waterdichte motorlaarzen of veiligheidsschoenen

Een paar jaar geleden bij een 'motoruitzending' van Blik op de weg een Goldwing rijder gezien die met 100kmh was 'getikt' door een auto op een klaverblad. De man had ook geen motorlaarzen (ook geen motorkleding) aan, maar bergschoenen oid. Lekker stevig denk je dan... Maar ondertussen keek je zó zijn enkel in. Helemaal doorgesleten op de enkels. Goede manier om geld te besparen dus. Verder ook geen schakelversteviging en ook geen scheenbeenprotectie.
Ik weet het niet, maar ik denk dat je niet teveel met geld besparen bezig moet zijn. Koop één keer goede laarzen en dan ben je 10 jaar goed. Mijn eerste set laarzen heb ik net afgedankt na ruim 10 jaar. Het waren BMW motorlaarzen en ik denk dat ik er toen iets van F150 voor betaald heb. Niet de mooisten, maar uiteindelijk nog geen 15 piek per jaar...als je dat al niet kunt opbrengen.
 
Hallo allemaal,

elke dag rijd ik ongeveer een uurtje heen en weer terug naar me werk.
Nu zijn de laarzen die ik heb niet waterdicht en ook erg koud.
Ik wil dus nieuwe laarzen kopen. Nu zag ik bij motozoom.nl een mooie
aanbieding van waterdichte laarzen, als beste getest (2002) en waterdicht
voor 90 euro.

Ik ben gaan zoeken of dit echt wat is daar ik aardig wat uurtjes op de motor zit.
Ik vond toen via google deze website: http://www.mcjoyride.nl/uitlaatklep/motorlaarzen.htm
Daar zeggen ze:
-> Een tip van waarmee elke motorrijder minsten € 120,- en een hoop ellende kan besparen. Goede kleding is er belangrijk als je veel kilometers rijdt. Helaas is goede kleding erg duur. Maar vergelijk je dit met het behoud van je leven dan is er geen vergelijk mogelijk. Goede waterdichte motorlaarzen koste al snel € 200,- Deze zijn uiteraard waterdicht maar geven naar mijn mening ( en ook die van de arts in het ziekenhuis) onvoldoende bescherming bij een harde klap. Ik zelf heb inmiddels 3 ongevallen (zonder schuld) achter de rug. Bij een ongeval is mijn voet gered door het juist schoeisel. Simpelweg omdat ik laarzen aan had met stalen neuzen. Dit zijn gewone veiligheidslaarzen van de BATA. 100% waterdicht (althans het model zonder ritssluiting), speciaal voor gebruik in koude omgeving, goed (redelijk soepel) runderleder, sluiten boven perfect aan. Kosten ± € 70,- Als men in de omgeving van Eindhoven woont (net als ik) kan men ze ook kopen in de BATA fabrieks winkel in Best. Kosten daar zijn € 25,- (open op normale winkeltijden).Ik gebruik deze al 12 jaar zomer en winter. Ondanks mijn ongeval heb ik nu mijn 2e paar aan. Dit is € 4,17 per jaar voor veilige en droge voeten in weer en wind. <-

Nu is mijn vraag, heeft er iemand ervaring met veiligheidschoenen die zeker een uur waterdicht zijn en zo ja welk type. Of welke motorrijlaarzen zijn nu echt waterdicht. ik wil er nu zeker van zijn, daar ik voor bijv. motorhandschoenen ook al eens een miskoop heb gedaan.

Dus wie o wie kan me helepn.

groetjes Victor

Voor degene die dit topic omhoog heeft gekickt, ik denk dat dat hij ruim 5 jaar na dato er toch wel uit moet zijn voor wat betreft zijn keuze? Misschien dat VictorJ een update kan geven wat hij in die 5 jaar allemaal heeft gedragen aan laarzen en hoe ze zijn bevallen?

:+

_O-
 
Inmiddels is TS toe aan een volgend paar:

Goretex! *O*

Voor de rest maakt het niks uit.
 
Inmiddels is TS toe aan een volgend paar:

Goretex! *O*

Voor de rest maakt het niks uit.


IMO wel. Goede laars heeft:

- versterkte neus, liefst geen metaal, want dat geleidt warmte = koude voeten + slechte versteviging = tenen kwijt bij grote druk
- versteviging voor schakelpook
- enkelbescherming
- scheenbeenbescherming
- hoog draagcomfort, ook bij koud en nat weer (kom je al gauw op gore-tex)
 
Ik heb gewoon Sidi Vertigo Corsa laarzen, bij hevig regenval begon het pas een beetje nat aan te voelen na 45 minuten nonstop rijden. Ook hebben ze al 2x m'n voeten gered. Een keer reed er een auto overheen, en de andere keer ging ik onderuit met 90km/h, bijna geen schade aan de laarzen en helemaal geen schade aan m'n voet

voor langere ritten in de regen zou ik idd wel wat anders nemen, maar gelukkig rijd ik niet vaak in de regen :+
 
Ik rijd bij slecht weer ook op kisten. zijn iets duurder dan hierboven aangegeven (80/85 eu) maar inderdaad ideaal. Waterdicht en stevig. Alleen nadeel dat ze in de winter vrij koud zijn, maar daar doen inlegzooltjes en thermosokken wonderen bij.

en ze gaan jaren mee, ik loop gemiddeld een jaar of 3 op een paar (loop er in dagelijks leven ook op)
 
Ik heb ook altijd legerkistjes aan op de brommert. Absoluut waterdicht, lijkt stoer, en als je een keer hard onderuit gaat dan wordt je voet er tenminste niet afgerukt (ik ken iemand...).

Mzz
T
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

elke dag rijd ik ongeveer een uurtje heen en weer terug naar me werk.
Nu zijn de laarzen die ik heb niet waterdicht en ook erg koud.
Ik wil dus nieuwe laarzen kopen. Nu zag ik bij motozoom.nl een mooie
aanbieding van waterdichte laarzen, als beste getest (2002) en waterdicht
voor 90 euro.

Ik ben gaan zoeken of dit echt wat is daar ik aardig wat uurtjes op de motor zit.
Ik vond toen via google deze website: http://www.mcjoyride.nl/uitlaatklep/motorlaarzen.htm
Daar zeggen ze:
-> Een tip van waarmee elke motorrijder minsten € 120,- en een hoop ellende kan besparen. Goede kleding is er belangrijk als je veel kilometers rijdt. Helaas is goede kleding erg duur. Maar vergelijk je dit met het behoud van je leven dan is er geen vergelijk mogelijk. Goede waterdichte motorlaarzen koste al snel € 200,- Deze zijn uiteraard waterdicht maar geven naar mijn mening ( en ook die van de arts in het ziekenhuis) onvoldoende bescherming bij een harde klap. Ik zelf heb inmiddels 3 ongevallen (zonder schuld) achter de rug. Bij een ongeval is mijn voet gered door het juist schoeisel. Simpelweg omdat ik laarzen aan had met stalen neuzen. Dit zijn gewone veiligheidslaarzen van de BATA. 100% waterdicht (althans het model zonder ritssluiting), speciaal voor gebruik in koude omgeving, goed (redelijk soepel) runderleder, sluiten boven perfect aan. Kosten ± € 70,- Als men in de omgeving van Eindhoven woont (net als ik) kan men ze ook kopen in de BATA fabrieks winkel in Best. Kosten daar zijn € 25,- (open op normale winkeltijden).Ik gebruik deze al 12 jaar zomer en winter. Ondanks mijn ongeval heb ik nu mijn 2e paar aan. Dit is € 4,17 per jaar voor veilige en droge voeten in weer en wind. <-

Nu is mijn vraag, heeft er iemand ervaring met veiligheidschoenen die zeker een uur waterdicht zijn en zo ja welk type. Of welke motorrijlaarzen zijn nu echt waterdicht. ik wil er nu zeker van zijn, daar ik voor bijv. motorhandschoenen ook al eens een miskoop heb gedaan.

Dus wie o wie kan me helepn.

groetjes Victor

Ik rij al sinds 1993 met hetzelfde paar BATA M90 Gevechtslaars.
Daarvan heb ik destijds twee paar van tante Trix gekregen en ik begin nu aan het tweede (ingelopen) paar.

Dit is hem:
GEVECHTSLAARS

Synoniemen: kistjes; soldatenkistjes.

Ietwat logge schoenen zoals die in de regel door militairen worden gedragen. Sinds 1990 zijn binnen de KL de gevechtslaarzen M90 in gebruik, zwarte laarzen die behoren tot het gevechtstenue (GVT) van de persoonsgebonden uitrusting (PGU).

De gevechtslaarzen zijn verkrijgbaar in 60 verschillende maten volgens de maatvoering mondopoint R1 (220 t/m 315, oplopend per 5 mm), d.w.z. 20 lengtematen en 3 wijdtematen (small, medium en large). De M90 heeft een lederen binnenzool en voering, een rubberen loopzool en een gekartonneerd-verharde neus. Het volnerf leder is 2,6 mm dik.
De M90 is verkrijgbaar in het klassieke model (met sleuf in de hak) en het moderne model (zonder sleuf in de hak). Het moderne model is de lichtgewicht variant. De schoenen worden afgeleverd met groene inlegzool, veters en onderhoudsset. In eerste instantie werd de schoen gefabriceerd door Bata (Best), later door Gerba (Dongen).
legerkistje.jpg


Ik heb ook een paar Gerba's, maar de BATA zitten gewoon veel lekkerder als ze eenmaal ingelopen zijn.....
 
Ik heb laatst een ongeluk gehad met de motor. Ik had motorlaarzen aan van Forma. Ondanks de laarzen is mijn linkerenkel toen gebroken. Ik ben er echter zeker van dat ik "gered" ben door die motorlaarzen. Gewone werkschoenen of kisten hadden mijn enkel minder goed beschermd en dan was hij ernstiger gebroken geweest.

- versterkte neus, liefst geen metaal, want dat geleidt warmte = koude voeten + slechte versteviging = tenen kwijt bij grote druk
- versteviging voor schakelpook
- enkelbescherming
- scheenbeenbescherming
- hoog draagcomfort, ook bij koud en nat weer (kom je al gauw op gore-tex)

Helemaal mee eens.

De motorlaarzen hebben de klap overigens gewoon overleefd. Ik draag ze nog altijd.

Maar iedereen doet wat 'ie wil. Ik zag maandag ook weer figuren op de motor met een korte broek en een t-shirtje.
 
@beyond cool: da's natuurlijke selectie.

Ben zelf ook fan van kistjes. De mijne zijn ook Bata's zie ik nu (wist niet dat er zoveel verschil tussen was maar ben blij dat ik de goeie heb).
Mijn eerste paar begint nu (na 8 jaar fulltime dragen) wat minder waterdicht te worden, gescheurde naad op de hak. Zijn wel al een jaar hartstikke kaal, dat wel ;)
 
Laatst bewerkt:
@beyond cool: da's natuurlijke selectie.

Ben zelf ook fan van kistjes. De mijne zijn ook Bata's zie ik nu (wist niet dat er zoveel verschil tussen was maar ben blij dat ik de goeie heb).
Mijn eerste paar begint nu (na 8 jaar fulltime dragen) wat minder waterdicht te worden, gescheurde naad op de hak. Zijn wel al een jaar hartstikke kaal, dat wel ;)


Yep, dat kaal worden komt met de jaren })
Mijn kop en mijn kisten hebben er evenveel last van....

Zo gauw het originele legerpoetsspul op is, slijten ze dubbel zo hard.
Wie weet waar je het originele legerspul kunt krijgen??? (Zwart blikje met keiharde schoenpoets, die brandt als een fakkel en zich dan vloeibaar heel goed laat insmeren...)
 
Yep, dat kaal worden komt met de jaren })
Mijn kop en mijn kisten hebben er evenveel last van....

Zo gauw het originele legerpoetsspul op is, slijten ze dubbel zo hard.
Wie weet waar je het originele legerspul kunt krijgen??? (Zwart blikje met keiharde schoenpoets, die brandt als een fakkel en zich dan vloeibaar heel goed laat insmeren...)

Je kan de originele schoenpoets krijgen bij D.U.M.P.

Zie internet, ff googlen.

De M90 legerschoen is trouwens niet meer bij elke dienstgroep in gebruik. We kregen bij de mariniers de Magnum's of sommige zelfs de duitse variant van de M90, weet zijn code niet uit me hoofd.

Hoe dan ook, leer beschermd altijd goed je voeten, zeker als het een hoge enkel schoen betreft. Stalen neuzen zou ik niet aanbevelen. Die geven namelijk nooit mee bij een klap.
 
Hoe dan ook, leer beschermd altijd goed je voeten, zeker als het een hoge enkel schoen betreft.
Ik weet het niet. Als je flink over het asfalt schuurt, kan het nog wel eens tricky worden bij je enkels. Waarom zitten er anders altijd enkelverstevingingen op een leren motorlaars? Dat is toch ook leer? En zoals ik al eerder aangaf, schuurde die kerel op zijn Goldwing ook zijn enkels tot op het bot af. En hij had 'stevige' bergschoenen oid aan. Voor die paar tientjes meer pak ik toch liever een echte motorlaars. Mijn vorige setje is dik tien jaar meegegaan.
 
Ik weet het niet. Als je flink over het asfalt schuurt, kan het nog wel eens tricky worden bij je enkels. Waarom zitten er anders altijd enkelverstevingingen op een leren motorlaars? Dat is toch ook leer? En zoals ik al eerder aangaf, schuurde die kerel op zijn Goldwing ook zijn enkels tot op het bot af. En hij had 'stevige' bergschoenen oid aan. Voor die paar tientjes meer pak ik toch liever een echte motorlaars. Mijn vorige setje is dik tien jaar meegegaan.

Uiteraard een combi schoen verstevigd met leer EN bijv. kevlar is nog beter, mee eens. Een schoen moet niet dusdanig stevig zijn, dat de schoen je voet eraf rukt omdat de schoen niet genoeg meegeeft als die bijvoorbeeld ergens tegenaan knalt/schuift. Het zal altijd in verhouding moeten zijn voor de meest optimale bescherming. 100% beschermd helaas niks.
 
Terug
Bovenaan Onderaan