Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Wat heb jij vandaag aan jouw motor gedaan?! Part 5!!!

Goedkope accu, al die dure merken gaan ook stuk.

In mijn duc heb ik een motobatt, en in de Honda ‘merk hemelvaart’....starten en lopen hè...ook met optimates eraan.
 

Dat zien er goeie hamburgertjes uit! Maar wel een beetje weinig voor 3 man niet?

Oh, OT: Ik heb vandaag de kuipen losgehaald, hele blok met een tandenborstel schoongemaakt, alle bouten en moeren op moment vastgezet, velgen gepoetst en de ketting gesteld.

















Nog geen kwartier erna schrok ik wakker.
 
Subframe er weer af gesloopt omdat deze toch wel maar een prototype was. Trok scheef aan 1 kant met wel 1cm, zo ga ik die motor niet afbouwen dus terug naar de tekentafel gegaan.
Eindelijk mijn "H" frame al klaar gemaakt, en die is kaarsrecht, beide kanten opgemeten en ook hoeks afgemeten, ben ik blij mee
Metaal is ook op dus moet ik weer naar de winkel platstaal halen en een paar montagepuntjes mee maken.
 
Schoon gemaakt, ketting gesmeerd....en gelijk maar even 100 km laten rollen.
 
Hmm.. Ik weet opeens ook weer waarom ik nooit poets tussen oktober en april 1 januari en 31 december..... het is allemaal de volgende dag toch weer smerig.
Schoon is echt mooier maar ik vind het zo zonde van de tijd. Bij lelijk weer heb ik onwijs veel projecten en bij mooi weer zit ik op die projecten...
Poetsen is geen project
 

Okidoki, we zijn weer verder gegaan met project "Mobile Sun". Toen ik hem de vorige keer achterliet, moest ik het volgende nog doen:

  1. De LED driver voor de XML kop moest nog binnenkomen, daarna worden aangesloten.
  2. De dagrijleds moesten nog binnenkomen
  3. Er moest nog een lenskap gemaakt worden voor over de projectors (anders veel strooilicht)
  4. Het glas moest gepolijst worden

Punt 1:
Om bij het begin te beginnen, de driver voor de XML kop. Het zijn 12 XM-L leds, van 9W per stuk. Die ga je nooit op vol vermogen kunnen laten draaien om twee redenen; de boel zit "encased" zonder ventilatie. Het zit wel in een aluminium kop maar die kan vervolgens z'n hitte ook niet kwijt. Ten tweede trekken 12 XM-Ls op volle patat 9x12 is 108W. Dat trekt de KTM natuurlijk weer niet, en ik heb deels geen zin om weer met relais te gaan klooien maar voornamelijk het warmteprobleem zorgt dat ik een beetje moet inbinden.

De driver die ik besteld heb is er één die op 6V 9A kan uitpoepen, dus 54W. Dat is een stuk realistischer voor de stroomvoorziening van de KTM, en ook wat beter voor de warmteontwikkeling want de boel draait op halve peut. Geen zorgen, komt genoeg licht uit en ik kan altijd nog overstappen op twee drivers. Nadeeltje, ik had de kop bedraad om te werken op 12V, als je er dan vervolgens een 6V driver op aansluit staat er per led 1,5V op. Dan gaan ze dus gewoon niet aan. Dus, alles weer losgesoldeerd en opnieuw gedaan. Voor degenen die dat soort ongein bijhouden, origineel had de kop 2 strands van 6 leds, ik had hem opnieuw bedraad met 3 series van 4, en nu zijn het 6 series van 2. Naja, werkt. Niet aan beginnen als my-first-soldering-kit projectje, trouwens, nogal priegelig.

Punt 2:
Dagrijleds zijn ondertussen binnen gekomen. Yay voor ali express, ze kostten geen reet maar vielen dan ook een beetje uit elkaar bij aankomst Dat is dus allemaal gelijmd, en vervolgens even testfitten, dat paste dus echt perfect. Ze klikken letterlijk vast op hun plek in het frame. Geen fittingen nodig, en de draadjes zitten gewoon direct vastgesoldeerd aan de leds. Dat kan prima, maar als er één kapot gaat is het natuurlijk wel een beetje meer gedoe om te repareren dus ze moeten maar ff heel blijven. Ik weet nog niet zeker of ze overdags fel genoeg zijn, en ik vermoed dat ze 's nachts juist te fel zijn (in combinatie met de xenons). Als dat zo is moet daar nog een relais tussen om 's nachts een weerstand voor te schakelen, zodat ze automatisch gedimd worden als de xenons aan zijn.



Punt 3:
Ik had er al een beetje een ontwerp van, maar dat was er niet een die daadwerkelijk zou passen. Het ontwerp van het frame is nog een paar keer bijgesteld en die kapjes goed vormgeven is stom genoeg nog het meeste gepriegel. Paar prototypes verder past de boel bijna naadloos in elkaar, helemaal prima. Weet nog niet of ik ze oranje houd, het voelde logisch om ze zo te printen want ik had het kleurtje toch liggen, maar het is net de verkeerde oranje. Ik kijk nog even of ik ze in een betere oranje spuit of de boel zwart maak. Dat vind ik an sich denk ik toffer staan, maar 't is natuurlijk ook wel bijzonder en het oranje laat dat wat meer opvallen.



Punt 4:
Het glas is helemaal opnieuw geschuurd, gepolijst, blanke lak en dat ook weer gepolijst, maar ik ben nog steeds niet tevreden. Ik denk dat ik het tweede glas dat ik heb ook ga aanpassen, en daarmee iets zorgvuldiger omga tijdens het verwarmen... Voor nu, moet het maar even. Eerst de rest afmaken.


Wat ik nu nog moet doen is de behuizing waterdicht maken (de achterkant, dus), en het glas netjes krijgen. Dat is't. Oh ja, en de XM-L kop moet nog even op z'n plek vastgezet worden. even kijken of ik dat lijm of schroef. Maar dan is 't klaar

 
Laatst bewerkt:
Hmm.. Ik weet opeens ook weer waarom ik nooit poets tussen oktober en april..... het is allemaal de volgende dag toch weer smerig.
Dat poetsen is een alibi om met deze motor bezig te zijn en alle mooie constructie details van dichtbij te zien.
Rijden op een nukkige L-twin is niet mijn ding. Dat doe ik wel op de Kawasaki's die zijn ingespoten met wax en ACF-50.
Afgelopen zaterdag:

En afgelopen zondag:



Schoon is echt mooier maar ik vind het zo zonde van de tijd. Bij lelijk weer heb ik onwijs veel projecten en bij mooi weer zit ik op die projecten...
Poetsen is geen project
Ik heb een luxe probleem; mijn 4 motoren hebben momenteel geen onderhoud nodig, kleppen zijn gesteld, olie is ververst, alles in prima conditie.
Dus heb ik helemaal geen project.
En dan moet je toch wat om de winter door te komen.
 
Laatst bewerkt:
Heb hetzelfde probleem
verveel me de pleuris zonder project , en alle projecten te koop zijn TE duur .
dus mocht iemand een vw kever / mini 1000 / honda c50/ss50 hebben PB aub
 
En dan moet je toch wat om de winter door te komen.
Dan is het toch helemaal niet erg dat je poetst. dan wordt het zelfs leuk.
Maar ik heb er dit jaar 5 gekiocht als project. een 6de van een maatje, en er ligt er nog een op de loer, er valt genoeg te sleutelen, ik popel al voor de volgende (mijn taak voor de GT250 zit er op)
 
Ik heb vorige jaar een project gekocht, (SZR 660) maar er precies 1 middag aan kunnen besteden so far....