vreemd gegaan

zo zit het beter :Y

full
 
Laatst bewerkt:
Kijk, kijk, koppelingsprobleem dus simpel opgelost. :)

Het "halve"schakeltje in de prim. ketting lijkt me een "eigen fabrikaat" oplossing.
Net als de ankerstang.

Kennelijk is er in de loop der jaren eea aan de motor gerepareerd, op een manier die je vandaag misschien niet zoveel meer tegenkomt.
Stel me zoiets voor als dat de motor, als vervoermiddel, op de weg gehouden moest worden, met beperkt budget en vindingrijkheid.
Toch knap dat men dat op die manier voor elkaar kreeg.
Vertelt misschien een beetje van het levensverhaal van deze oudgediende.
 
Kijk, kijk, koppelingsprobleem dus simpel opgelost. :)

Het "halve"schakeltje in de prim. ketting lijkt me een "eigen fabrikaat" oplossing.
Net als de ankerstang.

Kennelijk is er in de loop der jaren eea aan de motor gerepareerd, op een manier die je vandaag misschien niet zoveel meer tegenkomt.
Stel me zoiets voor als dat de motor, als vervoermiddel, op de weg gehouden moest worden, met beperkt budget en vindingrijkheid.
Toch knap dat men dat op die manier voor elkaar kreeg.
Vertelt misschien een beetje van het levensverhaal van deze oudgediende.


Ja, ja, er is heel wat geklust aan dit machientje
full

Ik probeer nu een beetje uit elkaar te houden welke aanpassingen authentieke reparaties zijn geweest en welke er tijdens een recente poging tot "restauratie" zijn ingeslopen. Het schakelmechaniek aan de tank moet recent zijn, het is ongelakt staal, deels met de walshuid er nog op. Dat zou zeker verroest moeten zijn als het ouder was en aan het Nederlands klimaat bloodgesteld was geweest.
De primaire kettigkast is wèl Saroléa, maar van een jonger bouwjaar en is beter dan de originele. Dit zou een authentieke ombouw kunnen zijn, ooit al uitgevoerd door een handige eigenaar.
En zo zijn er nog wel wat dingetjes waar ik m'n twijfels over heb, zoals het voorspatbord en de koplamp :/
 
Kijk, kijk, koppelingsprobleem dus simpel opgelost. :)

Het "halve"schakeltje in de prim. ketting lijkt me een "eigen fabrikaat" oplossing.
Net als de ankerstang.

Kennelijk is er in de loop der jaren eea aan de motor gerepareerd, op een manier die je vandaag misschien niet zoveel meer tegenkomt.
Stel me zoiets voor als dat de motor, als vervoermiddel, op de weg gehouden moest worden, met beperkt budget en vindingrijkheid.
Toch knap dat men dat op die manier voor elkaar kreeg.
Vertelt misschien een beetje van het levensverhaal van deze oudgediende.

Met een dergelijk oude motorfiets kun je niet meer van uit gaan dat alles origineel is.
Soms zijn dingen heel mooi opgelost, soms 'anders'. })
 
Mbt het halve schakeltje:

Die kwamen vroegha veelvuldig voor. Kon je gewoon kopen. Heb er zelf ook eentje op mn BSA M20 gehad! :Y

En remschakelaars waren in de vijftiger jaren niet standaard. Ze werden vaak als extra accesoire opgezet.
Zaten ong op dezelfde wijze gemonteerd op oa Matchless en BSA.

:W
 
Laatst bewerkt:
Nog gereden, nu de koppeling weer goed werkt?
Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn. :W

Gisteren een ritje van zo'n 80 km gemaakt :] dat ging aardig goed :) Geen onderdelen verloren *D Het (zelf)vertrouwen groeit, maar er zijn nog verbeterpunten (wanneer niet :P :? ).

Ik heb het gevoel dat er toch wat te weinig vermogen aan boord is, bij 75km/u ('k heb een fiets-tellertje gemonteerd) is het echt uit.

In de vierde versnelling heeft de motor het erg zwaar en heeft erg de neiging tot pingelen. Een beetje spelen met de onstekingsvervroeger maakt wel verschil, maar helemaal over gaat het haast niet '( 't kan liggen aan mijn onervarenheid met hand-vervroeging, maar ik zal Sammie's advies ook maar gauw opvolgen om het ontstekings tijdstip te checken.

Verder springt de eerste versnelling er uit, zodra de motor op gang is gekomen, maar dat had ik al geschreven.

De koppeling grijpt nu héél laat aan, kwestie van wennen misschien :? Er is mee te rijden, maar vooral bij het wegtrekken van stoplichten etc. is het niet prettig. 'k Zal eens zien of daar nog wat valt te tweeken
full


Al met al was het een prima rit :Y Dit is een motor voor de boeren binnenweggetjes, daar voelt-ie zich helemaal thuis :]
 
Ik denk dat je van een 350 zijkelpper niet te veel moet verwachten, maar eens kijken nar de zuigerspeling en of de uitlaatklep is ingebrand is bij deze dingen zo gedaan. (zijkleppers worden erg heet en het kan heel goed zijn dat de uitlaatklep wat is ingebrand)
 
Leuk om te horen dat hij het nu wel doet.

Wat de snelheid betreft sluit ik me aan bij sammie. Het is immers een 350 zijklepper en dat is niet echt een pk monster. Al kan je daar (als je durft) best wel leuke dingen mee doen.

Het pingelen is in elk geval wel iets waar ik zeker naar zou kijken. Zijkleppers hebben immers weinig compressie, dus toch die ontsteking maar eens nakijken...

Verder als je het nog niet gedaan hebt, ook de evidente dingen maar eens nakijken. Aanlopende remmen en dergelijke meer durven ook nog wel eens wat extra km/h opslorpen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan