Vragen over de werking van de thermostaat

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
879
6
Hallo,

Ik heb een MZ Skorpion (motorfiets met het Yamaha XTZ660-blok). Deze fietsen staan er om bekend dat ze niet goed op temperatuur komen als het buiten fris is. Nou leek het me daarom wel een leuk project om er een thermostaat op te bouwen. Origineel is hij voorzien van een thermostaat, maar het enige wat dit onderdeel doet is de waterstroom smoren als het koud is. Er zit dan ook alleen een in- en uitgang op. Probleem hiervan is dat hij, koud en dus 'gesloten', nog dusdanig veel water doorlaat dat de bloktemperatuur niet boven de 50 graden uitkomt.

Nu wil ik er dus een thermostaat op zetten die, net zoals bij een auto, 3 aansluitingen heeft. 1 ingang en 2 uitgangen; onder de 80 graden stuurt hij het water direct terug naar het blok en boven de 80 graden stuurt hij het water door de radiateur.

Van kenners heb ik begrepen dat een FZR600-thermostaat hier geschikt voor is. Ik heb zo'n ding via ebay uk kunnen bemachtigen, maar deze bleek helaas maar 2 aansluitingen te hebben en dus net zo te werken als de originele thermostaat. (Les voor de volgende keer: ebay-foto's beter bekijken...)

Toen ben ik maar naar de motorsloop gegaan om daar in een grote doos thermostaten te grabbelen naar een exemplaar met drie aansluitingen. Deze heb ik nu dan ook:

IMG_8170.jpg


Alleen, wat me opvalt als je hem openhaalt:

IMG_8167.jpg


De twee kleine aansluitingen zijn altijd met elkaar in verbinding. Deze komen namelijk in dezelfde kamer uit. De grote aansluiting komt in de andere kamer uit en deze kamers zijn gescheiden door de thermostaatklep zelf.
Met koude motor staan de twee kleine aansluitingen dus met elkaar in verbinding, maar zijn afgesloten van de grote aansluiting. Met warme motor (open thermostaat) staan alle drie de aansluitingen met elkaar in verbinding.

Nu is mijn vraag: hoe werkt dit?! Als het water op temperatuur is gaat de thermostaatklep wel open, maar dan moet toch ook de andere leiding (de bypass naar het motorblok) afgesloten worden? Deze thermostaat die ik nu heb doet dat dus niet.
 
Laatst bewerkt:
En lees ik dan goed dat je helemaal niet weet hoe warm je koelwater nu is? Je meet nergens? en je gaat er van uit dat ie te koud is? juist ja.. het is me helemaal helder.
-O-

Dat maakt dit een zinloos topic.

Waar slaat dit nou op? Alle motorfietsen van dit type hebben het probleem dat ze niet op temperatuur komen. Maar omdat ik zelf niet heb gecontroleerd of dit bij mij ook het geval is, mag ik er niks aan doen? Dus ik moet er persee een thermometer aan hangen, om er achter te komen dat mijn motorfiets hetzelfde probleem heeft als dat ze allemaal hebben?
 
bijzondere thermostaat die niet volledig sluit in een thermostaathuis dat nog een gat heeft als bypass zoals jurrien omschrijft.,,
Die thermostaat staat niet open, hij sluit niet volledig en dat hoord zo.

en jurien. Ik wil er echt geen wedstrijd van maken en je zult me wel weer vervelend vinden maar:
Het grote verschil is dat het water wat bij mij door dit bypassgaatje gaat, of circulatiegaatje, of hoe je het wil noemen, door de radiateur gaat. En dus afkoelt.
dit is wat een bypass doet. Een bypass warmt je radiateur e.d voor zodat die niet zo'n klap krijgen als ineens de thermostaat opengaat.. Dat staat ook in dat stukje met dat linkje hierboven.(dus ik denk dit gelukkig niet alleen).

dat v.d.v mijn IQ laag acht vind ik alleen maar prachtig. We hebben er vanmiddag in de garage ook al weer even hartelijk om gelachen. Thanks daarvoor!
 
Laatst bewerkt:
-O-

Dat maakt dit een zinloos topic.

Idd, zo denk ik er ook over.


Dit topic, of je opmerkingen ?
Als alle motoren van dit type niet warmer worden dan 50 graden als het buiten koud is, waarom zou die van ts dan wel goed werken ?
Ontkennen dat deze motor een koelprobleem heeft maakt dit topic zinloos.
Als je even googelt kom je er achter dat dit een veel besproken klacht is zonder dat het een defect betreft.

Het kan dan wel zo zijn dat het een veelbesproken probleem is, maar als de ts al niet eens weet wat de temperaturen doen zonder aanpassingen, wat wil hij dan bereiken met zijn aanpassingen?
Is het niet verstandiger om eerst eens te meten wat de temps nu doen voordat er een hoop verbouwt wordt aan het ding?
 
Idd, zo denk ik er ook over.Het kan dan wel zo zijn dat het een veelbesproken probleem is, maar als de ts al niet eens weet wat de temperaturen doen zonder aanpassingen, wat wil hij dan bereiken met zijn aanpassingen?
Is het niet verstandiger om eerst eens te meten wat de temps nu doen voordat er een hoop verbouwt wordt aan het ding?
Denk je dat de kans bestaat dat die van hem de afwijking heeft dat die wel goed is terwijl al die andere (duizende ?) die klacht hebben ?
 
Veel Honda's hebben een slechte spanningsregelaar. Die van mij niet, moet ik die dan ook maar preventief vervangen?
Dat is het verschil tussen veel of allemaal.
Stel dat alle Honda's regelaarts hadden die je accu molden.
Zou je die dan meteen vervangen of zou je er vanuit gaan dat je een uitzondering had op al die hondas ?
 
Dat is het verschil tussen veel of allemaal.
Stel dat alle Honda's regelaarts hadden die je accu molden.
Zou je die dan meteen vervangen of zou je er vanuit gaan dat je een uitzondering had op al die hondas ?

Precies, nu zijn we er. Als ik dat zou weten dan ging ik eens meten wat er gaande was.
Niet goed? Vervangen. Wel goed? Fijn laten zitten.

Zoals ook al gezegd is op de vorige pagina gepost door Rallye-Eef, je zal eerst moeten weten hoe heet het water voor de thermostaat wordt voordat je aan de gang gaat met een andere.
 
Laatst bewerkt:
Precies, nu zijn we er. Als ik dat zou weten dan ging ik eens meten wat er gaande was.
Niet goed? Vervangen. Wel goed? Fijn laten zitten.

Zoals ook al gezegd is op de vorige pagina gepost door Rallye-Eef, je zal eerst moeten weten hoe heet het water voor de thermostaat wordt voordat je aan de gang gaat met een andere.
Ts wil niet zozeer een andere thermostaat.
Hij wil een thermostaathuis met 3 i.pv. 2 aansluitingen zodat hij het systeem dat hij nu heeft kan veranderen in een systeem dat een by-pass mogelijk maakt.
Op die manier kan hij er voor zorgen dat er niet constant een deel van het koelwater door de radiateur loopt alvoor dat het heet is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan