vreemd gegaan

Nou, die lijkt toch vlot te starten op het filmpje (dat is het voordeel van een oude zijklepper natuurlijk, zelfs als die tot op de draad versleten zijn lopen ze nog) Dus die problemen zullen waarschijnlijk wel meevallen.

een Frans-talig forum over Belgische motoren, o.a. Saroléa?

Dat ben ik inderdaad. Het is niet meteen een druk bezocht forum, maar misschien kan je er wel nuttige info vinden?
http://jmspies.aceboard.fr/index.php

Voor zover ik weet bestaat er ook geen specifieke sarolea club. Maar op de diverse oldtimerritten/beurzen in belgie zijn altijd wel sarolea kenners/liefhebbers te vinden, en liefhebbers helpen elkaar graag. Je hoeft zelfs geen lid te zijn van een club. Het beste lijkt me op een paar van die evenementen opduiken en veel mensen aanspreken. Je leert elkaar gauw genoeg kennen, en sommigen hebben echt een encyclopedische kennis.

En dan voeg ik meteen ook een fotootje toe van de sarolea die ik onlangs op de kop heb getikt.

full
 
Nou, die lijkt toch vlot te starten op het filmpje (dat is het voordeel van een oude zijklepper natuurlijk, zelfs als die tot op de draad versleten zijn lopen ze nog) Dus die problemen zullen waarschijnlijk wel meevallen.Dat ben ik inderdaad. Het is niet meteen een druk bezocht forum, maar misschien kan je er wel nuttige info vinden?
http://jmspies.aceboard.fr/index.php

Voor zover ik weet bestaat er ook geen specifieke sarolea club. Maar op de diverse oldtimerritten/beurzen in belgie zijn altijd wel sarolea kenners/liefhebbers te vinden, en liefhebbers helpen elkaar graag. Je hoeft zelfs geen lid te zijn van een club. Het beste lijkt me op een paar van die evenementen opduiken en veel mensen aanspreken. Je leert elkaar gauw genoeg kennen, en sommigen hebben echt een encyclopedische kennis.

En dan voeg ik meteen ook een fotootje toe van de sarolea die ik onlangs op de kop heb getikt.

[afbeelding]


wauw :} *O*


het slechte starten bleek veroorzaakt door slechte elektrische contacten en bougie B|

bedankt voor de link :Y
 
Laatst bewerkt:
je hebt gewoon magneetontsteking? dat had mijn BSA ok, de bougiekabel zat er -typischh engels- gewoon een beetje tgen het contactje in de magneet aangefrut.
Nu ontdekte ik dat een bougiekabel van een 2CV, met een beetje bijbuigen van het contactje wat deze dingen aan het uiteinde hbben zitten, perfect om dat contactje van de magneet heen klemde!
ipv 3 keer trappen was 1 keer trappen vrijwel genoeg om 'm aan de praat te krijgen.
 
Magneetontsteking.
Voor mij een bekende kreet, maar ook niet meer dan dat.
Ik ken het principe van de "gewone", met bobines en contactpunten.
Kan iemand uitleggen wat nu precies zo'n magneetontstekling is en hoe die werkt? :?

Mijn eigen motor is "Afthans Japans" :P , met moderne plastic black box ontsteking, maar wie weet............ :X
 
je hebt gewoon magneetontsteking? dat had mijn BSA ok, de bougiekabel zat er -typischh engels- gewoon een beetje tgen het contactje in de magneet aangefrut.
Nu ontdekte ik dat een bougiekabel van een 2CV, met een beetje bijbuigen van het contactje wat deze dingen aan het uiteinde hbben zitten, perfect om dat contactje van de magneet heen klemde!
ipv 3 keer trappen was 1 keer trappen vrijwel genoeg om 'm aan de praat te krijgen.


Nou nee, ik ben er inmiddels achter gekomen dat mijn Saro uitgerust is met accu-bobine ontsteking. Wat ik aanzag voor een magneto blijkt een combinatie te zijn van dynamo en onderbreker. Standaard werden ze geleverd met magneto en zonder dynamo en verlichting. Dynamo en licht werden geleverd als en accessoire (!) of aftermarket product en merk en type daarvan konden verschillen.

Zie dit prachtige plaatje van de Bosch elektrische installatie, compleet met de vreemde Bosch dynamo/onderbreker combinatie:


EDIT: oeps verkeerd plaatje
 
Laatst bewerkt:
een magneetontseking is een zeer betrouwbare vonkenvoorziening. Ook als de dynamo (weer) is doorgefikt kon je dus gewoon rijden.
 
Mooi plaatje :9 met leuke kreten als aanduiding: smeltstreepdrager _O- bijv.

Onderdeel D herbergt , zo te zien, de generator en de timing van de ontsteking.

Werkt de generator met een permanente magneet of zo, gezien de naamgeving van het type ontsteking?
 
Magneetontsteking werkt idd met een permamnente magneet, je hebt dus geen accu nodig voor een stuurspanning. Let wel, dit systeem stamt uit de tijd dat motorfietsen nog geen accu's hebben.

Nix betrouwbaarders dan carbidverlichting.. ;)
 
Ik kan me voorstellen dat die permanente magneet in de loop der jaren zwak wordt.
Men had toen waarschijnlijk geen materiaal zoals nu, waarvan krachtige magneten gemaakt worden, die bijzonder lang goed blijven.
Als je dan geen accu hebt wordt starten waarschijnlijk lastig.

Deze fiets heeft een accu, dus starten zal wel lukken.

Gelukkig doet je licht het altijd...
Beetje carbid erin, druppeltjes water et voila! :9
 
Ik kan me voorstellen dat die permanente magneet in de loop der jaren zwak wordt.
Men had toen waarschijnlijk geen materiaal zoals nu, waarvan krachtige magneten gemaakt worden, die bijzonder lang goed blijven.
Als je dan geen accu hebt wordt starten waarschijnlijk lastig.

Deze fiets heeft een accu, dus starten zal wel lukken.

Gelukkig doet je licht het altijd...
Beetje carbid erin, druppeltjes water et voila! :9
er zit elektrische verlichting op. dat doet heel raar als je er carbid en water in doet.
 
't viel nog niet mee om de remlichtschakelaar een beetje een net plekje te geven, maar 't is redelijk gelukt


full
 
Vooralsnog krijg ik de koppeling niet goed, ondanks een set maagdelijk nieuwe platen blijft de koppeling plakken '(

full


De meenemers van de koppelingsnaaf zijn nogal ingeslagen. Ben bang dat de platen daarin blijven hangen, dus het lijkt erop dat aan een grondige koppelingsrevisie niet te ontkomen valt
full
Gelukkig zijn die onderdelen nog vrij gemakkelijk te vinden :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik had dat plakken destijds ook met de 3ta.. in een versnelling zetten, koppeling in en de motor heen en weer bewegen of aantrappen..
Je hebt wel juiste olie er in?
probeer anders eerst de meenemers met een vijl gangbaar te maken..
 
Doet me terug denken aan heel lang geleden, mijn brommertijd.

Toen ook last gehad van ingeslagen tanden van de koppelingskorf. Verholpen door afvijlen van die tanden.

De tanden geven zelf aan hoever je moet gaan met vijlen. Er van uitgaande dat de tanden op de platen mooi verdeeld over de omtrek zitten moet je bij de korf zoveel weghalen dat de laatste "inslag" net niet meer te zien is. Wel proberen je vijl haaks te houden.
 
Ik had dat plakken destijds ook met de 3ta.. in een versnelling zetten, koppeling in en de motor heen en weer bewegen of aantrappen..
Je hebt wel juiste olie er in?
probeer anders eerst de meenemers met een vijl gangbaar te maken..


Heb ik al geprobeerd, helaas :N Ik heb -op aanraden van een Saroléa kenner- na het monteren van de nieuwe koppelingsplaten geen olie meer in de primaire kettingkast. Primaire ketting wordt vanuit het blok gesmeerd en moet elke ca. 50km even met een spuitje wat extra smering krijgen (via gat in de kettingkast). Maar goed, vooralsnog lukt zelfs 50 meter rijden niet, omdat ik hem niet in de versnelling kan zetten, doordat de koppeling blijft slepen. Zodra ik de versnelling inschakel slaat de motor af '(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan