....
Ik heb wel eens een klusje waarbij de helft van alle bouten vastgerot zit, en dan ben je zomaar drie keer zoveel tijd kwijt als vooraf aangegeven. En dus ook het drievoudige arbeidsloon.
Tussen haakjes: die 7 tientjes uurloon van de KTM dealer is best netjes. Ik hoorde verleden week het uurloon bij een BMW dealer in de regio, en die vragen 102 Euro per uur (exclusief BTW).
 
Laatst bewerkt:
25 reacties verder en zowel KTM als BMW vallen af als volgende motorfiets ;)
Overigens lijkt het of ik het afgelopen jaar heb geslapen, de euro lijkt inmiddels net zoveel waard als de gulden destijds.

Dat idee van een 'vaste' prijs is niet zo verkeerd , afspreken dat je A,B en C doet voor 150 euro en je een belletje geeft als het boven de 200 komt.
Als je het zelf denkt te kunnen kan je het proberen , maar ik zag al een paar aanbiedingen dat men het voor je wil doen.
Met dit lekkere weer sleutel ik veel buiten, maar misschien heb je helemaal niks, ook geen tuin ?

keuzes keuzes 🤔
 
Het is wel fijn als het professioneel gebeurt. Ben ook bang voor storingen in de boordcomputer. Als er straks iets hapert, ga ik gewoon terug naar de dealer. Ik zat vroeger zelf te prutsen, maar heb nu niet de juiste ruimte en middelen en eerlijk gezegd ook geen zin.

Het is alleen dat 2,5 uur mij veel leek voor iemand die dit dagelijks doet, ervoor is opgeleid en werkt in een goed uitgeruste ruimte met de beste gereedschappen. Ook in vergelijk met de mensen van Waypoint, die op hun site aangeven dat het inbouwen van navigatie gemiddeld een uur kost en dat zij sowieso nooit meer rekenen dan 1,5 uur.

Ik wist het niet zeker, dus ik dacht: ik gooi het in de groep. Reacties in de trant van ‘hoe durf je dat te vragen?! Doe het dan lekker zelf!’ zijn een beetje dom, vind ik.

Voorbeeldje: Als Fabio Quartararo op Assen in de training 1’31.620 rijdt en zijn teammaat Morbidelli zit er bijna twee seconden achter, kan ik concluderen dat Franky niet helemaal de snelheid heeft. Daarmee zeg ik dan natuurlijk niet dat ik het zelf beter kan.

Tot slot: kennelijk iets nieuws dat je vooraf een offerte krijgt met een opgave het arbeidsloon, waarmee je dan akkoord gaat. Ik weet niet beter dan dat je hooguit een indicatie krijgt, maar dat er achteraf wordt afgerekend op basis van de werkelijk gemaakte uren (ook altijd flink naar boven afgerond en inclusief rookpauze natuurlijk).

Bedankt voor de reacties 😄👍
 
Dan is waypoint toch een goede keuze ?
Met wat je omschrijft in de Openingspost zal de boordcomputer niet in de war raken, je sluit alleen iets aan op de accu en de officiële stekker.
Ik had pas een klant waar ik 30 euro aanhield voor het verwijderen van de wielen uit zijn motorfiets, later in een telefonisch gesprek vertelde hij dat het vorige montage bedrijf het juist heel weinig werk vond en de ketting ook niet opnieuw gesteld hoefde te worden en de uitlaat heel makkelijk te verwijderen was.
Nou prima dan geloof ik dat en ga ik er vanuit dat die 30 euro niet nodig is. Een beetje vertrouwen over en weer is wel zo fijn, zo niet noodzakelijk en als jij uitlegt dat het minder werk lijkt zou ik dat toch melden en vragen waarom ze 2,5 uur aanhouden.
 
Het is wel fijn als het professioneel gebeurt. Ben ook bang voor storingen in de boordcomputer. Als er straks iets hapert, ga ik gewoon terug naar de dealer. Ik zat vroeger zelf te prutsen, maar heb nu niet de juiste ruimte en middelen en eerlijk gezegd ook geen zin.

Het is alleen dat 2,5 uur mij veel leek voor iemand die dit dagelijks doet, ervoor is opgeleid en werkt in een goed uitgeruste ruimte met de beste gereedschappen. Ook in vergelijk met de mensen van Waypoint, die op hun site aangeven dat het inbouwen van navigatie gemiddeld een uur kost en dat zij sowieso nooit meer rekenen dan 1,5 uur.

Ik wist het niet zeker, dus ik dacht: ik gooi het in de groep. Reacties in de trant van ‘hoe durf je dat te vragen?! Doe het dan lekker zelf!’ zijn een beetje dom, vind ik.

Voorbeeldje: Als Fabio Quartararo op Assen in de training 1’31.620 rijdt en zijn teammaat Morbidelli zit er bijna twee seconden achter, kan ik concluderen dat Franky niet helemaal de snelheid heeft. Daarmee zeg ik dan natuurlijk niet dat ik het zelf beter kan.

Tot slot: kennelijk iets nieuws dat je vooraf een offerte krijgt met een opgave het arbeidsloon, waarmee je dan akkoord gaat. Ik weet niet beter dan dat je hooguit een indicatie krijgt, maar dat er achteraf wordt afgerekend op basis van de werkelijk gemaakte uren (ook altijd flink naar boven afgerond en inclusief rookpauze natuurlijk).

Bedankt voor de reacties 😄👍
Misschien dat dit ook al voor een deel is ingecalculeerd. Het zijn custom dingen die je vraagt, geen standaard klus als filters vervangen.
 
Misschien dat dit ook al voor een deel is ingecalculeerd. Het zijn custom dingen die je vraagt, geen standaard klus als filters vervangen.
Ja hoor… een uitdagende klus, een navigatiesteun monteren en aansluiten. Ik heb inmiddels begrepen dat de stekker voor de aansluiting al klaar ligt onder het dashboard (dacht dat ze een draad moesten trekken naar de accu).

Het begint er trouwens mee dat ik bij hen die dure Garmin Zumo XT plus de standaard KTM-steun koop. Kan hem inderdaad ook prima elders halen natuurlijk.
 
Ik heb zelf mijn Garmin weggewerkt op de KTM 1090R, zelfs nu ik weet hoe eea zit kost het gewoon knap tijd hoor!

Ja, het zijn (maar of wel) 25 schroeven, maar al dat plastic... Beetje voorzichtig, goed uitlijnen, netjes neerleggen ipv aan de kant smijten. Hij weet ook niet wat hij tegen komt (in mijn geval: solderen was nodig, kost ook weer extra tijd).

Tot slot moet hij jou deze offerte uitschrijven, discussiëren met jou over die 2,5 uur, factuurtje maken, motor naar binnen/buiten etc. etc.

Ik vind het geen gekke inschatting.
 
Ik heb zelf mijn Garmin weggewerkt op de KTM 1090R, zelfs nu ik weet hoe eea zit kost het gewoon knap tijd hoor!

Ja, het zijn (maar of wel) 25 schroeven, maar al dat plastic... Beetje voorzichtig, goed uitlijnen, netjes neerleggen ipv aan de kant smijten. Hij weet ook niet wat hij tegen komt (in mijn geval: solderen was nodig, kost ook weer extra tijd).

Tot slot moet hij jou deze offerte uitschrijven, discussiëren met jou over die 2,5 uur, factuurtje maken, motor naar binnen/buiten etc. etc.

Ik vind het geen gekke inschatting.
Wat ik begrijp van GT-bezitters is dat er een sigaretttenaanstekeraansluiting kant-en-klaar aanwezig is en dat er ook andere stekkers al kant-en-klaar ingebouwd zijn voor dit soort apparaten. Dus geen 25 schroeven.
 
Wat ik begrijp van GT-bezitters is dat er een sigaretttenaanstekeraansluiting kant-en-klaar aanwezig is en dat er ook andere stekkers al kant-en-klaar ingebouwd zijn voor dit soort apparaten. Dus geen 25 schroeven.
Ja, kant en klaar ingebouwd (in geval vd 1090 ook). Maar dat zit wel achter de koplamp ingebouwd, en voordat je daar bent...

Maargoed, kan voor een GT anders zijn.

Overigens, in mijn 1090 boekje staat gewoon hoe dit allemaal moet en in welke volgorde alles los moet. Neem aan dat dat voor de GT net zo is, dus met beetje goeie wil zou je het ook zelf kunnen.
 
Twee stekkertjes met voeding zijn er af-fabriek geplaatst op de plek waar de navigatie komt. Dus er hoeft geen koplamp open of wat dan ook.
 

Bijlagen

  • C8C04BB3-7F8E-4693-95C6-3BDD85546AD3.jpeg
    C8C04BB3-7F8E-4693-95C6-3BDD85546AD3.jpeg
    170,4 KB · Weergaven: 34
Dat valt wel mee, denk ik :)

Het aansluiten van accessoires, op een nette en juiste manier, kost tijd.
Je kunt het heel snel werkend krijgen maar je wil het vooral werkend blijven zonder storingen op de langere termijn. Het kost gewoon een beetje tijd om de kabeltjes netjes teleggen en hier en daar te fixeren zodat het niet schuurt of buigt.
 
Het is wel fijn als het professioneel gebeurt. Ben ook bang voor storingen in de boordcomputer. Als er straks iets hapert, ga ik gewoon terug naar de dealer. Ik zat vroeger zelf te prutsen, maar heb nu niet de juiste ruimte en middelen en eerlijk gezegd ook geen zin.
Toch heerlijk als je voor zo’n klein bedrag geen zorgen hebt? 😃
Het is alleen dat 2,5 uur mij veel leek voor iemand die dit dagelijks doet, ervoor is opgeleid en werkt in een goed uitgeruste ruimte met de beste gereedschappen. Ook in vergelijk met de mensen van Waypoint, die op hun site aangeven dat het inbouwen van navigatie gemiddeld een uur kost en dat zij sowieso nooit meer rekenen dan 1,5 uur.
Dan moet je naar iemand gaan die dit dagelijks doet, niet je brommerdealer. Die doet heel veel verschillende dingen op een dag.😁
Ik wist het niet zeker, dus ik dacht: ik gooi het in de groep. Reacties in de trant van ‘hoe durf je dat te vragen?! Doe het dan lekker zelf!’ zijn een beetje dom, vind ik.
Beetje off-topic maar, dit is en blijft M-F het grootste Libelle forum in NL en BE.🤪
Voorbeeldje: Als Fabio Quartararo op Assen in de training 1’31.620 rijdt en zijn teammaat Morbidelli zit er bijna twee seconden achter, kan ik concluderen dat Franky niet helemaal de snelheid heeft. Daarmee zeg ik dan natuurlijk niet dat ik het zelf beter kan.
Dat krijg je als je de oppervlaktespanning in een regenton vergelijkt met de afschuifweerstand van een speklap op een BBQ.
Tot slot: kennelijk iets nieuws dat je vooraf een offerte krijgt met een opgave het arbeidsloon, waarmee je dan akkoord gaat. Ik weet niet beter dan dat je hooguit een indicatie krijgt, maar dat er achteraf wordt afgerekend op basis van de werkelijk gemaakte uren (ook altijd flink naar boven afgerond en inclusief rookpauze natuurlijk).
Mijn ervaring is dat dat behoorlijk meevalt, het zijn geen louche autoverkopers.
Bedankt voor de reacties 😄👍
Kan ik dit in rekening brengen?🫠
 
Ik heb wel eens een klusje waarbij de helft van alle bouten vastgerot zit, en dan ben je zomaar drie keer zoveel tijd kwijt als vooraf aangegeven.
Ja dat wel maar we praten hier over wss een kuip/kappen loshalen en een tank en een draad netjes wegwerken.... Lijkt me stug dat ook maar 1 van die boutjes kats verrot is bij een motorfiets van bj 2017.

Dat idee van een 'vaste' prijs is niet zo verkeerd , afspreken dat je A,B en C doet voor 150 euro en je een belletje geeft als het boven de 200 komt.
En dan als het erboven komt? Ja stop maar en je haalt je fiets weer half afgebroken op 😂😂 gewoon vast bedrag afspreken is het beste, gaan ze er niet in mee zijn er genoeg kundige motorzaken voor dit soort klusjes :)

Tot slot: kennelijk iets nieuws dat je vooraf een offerte krijgt met een opgave het arbeidsloon, waarmee je dan akkoord gaat. Ik weet niet beter dan dat je hooguit een indicatie krijgt, maar dat er achteraf wordt afgerekend op basis van de werkelijk gemaakte uren (ook altijd flink naar boven afgerond en inclusief rookpauze natuurlijk).
Het probleem is, je weet het niet, kwestie van vertrouwen. Je bent er niet bij. Dus stel ze zijn met een uur klaar en ze rekenen 2,5u omdat dit voor je in de computer is gezet bij de offerte. Kom jij daar nooit achter. Meneer bij de computer ziet gewoon offerte 2,5u bij afrekenen.

Tot slot moet hij jou deze offerte uitschrijven, discussiëren met jou over die 2,5 uur, factu
Dit is wel een hele mooie zeg 😂😂 dus alle offertes die niet uitgevoerd zijn worden dan ook maar gecompenseerd met de offertes die wel uitgevoerd worden of hoe moet ik dat dan zien lol
Een offerte is juist vrijblijvend. En discussies meenemen voor kost tijd?? Dan zou je eerder zeggen haal die 0.5u voor discussies er direct maar af want dan geen discussie, heb je uiteindelijk veel meer tijd voor andere dingen en je haalt wss meer klussen binnen die je meer klanten en uiteindelijk ook weer geld opleveren...



En dan nog al betaal je voor je gevoel een uur teveel... Heb je het wel goed werkend wss... Ff slikken en heb je het zoals je wilt. En als je rookt... nja dan is die 70eu zo weer bespaard zeg ik maar altijd door te stoppen ermee _O-
 
Dit is wel een hele mooie zeg 😂😂 dus alle offertes die niet uitgevoerd zijn worden dan ook maar gecompenseerd met de offertes die wel uitgevoerd worden of hoe moet ik dat dan zien lol
Ja lijkt me nogal logisch eerlijkgezegd. De beste man wil toch een inkomen hebben?

Aan offertes uitschrijven verdien je niks, maar moet wel tijd in gestoken worden. Dan kan je een half uurtje extra rekenen, of gewoon uurloon omhoog gooien, maakt natuurlijk niks uit....
 
Ja lijkt me nogal logisch eerlijkgezegd. De beste man wil toch een inkomen hebben?

Aan offertes uitschrijven verdien je niks, maar moet wel tijd in gestoken worden. Dan kan je een half uurtje extra rekenen, of gewoon uurloon omhoog gooien, maakt natuurlijk niks uit....
Dan mag ik hopen dat er daadwerkelijk offertes worden uitgevoerd 😂😂 Anders verdient ie straks helemaaal niets meer omdat de prijzen dusdanig hoog zijn geworden door de niet uitgevoerde offertes die doorberekend moeten worden dat niemand er meer komt lol
 
Ja hoor… een uitdagende klus, een navigatiesteun monteren en aansluiten. Ik heb inmiddels begrepen dat de stekker voor de aansluiting al klaar ligt onder het dashboard (dacht dat ze een draad moesten trekken naar de accu).

Het begint er trouwens mee dat ik bij hen die dure Garmin Zumo XT plus de standaard KTM-steun koop. Kan hem inderdaad ook prima elders halen natuurlijk.
Je doet veel aannames.
 
Dan mag ik hopen dat er daadwerkelijk offertes worden uitgevoerd 😂😂 Anders verdient ie straks helemaaal niets meer omdat de prijzen dusdanig hoog zijn geworden door de niet uitgevoerde offertes die doorberekend moeten worden dat niemand er meer komt lol
Daar zal zeker een optimum in zijn ja ;).

Maargoed, mijn punt is: de tijd die hij stopt in het schrijven van een offerte moet linksom of rechtsom wel terugverdiend worden. Het is geen liefdadigheid.
 
Daar zal zeker een optimum in zijn ja ;).

Maargoed, mijn punt is: de tijd die hij stopt in het schrijven van een offerte moet linksom of rechtsom wel terugverdiend worden. Het is geen liefdadigheid.
Vlgs mij hebben ze bij een ktm dealert ook wel gewoon een werkplannert lopen die oa 'offertes maken' in zn werkzaamhedenpakket heeft, die ze gewoon per maand betalen.

Ze zullen ongetwijfeld een excel lijstje hebben met vaste werkzaamheden en onderdelen waar ze vaste uren en bedragen voor rekenen. Dus die offerte maken is wss nog geen 5min werk... Voor custom dingen waar dit niet voor geldt zullen ze vast een monteur ff vragen.... En dan blijf ik erbij, dan is 2,5u voor bovenstaande wel ruim gerekend 🥴🥴

Het gaat ook niet om het wel of niet willen betalen. Ze nemen gewoon ruim de tijd ervoor
 
Vlgs mij hebben ze bij een ktm dealert ook wel gewoon een werkplannert lopen die oa 'offertes maken' in zn werkzaamhedenpakket heeft, die ze gewoon per maand betalen.

Ze zullen ongetwijfeld een excel lijstje hebben met vaste werkzaamheden en onderdelen waar ze vaste uren en bedragen voor rekenen. Dus die offerte maken is wss nog geen 5min werk... Voor custom dingen waar dit niet voor geldt zullen ze vast een monteur ff vragen.... En dan blijf ik erbij, dan is 2,5u voor bovenstaande wel ruim gerekend 🥴🥴

Het gaat ook niet om het wel of niet willen betalen. Ze nemen gewoon ruim de tijd ervoor
En van welk geld moeten ze die werkplannert 'gewoon maandelijks' betalen dan?

Ken je de term "overheadkosten" ?
 
En van welk geld moeten ze die werkplannert 'gewoon maandelijks' betalen dan?

Ken je de term "overheadkosten" ?
Dat zit toch allemaal al in die 70ex btw verwerkt (mag ik hopen iig 😂😂)

Daar hoef je toch geen 0.5u extra voor te schrijven als iets nog geen 10min werk is..... Daarom zeg ik... Ze nemen gewoon zeer ruim de tijd ervoor met 2,5u arbeidsloon voor bovenstaande

En het heet niet voor niets arbeidsloon... Zo staat het op de factuur... En daarom heet het niet 'extra toeslag overheadkosten'

Als je extra kosten maakt voor iets die je wilt rekenen, moet je ook maar transparant zijn in die kosten en niet alles onder 'arbeidskosten' gooien. Want dan klopt de factuuropbouw namelijk niet. En ben je belastingtechnisch ook niet helemaal eerlijk bezig ofc.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan