Hallo,
Ik heb een MZ Skorpion (motorfiets met het Yamaha XTZ660-blok). Deze fietsen staan er om bekend dat ze niet goed op temperatuur komen als het buiten fris is. Nou leek het me daarom wel een leuk project om er een thermostaat op te bouwen. Origineel is hij voorzien van een thermostaat, maar het enige wat dit onderdeel doet is de waterstroom smoren als het koud is. Er zit dan ook alleen een in- en uitgang op. Probleem hiervan is dat hij, koud en dus 'gesloten', nog dusdanig veel water doorlaat dat de bloktemperatuur niet boven de 50 graden uitkomt.
Nu wil ik er dus een thermostaat op zetten die, net zoals bij een auto, 3 aansluitingen heeft. 1 ingang en 2 uitgangen; onder de 80 graden stuurt hij het water direct terug naar het blok en boven de 80 graden stuurt hij het water door de radiateur.
Van kenners heb ik begrepen dat een FZR600-thermostaat hier geschikt voor is. Ik heb zo'n ding via ebay uk kunnen bemachtigen, maar deze bleek helaas maar 2 aansluitingen te hebben en dus net zo te werken als de originele thermostaat. (Les voor de volgende keer: ebay-foto's beter bekijken...)
Toen ben ik maar naar de motorsloop gegaan om daar in een grote doos thermostaten te grabbelen naar een exemplaar met drie aansluitingen. Deze heb ik nu dan ook:
Alleen, wat me opvalt als je hem openhaalt:
De twee kleine aansluitingen zijn altijd met elkaar in verbinding. Deze komen namelijk in dezelfde kamer uit. De grote aansluiting komt in de andere kamer uit en deze kamers zijn gescheiden door de thermostaatklep zelf.
Met koude motor staan de twee kleine aansluitingen dus met elkaar in verbinding, maar zijn afgesloten van de grote aansluiting. Met warme motor (open thermostaat) staan alle drie de aansluitingen met elkaar in verbinding.
Nu is mijn vraag: hoe werkt dit?! Als het water op temperatuur is gaat de thermostaatklep wel open, maar dan moet toch ook de andere leiding (de bypass naar het motorblok) afgesloten worden? Deze thermostaat die ik nu heb doet dat dus niet.
Ik heb een MZ Skorpion (motorfiets met het Yamaha XTZ660-blok). Deze fietsen staan er om bekend dat ze niet goed op temperatuur komen als het buiten fris is. Nou leek het me daarom wel een leuk project om er een thermostaat op te bouwen. Origineel is hij voorzien van een thermostaat, maar het enige wat dit onderdeel doet is de waterstroom smoren als het koud is. Er zit dan ook alleen een in- en uitgang op. Probleem hiervan is dat hij, koud en dus 'gesloten', nog dusdanig veel water doorlaat dat de bloktemperatuur niet boven de 50 graden uitkomt.
Nu wil ik er dus een thermostaat op zetten die, net zoals bij een auto, 3 aansluitingen heeft. 1 ingang en 2 uitgangen; onder de 80 graden stuurt hij het water direct terug naar het blok en boven de 80 graden stuurt hij het water door de radiateur.
Van kenners heb ik begrepen dat een FZR600-thermostaat hier geschikt voor is. Ik heb zo'n ding via ebay uk kunnen bemachtigen, maar deze bleek helaas maar 2 aansluitingen te hebben en dus net zo te werken als de originele thermostaat. (Les voor de volgende keer: ebay-foto's beter bekijken...)
Toen ben ik maar naar de motorsloop gegaan om daar in een grote doos thermostaten te grabbelen naar een exemplaar met drie aansluitingen. Deze heb ik nu dan ook:
Alleen, wat me opvalt als je hem openhaalt:
De twee kleine aansluitingen zijn altijd met elkaar in verbinding. Deze komen namelijk in dezelfde kamer uit. De grote aansluiting komt in de andere kamer uit en deze kamers zijn gescheiden door de thermostaatklep zelf.
Met koude motor staan de twee kleine aansluitingen dus met elkaar in verbinding, maar zijn afgesloten van de grote aansluiting. Met warme motor (open thermostaat) staan alle drie de aansluitingen met elkaar in verbinding.
Nu is mijn vraag: hoe werkt dit?! Als het water op temperatuur is gaat de thermostaatklep wel open, maar dan moet toch ook de andere leiding (de bypass naar het motorblok) afgesloten worden? Deze thermostaat die ik nu heb doet dat dus niet.
Laatst bewerkt: