Vragen ivm weer en pekel enz

BionicDude

Rookie
23 okt 2017
13
0
Aalter / Belgie
Beste motorrijders
Aangenaam, ben nieuw, niet zo lang geleden mijn Atje behaald en eindelijk op de weg met mijn sv650n met clipons als eerste moto
Ik ben jammer genoeg niet zo technisch ingelegd maar ben bereid om te leren, dus mijn excuses als ik hier en wat niet versta.

Ik heb een paar vragen.

Ik probeer zoveel mogelijk te rijden om ja, ervaring te bouwen en beter worden en ja het is gewoon veel leuker om met de moto te rijden dan met de auto vind ik. Dus woon / werk doe ik zoveel mogelijk en buiten werk ook.
Maar nu mijn vraag:
als het regent ofzo, hoe passen jullie jullie rijstijl aan? Ik merk soms als ik schakel (naar beden) dat mijn moto soma begint te glijden, heb de zoekfunctio proberen vinden hierover maar vind dit nog niet.. Dus wat kan mijn foit hiermee zijn? Tijdena de regen / wintee dagen op wat moet ik letten?

2° Wat is pekel? (Ik zie het vaak maar weet niet 100% wat dit is)
Het is blijkbaar schadelijk voor de moto als ik goed lees, op wat moet ik dan letten of hoe moet ik mijn moto onderhouden? (Eens ik weet wat pekel is)

Heb een sv gekozen door als ik hier wat rondkeek voor ik een acc maakde raden veel mensen die motor aan dus daarmee, en ben er ook blij mee. Ik kijk al uit naar misschien als alles goed loopt volg jaar een nieuwe te halen maar weet nog niet wat en ja het is nog vroeg ook ben nog altijd mijn sv aan het leren kennen en nog aan het leren rijden maar ben al blij dat ik een moto kan rijden.

Alvast bedankt voor jullie tijd en aangenaam kennismaking!

Mijn naam is Dimitri bte
Groetjes!
 
Welkom op motor-forum
Ik merk soms als ik schakel (naar beden) dat mijn moto soma begint te glijden,
Bij welk toerental schakel je terug? Als je bij hogere toeren terugschakelt en je laat de koppeling vrij bruusk los zal het achterwiel blokkeren. Maar dan moet je het redelijk lomp doen dus het kan ook een gevoel zijn dat ergens anders vandaan komt (b.v. omdat je met een gladde (regen)broek over het zadel glijdt.

2° Wat is pekel?
vandale.nl: pe·kel (de; m) 1water waarin zout opgelost is.
Door het zout zal alles sneller gaan roesten. Beste je motor (m.u.v. remschijven!) beschermen door in te spuiten met een corrossiebescherming. Zie zoekfunctie voor de diverse mogelijkheden.

Ik kijk al uit naar misschien als alles goed loopt volg jaar een nieuwe te halen maar weet nog niet wat
SV 650 is een prima motor, kun je heel veel mee leren. Gewoon van genieten, volgend jaar of jaar erop of net wanneer heb je meer ervaring, weet je meer of je richting een sportmotor, naked of allroad of wat dan ook wilt. Wie dan leeft dan zorgt ;)
 
Laatst bewerkt:
Hallo Dimitri, je vraag over het glijden van je achterwiel bij terugschakelen kan komen doordat je je koppeling na het terugschakelen te abrupt loslaat. Als je na terugschakelen vloeiender (rustiger) de koppelingshendel loslaat dan heeft het motorblok de tijd om zich aan te passen aan de snelheid van het achterwiel. Mogelijk voel jij de klap op het achterwiel dus doordat je de koppeling te snel laat opkomen. Rijden in de regen is verder een gevoelskwestie, rustiger accelereren bij uitkomen van een bocht, wat minder hard remmen en insturen tegelijkertijd. Je rijinstructeur heeft je daar hopelijk ook een en ander over uitgelegd, maar ik vermoed dat je uit België komt en daar mag je ook eerst zonder instructeur rijden toch? Een paar lessen nemen is dan geen verkeerd idee denk ik, want iemand die je in de praktijk bezig ziet kan je meer tips geven dan de gemiddelde toetsenbord-held O-)

Pekel is strooizout wat op de wegen gegooid wordt om ijsvorming tegen te gaan. Het is dat grijze spul dat achterblijft op alles wat rijdt tijdens vorst :r .
 
Ik rij naar verhouding zeer rustig in de regen. Niet eens zo zeer het maken van bochten (hoewel hier ook zeker meer beleid bij gebruikt wordt), maar vooral het accelereren en remmen.

Ik neem voor alles de tijd en rij gewoon "bewust rustig".

Wat nog veel uit kan maken zijn de banden. Heb je nu sport banden die klote zijn in de regen dan merk je dat veel sneller.

Een setje sport \ toer banden (zoals Pilot Sport) kan een wezenlijk verschil maken ten opzichte van banden die slecht zijn in de regen.
 
Vraag 1: Ik rij iets rustiger. Hetzelfde voor in de auto. Als het net heeft geregend moet je opletten op olie wat nog niet is weggespoeld. Dat is dus glad. Als het wat langer heeft geregend dan is het minder glad. Als het regent hou je als het goed is uit mijn hoofd nog steeds 70% grip over. let ook wel op andere gladde dingen. Blaadjes, zebra, tramrails, bitumen enz. Schakelen in bochten zou ik niet doen. Dan kan je nog wel eens slippen.
Vraag 2: pekel is water met zout. Het zout corrodeert metaal. Dus in de winter heb je daar meer last van. Ook meer last rond de kustgebieden. Regelmatig even afspoelen met een sopje en je kan je motor inspuiten met bijvoorbeeld siliconenspray. Dit werkt tijdelijk dus moet je vaak herhalen. Schijnt ook tectyl te zijn wat langer werkt. Dat is een anti roestmiddel maar krijg je er schijnbaar moeilijk vanaf. Ik heb daar geen ervaring mee. Als je veel rijd dan blijft de motor wel redelijk roestvrij is mijn ervaring.
 
Laatst bewerkt:
Als je graag door wilt rijden in de winter (Dus ook als er pekel ligt) Dan is het raadzaam om je motor te behandelen met een beschermlaag tegen die pekel. Denk hierbij aan ACF50 of FS365. Als je dit niet doet dan zullen delen van je motor gaan roesten of er lelijk uit komen te zien. Dit kan al na 1 winter zo zijn.
 
Laatst bewerkt:
Rustiger de koppeling laten opkomen en of betere banden monteren.

Kijk even naar de DOT code (6 cijfers) op de band, merk en type en zet het in het topic.

Ik rij al jaren pilot road dan Michelin. Is uitstekend voor alles behalve circuit werk.
 
Als uw motor begint te glijden bij het terugschakelen en u nog nooit gehoord heeft van pekel is het misschien wijs om terug te kruipen in uw Volvo.
 
Dankjullie voor al jullie antwoorden

Ahh oke, zal de volgende keer dan opletten met mijn koppel, het gebeurde soms als het regende dus ik denk als ik het merkte misschien dat ik onbewust rustiger losliet en dan ging het goed + ja op de toeren opletten.

Het is niet dat ik niet weet wat pekel is nu ik het hier uitgelegd zie; ik kom van spanje en heb nooit het woord pekel hier gehoord in Belgie, dus daarbij dat ik vroeg wat het was met dat ik een paar topics met dit woord heb gezien, ik leer nog en zal zeker nog lang leren over de moto zelf en ik ga mijn best hier in doen en er plezier mee beleven.

Hanzzzz: zal dit zeker doen, thanks ^^

En bte = voor btw, gsm typ foutje, zal ook keer meer over dat siliconenspray kijken want ik zou graag zoveel mogelijk rijden, niet alleen als het goed weer is :)
 
uitkijken met siliconenspray op banden, zadel en handvatten. worden er erg glibberig van. Ik zou eerder aan het begin van de winter een vaselineachtige laag op de alle metalen delen smeren (muv de remmen natuurlijk) of een vergelijkbaar motorproduct. Daar de winter mee uitrijden (alles wordt lekker ranzig maar het vet beschermt de motor) en in het voorjaar alles afspoelen en weer een frisse motor aantreffen.

Benno
 
Terug
Bovenaan Onderaan