vreemd gegaan

nog een fotootje, van de andere kant:

full
 
die koppelingskorf kan wel een vijltje gebruiken,of is dat een oude foto?
als je de kast er af hebt(en de ketting heeft toch wel wat olie nodig voor smering en koeling.. W30 grasmaaier/singlegrade olie doet 't wel) kun je zien of de koppeling wel goed vrij komt.
We kunnen er evt. komende zondag wel samen naar kijken? Mijn BSA en andere fietsen hadden een soortgelijke constructie.,.
 
die koppelingskorf kan wel een vijltje gebruiken,of is dat een oude foto?
als je de kast er af hebt(en de ketting heeft toch wel wat olie nodig voor smering en koeling.. W30 grasmaaier/singlegrade olie doet 't wel) kun je zien of de koppeling wel goed vrij komt.
We kunnen er evt. komende zondag wel samen naar kijken? Mijn BSA en andere fietsen hadden een soortgelijke constructie.,.


foto is gisteren gemaakt, de Saró staat er momenteel zo bij:

full


Ik zou het zeker op prijs stellen als je er ook eens naar zou willen kijken, ik stuur je een mailtje :Y
 
Laatst bewerkt:
Komt goed, corpus volente

Wil je dat ik op de motor kom die je het eerst hoort, of die je het eerst ruikt?
 
_O-

Mooi achterlampje! :9

Zo te zien is een behandeling van de koppelingskorf met een vijl best te proberen.
Zo ver is de zaak niet ingeslagen, al kan ik me voorztellen dat het net voldoende is op de koppeling tegen te houden.
Succes!
 
_O-

Mooi achterlampje! :9

Zo te zien is een behandeling van de koppelingskorf met een vijl best te proberen.
Zo ver is de zaak niet ingeslagen, al kan ik me voorztellen dat het net voldoende is op de koppeling tegen te houden.
Succes!


Ja, aardig lampje hè? Niet helemaal gelijk aan 't origineel, maar komt er voorlopig dicht genoeg bij, kan ik nu rustig op beurzen etc. uitkijken naar origineel exemplaar. Blijft balen dat ik die verloren heb, maar ja ... :/

De slijtage aan de koppelingkorf lijkt nogal op wat ik ooit ook met de Guzzi Falcone had, maar die bleef daar moeiteloos mee ontkoppelen. Alleen na het opkomen van de koppeling wilde die nog wel eens een extra sprongetje geven. Maar goed, de boel "even" met een vijl netjes opkuisen zal i.i.g. geen kwaad kunnen
full
 
Laatst bewerkt:
maar ff inhouderlijk wat zeggen dan.. :+

bij Ducati heb je die inslagen in de korf ook vrij snel.. de platen blijven dan 'haken' achter de 'heuveltjes' die dan ontstaan. wanneer je het weer vlak vijlt zou de koppeling weer normaal aan moeten grijpen. de platen kunnen dan tenslotte weer makkelijk vrij bewegen, zonder obstructies.
 
Alleen krijgen de platen meer ruimte om heen en weer te slaan wardoor de korf weer sneller inslijt.. het is een tijdelijke oplossing waarmee je weliswaar nog heel lang mee kan doen. ;)
 
Alleen krijgen de platen meer ruimte om heen en weer te slaan wardoor de korf weer sneller inslijt.. het is een tijdelijke oplossing waarmee je weliswaar nog heel lang mee kan doen. ;)
is absoluut zo :Y

En dan is de motor rijbaar en kan je rustig op zoek naar een nieuwe korf
 
Mooie zonnige dag vandaag.
Terug vlak vijlen zou inderdaad toch (een tijdje) moeten helpen. Dus wellicht meteen ook de eerste meters op de sarolea gereden vandaag?
 
Niet gevijld :N

Wèl onder de bezielde aanvoering van sammie het koppelingsmechanisme verder uiteen genomen dan ik alleen had aangedurfd, de boel goed gereinigd, zodanig gehermonteerd dat de laterale speling op de koppeling aanmerkelijk minder werd dan voorheen en een extra kogeltje tussen drukstift en paddestoeltje geplaatst
full
full
en hé presto, er was weer een functionele koppeling :Y

Helaas werd -door de afwikkeling van de 4 mijl van Groningen en daarmee gepaard gaande duizenden voetgangers in de straatjes rond mijn woning- de proefrit beperkt tot enkele honderden meters. Daar staat dan weer tegenover dat die proefrit grotendeels koppelend-ontkoppelend-koppelend-ontkoppelend in z'n één werd afgelegd en dàt is nou nèt wat tot vanmiddag onmogelijk was geweest.

Dussss ... al met al een zeer geslaagde sleutelmiddag *O* met héél veel dank aan sammie :} :}
 
Laatst bewerkt:
:} :} :} :}
En aangetoond dat Sammie echt bestaat *O* *O*


En jij twijfelde daaraan? :o
(er zijn ook levende legende's :P )

Heer Moturist: van de week de ankerplaat voor nog even goedzetten en mik wat soldeer op het schroeftonnetje van de koppeling (aan de andere kant het restje kabel op het tonnetje vouwen en dat vastsolderen) anders sta je binnenkort onnodig stil.
Kijk dan nog even of het vervroegingsmechanisme echt goed werkt want ik twijfelde daar een beetje aan.

Aan de rest: het is een hele typische jaren '30 fiets. Een 350 zijklepper die functioneel woon-werk verkeer moest verzorgen. De motorfiets ziet er beter afgewerkt uit dan haar Engelse tegenhangers die ik heb gezien en er zit en prachtig geluid in!
 
grappig detail: "half" schakeltje in de primaire ketting


full



zoiets heb ik nog niet eerder gezien :)
 
Laatst bewerkt:
En jij twijfelde daaraan? :o
(er zijn ook levende legende's :P )

Heer Moturist: van de week de ankerplaat voor nog even goedzetten en mik wat soldeer op het schroeftonnetje van de koppeling (aan de andere kant het restje kabel op het tonnetje vouwen en dat vastsolderen) anders sta je binnenkort onnodig stil.
Kijk dan nog even of het vervroegingsmechanisme echt goed werkt want ik twijfelde daar een beetje aan.
.......

even de ankerplaat goedzetten :Y waarom zit die eigenlijk zo vreemd :?


full
 
Laatst bewerkt:
nou, die zit zo vreemd omdat de beschikbare ankerstang te lang is om de ankerplaat "goed" te monteren :X

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan