Dutch Steph
MF veteraan
- 18 mrt 2003
- 3.258
- 2
Vloeistofkoeling is pas van belang bij een hoog specifiek vermogen en dat is bij de Div relatief bescheiden (90 PK op 900 cc). Daarnaast heeft vloeistofkoeling het theoretische voordeel dat het blok rondom hetzelfde wordt gekoeld en daarmee minder slijt. Maar .. bij Motorrad hebben ze een Div 900 na 100.000 km helemaal uit elkaar geschroefd, alles was binnen de tolerantie, hij kon zo weer verder.
Nadelen? Een vrij hoog eigen gewicht (veel staal) 269 kg volgetankt. Standaard geen topvering (beetje aan de comfortabele kant), geen racer dus. Er wordt wel geklaagd over het windgeruis bij hogere snelheden met standaard ruitje. Verder vind ik de spiegels spuuglelijk (heb er TDM spiegels op gezet).
O ja, ik vind dat ie eigenlijk zes versnellingen moet hebben ipv vijf. Bij hoge snelheden draait ie vrij veel toeren en stijgt het verbruik, dat normaal zo'n 1:18 (gemiddeld) is naar 1:15. Daarentegen is de acceleratie uit 'stand' met die korte overbrenging erg goed.
Meer commentaar op de Div 900?
Mijn motorritten bestaan 9 van de 10 keer uit rustige ritten over dijkweggetjes en langs provinciale weggetjes, waarbij mijn vrouw achterop zit. De snelweg betreden we hoogst uitzonderlijk. Bovendien gebruik ik mijn motor bijna dagelijks voor het woon-werkverkeer. Een echte winterstop ken ik niet. Voor ons zou de Divy 900 dus aardig geschikt zijn, denk ik. Maar ik rij ook vaak in de stad. Dan speelt het gewicht weer een beetje tegen.
90 pk klinkt niet veel, maar vergeet niet dat het koppel van een tourmotor minstens zo belangrijk is. Wat is het koppel eigenlijk van een Div 900?