Ja, dat is het ding ook, als ik het dan een keer net een tikje verkeerd doe merk ik dat meteen aan mijn motor. Het is alsof 'ie "hee, let eens op!" zegt, op een manier die ik niet goed kan duiden maar wel heel duidelijk is. (Maar hij doet wel gewoon alsnog wat ik wil natuurlijk.) Op dezelfde manier beloont hij me met een "joepie!" gevoel als het precies goed wasZo'n versnellingsbak vraagt om een goede bediening: tussengas bij terugschakelen, opschakelen alvast ietsje druk op het pedaal voor het ontkoppelen, dat soort dingen. In het verleden was dat heel normaal, nu weet bijna niemand het meer.
Bij de mijne ook, een duidelijk hoorbare en voelbare klak bij het in zijn 1 zetten, de rest gaat nagenoeg geluid- en voelloos.Die van mij gaat met een klak in de 1e versnelling. Doet die al 14 jaar, zal dus wel zo horen. Opschakelen gaat wel klakkeloos, moet altijd wel iets koppeling gebruiken maar dat is inherent aan de bak. Terugschakelen altijd met volledig gebruik van de koppeling.
Bij die BMW voelde ik geloof ik helemaal niet of ik nou wel of niet precies deed wat die motor wilde. Maar nogmaals, ook dat kan gewoon een kwestie van wennen zijn. Ik weet niet meer hoe die FJR de eerste twee uur voelde wat het schakelen betrof.
Is dat een shovel bak met evo blok?
Ik heb 1 keer een blok met versnellingsbak van een motor opengehaald. Dat was van een Yamaha. Maar toen ik hem had opengemaakt kwam ik naast wat olieresten een verzameling onderdelen tegen maar geen handleiding waaruit ik kon opmaken waarom het bij opschakelen makkelijker gaat. Het betreft een motor uit 1982 dus een app zat er ook niet in, toen moest je alles nog zelf uitzoekenBij de mijne ook, een duidelijk hoorbare en voelbare klak bij het in zijn 1 zetten, de rest gaat nagenoeg geluid- en voelloos.
Opschakelen doe ik vanaf 1 naar 2 enzoverder meestal ook gewoon zonder te ontkoppelen. Gaat heel vlot, vlotter dan met koppeling. Gewoon zelfde principe als bij een quickshifter, even een beetje gas lossen, pookje omhoog trekken, en weer het gas erop. Fractie van een seconde.
Bij twee motoren geleden heb ik dat 70.000km lang zo gedaan, en nikske problemen met de koppeling.
Terugschakelen kan ook zonder te ontkoppelen, maar daarvoor gebruik ik het wel, is moeilijker om voor het terugschakelen zelf te synchroniseren. Hoe dat komt weet ik niet, heb nog nooit een versnellingsbak van een motor open gehad, en die werken nu eenmaal anders dan bij een auto.
Alleen in die versnellingsbak doet iets "kloenk". Alsof er in die bak iets zwaars op z'n plek zakt.
Bij de mijne ook, een duidelijk hoorbare en voelbare klak bij het in zijn 1 zetten, de rest gaat nagenoeg geluid- en voelloos.
Opschakelen doe ik vanaf 1 naar 2 enzoverder meestal ook gewoon zonder te ontkoppelen. Gaat heel vlot, vlotter dan met koppeling. Gewoon zelfde principe als bij een quickshifter, even een beetje gas lossen, pookje omhoog trekken, en weer het gas erop. Fractie van een seconde.
Bij twee motoren geleden heb ik dat 70.000km lang zo gedaan, en nikske problemen met de koppeling.
Terugschakelen kan ook zonder te ontkoppelen, maar daarvoor gebruik ik het wel, is moeilijker om voor het terugschakelen zelf te synchroniseren. Hoe dat komt weet ik niet, heb nog nooit een versnellingsbak van een motor open gehad, en die werken nu eenmaal anders dan bij een auto.
Is dat een shovel bak met evo blok?
Dat is wel als je zonder koppeling wil schakelen maar zijn volgorde klopt niet. Als je eerst gas lost en dan omhoog heb je een bak herrie.Het ging mij om de Belgische variant van een quickshifter:
...even gas los, gas erop...
Dat is wel als je zonder koppeling wil schakelen maar zijn volgorde klopt niet. Als je eerst gas lost en dan omhoog heb je een bak herrie.
Eerst druk op het pedaal en dan even de druk van de aandrijving, dan plopt hij zo door.