Waar koop ik best mijn eerste motor?

Mooi verwoord! Ik ben van België, ga nog eens moeten zoeken waar er motordealers zijn, er is precies niet echt een website die een overzicht biedt per locatie, hoe vindt je die?

Ik heb voor zowel mijn eerste als mijn tweede motor uren op marktplaats gezeten. Op marktplaats worden veel motoren zowel particulier als via een dealer aangeboden. Wil je een motor in de buurt kopen? Zoek dan op beschikbare motoren binnen bijvoorbeeld 10-20 km van je woonplaats. Zo kom je vanzelf wat dealers bij je in de buurt tegen.
 
Ik heb voor zowel mijn eerste als mijn tweede motor uren op marktplaats gezeten. Op marktplaats worden veel motoren zowel particulier als via een dealer aangeboden. Wil je een motor in de buurt kopen? Zoek dan op beschikbare motoren binnen bijvoorbeeld 10-20 km van je woonplaats. Zo kom je vanzelf wat dealers bij je in de buurt tegen.

Welke criteria gebruikte je voor de zoektocht naar je eerste motor? Moet het niet allemaal beginnen bij het bepalen van het type, vb: wil ik ermee gaan reizen en baggage vervoeren? offroad/onroad? welk weer? abs? .. Wou dat er een guide was om die vragen voor mezelf op te lossen zodat 'k al weet in welke richting ik moet zoeken
 
Welke criteria gebruikte je voor de zoektocht naar je eerste motor? Moet het niet allemaal beginnen bij het bepalen van het type, vb: wil ik ermee gaan reizen en baggage vervoeren? offroad/onroad? welk weer? abs? .. Wou dat er een guide was om die vragen voor mezelf op te lossen zodat 'k al weet in welke richting ik moet zoeken

Ja en nee. Dat is ook heel persoonlijk. Ik ben iemand die vrij intuïtief is ingesteld. Ik ben begonnen met het bepalen van een budget. Daarna eens gaan kijken wat voor een soort motoren hier allemaal binnen. Weer daarna gekeken welke van deze modellen ik mooi vind en daarna bij verschillende dealers gaan kijken hoe ze zitten, hoe ze rijden etc.

Dit werkte voor mij heel goed maar misschien ben jij wel heel praktisch ingesteld en vind jij het belangrijker dat je motor comfortabel zit op langere afstanden, of dat je binnen 3 seconden op de 100km/u zit.

Motorrijden is extreem persoonlijk en door veel rond te kijken, zowel bij de dealer als op dit soort fora's kom je er vanzelf achter wat je graag wilt hebben. Verwacht echter niet dat je dit binnen twee weken hebt uitgevonden! Neem de tijd, en geniet er ook van :) Je eerste motor uitzoeken is geweldig.
 
En......je allereerste motorfiets vergeet je ook de rest van je leven niet meer.
Met name de oudgedienden weten wel wat ik bedoel.
 
Bedoel je keuren voor verkoop? Dus vragen aan de verkoper om hem mee te nemen? Of keuren na de koop?
Jij koopt de motor onder de voorwaarde dat er geen grote gebreken uit de keuring komen, dus spreek je af bijv max 100 euro aan ‘ellende’.

Denk eraan: niet een handvol maar landvol motoren te koop.
 
zelf zou ik een compressiemeter mee nemen Er een paar pitten uitdraaien en meten

Dan weet je een beetje in welke staat het motortje is Dingen kosten niks en zijn erg handig


Succes met je aankoop
 
Had nog niet zover gedacht als aan een model, Ik weet dat ik graag een naked bike (caféracer, scrambler) wil als eerste motor maar heb nog geen idee van de modellen, dus ik sta zowat open voor elk model denk ik.

en ligt ook aan je budget... Wat wil je ermee, een bepaalde periode A2 overbruggen. Lichte cc's beginnen en later een zware motor. Direct een mooie en knappe motor voor een langere periode..
Wil je een opknapper maar rijdbaar, of een goede en betrouwbare motor met garantieplan en aankoopkeuring...
 
En......je allereerste motorfiets vergeet je ook de rest van je leven niet meer.
Met name de oudgedienden weten wel wat ik bedoel.
Sterker je vergeet niet 1 motor,ik weet ze alle104 nog,en de leukste en slechtste nog meer :Y ;)
 
Welke criteria gebruikte je voor de zoektocht naar je eerste motor? Moet het niet allemaal beginnen bij het bepalen van het type, vb: wil ik ermee gaan reizen en baggage vervoeren? offroad/onroad? welk weer? abs? .. Wou dat er een guide was om die vragen voor mezelf op te lossen zodat 'k al weet in welke richting ik moet zoeken


Stel jezelf de vraag: wat wil ik met de motor doen?

Woon/ werk op kleine afstand: Honda CB500 - Suzuki GS500 - Kawasaki ER-5

Woon werk grotere afstand: Suzuki SV 650, Honda vfr, Honda CBR 600f, Suzuki gsxf-600/750.

Sportieve plezier ritjes: Honda CBR 600f, Kawasaki zx6r, Suzuki gsxr 600. Yamaha R6, Yamaha Thundercat.

Reizen: BMW k 75, k100. Honda Deuville.

ABS kun je met jouw budget vergeten, behalve misschien bij de BMW K modellen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.
 
Alle 104.........😱....holey smoke....
En dan dacht ik dat ik met mijn 34 stuks al de nodige aantallen had gehad.
Ha ha ha ha ha
 
Stel jezelf de vraag: wat wil ik met de motor doen?

Woon/ werk op kleine afstand: Honda CB500 - Suzuki GS500 - Kawasaki ER-5

Woon werk grotere afstand: Suzuki SV 650, Honda vfr, Honda CBR 600f, Suzuki gsxf-600/750.

Sportieve plezier ritjes: Honda CBR 600f, Kawasaki zx6r, Suzuki gsxr 600. Yamaha R6, Yamaha Thundercat.

Reizen: BMW k 75, k100. Honda Deuville.

ABS kun je met jouw budget vergeten, behalve misschien bij de BMW K modellen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik mis de Hayabusa en Vstrom die normaal terugkomen in de welkemotormoetikkopen-topics
 
Dat klopt, als ik hem inruil bij de dealer krijg ik er veel minder voor. Dus een bedrag tussen de 3000 en 4500 ben ik tevreden.
Snap ik. Gisteren m'n V-Strom voor 900 euro laten ophalen. Soortgelijke kilometerstand, en ze vonden nog eea waardoor ze afgesproken 1500 al niet doorging.
Op zeker dat ze niet alles gaan fiksen en het ding straks voor 2500+ in hun showroom staat. Maarja... na een halfjaar zeulen op mp wilde ik er toch wel graag vanaf en enkele punten die hij aanwees (bv een scheur in de remschijf achter, was me nooit opgevallen) zijn gewoon kostenposten.

Zo'n F800 is niet echt wat ik zoek maar als ie netjes onderhouden is dat geloof ik graag dat het voor de TS geen verkeerde koop is. Volgens mij doet @pdv_moto >2 ton met F800's dus hij kan waarschijnlijk nog wel ff door. ;)
 
De motor zelf gaat nog wel even mee inderdaad. Ik denk dat TS een goede koop heeft maargoed, wij van WC eend... :)
Die 'onderliggende' gebreken waar jij het over hebt zijn er sowieso niet bij mijn fiets dus dat scheelt weer.
 
waarom noem je mij ? ik ben waarschijnlijk geen typische rijder...

maar goed, 2x een F800 gehad, de ST en de GT (bijna identiek...)
Tevreden over "het concept", de principes van dit model waren geschikt voor mij.
Relatief Lichte Tourmotor.
Handzaam, Neutrale motor.
Met elke motor bijna 3yr gereden.

F800 was een OK motor (voor wat ik er mee doe: 60K/yr rijden door heel Europa),
maar beide hebben wel heel veel kleinigheden gehad.
Te lange lijst om op te noemen, maar zoek eens op het F800 draadje..

Veel en Dure reparaties als je ze niet zelf doet.
Onderdelen sowieso Duur, en vaak niet op voorraad (= zelfs in belgie extra nacht wachten)
En de Irritatie van stilstaan met je werk-motor, soms in een vreemd (extra duur) land is naadje.

ST was met 182K helemaal op (net lekker ingereden, ze reed zo lekker)
GT is met 171K ook vrijwel op, staat weer bij garage met gebreken (juist weer ingereden en lekker aan gewend...)
Was het alleen maar slijtage? of toch gebrekkige kwaliteit en afwerking van deze "kleine" ?

ik vind niet dat een motor (of auto) met 200K "op" moet zijn,
maar de engineering gaat blijkbaar uit van 80K of 100K lifecycle voor de meeste onderdelen. Jammer.

De GT staat dus nu weer bij garage, ik overweeg een nieuwe, en dat zal dan geen F800 meer zijn.
Wellicht een boxer. Liefst in de lease zodat reparaties niet helemaal mijn probleem zijn.
(maar elke pech = stilstand = rete-irritant als je woon-werk en werk-trips doet)

Belgische lease lukt trouwens niet voor deze hoge kilometrages, dus ik zoek alternatieven.
 
@Red Force, ik heb je bericht even aangepast :+

Stel jezelf de vraag: wat wil ik met de motor doen?

Woon/ werk op kleine afstand: Suzuki GS500

Woon werk grotere afstand: Suzuki GS500

Sportieve plezier ritjes: Suzuki GS500

Reizen: Suzuki GS500

Offroaden: Suzuki GS500

Leren sleutelen: Suzuki GS500

ABS kun je niet krijgen op een GS500.

Maar zonder gekheid, volgens mij zijn hier mensen net iets te bang soms. Alleen maar een motor kopen na compressietest en dan 100 miljoenjaar garantie erop vind ik nogal wat. Vooral omdat TS volgens mij niet over een motor van 10.000 euro praat.
Beste tip: ga naar motoroccasions.nl, zoek iets leuks uit, ga kijken bij een garage en als je een positief gevoel krijgt bij het bedrijf zal het allemaal wel loslopen. Vraag naar de staat en ze zullen echt wel eerlijk zijn (uitzonderingen daar gelaten die bekend zijn op dit forum). Geen enkel bedrijf heeft er iets aan om jou troep aan te smeren, die zijn veel te bang geworden voor negatieve reviews.
 
Terug
Bovenaan Onderaan