Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Oké iemand die weet hoe de achteras er uit moet bij dnepr mt16 dus 2WD.

Ik heb de kroonmoer los en gebruik een schroevendraaier door het gat in de as aan de andere kant maar het blijft gewoon ter plekke draaien.

Moet ik die as er mss uit kloppen? Ik klop liever niet op een draadeind... Maar kan op dit moment niets anders bedenken

De andere banden zijn vervangen.
 
As eruit kloppen. Moer er een aantal slagen op en tikken tot hij begint te bewegen. Moer eraf en trekken maar. Is de klembout los en eruit. Die wil ook nog wel eens dwarsliggen
 
Klembout is los maar niet volledig uit. Zal die ook nog verwijderde idd. Merci

Update : probleem gevonden. Knelbout is niet origineel en zat vast en in de weg. Die boor ik morgen uit. Is ondertussen ook afgebroken. De voorste Knelbout had een uitsparing voor de as. Deze wrs niet.
 
Laatst bewerkt:
Tja, heel saai, maar tegenwoordig doet ‘ie het gewoon… Ik gooi er maar een paar plaatjes in van vanmiddag om het topic levend te houden ;)

6D7CF7BC-36A8-409B-A7C5-3EF44EB4B32C.png
D4DBFA6A-F463-46A2-B0B1-E74742B8AA3F.jpeg
0570A30D-0462-4842-BD0D-DFD02B8503CB.png
9E9E53AF-5B39-46C1-B831-D30F1133855B.png
5DB2E431-8B35-490D-9394-5925126C03BD.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Dit was de eerste langere rit met het span. Of onderstaande is toch de preview ervan. Zal dit WE de volldige video online zetten. Hebben uiteindelijk 2x 85 km gereden. En echt letterlijk geen enkel mankement. Nieuwe pakking voor 't diff zijn op komst.


Nieuwe balhoofdlagers heb ik ook liggen omdat er een duidelijke knik in de stuurbeweging zit. Maar die zullen er pas in de winter ingelepeld worden. De kapotte speedometer moet ik nog een oplossing voor vinden. Die staan nergens in voorraad (of zijn veel te duur).
 
Fiets computertje gebruiken. 20 euro en je bent klaar
Ja de snelheid kennen is het probleem niet. Daar gebruik ik nu al een tijdje de telefoon voor en zo weet ik nu wel aan welke snelheid ik rij op gevoel. Maar ik wil gewoon graag dat de naald voor me het ook doet :D
 
2 keer 85 km is natuurlijk ook niet echt een wereld prestatie toch?
Dat heb ik 5 keer in de week voor 4 jaar aan één stuk gereden met m'n k1100 naast alle weekend en vakantie kilometers die ik er mee maakte.
Ik zeg trouwens niet dat daar nooit iets aan stuk ging...
 
De eerste kilometers na aanschaf van een brik zijn altijd het spannendst
 
Laatst bewerkt:
geen span, maar wel Russsisch...

Vandaag de KMZ gewassen. (ik ben geen poetser, maar het kan ook té erg worden). Daarna gestart met het idee om er een klein blokje om het dorp mee te rijden. Op de linker cilinder lag nog wat zeepwater en bij het starten begon dat onmiddellijk bellen te blazen bij de koppakking. Die was dus lek. Bij de laatste rit vond ik hem al wat "bijzonder" lopen zonder dat ik er echt een vinger achter kreeg. Was dat ook gelijk duidelijk: een licht compressieverlies door een klein lekje. Gelukkig is het wisselen van een koppakking bij zo'n 62 jaar oude zijklepper niet bepaald raketkunde en had ik nog een paar van die pakkingen op voorraad (de verzendkosten waren ooit duurder dan de pakkingen zelf, ongeacht het aantal... nou, doe er maar tien extra dan)
Dus 20 minuten later draaide de boel weer als vanouds.

Een paar plaatjes voor het idee:
Cilinderkop is bij dit blok niet meer dan een deksel met koelribben en uitsparingen.
IMG_20210801_115049.jpg



Kleppen naast de cilinder ipv in de cilinderkop (vandaar de naam "zijklepper"). Constructief makkelijk, maar de vorm van de verbrandingskamer is inefficient en een hoge compressieverhouding zit er ook niet in. Dat gleufje in de kleppen is trouwens heel handig: kun je kleppen inslijpen met een platte schroevendraaier als je geen beter gereedschap bij de hand hebt, maar dit terzijde, want die kleppen sluiten nog prima:
IMG_20210801_115059.jpg




Inkijk... (loopvlak van de cilinder. glimt als de spreekwoordelijke spiegel . althans... tot daar waar de zuigerveren komen)
IMG_20210801_115134.jpg




De vorm van de verbrandingskamer van zo'n zijklepper is nogal inefficiënt, dus wat koolvorming is onvermijdelijk. Ook bij een kloppend mengsel en ontsteking. (en loodvervanger in je benzine doen helpt ook niet mee):
IMG_20210801_120220.jpg
 
Laatst bewerkt:
Geen last van krom. Wel van slecht "verbeterd" pakkingsmateriaal zoals geleverd door een zekere Duitse leverancier. Op de pasvlakken was de pakking nog heel, maar het is net of er kleine "kanaaltjes" (van minder dan de dikte van de pakking) in gebrand zijn. Ik heb de pakking van de andere kop ook gelijk maar preventief gewisseld. Daar kon je iets soortgelijks zien (maar dan nog niet gevorderd tot aan de buitenkant).

Nu heeft hij weer gewoon de oorspronkelijk bedoelde zacht-aluminium plak van een paar tiende mm er tussen zitten. Oogt wat "flimsy", maar in combinatie met mijn overige ervaringen met pakkingsmateriaal van diverse fabrikaten icm Russische motorfietsen heb ik daar toch meer vertrouwen in. ;)
 
Mijn ouwe zijklepper heeft originele asbest koppakkingen, kosten ook geen drol.
Zijn ook heel betrouwbaar.
 
Vraagje voor de Ural mannen. Die pen die het reservewiel op zijn plek houd, kan die er af zonder dat je die plaat hoeft te verneuken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan