Waar zijn de choppers gebleven?

Wel raar om dat hier te komen verkondigen. Ik ga ook niet in het bmw topic melden dat ik die dingen niks vind.
Had een beetje met de topic titel te maken. Het was een soort vraag. Ik gaf mijn antwoord op die vraag. Niets meer of minder.
 
Maar waar komt de term 'chopper' vandaan? To chop betekent 'hakken', dus een chopper is een hakker.

En wat is nou het 100% voorbeeld van een chopper? Ik heb de Supermagna, maar dat is in mijn beleving geen chopper, verre van dat.
Ik heb er ook niks aan gehakt.
 
The first choppers were built in America, and were an outgrowth of the milder customization trend that had originated after WW2 when returning soldiers and others began modifying cars and motorcycles, frequently to improve performance in top-speed races on dry lake beds in Southern California and similar desolate spaces such as unused airstrips in other parts of the country, or on the street for street racing. These early modified motorcycles were known as "bobbers", and there are many common features between bobbers and choppers, with choppers differentiated by more radical modifications, especially frame tube and geometry modifications ("chopped" by welding) intended to make the bike longer.
 
Ik vind de term cruiser vaak ook de lading wel dekken. Maar er zit veel overlap tussen de segmenten.
 
Choppers, cruisers? Hokjes? Eenzelfde discussie hebben we 3 jaar terug aan het begin van dit topic ook al gehad, sommige dingen veranderen nooit.
 
Denk ook dat het chopper (geef het maar een naam) succes z'n eigen graf wel een beetje gegraven heeft.
Op een gegeven moment waren ze zo populair dat de fabrikanten ze niet snel genoeg bouwen konden. 2e hands markt ook vol in de vraag dus prijzen flink omhoog. Nieuwe aanwas motorrijders die ze eigenlijk wilde (de OCC kijkers) kon ze niet betalen dus kocht eerst maar wat anders. Als je van wat anders af stapt na een paar jaar op een chopper... Ik denk niet dat de chopper dan verkocht raakt in veel gevallen. Laten we wel wezen. Voor sommige mensen is een chopper helemaal perfect, maar voor de massa in bochtig Europa, niet zo.
 
Denk ook dat het chopper (geef het maar een naam) succes z'n eigen graf wel een beetje gegraven heeft.
Op een gegeven moment waren ze zo populair dat de fabrikanten ze niet snel genoeg bouwen konden. 2e hands markt ook vol in de vraag dus prijzen flink omhoog. Nieuwe aanwas motorrijders die ze eigenlijk wilde (de OCC kijkers) kon ze niet betalen dus kocht eerst maar wat anders. Als je van wat anders af stapt na een paar jaar op een chopper... Ik denk niet dat de chopper dan verkocht raakt in veel gevallen. Laten we wel wezen. Voor sommige mensen is een chopper helemaal perfect, maar voor de massa in bochtig Europa, niet zo.

Type motoren moet je aanvoelen, horen en snappen. Een cruiser rij je het liefst relaxed in lage toeren met hoorbare dikke klappen. Ik vindt het 1 van de meest elementaire gevoelens van op een motor-machine zitten. Het gaat niet om het polijsten van bochtenwerk, al kan mijn cruiser, en menig andere cruiser best hard de hoek om. Het is een gevoel wat je krijgt van een low rpm twin, bij voorkeur met enkele pins krukas. Het is mechanische muziek. Al het andere is dan ondergeschikt.
Hetzelfde bij amerikaanse muscle cars met dikke gorgelende v8's.
 
Laatst bewerkt:
Klopt ook zeker, ze hebben hun charme, maar er is gebleken dat dat maar voor een relatief kleine groep is.
gelukkig wel , en daarom zou dit groepje ook klein moeten zijn alleen komen hier ook gasten met motoren die helemaal niets met choppers te maken hebben , het is een gevoel inderdaad , en inderdaad is het blijkbaar een nooit eindigende discussie
 
gelukkig wel , en daarom zou dit groepje ook klein moeten zijn alleen komen hier ook gasten met motoren die helemaal niets met choppers te maken hebben , het is een gevoel inderdaad , en inderdaad is het blijkbaar een nooit eindigende discussie
Klopt, in overeenstemming met de topic titel :9
 
Volgens mij heb ik ook een soort van choppert (eerder bobber) in mijn garage gevonden:

AL9nZEUy8rR864EKs-DejFPgLjALvN7rRpBX-cBZaCqDQA3kK6OP-htuxPep2yM-EPaxXcQT-1csR8q4bqJZYLth-6WYUk2lwXnQO-hlTMfrkmUr4G-bTLfpHRf3f3sQ5mpglSiGBwdiw2QnmY6MQvZLV6DxOg=w1292-h970-no


AL9nZEVmunyUwLylyVP9eLBzlUaatzbcsULfceR5cKLxwggOHiNlpDEUvy9WMT8QWaGS023JkTVIC-b2DiUuTpMCSDhWwcdDhKp0yXKrYoaXoWnhMfp_Vcgwhhv0dTpAMSsKRZw5mBj0h225cLi2g_GWg-R8Gw=w727-h969-no


Ow, wacht... op de foto's staat ie niet in mijn garage...

enfin, een licht verbouwde Japanse cruiser...
 
Volgens mij heb ik ook een soort van choppert (eerder bobber) in mijn garage gevonden:
Wees nou voorzichtig met die term choppert
enfin, een licht verbouwde Japanse cruiser...
Pfffff.... gelukkig cruiser 😉


Whats in a name... mij vragen ze ook regelmatig... hey wat voor motor heb je?

Ik antwoord dan: Je euh... een bobber welke eigenlijk geen bobber is maar volgens z'n naam toch wel weer een bobber is :+
 
Wees nou voorzichtig met die term choppert
Daarom zeg ik ook soort van choppert... (voor de leek is het een chopper, voor de kenner een verbouwde cruiser, voor mij is het een bobber, en voor sommigen is het 'gewoon' een traag oud stuk rijdend schroot _O- )
 
Daarom zeg ik ook soort van choppert... (voor de leek is het een chopper, voor de kenner een verbouwde cruiser, voor mij is het een bobber, en voor sommigen is het 'gewoon' een traag oud stuk rijdend schroot _O- )

Ik noem mn kawa gewoon een shopper. Je kan zo'n ding toch ook niet echt serieus nemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan