warmdraaien?

1 sep 2001
103
0
Wat is nou het beste voor je motor ( en niet voor het milieu). motor starten en effies stationar warm laten draaien of starten en gelijk rijden???
 
Als ik een stukje ga rijden, laat ik hem gewoon een minuut of 5 warm draaien. Motor uit de garage, starten, jas ed aan, garage dicht en dan rijden... Gewoon alles op m\'n gemak.
en zeker ook al die tijd op de sjoke he?

gewoon starten en rijden!

anders sluipen dit soort debiele gewoontes er teveel in... net als vrachtwagen/diesel-taxi chauffeurs die nog steeds menen dat een half uur stationair draaien beter is dan uit en aanzetten. |(
 
Nee natuurlijk niet op choke.Maar het is toch wel slim om motor even warm te draaien, niet alleen om de olie rond te pompen maar ook om de zuiger even rustig de tijd te geven om uit te kunnen zetten, dat gaat bij de zuiger namelijk een stuk sneller dan bij de cilinder.Als je nou meteen vol gas wegscheurt, krijg je van die mooie aanloopsporen in je cilinder.Of dit echter ook de reden is dat al die KTM big-ends zo snel stuk gaan weet ik niet.
 
en zeker ook al die tijd op de sjoke he?

gewoon starten en rijden!

anders sluipen dit soort debiele gewoontes er teveel in... net als vrachtwagen/diesel-taxi chauffeurs die nog steeds menen dat een half uur stationair draaien beter is dan uit en aanzetten. |(
idd, uitzetten is beter
je blok zuigt koude lucht aan dus hij koelt van binnen af en gaat dus meer verbruiken op dat moment ( je rijd zelfs niet eens dus dubbel op )
je motor slijt er harder van en onnodig brandstofverstoken is het gevolg

GuZ ik ben het met je eens :}
 
Ik laat de motor zelf altijd even warmdraaien: starten en daarna helm op, jas dicht, handschoenen aan, dan keren (staat met de achterkant richting de uitgang van m\'n tuin). De motor is dus altijd wel wat opgewarmd voordat ik rij. Dit in tegenstelling tot de auto: dat is starten en wegwezen. Ik had ook altijd geleerd dat dat het beste voor de auto is.

Gisteren voor de zekerheid toch nog even in het boekje van m\'n Intruder gekeken. Daar staat bij starten met een koude motor: choke helemaal uit, starten, choke half en warm laten draaien tot motor mooi gelijkmatig loopt, dan choke in en rijden.
Mijn rijschoolhouder liet de motor ook eerst altijd even warmdraaien. Dus warmdraaien zal wel het beste zijn....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan