Wat weer hiervan te denken?

1
Het artikel is misleidend:


2
het is niet één flitspaal die per week een leven redt, het zijn álle flitspalen bij elkaar die sámen een leven per week redden. En zelfs dat is dan weer een zwaar vertekend beeld, want ik kan me voorstellen dat sterfgevallen op de snelweg heel anders zijn dan sterfgevallen in de bebouwde kom, dat flitspalen op de snelwegen dus ook een ander effect hebben... Of dat een ongeluk met één auto bijvoorbeeld vier doden als gevolg heeft, en niet één per ongeluk... Blah blah blah, het artikel is zo krom als een cirkel, gaat nergens over, compleet verkeerd gebracht.

3
Een statisticus zal ook niet zo graag zulke harde conclusies aan onderzoek willen verbinden, aangezien het doorgaans om kansberekening gaat. Journalistiek echter zoekt graag naar opvallende headlines en ik kan me voorstellen dat beleidsmakers / opdrachtgevers ook maar wat graag bepaalde conclusies lezen in de statistiek. Met als gevolg gedegen onderzoek met belachelijk schrijfwerk.

1
:Y

2
Volgens mij nog sterker, namelijk alleen als het lukt om met de palen de landelijk totale gemiddelde snelheid met die 10km/u omlaag te brengen. :X

3
:Y tegenwoordig is het 't hele jaar door komkommertijd :W
 
Ja en dan wou ik daar niet eens over beginnen

Stelletje naieve idioten hier in dit boerengat, alsof dat iets op gaat lossen |( |( |( |( |(


En naar Roosendaal rijden heeft ook geen zin, moet je naar Zeeland.

Gevolg: nog meer tractoren tegenkomen die rommel achterlaten.. Ach, laat maar :')
 
En naar Roosendaal rijden heeft ook geen zin, moet je naar Zeeland.

Gevolg: nog meer tractoren tegenkomen die rommel achterlaten.. Ach, laat maar :')

Mwah ken genoeg plekken hier om er toch wel aan te komen, die kent iedereenhier behalve de gemeente en de politie. Ze verkopen het hier toch op elke hoek van de straat en in zo'n beetje elke growshop, bazaar of bar :)
 
Flitspalen redden geen levens. Motorvriendelijke vangrails daarentegen WEL!

En daar hoor je nooit wat van. Want dat spekt de kas natuurlijk niet.

:')

...dat kost ze geld...

:+
 
Het is dus vooral de afschrikkende werking: Mensen zien die paal en gaan langzamer rijden. Dan moet je ze niet stiekem achter de vangrail gaan zetten.*

Strijden met open vizier, noemt Koos dat..

*= wat ongetwijfeld zal werken omdat niemand nog ergens het gas durft open te trekken, maar daar heeft dit onderzoek niks mee van doen
 
Het is dus vooral de afschrikkende werking: Mensen zien die paal en gaan langzamer rijden. Dan moet je ze niet stiekem achter de vangrail gaan zetten.*

Strijden met open vizier, noemt Koos dat..

*= wat ongetwijfeld zal werken omdat niemand nog ergens het gas durft open te trekken, maar daar heeft dit onderzoek niks mee van doen

Ik rij wat langzamer omdat ik continue in de berm aan het turen ben of er weer een paal staat,laat staan dat ik nog op de weg kan letten
 
Als ze het geld van die boetes nu eens zouden gebruiken om het de staat van het belgisch wegdek te verbeteren.....
 
En hoeveeel ongelukken ontstaan er door flitspalen?
Ik bedoel je rijdt lekker door en ineens zie je mensen plots op de rem staan, kan toch niet gezond zijn?
 
Als ik het goed begrijp viel er afgelopen jaren op pakweg de 200 meter voor en de 200 meter na het punt waar nu die flitspaal staat iedere week een verkeersdode te betreuren. Hulde dat die paal geplaatst is :} Dat had jaren eerder moeten gebeuren!

Of er zit iemand wel heel creatief statistieken te verneuken :z
 
Pssst, die mensen die die onderzoeken doen, die hebben heel hard heel lang gestudeerd.
Die weten alles!

Die kun je niet zomaar bekritiseren hoor... :o
 
Laatst bewerkt:
Flitspaal zorgt voor snelheidsdaling?

Ik rij daar dus iedere dag, voor en na de flitaspaal. De cruise control staat nog steeds op 150.
Verschil alleen is dat er stevig geremd moet worden bij de paal, met alle gevolgen van dien.

Echt veiliger is het er dus niet op geworden, maar op de plek zelf houdt iedereen zich aan de snelheid ja
 
Flitspaal zorgt voor snelheidsdaling?

Ik rij daar dus iedere dag, voor en na de flitaspaal. De cruise control staat nog steeds op 150.
Verschil alleen is dat er stevig geremd moet worden bij de paal, met alle gevolgen van dien.

Echt veiliger is het er dus niet op geworden, maar op de plek zelf houdt iedereen zich aan de snelheid ja

Dat ligt niet aan de paal, maar aan je snelheid en je gedrag. ;)
 
En hoeveeel ongelukken ontstaan er door flitspalen?
Ik bedoel je rijdt lekker door en ineens zie je mensen plots op de rem staan, kan toch niet gezond zijn?

Nogmaals, dat ligt niet aan de paal, maar aan het gedrag van mensen.

Een paal doet niks, kan ook niks, staat daar alleen maar te staan, kan niet denken, kan geen keuzes maken, etc....

Zeg me maar als ik het mis heb.
 
dat onderzoek wil ik wel eens zien.

het is zo moeilijk om in een complex iets als verkeer iets als een oorzaak-gevolg aan te duiden.

natuurlijk zullen er minder doden vallen als iedereen zich vooral binnen de bebouwde kom aan de snelheidhoud en daarbuiten zich niet als een complete idioot gedraagd.

ik rij zelf als het verkeer het toelaat aardig door, 10 tot 20 km boven de max snelheid, net als veel anderen, niks mis mee om snachts met 140 a 150 naar huis te crossen over de autosnelweg.

wat wel gevaarlijk is is dat de meeste mensen vol op de rem gaat staam als hij een flitser ziet of denkt te zien.
ben benieuwd of ze daar ook onderzoek naar hebben gedaan...

daarnaast zijn de auto's veel veiliger, betere banden, remmen, elektronische snufjes, voetgangervriendelijke motorkap en bumpers, etc.

en wellicht speelt het ook wel een rol dat de benzine zo duur is en de echte aso's niet meer zo scheuren :P
 
dat onderzoek wil ik wel eens zien.

het is zo moeilijk om in een complex iets als verkeer iets als een oorzaak-gevolg aan te duiden.

natuurlijk zullen er minder doden vallen als iedereen zich vooral binnen de bebouwde kom aan de snelheidhoud en daarbuiten zich niet als een complete idioot gedraagd.

ik rij zelf als het verkeer het toelaat aardig door, 10 tot 20 km boven de max snelheid, net als veel anderen, niks mis mee om snachts met 140 a 150 naar huis te crossen over de autosnelweg.

wat wel gevaarlijk is is dat de meeste mensen vol op de rem gaat staam als hij een flitser ziet of denkt te zien.
ben benieuwd of ze daar ook onderzoek naar hebben gedaan...

daarnaast zijn de auto's veel veiliger, betere banden, remmen, elektronische snufjes, voetgangervriendelijke motorkap en bumpers, etc.

en wellicht speelt het ook wel een rol dat de benzine zo duur is en de echte aso's niet meer zo scheuren :P

Is niet moeilijk hoor.

Er is maar één hoofdoorzaak: menselijk handelen. (andere oorzaken als technisch defect ed zijn bijzaak)
En maar twee gevolgen: het gaat goed (meestal) of het gaat niet goed (ongeval).

In meer dan 90% van de situaties waarin iets niet goed is gegaan, ligt menselijk handelen er aan ten grondslag, maar dat kun je zelf ook bedenken. Sterker nog: je doet het zelf, als je met snelheid naar huis gaat, omdat je denkt dat je dan minder kans op ongelukken maakt. Misschien heb je gelijk, misschien niet...

Maar het ligt dan in ieder geval niet aan de paal, de rails, het licht, de belijning, enz.....
 
Is niet moeilijk hoor.

Er is maar één hoofdoorzaak: menselijk handelen. (andere oorzaken als technisch defect ed zijn bijzaak)
En maar twee gevolgen: het gaat goed (meestal) of het gaat niet goed (ongeval).

In meer dan 90% van de situaties waarin iets niet goed is gegaan, ligt menselijk handelen er aan ten grondslag, maar dat kun je zelf ook bedenken. Sterker nog: je doet het zelf, als je met snelheid naar huis gaat, omdat je denkt dat je dan minder kans op ongelukken maakt. Misschien heb je gelijk, misschien niet...

Maar het ligt dan in ieder geval niet aan de paal, de rails, het licht, de belijning, enz.....


ze zeggen dat flitsen helpt tegen het voorkomen van doden, dat verband is zonder goede onderbouwing wel makkelijk onderuit te trappen.

redenen waarom de doden de laatste 10 jaar zijn gedaald:
-betere remmen
-intrede xenon/halogeen verlichting
-autofabrikanten die een betere stevigere auto ontwerpen voor inzittenden maar toch zacht van buiten voor fietsers
-hogere brandstofprijzen
-verkeersdrempels
-campagnes tegen te hard rijden
-betere banden
-ABS
-puntenrijbewijs
-meer alcoholcontroles
-etc.

en als je geen doden wilt dan moet je gewoon alles wat sneller dan 15 km/h gaat verbieden en zelf klussen in huis :X
 
Laatst bewerkt:
Volgende waarheid wordt ons weer door alle media meegedeeld. Wat denken jullie hiervan?

"23/10 Flitspaal redt één leven per week"
Een goed geplaatste snelheidscamera redt één leven per week. Dat blijkt uit recent studiemateriaal van het Vlaams Verkeerscentrum. De proef vond plaats op de E19-Noord, tussen Sint-Job-in-’t-Goor en Brasschaat.


Zonder camera registreerden lussen in het wegdek op die plaats in 2006 een gemiddelde snelheid van 126 km per uur. Amper 69% van de auto’s en 65% van de trucks hielden er zich aan de opgelegde snelheden van respectievelijk 120 en 90 km/u.

Dit jaar werd op dezelfde plek een flitspaal gezet. Hierdoor zakte de gemiddelde snelheid van auto’s tot 117 km/u. En plots reden 89% van de automobilisten en 81% van de truckers in de pas.

Veiligheid
“Dit zijn zeer belangrijke cijfers”, aldus minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (sp. a). “Want voor het eerst wordt duidelijk aangetoond dat het plaatsen van een flitspaal er voor zorgt dat de snelheid daalt. En dat komt de veiligheid ten goede.”

Uit Nederlands onderzoek blijkt dat een reductie van 10 km/u het aantal dodelijke ongevallen met 30% doet dalen. Op onze snelwegen vielen vorig jaar 163 doden. Met juist geplaatste camera’s kan je dus 49 levens, of één per week, redden.


:')

:W
 
ze zeggen dat flitsen helpt tegen het voorkomen van doden, dat verband is zonder goede onderbouwing wel makkelijk onderuit te trappen.

redenen waarom de doden de laatste 10 jaar zijn gedaald:
-betere remmen
-intrede xenon/halogeen verlichting
-autofabrikanten die een betere stevigere auto ontwerpen voor inzittenden maar toch zacht van buiten voor fietsers
-hogere brandstofprijzen
-verkeersdrempels
-campagnes tegen te hard rijden
-betere banden
-ABS
-puntenrijbewijs
-meer alcoholcontroles
-etc.

en als je geen doden wilt dan moet je gewoon alles wat sneller dan 15 km/h gaat verbieden en zelf klussen in huis :X

Je conclusie is prima! Wetenschappelijk gezien dan.

Als niemand meer de deur uit gaat, is er geen verkeer, en dus geen verkeersslachtoffers. Je hebt het probleem opgelost!!!!!

Maar het gaat eigenlijk niet om flitsen.

In basic form, gaat het om het volgende:

Er is bekend (gemeten, gezien, bedacht en geaccepteerd), dat hogere snelheden meer en vervelendere ongevallen tot gevolg heeft. En dat trouwens naast een hoop andere dingen die ook een negatief effect hebben op verkeersveiligheid.

Daarom zijn er maximum snelheden bepaald.

Dat maximum werkt alleen als mensen zich er aan houden, en de praktijk leert dat het erg moeilijk is voor mensen om niet harder dan die snelheid te rijden (waarom is erg onduidelijk).

Er zijn twee manieren om gedrag van mensen proberen te beïnvloeden: straffen of belonen. Er is gekozen voor straf, omdat dat het meest effectief is bij volwassenen en het meeste rendabel is.

Het gedrag van mensen ligt ten grondslag aan de verkeersveiligheid, en niet het middel om regels (proberen) te handhaven.

Op zich wel grappig dat eigenlijk alles dat jij noemt niet gaat om hoe mensen omgaan met anderen in het verkeer, maar over technische verbeteringen. Terwijl dat juist bijzaak is.

Je remmen kunnen nog zo goed zijn, maar als een malloot uit komt jakkeren en geen voorrang verleent, sta je mooi te kijken. Tis maar een voorbeeld.

Daarnaast hebben al die technische verbeteringen een slechte invloed op de manier van rijden. Je bent immers 'toch veilig zat'. Daarom neemt het nemen van risico's toe.

Op een motor ben en blijf je kwetsbaar, daarom rijden motorrijders doorgaans beter (in auto of op motor).

Een kleine ps: de hoogte van de brandstofprijs is van verwaarloosbaar belang ihkv auto- of motorrijden. Het is het zogenaamde prijsinelasticiteit van de vraag. De vraag is namelijk redelijk onafhankelijk van de prijs.

Oftwel: bij hogere prijs blijven we wel tanken, maar klagen meer.....
 
quote:
Mr. McDuc schreef op 25 oktober 2008 @ 23:02:Moeten ze dat ding daar maar niet zetten. Zeker op een snelweg is dit imho niet veiligheidsverhogend. Ik trap hem daarna iig weer vol in


Koekblikker

Busted!
 
Terug
Bovenaan Onderaan