waar voltmetertje aansluiten op motor

30 jun 2010
138
0
antwerpen
aangezien ik op mn dnepr (jaja uiteraard problemen met de dnepr) problemen heb met het laadlampje. Dit blijft altijd branden en gaat niet meer uit. Wil ik het zekere voor het onzekere nemen en een voltmetertje installeren om de toestand en het bijladen van de batterij op te volgen. Om zo niet voor verassingen te komen staan.

Maar waar sluit ik dit best aan? kan ik dit gewoon rechtstreeks op de batterij aansluiten? of best voorbij het contact? of tussen batterij en alternator?
of nog ergens anders?
 
Na het contactslot anders blijft die continu stroom gebruiken of.
Als de laadsysteem goed werkt kun je de + van de meter op de draad van de alternator naar de laadlampje aansluiten en de andere kant van de meter op de massa dan gaat die uit als de motor stilstaat.
 
Ehm? een voltmeter verbikt geen stroom? en daarom parralel aansluiten? over het contact en aarde lijkt me het makkelijkst.
Kun je me wat over de laadproblemen(wat voor dynamo/regelaar) vertellen en wat je al hebt gedaan?
 
de dnepr laadde de batterij niet meer bij, dus op een dag na een terrasje tijdens een mooie nazomerrit wilde hij niet meer starten. --> batterij leeg gereden
alternator gereviseerd, geeft nu tijdens draaien v d motor net geen 14Volt aan dus zit wel goed.

enkele weekjes terug na eerste koude nachtje (toevallig buiten laten staan op werk) batterij kapot gegaan.
nu nieuwe batterij gestoken en plots gaat het laadlampje op mn dashbord niet meer uit maar nagemeten en batterij laadt wel bij (geeft weer net geen 14 volt aan.

dus dacht ik een voltmetertje erop te zetten.
dan kan ik dit constant zien als ik twijfel aan de geloofwaardigheid en zo dus de batterij niet meer leegrijden zonder dat ik het weet.

ik dacht aan zo een voltmetertje:
Promotie Koop 3 Betaal 2!
heb het al eens voor iets anders gebruikt en werkt goed en accuraat.

vind het wel niet mooi en weet nog niet goed waar ik dit op mn moto zou moeten plaatsen. misschien liever een analoge...
 
Je bedoelt dat je een 12V dynamo hebt, ik meen dat het laadlampje massa gestuurd is?
Heb je de contacten van dat lampje al eens schoon gemaakt?
Wat voor spanningsregelaar heb je er op?
Heb je de diodes van de dynamo doorgemeten?
Heeft de accu goede massa-aansluiting?
 
probleem met het laadlampje is begonnen direct met de nieuwe batterij.
zal die aansluitingen nog eens overlopen.
maar dat lost nog niet mijn vraag op. ikzelf zou de meter na het contact plaatsen zodat die led-meter enkel aanstaat als de motor dit ook doet.
en als er dan meer dan 13V op komt te staan kan ik er dan vanuit gaan dat de batterij bijlaadt?
 
probleem met het laadlampje is begonnen direct met de nieuwe batterij.
zal die aansluitingen nog eens overlopen.
maar dat lost nog niet mijn vraag op. ikzelf zou de meter na het contact plaatsen zodat die led-meter enkel aanstaat als de motor dit ook doet.
en als er dan meer dan 13V op komt te staan kan ik er dan vanuit gaan dat de batterij bijlaadt?

Vertel mij wat,... een Dnepr.
Gewoon een draaispoelmetertje. Het mag best digitaal zijn maar die kunnen nog wel eens zenuwachtig reageren bij pieken in het cirquit. Je kan dan niets uitlezen.
Je moet de meter ijken op 14,5 volt zodat je zeker weet wat het metertje aangeeft.
Als de accu opgeladen is dan moet die 14,5 volt aanwijzen tijdens het laden.
Over de schakelaar aansluiten.
 
Omdat mijn oude voltmeter vastliep in zijn lagertjes deze bij conrad aangeschaft:

842060_BB_01_FB.EPS.jpg


Nauwkeurig is ruim voldoende en de naald is verlicht.
 
Laatst bewerkt:
Ik maak gebruik van een sparkbright lampje. Voor € 11,- heb je hem in huis ;)

(Ik heb geen aandelen)
Promariner Proisocharge 12V Battery Isolator 120 Amp [23121] | eBay

En zo werkt hij:

Mijn motor laadt heel slecht bij.
Zeker met mistlampen en handvatverwarming moet tie thuis aan de lader.
Komende kerst ga ik rechtstreekse, dikke draden trekken van de gelijkrichter naar de accu.
Zekering van 30A ertussen. Afgaande op resultaten van anderen verwacht ik dat de laadstroom van nu 12.6V (...) naar zeker 14V gaat. Dat alleen dus vanwege het bypassen van verschillende stekkers en te lange, te dunne draden.

Zou je dat op je Djneppert ook niet doen? Beter probleem opheffen dan continu kunnen meten toch??
Dat led-je is overigens wel briliant en ga ik misschien toch ook maar inbouwen.
Supertip!!
 
Mijn motor laadt heel slecht bij.
Zeker met mistlampen en handvatverwarming moet tie thuis aan de lader.
Komende kerst ga ik rechtstreekse, dikke draden trekken van de gelijkrichter naar de accu.
Zekering van 30A ertussen. Afgaande op resultaten van anderen verwacht ik dat de laadstroom van nu 12.6V (...) naar zeker 14V gaat. Dat alleen dus vanwege het bypassen van verschillende stekkers en te lange, te dunne draden.
Heb je zoal eens bij elkaar opgeteld wat al je verbruikers bij elkaar aan vermogen opnemen :?

Ik heb het idee dat je dan over het maximum vermogen zit dat je generator leveren kan en je accu dus nooit opgeladen zal worden.
 
Heb ik ook gedaan met een echt goede digitale multimeter en de afwijking was minimaal. Maar is het belangrijk dat je 13,1 of 13,2 V afleest ?

Stel dat die meter echt 1 volt afwijkt. Dan ben je naar oorzaken aan het zoeken die er niet zijn of je moet alsnog constateren met een (goede) meter dat er een afwijking is.
Dat iemand toevallig een redelijke meter heeft geinstal. betekent niet dat alle meters goed zijn.
 
Ik heb om het aantal stroomverbruikers omlaag te krijgen (en het laadlampje op de Jawa minder vaak op te laten lichten) alle lampen vervangen door LED modules. :P

Grofweg 20 euro incl. verzenden..

Koplamp 55 Watt -> 5 Watt.
Knipperlicht 2x 21 Watt -> 3 Watt.
Achterlicht 8 Watt -> 2.4 Watt.

Bij knipperlicht en remmen zag ik het laadlampje vaak meeknipperen :)

De opbrengst is zeer goed te noemen, alleen voor een koplamp niet genoeg om op te weg te schijnen. (verkeer gaat wel aan de kant bij filerijden, dus ik word gezien :Y )
Daar komt een halogeen 18 Watt voor in de plaats. :)
 
Laatst bewerkt:
Jajaja, ik zag het ook, spanning vs stroom.. :$

Maar even voor de andere slimmerik (Jaap43):
Als er 12,6V op de accu staat met alle extras uit, dan is er ruimte voor verbetering.....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan