40 kW powerrr
MF veteraan
- 21 sep 2010
- 1.612
- 376
De mijne kost veel.....voor de rest interesseert me niet. Belangrijkste van mijn hobbie is dat ik plezier van heb...
En ja, ik baal weleens eens van de kosten, maar dat hoort er eenmaal bij.
En succes met de kosten van elke kilometer die op teller erbij komt....
Als je een motor voor woon-werk gebruikt wordt dat een ander verhaal.De mijne kost veel.....voor de rest interesseert me niet. Belangrijkste van mijn hobbie is dat ik plezier van heb...
De mijne kost veel.....voor de rest interesseert me niet. Belangrijkste van mijn hobbie is dat ik plezier van heb...
De mijne kost veel.....voor de rest interesseert me niet. Belangrijkste van mijn hobbie is dat ik plezier van heb...
En ja, ik baal weleens eens van de kosten, maar dat hoort er eenmaal bij.
En succes met de kosten van elke kilometer die op teller erbij komt....
Ik zal mezelf eens entertainen en grof een schatting maken...
Gebaseerd op 1(e) jaar bezit (en 36000Km)... met een gemiddeld verbruik van.... 4.5/100Km
(zuinige gebruik behoorlijk op in gehakt door "racen" op de Duitse Autobahn)
En ik ben iemand die iets graag meteen 100% afschrijft. Geld is namelijk weg en doorverkoop is geen garantie.
€9150,- motor
~€2000,- aan onderhoud & nieuwe banden/kettingset.
~€2500,- aan benzine verstookt. (gemiddelde genomen van €1,55)
----------------
€13.650
Zeg €1050,- voor 1e jaar AllRisk Verzekering & MRB
Nog ergens een euro of 300 voor diverse motor gerelateerd (goedgekeurde sloten, kettingspray, "carwash")
€15000 / 36000 = 0.41666666
Dus de motor kostte mij minstens 0.42 per Km.
Zou ik afschrijving spreiden maakt het (dit eerste jaar) weinig uit gezien de extra aanschaf van kleding.
Afschrijven is het tot uitdrukking brengen van waardevermindering door de tijd heen.Ik zal mezelf eens entertainen en grof een schatting maken...
Gebaseerd op 1(e) jaar bezit (en 36000Km)... met een gemiddeld verbruik van.... 4.5/100Km
(zuinige gebruik behoorlijk op in gehakt door "racen" op de Duitse Autobahn)
En ik ben iemand die iets graag meteen 100% afschrijft. Geld is namelijk weg en doorverkoop is geen garantie.
€9150,- motor
~€2000,- aan onderhoud & nieuwe banden/kettingset.
~€2500,- aan benzine verstookt. (gemiddelde genomen van €1,55)
----------------
€13.650
Zeg €1050,- voor 1e jaar AllRisk Verzekering & MRB
Nog ergens een euro of 300 voor diverse motor gerelateerd (goedgekeurde sloten, kettingspray, "carwash")
€15000 / 36000 = 0.41666666
Dus de motor kostte mij minstens 0.42 per Km.
Zou ik afschrijving spreiden maakt het (dit eerste jaar) weinig uit gezien de extra aanschaf van kleding.
En nu in de winterstalling kost die je niets per kilometer.
Anderzijds zijn kosten per kilometer niet altijd een handige graadmeter; als je 5000km per jaar rijdt zoals je stelt, schrijft je motor meer af door 'veroudering' dan door slijtage. Als je 30,000km per jaar rijdt rij je per km waarschijnlijk goedkoper maar per jaar natuurlijk duurder.
Dat maakt vergelijken met anderen soms lastig. Je moet dus wel gelijke scenario's met verschillende motoren vergelijken.
Ik reed ooit een ER5, moest erg veel km's voor mijn werk rijden.Honda CBR250R, €0,055 cent de kilometer.
Olie van de Action, banden van IRC.
Gekocht voor €1000,- onder de prijs met maar 4.700 km op de teller.
Dus afschrijving over twee jaar is nul.. of ik rij er gewoon een ton mee.
Mijn S1000R doet het nooit beter dan 1:15, de CBR250 een enkele keer 1:29,4 maar meestal is het verbruik lager.Ik reed ooit een ER5, moest erg veel km's voor mijn werk rijden.
Als ik daar kosten en opbrengsten naast elkaar leg, heb ik een jaar gratis gereden.
Afschrijving bleek nul, want verkocht voor zelfde als aanschaf.
Van de km vergoeding kon ik tanken en al het onderhoud betalen, en verzekering en belasting. Ook de niet werk ritjes.
Daarna Sportster gekocht, en kostte me ong 70 pm, incl alles. Wel dagelijks Tilburg-Dordt ww verkeer en dus vergoeding er bij.
Voor de afschrijvingsberekening zou ik in zo'n geval 2 berekeningen maken; de bovenste en 1 met een restwaarde schatting of aangenomen gebruiksduur (bijv 5 jaar, kostprijs/5).
2000 euro onderhoud voor een (nieuwe??) motor in de 1e 36000km?? Dat is behoorlijk...(ik zie dat je een '16 motor heb dus neem even aan dat je die nieuw gekocht hebt)
Wat tel je dan zoal (en hoe vaak)..
ik zou verwachten; 1,5 a 2 sets banden, een ketting, 3 oliebeurten.. paar remblokjes.. zou je met 1000 een heel eind goed moeten maken?
Neem aan dat je bedoelt €0,055 ofwel 5,5 cent.. 0,055 cent is wel heel weinigHonda CBR250R, €0,055 cent de kilometer.
Olie van de Action, banden van IRC.
Gekocht voor €1000,- onder de prijs met maar 4.700 km op de teller.
Dus afschrijving over twee jaar is nul.. of ik rij er gewoon een ton mee.
Afschrijven is het tot uitdrukking brengen van waardevermindering door de tijd heen.
Je moet niet in de valkuil stappen om dit te verwarren met 'kosten'.
Als je reeel kijkt, is de motor bijv 50% minder waard geworden dat eerste jaar. En zijn je ' kosten' ineens een stuk lager. Terwijl je dat jaar bijna dezelfde uitgaven hebt.
Snappie?