Waar laat je de bril

bril opzetten is met sommige helmen inderdaad iets moeilijker. HJC systeem helm heeft een opening voor de bril. De Nolan X-lite systeem heeft dat niet. Wat ik dan doe met mijn bril die een veer heeft en beide kanten kan buigen, eerst 1 been, dan de ander. Tegelijkertijd beide kanten tegelijkertijd in de helm steken, lukt moeilijk.
 
Mij is laatst wat overkomen en ben benieuwd of mede motorrijders daar iets op hebben gevonden.

Op een avond zette ik mijn motorscooter neer, stapte af en deed mijn bril af. Deze legde ik op mijn buddy. Daarna deed ik mijn helm af, hield deze in mijn hand en zette mijn bril weer op. Ik ging praten met een maatje van mij.
Het werd wat donker en hij ging naar huis. Dus ik deed (bijna) alles in omgekeerde volgorde: bril af, legde deze op de buddy, deed mijn helm op en je raad het al; ik vergat mijn bril op te zetten. Ik heb niet zulke slechte ogen dat ik de bril echt nodig heb, maar ik zie wel wat scherper.
Nu ben ik gewoon weggereden en ben mijn bril vergeten. Ben nog teruggereden maar kan m niet meer vinden.

Nu is mijn vraag: kent iemand dit voorval en vooral interessanter: hoe kan ik dit voortaan voorkomen? Is er een speciale brilhouder op het stuur waar je de bril even in kan leggen of iets dergelijks?

Ik ben benieuwd naar de reacties...
Ik heb een brilhouder in de kuip gemonteerd.
Normaliter niet nodig maar merk wel dat lettertjes of steeds kleiner worden of mn ogen achteruit gegaan zijn vooral na een lange of intensieve rit..
 
Ik was altijd al blij met mijn lenzen maar toen ik ben gaan motorrijden ben ik ze nog meer gaan waarderen. Een enkele keer rijd ik met bril op en dan houd ik hem gewoon even vast tussen 2 vingers bij het op- en afzetten van de helm. Werkt prima, maar ik besef me dan wel altijd weer direct waarom ik ooit ben overgestapt op lenzen.;)


Als ik trouwens op mijn motor weg kon rijden zonder door te hebben dat ik mijn bril niet op heb dan zou ik hem nooit meer dragen denk ik.. :+
 
Helaas, na 28 jaar lukt het met lenzen niet meer maar mijn bril kan ik onmogelijk vergeten. Als ik hem af doe moet ik ook goed onthouden waar ik hem neer gelegd heb omdat ik anders op de tast moet gaan zoeken. Kortom, als je zonder dat ding zo goed als blind bent vergeet je hem niet. Ergo, als je hem wel vergeet had je hem dus toch niet zo hard nodig. Lucky bastard......
 
Helaas, na 28 jaar lukt het met lenzen niet meer maar mijn bril kan ik onmogelijk vergeten. Als ik hem af doe moet ik ook goed onthouden waar ik hem neer gelegd heb omdat ik anders op de tast moet gaan zoeken. Kortom, als je zonder dat ding zo goed als blind bent vergeet je hem niet. Ergo, als je hem wel vergeet had je hem dus toch niet zo hard nodig. Lucky bastard......

Dit dus. Hier ook al sinds mijn 6e brildrager, nu al gauw een jaar of 35 dus. Ik zit nu (al jaren constant op zich) op sterktes -6 en -7.5 of zo, en dan kun je niet eens je sleutel in het contact krijgen, dus mij zal het niet gebeuren :) Enjoy it while it lasts dus. :^

Maar goed, ik ben dus ook van de systeemhelm-overtuiging. Nog nooit last mee gehad, werkt heerlijk, kan de bril gewoon ophouden. Als de helm nog lekker strak is aan het begin is het inderdaad wat al gezegd werd, de helm in-kijken en met de rand op je voorhoofd de helm naar achteren kantelend over je hoofd heendraaien, dan blijft alles goed zitten.

En dan heb ik een heel groot hoofd heb (helmmaat 3XL) en moet ik dan ook brillen moet dragen met schijfmaat 56 of groter en een grote pupilafstand, en zelfs dan gaat het prima met systeemhelmen. Jethelmen zijn ook goed trouwens (Shoei J-Cruise II is bijvoorbeeld fantastisch m.i.).

Ik heb wel eens geprobeerd een integraal op te doen, maar dan moet ik bij het terug opzetten van mijn bril die pootjes langs mijn ogen tussen mijn helm en mijn gezicht door poeren en kan ik niet de bril achter mijn oren meer naar beneden drukken, of ik moet aan de glazen kantelen maar dan verbuigen die pootjes. Wat een zinloos geëmmer als je gewoon een ander soort helm kunt pakken die dat probleem niet heeft *O* Dus dat hele idee heb ik aan de kant gezet. Dus systeemhelm/jethelm forever, I guess.

Wel is mijn zicht dérmate essentieel dat ik altijd zorg voor een reservebril, want stel hij gaat stuk of zo dan kom ik gewoon niet meer thuis zonder hulp. Ik zorg dus altijd dat ik er een plekje voor heb. In de auto in het handschoenenkastje, op de motor/fiets in rugzak/tanktas/fietstas/opbergvakje, voor mijn part onder mijn zadel in een etui. En als het echt niet anders kan heb ik een stevige harde koker gewoon van de Hans Anders waar ik een gaatje in heb geboord zodat ik hem met tie-wraps ergens aan vast kan maken.

Maar SadBunny, waarom dan in Godsnaam geen lenzen?!?!??11/1/!?!

Welnu, omdat dat domweg kutdingen zijn. Je ogen beschadigen, als er een stofje in je ogen komt moeten ze eruit van de pijn en zie je een uur niks tot je het weer verdraagt, op de motor drogen je ogen uit als een malle als je een kiertje openzet, je blijft emmeren met lenzenbakjes en vloeistof, je hebt de hele dag medisch gereinigde handen nodig als je die dingen wilt kunnen hergebruiken... Wat een ellende. Een bril is 10x makkelijker. Ja, het beslaat nogal in de regen, dat wel, je kunt niet alles hebben. Maar boeien, dan zet ik een kiertje open en moet ik soms even stoppen om hem schoon te vegen. Still a no-brainer.

P.S. Sorry voor het lange verhaal wat helemaal niet een antwoord op de vraag was, maar goed, niet alleen doe ik dat toch al altijd maar er speelt ook nog alcohol mee :) Succes ermee en welterusten.
 
Laatst bewerkt:
Ik hou mijn bril ook gewoon vast als ik mijn helm opzet.
Een beetje stevig kunstof model is dan wel fijn. 8-)
 
Ik ben hem 1 keer vergeten , had hem op een andere plek dan normaal, naast het zadel tussen de hendels van duo rider. hij zat daar blijkbaar prima want ik had geluk, hij stond daar nog prima. ik steek hem nu tussen de remkabels en koppeling kabels bij het stuur, dan zie ik hem mocht ik hem nog eens een keer vergeten. vandaag gaan ik het eens proberen om die pot met bril op te zetten,…

Soms steek ik het pootje wel eens in me mond, dan vergeet je hem ook niet, maar heb er zelf ook wel eens aan gedacht om hier wat voor te maken, mocht je hem vergeten , dan zit ie ergens waar die ook blijft zitten, mischien even wat 3d printen, niet nodig maar blijft leuk om te te knutselen.
 
Ja, het beslaat nogal in de regen, dat wel, je kunt niet alles hebben. Maar boeien, dan zet ik een kiertje open en moet ik soms even stoppen om hem schoon te vegen. Still a no-brainer.
Tip van flip: Klarpilot.
Ja, heeft ernstig hoog telsell gehalte, maar is in mijn ervaring het beste anti-beslag middel wat er is :Y

Eens met je lenzen betoog trouwens... Bij mij is het nog een stapje extra, blijkbaar doordat ik een significante cilinder afwijking heb, maakt de rotatie van de lens op het oog óók nog eens uit. Heb wel eens een paar weken van die dingen geprobeerd, maar 5 keer knipperen en hij zit niet meer goed. 20 keer knipperen en hij zit wel weer goed. En visa versa. Ernstig irritant.

Gewoon brilletje op de neus dus :Y
 
Het fijne van lenzen is dat ik ze niet heb...
Tegen beslaan neem ik een beetje dreft, alhoewel rijden in het donker met regen en bril gewoon kut is en blijft
 
Tip van flip: Klarpilot.
Ja, heeft ernstig hoog telsell gehalte, maar is in mijn ervaring het beste anti-beslag middel wat er is :Y

Eens met je lenzen betoog trouwens... Bij mij is het nog een stapje extra, blijkbaar doordat ik een significante cilinder afwijking heb, maakt de rotatie van de lens op het oog óók nog eens uit. Heb wel eens een paar weken van die dingen geprobeerd, maar 5 keer knipperen en hij zit niet meer goed. 20 keer knipperen en hij zit wel weer goed. En visa versa. Ernstig irritant.

Gewoon brilletje op de neus dus :Y

Ik herken dat van de lenzen niet. Hij moet even goed draaien bij indoen (staat een teken op) en bleef dan de hele dag zitten. Ik had zachte lenzen trouwens.
Ik ben weer opgehouden met lenzen omdat ik niet kon wennen aan de bril die er niet meer was. Voor mijn werkzaamheden en hobbys is het ook beter dat ik altijd een veiligheidsbril op heb.
Overigens merk ik met de bril ook dat ik een cilinderafwijking heb. Hij moet precies recht staan anders zie ik niet meer scherp.
 
Was laatst op off-raod cursus, en daar had de instructur een vrij geniaal houdertje op zijn stuur waar hij een pootje van zijn zonnebril in kon haken. Probeerde het even te googlen, en dit is wat ik vinden kon. Niet helemaal wat ik me herinner, maar soort van hetzelfde idee. En blijkbaar gewoon bij ome Ali te koop:
Bekijk bijlage 1796750
Dit lijkt mij een oplossing. Gewoon iets op het stuur waar ik een brillenpootje in moet haken.

De lenzen optie zie ik niet zo zitten(😉)
De brillenpoot in mijn mond houden werkt bij mij niet omdat ik een integraalhelm heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
dan loopt de hele boel klem, en sloop ik mijn bril.
(fyi, heb een Scorpion Exo Tech Carbon, maar heb het mijn mijn Scorpion Exo Combat ook trouwens, als ik het mondstuk er af heb))
Maar dat zijn toch geen systeemhelmen? Of begrijp ik je nou verkeerd?

Ik heb een Scorpion EXO-920 systeemhelm, en als ik de kussens bij de wangen indruk met m'n duimen, dan zet ik de helm zo over m'n bril heen. Het gaat niet 100% van de tijd goed, maar als het mis gaat, dan zet ik m'n bril recht en gaan.

Liever droeg ik geen systeemhelm, de keuze is beperkt en ze zijn lang niet zo mooi als andere helmen. Maar het werkt wel echt gemakkelijker.
 
Maar dat zijn toch geen systeemhelmen? Of begrijp ik je nou verkeerd?

Ik heb een Scorpion EXO-920 systeemhelm, en als ik de kussens bij de wangen indruk met m'n duimen, dan zet ik de helm zo over m'n bril heen. Het gaat niet 100% van de tijd goed, maar als het mis gaat, dan zet ik m'n bril recht en gaan.

Liever droeg ik geen systeemhelm, de keuze is beperkt en ze zijn lang niet zo mooi als andere helmen. Maar het werkt wel echt gemakkelijker.
De Exo Tech is zeker wel een systeem helm, en de Exo Combat is een jet helm met een los kinstuk.

Die wang stukken indrukken is een goede tip, dat heb ik nog niet geprobeerd
 
Bestaat dit ook al?
C6EA8DC5-7C66-471F-BFC5-BEE5BE5C0879.jpeg
 
Maar SadBunny, waarom dan in Godsnaam geen lenzen?!?!??11/1/!?!

Welnu, omdat dat domweg kutdingen zijn. Je ogen beschadigen, als er een stofje in je ogen komt moeten ze eruit van de pijn en zie je een uur niks tot je het weer verdraagt, op de motor drogen je ogen uit als een malle als je een kiertje openzet, je blijft emmeren met lenzenbakjes en vloeistof, je hebt de hele dag medisch gereinigde handen nodig als je die dingen wilt kunnen hergebruiken... Wat een ellende. Een bril is 10x makkelijker. Ja, het beslaat nogal in de regen, dat wel, je kunt niet alles hebben. Maar boeien, dan zet ik een kiertje open en moet ik soms even stoppen om hem schoon te vegen. Still a no-brainer.
Herken ik totaal niet. Nu gebruik ik daglenzen dus misschien is dat het verschil. Gebruik daarnaast ook een bril (mix lenzen een beetje af met af en toe bril dragen), maar voor motorrijden zijn die lenzen echt veel handiger. Je hoeft gewoon helemaal niet meer aan die bril te denken bij alles..

Onlangs behoorlijk ongeluk gehad. Ik heb denk ik eerst het vizier eraf gekopt op de tank en bij de afsprong (of landing) is de bril er vandoor gegaan. Niet meer terug kunnen vinden.. Dus nu moet ik wel aan de lenzen tot de nieuwe bril klaar is, maar rij ik door de verwondingen ook even geen motor meer hmmmm 🤔 Ben vergeten waar ik heen wilde met dit verhaal, zal wel komen door de hersenschudding, dus hier moet je het mee doen 😂
 
Toen ik me nog kon behelpen met een leesbril, had ik een mooie nestel ( veter ) met een sleutelring om mijn hals waar ik mijn bril met 1 been door de ring kon haken. Altijd bij hand zo.
Nu ik bril heb ik een stuurtas gemonteerd op mijn motor.
 
Ik heb het geprobeerd met de shark evo line 2 maar vergeet maar, ook niet als ik hem uitrek op de wangen.Hoeft ook niet, ik steek hem zo in de bril sleuven als die op mijn ei staat.
 
In het verleden ook met bril en integraal gereden. Dat gaat inderdaad maar het gewring is niet best voor de bril. Die bril is (helaas) drie tot vier keer duurder dan mijn helm. Daarom, en voor het gemak, heb ik nu de keuze uit een systeemhelm en een jethelm. Gewoon bril ophouden bij het opzetten van de helm. Wat een uitvinding. Dat is ook de enige reden dat ik een systeemhelm heb want ik rij nooit 'open'. Daar heb ik de jethelm voor.
 
In het verleden ook met bril en integraal gereden. Dat gaat inderdaad maar het gewring is niet best voor de bril. Die bril is (helaas) drie tot vier keer duurder dan mijn helm. Daarom, en voor het gemak, heb ik nu de keuze uit een systeemhelm en een jethelm. Gewoon bril ophouden bij het opzetten van de helm. Wat een uitvinding. Dat is ook de enige reden dat ik een systeemhelm heb want ik rij nooit 'open'. Daar heb ik de jethelm voor.
Veel integraalhelmen hebben extra ruimte voor een bril, maar niet allemaal.
Een stevige kunstofbril wil ook helpen.
Ik hoef in ieder geval niet te wringen. :)
 
Ik snap je niet, hoe bedoel je?

Zoals ik hier eerder ook al heb verteld.
Ik heb 1 tot 2 jaar lenzen gehad/ geprobeerd.
Ik kon niet wennen aan de afwezigheid van de bril. Steeds bang dat ik iets in mijn ogen kreeg. Op de fiets, op de motor en natuurlijk ook op het werk en thuis in de schuur.
Ik heb een bril sinds ik 2 ben, ik ben er teveel.aam gewend denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan