Wanneer wordt je oldtimer waardevol?

Naar mijn idee worden alleen de zeldzame uitvoeringen van een model meer waard, zoals een anniversary-versie o.i.d.
Zeldzame modellen worden niet gauw meer waard, omdat er te weinig onderdelen voor te krijgen zijn.
 
hm classics of oldtimers

het is idd zoals hier al eerder genoemd net wat voor model en uitvoering.

en wat heel belangrijk de hoeveelheden die er zijn gebouwd en de navraag,
en wat ook meetelt hoeveel machines er nog bestaan.

een honda cb400 of een 750/900 bol d´or koop je voor relatief weinig geld
een cbx1000 uit dezelfde periode is verhoudingsgewijs onbetaalbaar maar tegelijkertijd wel een machine die geliefd is omdat het een 6pitter is.

een kawasaki mach4 was toen en nu nog steeds een populaire machine.
maar tegelijk een levensgevaarlijk ding om me te rijden.
met als gevolg dat er niet zo heel erg veel meer van zijn...maakt ze daardoor aardig prijzig....duurder dan toen nieuw
een z1 900 uit 74 of een z1000 uit 74 zit ook zomaar een bult verschil in kwa prijs(de z900 is een hoop geld waard in orginele staat)

limited editons:
harley bestond in 2003 100 jaar en bracht in het kader daarvan een hele serie 100 year anniversary modellen op de markt.
inmiddels op de tweedehands markt zijn ze nix duurder dan de niet anniversarymodellen.

suzuki bracht in 93 een luckystrike(kevin schwantz)uitvoering van de gsx750r uit.
inmiddels een gezochte fiets die inmiddels ook een beetje meer waard is dan een doorsnee gsxr

met sommige vreemde modellen kan het soms heel raar lopen.
harley bracht ooit een xlcr caferacer uit op sportsterbasis.is slecht 3 jaar gebouwd
en 3133 exemplaren.
geen hond wou die dingen hebben en vele ervan hebben jaren achtereen bij de dealer gestaan.
mocht je nu een orginele willen trek dan de portemonai maar ze zijn inmiddels de helft meer waard dan ze nieuw gekost hebben....een 79´is het zeldzaamst daar zijn er maar 9 van.



wat in de toekomst wel eens waardevolle klassikers kunne worden zijn
oa de yamaha r7
de aprilia rsv1000sp 1999
de mv agusta serie oro
buell s1´...zijn nu al onvindbaar
honda´s vtr sp´s
honda nr...was bij geboorte al een klassieker
 
Laatst bewerkt:
t niet.

Ander voorbeeld. Suzuki XN85 Turbo. Zeldzame fiets, 1153 stuks van gemaakt, maar lang niet allemaal verkocht. Enige tientallen exemplaren werelwijd van over. Aan de straatstenen niet kwijt te raken. Nou ja, voor een paar honderd euro wel, maar dat is niet echt waardevol. Te gecompliceerd, te weinig onderdelen voor te koop, te duur. Niets waard dus.
http://link.marktplaats.nl/363291046

:Y

Best cool zon turbometer in je cockpit
 
Laatst bewerkt:
Mijn pa heeft een NSU Max uit '55 jubileum editie, echt in showroom staat, hij zit er over te denken om hem te verkopen.
Hier een plaatje waar het over gaat, het is niet dezelfde. Hoeveel zal zo'n motorfiets nog waard zijn :?

NSU-MaxOSB250BlackLeft.jpg
 
Laatst bewerkt:
Naar mijn idee worden alleen de zeldzame uitvoeringen van een model meer waard, zoals een anniversary-versie o.i.d.
Zeldzame modellen worden niet gauw meer waard, omdat er te weinig onderdelen voor te krijgen zijn.
Oh ja een motor waar een importeur of fabrikant een "anniversary" sticker op geplakt heeft wordt in eens meer waard dan een bijzonder/zeldzaam model? helaas..
 
hm classics of oldtimers


een honda cb400 of een 750/900 bol d´or koop je voor relatief weinig geld
een cbx1000 uit dezelfde periode is verhoudingsgewijs onbetaalbaar maar tegelijkertijd wel een machine die geliefd is omdat het een 6pitter is.

Klopt, maar de race uitvoering van de Bol d'or de CB1100R is wel al veel waard inmiddels.
Evenals de CB1100f superboldor die ook al wat duurder is Maar nog lang niet zo als de R.
Dit in tegenstelling tot de gewone 750/900 uitvoeringen die je voor weinig geld al kunt kopen.
 
Oh ja een motor waar een importeur of fabrikant een "anniversary" sticker op geplakt heeft wordt in eens meer waard dan een bijzonder/zeldzaam model? helaas..
Elk model van Harley is een 'special' 'custom' of 'anniversay' :')

Misschien dat ze daarom relatief waardevaster zijn :+
 
Ik denk dat je oldtimer waardevol, wat zeg ik, onbetaalbaar wordt, op het moment dat je net, op je knieen smeken, een bodemprijs hebt aanvaard voor een oud barrel.
 
'Wanneer word je oldtimer waardevol?' > 'Wanneer wordt je oldtimer waardevol?'
 
Tja das natuurlijk de vraag, er zijn natuurlijk een paar echte fanatiekelingen die meer geld krijgen voor hun oldtimer dan wat ze er voor betaald hebben, maar laat ons eerlijk zijn, dat zijn uitzonderingen. Omdat ikzelf een oud beestje heb, goed onderhouden overigens, vraag ik me wel eens af, wanneer word het nu aantrekkelijk om te verkopen, of beter te verzekeren omdat de motor meer waard word. En hoe zit het met de waarde als je een ongeluk krijgt, de dagwaarde lijkt me geen optie......

laat maar horen hoe jullie hierover denken of wat de ervaringen zijn.

Greetz, :]

Disorganized

heel simple als er maar niet veel meer van zijn. vraag en aanbod verhaal
 
een cbx1000 uit dezelfde periode is verhoudingsgewijs onbetaalbaar maar tegelijkertijd wel een machine die geliefd is omdat het een 6pitter is.

Wat zijn ze mooi :9~ :+

btw onderhoud wordt je ook niet vrolijk van qua kosten, maar wanneer je hem dan weer start wordt je weer helemaal vrolijk :9 *O*
 
Er zijn maar weinig motoren die veel meer waard worden naarmate ze ouder worden. De CB750 van Honda, maar dan alleen van de eerste series (K0, K1 en K2) worden steeds meer waard. Daar is een complete run op.
Belangrijk is wel dat de motor orgineel is. Als er flink aan gesleuteld is en veel niet-orginele onderdelen zijn gebruikt dan daalt de waarde drastisch.

Ik heb een orginele CB750K0 sandcast uit 1969 met nog geen 500 mile verkocht zien worden voor $41.000
Maar die zijn dan extreem zeldzaam.

Ik heb zelf een latere CB750K0, volledig orgineel met 5000 mile en onversleuteld. Die is ook veel waard (>10.000) en zal sterk in waarde stijgen de komende jaren.

Over het algemeen geldt dat wachten tot je motor meer waard wordt langer duurt dan wachten tot je een ons weegt.
 
heel simple als er maar niet veel meer van zijn. vraag en aanbod verhaal
Nee, je zegt het zelf al: er moet vraag zijn. Als dan het aanbod beperkt is zou de prijs kunnen stijgen, maar dat wordt dan weer door de prijselasticiteit bepaald..

Er zijn best veel redelijk zeldzame motoren (auto's, horloges, huizen) die gewoon nog steeds spuuglelijk zijn en die nooit veel waard worden.

Ik vind het wel een hele interessante vraag (logisch, want eigenlijk is elk soort handel hierop gebaseerd, als je het goed hebt kun je bakken met geld verdienen)

  • Heel erg zeldzaam is niet altijd even goed, onbekend maakt onbemind
  • Iconen doen het altijd goed: eerste motor die iets nieuws had (Katana), snelste (Norton) kleinste (Honda Monkey)
  • Iets wat toen een luxe ding was (Vincent) maakt al meer kans, heeft toen gewoon meer media aandacht gehad en was voor veel mensen iets waar ze van droomden. Een mislukt instapmodel wat na een jaar van de markt gehaald is kan mazzel hebben dat het opgepikt wordt door wat liefhebbers, maar die moeten dan wel net geld hebben..
  • Een goed design (Vespa)
  • Een uniek exemplaar van iets populairs (Die CB750k0 van hierboven)
  • Associatie met een film of een bekend persoon (de motoren van Steve McQueen
  • Succes in de markt, veel mensen die het model kennen (Kever? kan even geen motor bedenken)
  • Lange productietijd zowiezo vaak al een teken van populariteit, maar het maakt dat er veel onderling past en uitwisselbaar is. (Harleys)
    Een markt, zie mijn horloge voorbeeld hieronder: er zijn vele malen meer mensen geinteresseerd in horloges dan in motoren, dus de kans dat er iemand tussen zit die er veel geld voor wil uitgeven is gewoon groter.


ff offtopic: veel Zwitserse horloges hebben hetzelfde uurwerk, maar een oude Rolex, Heuer of Breitling is gewoon veel meer waard dan exact hetzelfde ding van een minder bekend/gewild merk. Dat kan echt duizenden zoniet tienduizenden euro's schelen.. En die minder bekende kunnen zeldzamer, beter, mooier etc zijn, maakt geen moer uit.
 
Laatst bewerkt:
[*]Associatie met een film of een bekend persoon (de motoren van Steve McQueen

klopt niet helemaal die triumph special edition bonnie is leuk maar zal niet minder snel in waarde zakken dan een niet special.
welke hinkley bonnies geld waard blijven zijn de carburateurversies.


[*]Succes in de markt, veel mensen die het model kennen (Kever? kan even geen motor bedenken)
orginele shovel electra´s?


ff offtopic: veel Zwitserse horloges hebben hetzelfde uurwerk, maar een oude Rolex, Heuer of Breitling is gewoon veel meer waard dan exact hetzelfde ding van een minder bekend/gewild merk. Dat kan echt duizenden zoniet tienduizenden euro's schelen.. En die minder bekende kunnen zeldzamer, beter, mooier etc zijn, maakt geen moer uit.~[/quote]
ow is dat daar ook al zo..dat ken ik met gibson gitaren en epiphone imitaten.
de epiphone les paul kost nieuw 430 euro,de orginele gibson versie kost 1998,- maar het gekke is dat als je ze naast elkaar zet dat je duidelijk ziet dat de epiphne beter en netter afgewerkt is als de orginele gibson (die in verhouding eerlijk gezegd inelkaar gescheten is)
 
Ja, dus helemaal afhankelijk van wat de gek er voor geeft.

Een Suzuki RG500 wordt alleen maar meer waard, slecht uitziende modellen gaan al voor €6K of meer weg) nieuw waren ze omgerekend naar euro´s € 6300.00'. Een bijna nieuwe een paar jaar geleden op e-bay , ging wel voor meer dan
€ 15.000 naar een nieuwe eigenaar.

Voorbeeld 2 Ducati 900SL type 1 met de twee delige wielen. Toendertijd vond iedereen die wielen lelijk en gingen vrijwel allemaal bij het vuilnis, nu krijg je er een grote zak met geld voor en is de SL meer dan twee keer waard vergeleken met een standaard 900SS ( en zoveel is er niet anders)

Tis maar net waar de sentimentele waarde ligt
 
Homologatie modellen willen het ook wel eens goed doen. Die zijn dan niet meer waard dan nieuwprijs maar wel aanzienlijk meer waard dan de 'gewone' uitvoering. Voorbeeldje is de OW01 (of de OW02 de R7 dus). OW01 in nette originele staat kost 6 a 7K schat ik terwijl een fzr 750 voor 1000-1500 weg gaat.
 
[*]Associatie met een film of een bekend persoon (de motoren van Steve McQueen

klopt niet helemaal die triumph special edition bonnie is leuk maar zal niet minder snel in waarde zakken dan een niet special.
welke hinkley bonnies geld waard blijven zijn de carburateurversies.
Ja, maar dat is dan weer een stickertje plakken, ik bedoel de motor die in de film is gebruikt of van de acteur is geweest.. Hoewel dat met die auto uit "A clockwork Orange" dan weer niet werkte.. (Zie Top Gear)

Zou best graag de originele Kwaka van Jim Goose willen hebben.. of de Last V8 interceptor.. :9~
 
Wel niet zo goed voor je verkoopprijs, verkondigen dat zo´n ding eigenlijk niets waard is :+

Misschien waar, maar ik heb geen geld nodig. Dus als het nu niet lukt, dan maar volgend jaar. Daarnaast, ik vind 2500 euro voor een unieke motor als de fabrieksturbo xn85 een schijtprijs. Dus 2500 euro noem ik niets waard. Maar de waarde gaat over vraag en aanbod. Er is geen vraag naar gebruikte motoren op het moment. En al helemaal niet naar bijzondere motoren op een paar na. De turbo heeft het gewoon ook nooit gered, omdat ten tijde van introductie de motorrijder er nog niet klaar voor was/op zat te wachten. Daarnaast waren ze ook gewoon te duur toen.

De handel klaagt op dit moment steen en been en dan moet je als particulier helemaal niet klagen. De tijd is slecht (financiele crisis) het moment is slecht (herfst) en het weer zit ook tegen. Kortom, lekker warm de winterberging in en vervolgens volgend jaar eens proberen. Of het jaar daarna, of daarna,.....en wie weet...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan