Een beetje vreemd maar, wel.......

Hondad

MF'er
15 mrt 2005
58
0
Deze is ook wel geinig...

Limited Edition 50cc Monkey Leisure Bike in CB750F Colors

2041202_2_l.jpg


Van de originel Honda site geplukt O-) O-)

http://world.honda.com/news/2004/2041202_2.html

Hondad
 
Ik vraag me af of er een origineel honda blok onder ligt (opnieuw geproduceerd) of zo'n replica blok.

De foto is van 2004, dus is al een tijdje oud

wie weet?
 
Honda maakt die blokkies nog gewoon...Overigens: die jincheng blokken zijn zo slecht nog niet hoor ;)
 
Honda maakt die blokkies nog gewoon...Overigens: die jincheng blokken zijn zo slecht nog niet hoor ;)

jincheng bestaat al een tijdje, de 6v blokjes waren bagger. de 12v die later kwamen gaan nu alweer een tijdje mee en houden het goed vol. Huawai en Zongcheng replica blokjes lopen wel vaak kapot hoorde ik.

vanaf m'n 15e heb ik aan die brommers gesleuteld, heb zelf een c50 en een Dax gereden, die dax had 110cc met 4 bak, dubbelplaats koppeling, 24mm mikuni, hrc gekogellagerde kop, oliekoeler en een rvs uitlaat 8-) heb er nog wel foto's van als iemand die wil zien! hij rijdt nu ergens in belgie rondt. van het geld wat ie opbracht heb ik mn motorrijbewijs en pak betaald..

wel leuk die monkey, ze hebben ze ook in de cb750k kleuren en in de kleuren van de cb1000 'big one' ze zijn ook nog in limited edition 'goud' geleverd en de honda gorilla was er ook in het chrome. erg mooi spul maar superduur voor die kleine apparaatjes.

de dax was mij eigenlijk al te klein (ben 1,90m) maar de monkey kan ik mezelf helemaal niet op kwijt!
 
LOL, wel lekker verbruik overigens voor zo'n moderne 4-takt: 1 op 90 :Y .
Waarom planten ze zo'n blokje nou niet in scooters :?
Modern? op de aanpassingen na is dit het oudste (en beste :P ) blok wat je in een nieuwe brommer tegenkomt.
En het verbruik neemt bijna exponentieel toe met het vermogen (opvoeren), zo vertelde een ouwe stroker mij laatst nog dat hij 1:13 reed met zijn opgefokte SS (110 cc e.d.).
maar het is degelijk, snel en mooi 'n blok, mooiste brommergeluid :9~ een goed blok is met wind mee niet te stoppen, loopt zo 70 met alleen al het vliegwiel vastgezet.
 
De viertakt-brommermarkt (van Honda) heeft hier in de lage landen niets nieuws meer gezien na de komst van de ZB in ik-meen '90.
Zelf altijd een groot Honda-viertakt-fanaat geweest (van 'Amigo' tot CD) en altijd met veuls te veul plezier op Honda's plofscheepjes rondgekacheld...tot in Italië aan toe.

Blijkbaar (en helaas) ziet Honda zelf er geen heil meer in om met nieuwe modellen op de Nederlandse markt te verschijnen.
Omdat het blokje altijd rázend populair is in Azië,heeft Honda er ook goed aan verdient om het blok in licentie door anderen te laten maken (Yamaha,Jingcheng en vele anderen).
Ze komen ook zelf met nieuwe modellen (nieuw is in dit opzicht een groot woord; de Monkey bestaat al sinds eind jaren 60...),alleen dus niet in Ollanda.. :(

Wat betrouwbaarheid betreft weet ik weinig van imitatie; ik reed alleen echt spul en ben niet bekend met de anderen.
Ik zie ze regelmatig op diverse beurzen staan (bijv.Hardenberg) en merk wèl datter een groot prijsverschil is tussen namaak en origineel Honda.
Of dat ook geldt voor de betrouwbaarheid....
 
De viertakt-brommermarkt (van Honda) heeft hier in de lage landen niets nieuws meer gezien na de komst van de ZB in ik-meen '90

'88 ;)

daarna is er inderdaad niets nieuws meer gekomen. nahja, behalve de orignele Monkey dan die nog geimporteerd word door handelaren/verzamelaars. daar blijven nieuwe uitvoeringen van komen, zelfde geld voor de Gorilla, die samen met de monkey geen NL-goedkeuring had. zelfde verhaal voor die DAX die ik had en de Engelse C'tjes, Chaly's etc.!

dit was trouwens mijn dax, die nu in belgie rondrijdt.

DSC00066.JPG

 
Had zelf een groene C9050 O-)
en heb idd ook even een daxje gehad (een st-50) maar die waren niet echt legaal destijds (de wielmaat was destijds nog niet vrij voor brommers)en oom agent kende ze maar al te goed..

Heb idd hetzelfde gehoord wbt de betrouwbaarheid van de Jincheng blokkies: 6v no-go, 12v=top!
 
Als ik ooit nog eens goedkoop tegen een Z50 aanloop (in mijn ogen de enige echte minibike)dan....

Gewoon leuk,voor in de kofferbak; bietsje knallen op de camping ofzo O-)

full
 
eh, goedkoop hé, dan moet je geluk hebben ;) die dingen zijn erg gewild bij de belgen die ze tunen met full takegawa blokken en dat soort dure ongein!

origineel zijn ze eigenlijk het leuks, maarja moeilijk aan te komen en 2000+ als je een mooie vindt.

ik weet trouwens dat een nederlander een z50a op kenteken heeft!! 8-)
 
Zit ff op marktplaats te kijken naar Honda 4-takt brommertjes, staan een paar Amigo's op. Zijn net sparta-metjes 8-) , dik tankje, ga je heel de wereld rond zeg :o

Iemand een idee of die dingen ook een nederlandse typegoedkeuring hebben?
 
Ja,is gewoon een PF50 met stoterstangenblok.
Kachel je inderdeed de hele wereld mee rond,verbruik ongeveer 1:60.
Vliegwieltje vastzetten,loopt ze zó 55-60.
Wéreldfietsjes.. ;)
 
Als ik ooit nog eens goedkoop tegen een Z50 aanloop (in mijn ogen de enige echte minibike)dan....

Gewoon leuk,voor in de kofferbak; bietsje knallen op de camping ofzo O-)

(Afbeelding)


Anders moet je hier een kijken:

www.collectorcarsandbikes.com

Hier een voorbeeldje wat ze zoal hebben:
Honda
Mini Trail 50
1974
Skull Cracker, w/custom 90cc eng.
Always wear a helmet with this 8 speed bike.
WARNING NOT FOR SMALL CHILDREN.
Excellent Pit Bike.

May01-17.jpg


Moet je hem alleen nog hier krijgen O-)

Maar ze leveren over heel de wereld zeggen ze, kweet alleen nie wat da kost :?

Hondad
 
niet echt origineel meer, maarja wel stukkie sneller. ken dat blok wat eronder hangt trouwens niet! (OT C90 misschien? dikke bertha blok?)
hangt zo te zien een supertrapp uitlaat onder, het zal in ieder geval wel aardig vooruit gaan. weegt ook niets dus als je wil kan je op je achterwiel de straat uit ;)
 
z50a dus. daar heb je nog verschillende uitvoeringen in, ook amerikaans zonder verlichting etc. daarvoor zitten nog weer andere monkey's, de z100, CZ100 en z50m. het begon met 5'' wieltjes, daarna kwamen de 8'' en de 10'' wieltjes.

zéér zeldzaam en extreem duur, zijn er maar een handje vol van, de z100;

monkey_z100_1961.JPG


zelfde verhaal, de cz100;
Honda%20CZ100%20-%20Spring%2004.jpg


en de z50m, stuk minder zeldzaam alweer;

monky-z50m-1.jpg


en dan krijg je dus de z50a(k0) (amerikaans)

68k0FRp.jpg


en dan dus de k1 met verlichting, dit is het type met de kleine koplamp. je hebt hem ook met grotere koplamp (euro versie dacht ik, kan ook een latere K zijn)

redz503.jpg



daarna gaat het verder met de z50j (die dus ook gekopieerd is door Jincheng etc)

4-Z50J_black_and_silver_med.jpg


en de z50g (Gorilla)

gorilla_990127.jpg


en de z50r uit '83 (later de XR series geworden, razend populair in de VS en vaak gekopieerd, ook met 110cc blokken etc.)

z50r-83.jpg


en als een van de laatste de honda monkey Baja, niet in nederland geleverd dus;

monkey_z50je_baja_1992.jpg


Zo... dan hebben we de hele 8'' honda familie ongeveer gehad, geloof ik. je hebt natuurlijk ook nog allemaal verschillende K uitvoeringen, zijn echter kleine verschillen

dan heb je dus ook nog de 10'' broertjes en zusjes, de honda dax (st50,st70), de honda chaly (cf50, cf70) en uiteindelijk dus de ZB uit '88 waarna het maken van de leuke kleine fietjes is opgehouden.
'(

uit dezelfde families komen trouwens ook nog de Naughty Dax (st90) en de Honda trail CT70's. allemaal niet in NL geleverd. Hiernaast kwam ook nog de CY uit, da's ook 10'' alleen dan met staande cilinder! vreemde eend in de bijt dus net als de cb50 vergeleken met een ss/cd.

pfff. heel verhaal, jeugdsentiment! brommers kieken!

:+
 
Laatst bewerkt:
Ja,maar nogmaals; alleen de eerste types (dus met het befaamde 'Supercub' stoterstangenblok) zijn de echte.
De latere types hebben het semi-automaatblok van de 'Stepthru/C50' reeks met bovenliggende nokkenas en/of achtervering.
Dat van die CZ is weer een ander verhaal; is ooit ontwikkeld als para-motortje voor het Japse leger en was oorspronkelijk niet voor exportdoeleinden.\
Tis dat de amerikanen het zo'n leuk dingesten vonden.
In mijn tijd (praat ik over een dikke 15 jaar geleden) was het bestaan van eentje in Nederland bekend; de overbekende viertakthandelaar 'Leertouwer' in Soest had zo'n dingesten (not for sale...).
Ben benieuwd ovvie nog leeft...de CZ dus ;)
 
die CZ was inderdaad als 'grapding' bedoeld, same voor de z trouwens, was als kinderattractie bedoelt :+
De z50a heeft ook nog geen vering, z50m ook niet en die hebben beide ook al het 'c50 blok' met liggende cilinder. de z50j/g is er ook met 4 bak en handkoppeling (zoals de SS/CD)

dat van die CZ bij leertouwer weet ik niets van, zou best kunnen dat hij er nog een heeft! Heb er helaas nog nooit een in het echt gezien, geld ook voor de z100, z50a's en z50m's heb ik wel gezien, zelfs op motorkenteken!!!
Ik weet wel dat Johannes van Zonneveld een z50a, z50m, z50j, etc. en zelfs een honda dream heeft staan, heeft z'n eigen winkel in Rouveen; http://www.4-strokebikecentre.com

Leertouwer was vroeger geloof ik wat kleinschaliger maar in de tijd dat ik er kwam (zeg zo'n 3/4 jaar geleden) was het allemaal al erg massaal. hij had in ieder geval wel altijd heel veel. ook bijzondere onderdelen van kitaco, takegawa etc had hij liggen.
 
Laatst bewerkt:
Stond maanden terug een fransman met cz100 voor 1500 orso op de vehikel...ik kwijl altijd van die dingen, mooi overzicht midnight :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan