Wat te doen.... XJ900S of GTR1000?

Vloeistofkoeling is pas van belang bij een hoog specifiek vermogen en dat is bij de Div relatief bescheiden (90 PK op 900 cc). Daarnaast heeft vloeistofkoeling het theoretische voordeel dat het blok rondom hetzelfde wordt gekoeld en daarmee minder slijt. Maar .. bij Motorrad hebben ze een Div 900 na 100.000 km helemaal uit elkaar geschroefd, alles was binnen de tolerantie, hij kon zo weer verder.
Nadelen? Een vrij hoog eigen gewicht (veel staal) 269 kg volgetankt. Standaard geen topvering (beetje aan de comfortabele kant), geen racer dus. Er wordt wel geklaagd over het windgeruis bij hogere snelheden met standaard ruitje. Verder vind ik de spiegels spuuglelijk (heb er TDM spiegels op gezet).

O ja, ik vind dat ie eigenlijk zes versnellingen moet hebben ipv vijf. Bij hoge snelheden draait ie vrij veel toeren en stijgt het verbruik, dat normaal zo'n 1:18 (gemiddeld) is naar 1:15. Daarentegen is de acceleratie uit 'stand' met die korte overbrenging erg goed.

Meer commentaar op de Div 900?

Mijn motorritten bestaan 9 van de 10 keer uit rustige ritten over dijkweggetjes en langs provinciale weggetjes, waarbij mijn vrouw achterop zit. De snelweg betreden we hoogst uitzonderlijk. Bovendien gebruik ik mijn motor bijna dagelijks voor het woon-werkverkeer. Een echte winterstop ken ik niet. Voor ons zou de Divy 900 dus aardig geschikt zijn, denk ik. Maar ik rij ook vaak in de stad. Dan speelt het gewicht weer een beetje tegen.

90 pk klinkt niet veel, maar vergeet niet dat het koppel van een tourmotor minstens zo belangrijk is. Wat is het koppel eigenlijk van een Div 900?
 
Kijk eens op
http://www.ydcn.nl/

De site van de Diversion club en dan op 'tech specs'. De Div heeft juist een heel mooi vermogen van 'onderuit'. Over het hele toerengebied is voldoende vermogen aanwezig. Voor jouw gebruik is de Div echt uitstekend, alsof ie ervoor gemaakt is. Ook het korte werk (haarspelden en zo)in de bergen is erg goed. Ik vind 'm weer wat minder bij lange snelle bochten en als het echt hard gaat (boven 150) op de snelweg. Dat doet ie best maar het is geen snoerstrakke intercity.
 
De XJ900 is eigenlijk ook een fijne fiets, echter zonder vloeistofkoeling. Heeft iemand dit (luchtkoeling) als nadeel ervaren?

Nee dit is geen nadeel, al heb ik nog niet 5 uur na elkaar aan 120 in de bergen weest gaan raggen bij 35 graden ....
Trouwens: de XJ900 (vanaf paar jaar terug) heeft WEL degelijk een OLIE koelradiator ... ok tis nog geen waterkoeling, maar tis ook al wa meer dan enkel en alleen luchtkoeling ... (idem voor XJ600)
 
Verder vind ik de spiegels spuuglelijk (heb er TDM spiegels op gezet).

Spuuglelijk ja, maar verdomd efficient: absoluut trillingsvrij, wijd en hoog uiteen waardoor je het verkeer achter je kan zien ipv je ellebogen.

Hoge gewicht is inderdaad een nadeel, maar een Pan of harley of bmw rijder zal die 269 kilo eerder licht dan zwaar vinden.

6e versnelling: inderdaad, die ontbreekt eraan, 140km/h=6000rpm en da is wa hoog in toeren. Een langere 5e versnelling was ook goe geweest ...
 
Diversion XJ 900 kopen!!!

Bij vakantie vorig jaar tijdens de hittegolf geen 1 keer problemen gehad (en toch zwaar belast), super bike om op te rijden, zeer betrouwbaar :} .


Ben ik een beetje bevooroordeeld??? JAAAAAAH, ik heb ook een Div 900 O-)
 
Allemaal eens met voorgangers.

Nadeel van die originele spiegels: je moet ze naar binnen klappen (bout losmaken met sleutel) om in de schuur te komen, terwijl de motor zélf een heel handige 75 cm breed is (standaard deuren zijn 80 cm breed).

Die TDM spiegels zijn wat minder breed maar goed afgesteld heb je bijna even goed zicht naar achteren als met de originele. Bijkomend voordeel: naar binnen klappen kan met de hand! En even trillingsvrij. *D
 
Heeft iemand dit (luchtkoeling) als nadeel ervaren?

Ik rij met een FJ1200 ook met luchtkoeling, en ik denk dat de FJ en de XJ tot de meest betrouwbare motorfietsen behoren die er ooit gemaakt zijn.
Als zij kapot gegaan zijn is met uitzonderingen daar gelaten door weinig of slecht onderhoud gekomen.
Luchtkoeling is geen nadeel, al heeft vloeistofkoeling wat meer mechanische geluids demping
 
Laatst bewerkt:
Zijn er wellicht toch nog zaken waar je specifiek op moet letten bij aanschaf van een XJ900? ...en dan bedoel ik niet de algemene zaken (banden, uitlaat etc... etc...). Ik begin toch aardig overtuigd te raken van de XJ900.
 
Wel, los van het feit dat em mechanisch (en optisch) in goede staat moet zijn
moet je alleszins een model 1998 of later kopen (afhankelijk van de km stand te vinden voor 4000a5000E), Verder zou ik zeggen: versier een lange proefrit, en laat ook je gevoel je leiden ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan