laten doen is laf
klepseals zitten bovenop je cilinderkop. Het zijn een soort oliekeerringetjes (zijn het gewoon...) en vallen om je klepsteel heen.
Ze zorgen ervoor dat er geen motorolie via de klepgeleiders in je verbrandingsruimte/uitlaat komt.
Gebeurt dit wel, dan verbruikt je motortje dus olie.
Klepseals zijn dus gewoon van rubberachtig plastic. Wordt het blok godsgloeiend heet, dan smelten ze en zijn ze stuk, en gaan ze lekken.
Ze slijten natuurlijk ook...de klepsteel sleurt er weet ik veel hoevaak langs bij draaiende motor.
Aangezien je kop eraf gaat als je de zuigerveren vervangt, is het een kleine moeite de klepseals te vervangen.
Enige is dat je kleppen eruit moeten (of in ieder geval de klepveren eraf) zodat je erbij kunt. Kleppen laten zitten is misschien wel verstandig, het suckt als ze van plaats veranderen (dus inlaatkleppen omwisselen...).
Als je een beetje technisch bent, aan de middelen kunt komen en je motor alsmaar wilt verbeteren kun je ook je kleppen opnieuw inslijpen.
Dit is zwaar eenvoudig...ik heb er ooit een topic voor geopend.
Kortgezegd smeer je wat slijppasta op je klep en draait de klep flink rond zodat de boel mooi egaal is. Hierdoor sluiten je kleppen weer lekker gasdicht af.
Wat je nodig hebt is dan een kleppentang (heb ik gekocht voor dit, maar je kop langs een motorzaak brengen voor het (de-)monteren van de klepveren is waarschijnlijk ook geen probleem.
Een zuignapje om op de klep te zetten (draait makkelijker, 5 euro bij de autoboer) en wat slijppasta...je hebt 2 pastasoorten, een wat grovere, en een fijne naslijppasta. Ik had een gecombineerde, en heb dus geen 2 losse pasta's gebruikt.
Als jedit hebt gedaan weet je dat je kleppengedeelte weer netjes is
ik raad je aan mijn topic ook even door te lezen...titel was iets van "zelf kleppen slijpen" ofzo..en stond ook in dit offroadforum.
als je het allemaal laat doen wordt het allemaal een stukje duurder, er gaat nogal wat tijd zitten in het demonteren van je halve blok en het inslijpen moet je ook gewoon even de tijd voor nemen.
Voor zover ik weet is het niet noodzakelijk je kleppen in te slijpen als je de seals vervangt. De seals vervangen is misschien ook niet eens noodzakelijk, maar je sluit wel een oorzaak voor je olieverbruik uit.
En aangezien de boel toch open ligt...
edit:
topic gevonden.
Stond in techniek
Hoe kleppen slijpen?
huh..meende dat ik ooit een topic had waar ook allerlei foto's in stonden