vreemd gegaan

moturist

MF veteraan
4 jan 2003
3.933
11
Groningen
voor 't eerst sinds 1978 weer eens wat anders gekocht dan een Guzzi:

6714ae7f188a0e79f9d40f97d489bfb6


't is een Saroléa 36A uit 1936

m'n vader had ooit een Saroléa en ik keek al jaren uit naar een nette voor een nette prijs.

dit is een 350cc zijklepper.

10f5e0e549027c77f1adc14216505621
 
Laatst bewerkt:
hier en daar is er nog wel wat te verbeteren
full


dc30cdb10c81192dd7a366f527144393


(bijv. scheurtje in stoterdeksel)

maar hij start goed en loopt netjes. Morgen maar eens een ritje mee maken, tot nu toe alleen nog maar een paar rondjes op de parkeerplaats. Is wel wennen, die tankschakeling :/
 
Super gaaf, kan je zo mee naar Heydon Norwich
Zien ze daar ook eens wat anders dan Engels HA
Bent er trots op , zou er zo een voor mij aanschaffen.........
Gr Peer1963
 
Mooi motortje. Zo'n ouwetje vind je niet vaak voor een schappelijke prijs.
Veel plezier ermee!
 
Mooi ding! :9
Je bent vlgs mij één van de weinigen hier die zo'n oude motor heeft.
Hopelijk zie ik je eens met deze op een OBT of zo.

Veel plezier ermee. :]
 
dank allen voor de complimenten :}

Voordat ik er serieus de weg mee op ga wil ik hem wel even goed nakijken
full
Hij heeft lang stil gestaan, de koppeling plakt nogal, wat het schakelen niet makkelijker maakt met die handle op de tank :/ Verder even verse olie erin en even met de vetspuit langs de vele smeernippels :)
 
Laatst bewerkt:
hij ziet er heel netjes gebruikt uit, keurig :}
Alleen die Bowden kabels, waren die er toen al? waren die belgen wel hun tijd vooruit! :}
Er zijn websites met verhandelingen hoe je zelf aluminium kan gieten, dan kan je dat klepsteldekseltje misschien wel namaken.
Verder zou ik er niets aan doen, accu'tje en bedrading netjes maken en rijden *O*

Hoe geef je trouwens gas? gas/lucht/ontsteking of is het al moderner?
 
hij ziet er heel netjes gebruikt uit, keurig :}
Alleen die Bowden kabels, waren die er toen al? waren die belgen wel hun tijd vooruit! :}
Er zijn websites met verhandelingen hoe je zelf aluminium kan gieten, dan kan je dat klepsteldekseltje misschien wel namaken.
Verder zou ik er niets aan doen, accu'tje en bedrading netjes maken en rijden *O*

Hoe geef je trouwens gas? gas/lucht/ontsteking of is het al moderner?


zó oud is 1936 nou ook weer niet _O- zeker waren er bowdenkabels :Y

6dffb9524fe2d2f552eaa4ccf66db17a


gas geven gewoon met gashandle (deze is wsch. niet origineel), daarnaast de chocke, links: koppeling, kleplichter en vervroeger

mooi vervroeger-handletje-manette: "Saroléa HERSTAL"

8af0c3a5ee381a42ee8f4033c237d276
 
Laatst bewerkt:
nog even over bowden kabels, die schijnen dus al rond 1905 uitgevonden te zijn (wikipedia)

Hoe dan ook, op deze Saroléa zijn bowdenkabels in het ontwerp geïntegreerd. Wél konden ze door het ontbreken van telescoopvering flink bezuinigen op buitenkabel bij de voorrem bediening :Y

937046f65828e3794373e9f9bf8df773
 
Beetje vroeg voor een pekelfiets? :X




:+
 
Laatst bewerkt:
zo zijn de oldtimers gewoon het mooist, lekker gebruikt met wat sporen uit het verleden..beter dan die bling gerestaureerde motoren naar mijn mening. Mooie motor!
 
Mooi ding!!! *O*

Ik heb vroeha een BSA M20 gehad van 1941. Was kwa opbouw en bedieningsgebeuren hetzelfde op de voetschakeling na.

Vond het altijd een rare gewaarwording, dat als je vork inveerde, de koplamp mee op en neer ging.

En een goede lasser kan dat dekseltje netjes lassen. (blijft ie wel origineel!) :Y

Veel plezier ermee.... :]


Gijs
 
echt een mooie machine!

Zo origineel mogelijk houden idd, reparatie op het dekseltje laten uitvoeren!
 
Terug
Bovenaan Onderaan