Waar gaan we vandaag motorrijden?

Tryton

Rookie
23 aug 2012
28
0
Hallo allemaal,

Sinds anderhalve maand ben ik de trotse eigenaar van m'n eigen motor. En bijna dagelijks maak ik een ritje van 20 a 30 km. Gewoon even lekker ontspannen op de motor. Alleen ben ik het ondertussen wel zat om steeds weer dezelfde routes te rijden. Wanneer je van je fiets overstapt naar een motor kom je er pas achter hoe weinig je eigenlijk kent van het wegennetwerk in de omgeving.

Ik woon in Hengelo (overijssel) en ik nu ben ik een beetje opzoek naar mooie routes hier in de omgeving. Ik heb een beetje gegoogled maar dan kom ik alleen maar routes tegen van 100+ km. Dat is wel mooi maar als student kan ik me de brandstofkosten van zulke ritten niet veroorloven.

Zijn er mensen die zich herkennen in dit probleem en misschien een oplossing weten? Ik heb al eens geprobeerd om gewoon ergens naartoe te rijden en wel te zien waar ik uitkom. Maar dan ben ik bij elke kruising zo aan het twijfelen over welke kant ik op zal gaan dat er eigenlijk geen sprake meer is van lekker ontspannen rijden.
 
Voordat ik enigszins leuke bochten tegenkom ben ik ook 15 km verder.. Wat je het beste kan doen is stukjes uit die lange routes halen die bij jou in de buurt liggen. En die vervolgens aan elkaar knopen.

En anders moet je gewoon een bijbaantje nemen :W
 
Brandstofkosten niet kunnen betalen is natuurlijk iets anders dan niet willen betalen :P
Kapiteinkoek is student, rijdt 3500km/maand leent geen cet en betaald zijn studie helemaal zelf. Waar een wil is is een weg, ik wilde nooit met het OV, dat is 100% gelukt. Wil jij ritjes maken van 100+ km, dan kan dat ook maar je moet het wel echt willen...

Verder, google is je vriend, willekeurig ding uit de resultaten als je 'motor routes' in typt:
GPStracks - Overzicht GPS routes en tracks voor de motor en auto in Nederland
Heb ik zelf ook wel eens een route vandaan gehaald.

Ik had trouwens ongeveer hetzelfde als jij toen ik net mijn motor had, kom je erachter dat je eigenlijk geen wegen kent in de buurt. Nadat ik bij mijn eerste minitochtje er niet uit kwam met een kaartje heb ik meteen een oplossing bedacht, namelijk een tomtom maar ik ging daar natuurlijk geen honderden euro's voor neerleggen :+
Daarop heb ik een universeel waterdicht hoesje bij motozoom gekocht, houder gemaakt met zuignappen voor op de tank, sigarettenaansluiting voor de stroomvoorziening aan de zijkant en de tomtom die ik al had (one en xxl) om de routes te volgen.
 
Brandstofkosten niet kunnen betalen is natuurlijk iets anders dan niet willen betalen :P
Kapiteinkoek is student, rijdt 3500km/maand leent geen cet en betaald zijn studie helemaal zelf. Waar een wil is is een weg, ik wilde nooit met het OV, dat is 100% gelukt. Wil jij ritjes maken van 100+ km, dan kan dat ook maar je moet het wel echt willen...


KapiteinKoek verlicht ons met uw wegen. Hoe regelt de gewone man dit. Als het antwoord op deze vraag 'een gouden bijbaan' is, dan is natuurlijk de tweede vraag: hoe zo één te verkrijgen? :+
 
Hallo allemaal,

Sinds anderhalve maand ben ik de trotse eigenaar van m'n eigen motor. En bijna dagelijks maak ik een ritje van 20 a 30 km. Gewoon even lekker ontspannen op de motor. Alleen ben ik het ondertussen wel zat om steeds weer dezelfde routes te rijden. Wanneer je van je fiets overstapt naar een motor kom je er pas achter hoe weinig je eigenlijk kent van het wegennetwerk in de omgeving.

Ik woon in Hengelo (overijssel) en ik nu ben ik een beetje opzoek naar mooie routes hier in de omgeving. Ik heb een beetje gegoogled maar dan kom ik alleen maar routes tegen van 100+ km. Dat is wel mooi maar als student kan ik me de brandstofkosten van zulke ritten niet veroorloven.

Zijn er mensen die zich herkennen in dit probleem en misschien een oplossing weten? Ik heb al eens geprobeerd om gewoon ergens naartoe te rijden en wel te zien waar ik uitkom. Maar dan ben ik bij elke kruising zo aan het twijfelen over welke kant ik op zal gaan dat er eigenlijk geen sprake meer is van lekker ontspannen rijden.

Student. Hengelo. En niet eens lid van de MSG? Kom een keertje langs op dinsdagavond. Andere leden en ik kunnen je vast nog wel een paar mooie stukjes laten zien hier in de buurt.
 
KapiteinKoek verlicht ons met uw wegen. Hoe regelt de gewone man dit. Als het antwoord op deze vraag 'een gouden bijbaan' is, dan is natuurlijk de tweede vraag: hoe zo één te verkrijgen? :+

Er is geen gouden weg, ik gebruik alleen het principe waar dit land ooit groot mee is geworden, zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen en motoren als honda's. Mijn bijbaantje betaald gewoon minimumloon en het geluk van leuke collega's :P
Het is natuurlijk erg zwart wit om te zeggen dat er altijd een mogelijkheid is, maar ergens zit er wel een kern van waarheid in. Waarschijnlijk zou de TS bepaalde zaken moeten offeren die de ritjes niet waard zullen zijn en dat mag ie helemaal zelf weten.

Voor het geval iemand er intresse in heeft of voor de TS om er inspiratie uit op te doen wat plaatjes die ik 100 jaar geleden ergens heb gepost:

dnzj3c.jpg

w99ti1.jpg

2mhubrp.jpg

Dat zijn fotos van toen ik hem net had gemaakt
Ik heb er toen 3 kleine platte neodymium magneetjes op de onderkant op gekit voor de zekerheid maar die waren totaal niet nodig.

Recentere fotos
m7t744.png

25z5f60.png


Het ding bestaat dus uit een hoesje, een stuk metaal van een cd-drive houder uit een oude computerkast met daarop gepopnageld een stukje staal dat bij de bouwmarkt vandaan komt, dat zit op de hoeken van pakken gipsplaten zodat de bandjes er niet doorheen worden getrokken. Kost niks als je lief kijkt. Beetje hammerite om het af te maken en een stukje rubber op de onderkant tegen krassen en klaar. Heeft me €20 gekost.

Ding doet het al 4 jaar prima, tomtoms geven geen krimp. Er past dus ook een tomtom XL in, lekker groot scherm ook met de handschoenen te bedienen. Heb een tijdje gereden met navigatie op een ipaq met een speakertje in mijn helm maar vond dat totaal geen meerwaarde dus geluid mis ik niet.
 
Er is geen gouden weg, ik gebruik alleen het principe waar dit land ooit groot mee is geworden, zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen en motoren als honda's. Mijn bijbaantje betaald gewoon minimumloon en het geluk van leuke collega's :P
Het is natuurlijk erg zwart wit om te zeggen dat er altijd een mogelijkheid is, maar ergens zit er wel een kern van waarheid in. Waarschijnlijk zou de TS bepaalde zaken moeten offeren die de ritjes niet waard zullen zijn en dat mag ie helemaal zelf weten.

[.... ....]

Helaas helaas, geen nieuwe tips. Ik geloof je opzich best hoor, beetje zuinigheid hier en daar kun je op andere fronten weer wat meer genieten. Alhoewel nooit met het OV naar de studie toch wel behoorlijk impressive is.. Die ene dag die ik naar de uithof op en neer doe kost ong. €8,50 (90km/19 * 1.80) Dat is toch meer dan een uur werken. Nuja, als je dat (in mijn geval) 3 keer per week doet, tikt dat toch wel aardig aan.
Verschilt vast en zeker ook hoe ver je van je studie woont en alles, maar ik ga met je akkoord, prioriteiten stellen scheelt toch wel veel.

(Studie helemaal zelf betalen trouwens? :o , krijg je zeker een vriendelijke hoeveelheid stufi?)
Mooi staaltje goedkoop iets moois/functioneels in elkaar flansen trouwens!
 
Basisbeurs&aanvullend, geen lening. Ik woon zo'n 90km bij de studie vandaan dus dat is 185km op een dag, meestal 5 dagen per week soms wat minder. Weinig zuipen, geen telefoon ter grootte van een theeblad inclusief wurgcontract, schoolboeken een beetje tactisch inkopen etc etc en zo kom ik er wel. Ik heb trouwens ook een jaartje op de uithof gezeten, toen hoefde ik maar 30 kilometer. Buiten de spits om was het 20 minuutjes deur tot deur, ik had wel eens 's ochtends college en 's middags/'s avonds ergens, dan ging ik thuis ff lunchen :P
Ik geniet nog steeds van elk ritje, straks is er weer sneeuw&ijzel en dan pak ik de auto. Dan heb ik af en toe een beetje file, maar als ik dan de radio aanzet en weer eens hoor dat half Nederland vast zit op Utrecht centraal of wat dan ook ben ik koning te rijk in mn warme luxe auto'tje met comfortabele stoelen warme chocomelk en wat te vreten :P

Om maar weer ontopic te gaan, je kan ook een kaartje of routebeschrijving printen/tekenen, in zo'n A4 hoesje stoppen en die dicht tapen en op je tank plakken. Dat is natuurlijk de ultieme cheapo studenten navigatie manier voor op de motor :Y
 
Hallo allemaal,

Sinds anderhalve maand ben ik de trotse eigenaar van m'n eigen motor. En bijna dagelijks maak ik een ritje van 20 a 30 km. Gewoon even lekker ontspannen op de motor. Alleen ben ik het ondertussen wel zat om steeds weer dezelfde routes te rijden. Wanneer je van je fiets overstapt naar een motor kom je er pas achter hoe weinig je eigenlijk kent van het wegennetwerk in de omgeving.

Ik woon in Hengelo (overijssel) en ik nu ben ik een beetje opzoek naar mooie routes hier in de omgeving. Ik heb een beetje gegoogled maar dan kom ik alleen maar routes tegen van 100+ km. Dat is wel mooi maar als student kan ik me de brandstofkosten van zulke ritten niet veroorloven.

Zijn er mensen die zich herkennen in dit probleem en misschien een oplossing weten? Ik heb al eens geprobeerd om gewoon ergens naartoe te rijden en wel te zien waar ik uitkom. Maar dan ben ik bij elke kruising zo aan het twijfelen over welke kant ik op zal gaan dat er eigenlijk geen sprake meer is van lekker ontspannen rijden.

20 a 30 km dagelijks? Dat is amper de moeite om de motor aan te zetten. En volgens mij is het brandstofverbruik op dergelijke ritjes relatief gezien ook nog eens redelijk hoog.

Waarom niet gewoon 1 a 2 keer per week een rit van ongeveer 100 km rijden? Rij je hetzelfde aantal km's in een week, maar waarschijnlijk is het brandstofverbruik lager en kost het je dus onder de streep minder.

Edit: Oh ja, en vandaag ga ik nergens motorrijden :)
 
Laatst bewerkt:
Helaas helaas, geen nieuwe tips. Ik geloof je opzich best hoor, beetje zuinigheid hier en daar kun je op andere fronten weer wat meer genieten. Alhoewel nooit met het OV naar de studie toch wel behoorlijk impressive is.. Die ene dag die ik naar de uithof op en neer doe kost ong. €8,50 (90km/19 * 1.80) Dat is toch meer dan een uur werken. Nuja, als je dat (in mijn geval) 3 keer per week doet, tikt dat toch wel aardig aan.
Verschilt vast en zeker ook hoe ver je van je studie woont en alles, maar ik ga met je akkoord, prioriteiten stellen scheelt toch wel veel.

(Studie helemaal zelf betalen trouwens? :o , krijg je zeker een vriendelijke hoeveelheid stufi?)
Mooi staaltje goedkoop iets moois/functioneels in elkaar flansen trouwens!

Hier kijk ik nog steeds zo van op. Ik ben zelf ook student. Wil je motorrijden dan zul je veel uurtjes moeten maken in je bijbaan en moeten bezuinigen op andere dingen.

Als mijn school toch eens voor mij werd betaald, dan reed ik nu een nieuwe hypermotard!

En ik leen geen cent

Kleine edit: Ik gun iedereen het motorrijden omdat ik weet hoeveel je er van kunt genieten. Maar wanneer ik weer eens op het forum lees van een student met een motor a 8000 euro die zegt: wil motorrijden maar kan niet want mn stufie is al op...
Dan zakt mijn broek af :')
 
Laatst bewerkt:
Om maar weer ontopic te gaan, je kan ook een kaartje of routebeschrijving printen/tekenen, in zo'n A4 hoesje stoppen en die dicht tapen en op je tank plakken. Dat is natuurlijk de ultieme cheapo studenten navigatie manier voor op de motor :Y
Vroeger deden wij gewoon een routerol ... zijn die dingen er niet meer?

Overigens ... hoe kun je nou in Twente wonen, en geen leuke weggetjes kunnen vinden? :?
 
Laatst bewerkt:
Vroeger deden wij gewoon een routerol ... zijn die dingen er niet meer?

Overigens ... hoe kun je nou in Twente wonen, en geen leuke weggetjes kunnen vinden? :?

2de hands routerol kost zo te zien ergens tussen de 30 en de 50 eu, voor een tientje meer heb je een 2de hands tomtom one met reisplanner een waterdicht hoesje. Ik zou dan eerder een tomtom kopen maar sommige mensen hebben misschien liever een routerol.
 
Ik heb hetzelfde probleem. Maar dat is eigenlijk best leuk. Ik rij gewoon ergens willekeurig heen. En als ik naar huis wil dan rij ik om m'n gevoel terug totdat ik weer iets bekends op de borden zie staan. Alhoewel een navigatiesysteem mij best handig lijkt om wat leuke routes te rijden, blijf ik eerst zo wel even rijden.
 
Woon zelf ook in Hengelo en zijn genoeg mooie stukken om te rijden. En ik rij gewoon zonder Navi oid. Rij soms alleen, of met een groep. Zijn zat mooi stukken om te rijden!

Rij vaak óf richting ootmarsum etc. óf direct de grens over.
 
Hallo allemaal,

Sinds anderhalve maand ben ik de trotse eigenaar van m'n eigen motor. En bijna dagelijks maak ik een ritje van 20 a 30 km. Gewoon even lekker ontspannen op de motor. Alleen ben ik het ondertussen wel zat om steeds weer dezelfde routes te rijden. Wanneer je van je fiets overstapt naar een motor kom je er pas achter hoe weinig je eigenlijk kent van het wegennetwerk in de omgeving.

Ik woon in Hengelo (overijssel) en ik nu ben ik een beetje opzoek naar mooie routes hier in de omgeving. Ik heb een beetje gegoogled maar dan kom ik alleen maar routes tegen van 100+ km. Dat is wel mooi maar als student kan ik me de brandstofkosten van zulke ritten niet veroorloven.

Zijn er mensen die zich herkennen in dit probleem en misschien een oplossing weten? Ik heb al eens geprobeerd om gewoon ergens naartoe te rijden en wel te zien waar ik uitkom. Maar dan ben ik bij elke kruising zo aan het twijfelen over welke kant ik op zal gaan dat er eigenlijk geen sprake meer is van lekker ontspannen rijden.

Bijbaantje nemen en met een uurtje zit je al in Sauerland, daar maakt het niet uit welke kant je op gaat ;)
 
Hallo allemaal,

Sinds anderhalve maand ben ik de trotse eigenaar van m'n eigen motor. En bijna dagelijks maak ik een ritje van 20 a 30 km. Gewoon even lekker ontspannen op de motor. Alleen ben ik het ondertussen wel zat om steeds weer dezelfde routes te rijden. Wanneer je van je fiets overstapt naar een motor kom je er pas achter hoe weinig je eigenlijk kent van het wegennetwerk in de omgeving.

Ik woon in Hengelo (overijssel) en ik nu ben ik een beetje opzoek naar mooie routes hier in de omgeving. Ik heb een beetje gegoogled maar dan kom ik alleen maar routes tegen van 100+ km. Dat is wel mooi maar als student kan ik me de brandstofkosten van zulke ritten niet veroorloven.

Zijn er mensen die zich herkennen in dit probleem en misschien een oplossing weten? Ik heb al eens geprobeerd om gewoon ergens naartoe te rijden en wel te zien waar ik uitkom. Maar dan ben ik bij elke kruising zo aan het twijfelen over welke kant ik op zal gaan dat er eigenlijk geen sprake meer is van lekker ontspannen rijden.
Meld je eens aan bij MF-Oost onder "Regionaal", of het MF-Oost toer topic bij "Waar is wat te doen" :Y
Als je ergens mooie routes enz vind is het wel in het Oosten :9
 
Ik heb al eens geprobeerd om gewoon ergens naartoe te rijden en wel te zien waar ik uitkom. Maar dan ben ik bij elke kruising zo aan het twijfelen over welke kant ik op zal gaan dat er eigenlijk geen sprake meer is van lekker ontspannen rijden.

Ik heb meerdere malen geprobeerd om zonder navigatie wegen te zoeken die ik in routes/kaart zag, die mij mooi leken. Soms ging dat best aardig, maar je bent meer bezig of je wel de goede kant op gaat om bij die ene weg uit te komen. Dat rijdt niet lekker, met uitzondering van de langere slingerwegen zoals dijken, dat gaat wel.

Die knop moet je omzetten. Gewoon in gedachte hebben in welke omgeving je wilt rijden, opstappen en gaaaannn.
Lekker belangrijk waar je uit komt, dat zie je vanzelf wel weer. Gewoon een keertje links, keertje rechts, smalle zijwegen opzoeken, keertje omdraaien, zonder écht te weten waar je naar toe gaat.
Rij je dan de mooiste stuurwegen? Misschien kom je ze tegen, misschien niet.

Maar je bent wel lekker aan het rondtoeren en zeker in het oosten van Nederland is dat niet verkeerd, dus dat tref je prima! :) En lekker dichtbij Duitsland!

Naar huis kom je altijd wel weer, al dan niet via provinciale / snelwegen.
Goed, rijdend bij Nigtevecht borden Amsterdam en Hilversum zien staan en dan voor Hilversum te kiezen om naar huis te komen (stukje ten zuidwesten van Utrecht), is niet de meest korte route maar ja.

Zo ben ik een keer vanaf Ede binnendoor geslingerd, geen flauw idee waar ik was, behalve richting het oosten (richtingsgevoel)
Bleek dat ik bijna bij de Duitse grens was aangekomen, nah prima. Even in Duitsland in Emmerich kijken, daar in de omgeving rond gereden.
Idem: in Duitsland borden Nijmegen volgen of toch terug naar Emmerich en de A3/A12 terug naar Utrecht? Dat laatste gedaan, was vast ook niet het snelste geweest.

En verder wat anderen zeggen: kijk bij regionale topics, daar worden vast ritten gereden en kun je met anderen die wellicht veel leuke wegen kennen.

Sommigen zijn wat korter van stof, dit dus:

Ik heb hetzelfde probleem. Maar dat is eigenlijk best leuk. Ik rij gewoon ergens willekeurig heen. En als ik naar huis wil dan rij ik om m'n gevoel terug totdat ik weer iets bekends op de borden zie staan. Alhoewel een navigatiesysteem mij best handig lijkt om wat leuke routes te rijden, blijf ik eerst zo wel even rijden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan