Weer of geen weer (4), Bar en boos

Status
Niet open voor verdere reacties.
ehm, gisterochtend was mijn vizier half dichtgepekeld. Terwijl er geen enkele reden was om te pekelen. En het had geregend, dus heel oude pekel kan het ook niet zijn geweest.



Doen ze om jou te pesten, zodat je wat hebt om over te zeiken op MF.
Netjes van ze niet?
 
Dat dus. Iedereen moet daar zelf proefondervindelijk achter komen schijnt het.
Succes het het herstellen van lichaam, geest en motor.
Tja, het is niet dat ik het expres deed ofzo...
Ik rijd best wel als een oud wijf op natte weg, juist omdat ik met een lange remweg rekening houd, en alle blikkers er vanuit lijken te gaan dat je dezelfde remweg hebt als zij. Hop, daar kan ik em nog wel even voor pleuren, hij remt wel... dat werk. Gelukkig zie je dat meestal wel aankomen. Soms haast moeite om het blikverkeer bij te houden in de regen, maar moest dit keer dus iets harder remmen door een inschattingsfoutje. Gelijk BAM onderuit. Shit... die maken jullie dus nooit, inschattingsfoutjes?

Exact die situatie had ik in blik geen wenkbrauw voor opgetild. Nog niet in de *buurt* van de grenzen van zo'n ding.

Nuja, dat heeft ook iets met voertuigbeheersing te maken, wat je met de auto onbeperkt kan trainen als je maar een beetje ruimte om je heen hebt, maar op de motor niet: je gaat meteen onderuit. Ik vind het dus best moeilijk om gevoel voor de grenzen van de motor te krijgen.

Nuja, eerst maar eens opkrabbelen, dan zien we verder ;) De ergste spierpijn is geweest, hoop ik. (val was gisterochtend)
 
Tja, het is niet dat ik het expres deed ofzo...
Ik rijd best wel als een oud wijf op natte weg, juist omdat ik met een lange remweg rekening houd, en alle blikkers er vanuit lijken te gaan dat je dezelfde remweg hebt als zij. Hop, daar kan ik em nog wel even voor pleuren, hij remt wel... dat werk. Gelukkig zie je dat meestal wel aankomen. Soms haast moeite om het blikverkeer bij te houden in de regen, maar moest dit keer dus iets harder remmen door een inschattingsfoutje. Gelijk BAM onderuit. Shit... die maken jullie dus nooit, inschattingsfoutjes?
Exact die situatie had ik in blik geen wenkbrauw voor opgetild. Nog niet in de *buurt* van de grenzen van zo'n ding.

Nuja, dat heeft ook iets met voertuigbeheersing te maken, wat je met de auto onbeperkt kan trainen als je maar een beetje ruimte om je heen hebt, maar op de motor niet: je gaat meteen onderuit. Ik vind het dus best moeilijk om gevoel voor de grenzen van de motor te krijgen.

Nuja, eerst maar eens opkrabbelen, dan zien we verder ;) De ergste spierpijn is geweest, hoop ik. (val was gisterochtend)
Niet meer sinds in ABS heb. O-)
 
nJhhGPn.png


Lekker warm
 
Ik zit er aan te denken m'n zomerbandjes er weer onder te zetten ..
Op m'n "gewone" motor nog nooit winterbanden gehad, maar op de motorscooter echt een wereld van verschil in regen, bij kou en eventueel bij sneeuwval. Sneeuw is gelukkig al weer een tijdje terug natuurlijk.
Vandaag wel met zomerhandschoenen naar het werk gereden :]
 
Regen maakt me nooit uit maar het zou we fijn zijn als het vanmorgen droog blijft.

We rijden met een aantal vrienden de motorescorte naar het crematorium voor de laatste rit van Q, van Houten naar Utrecht.
Veel MF-ers komen op de motor vanuit overal in het land

-O-
 
Gisteren afgereden in de motregen. Fuck wat was ik nat, ben meteen tot de realisatie gekomen dat ik een helm met pinlock MOET hebben. Een keer uitademen en alles is grijs...
 
yup niks beter dan een pinlock vizier met dubbele luchtinlaat vanvoor.
Enkel klote dat ik een bril moet dragen die durft wel is aandampen.
 
Nuja, dat heeft ook iets met voertuigbeheersing te maken, wat je met de auto onbeperkt kan trainen als je maar een beetje ruimte om je heen hebt, maar op de motor niet: je gaat meteen onderuit. Ik vind het dus best moeilijk om gevoel voor de grenzen van de motor te krijgen.

Doe een remmentraining/slipcursus met de motor, dan rij je op een motor met zijwieltjes en kun je wel het gevoel krijgen waar de grenzen liggen en hoe je daar op moet anticiperen.

En tevens merk je hoe belangrijk kijktechniek is om te voorkomen dat je onderuit gaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit er aan te denken m'n zomerbandjes er weer onder te zetten ..
Op m'n "gewone" motor nog nooit winterbanden gehad, maar op de motorscooter echt een wereld van verschil in regen, bij kou en eventueel bij sneeuwval. Sneeuw is gelukkig al weer een tijdje terug natuurlijk.
Vandaag wel met zomerhandschoenen naar het werk gereden :]

Wat voor banden zijn dat dan?
Ik ken alleen de M+S typering (mud + snow) maar dat zijn zowat noppenbanden.
Die heb je vast niet op de scooter gelegd :+
 
Wat voor banden zijn dat dan?
Ik ken alleen de M+S typering (mud + snow) maar dat zijn zowat noppenbanden.
Die heb je vast niet op de scooter gelegd :+
Michelin City Grip Winter. Zeker geen noppen. Met deze Michelins heb ik echter nog nooit door sneeuw gereden. Hiervoor had ik Heidenau (ik dacht K58 ofzo) en die hadden wel heel ander profiel.
Met beide soorten in ieder geval geen wielspin bij volgas wegrijden op nat wegdek .. en dat is met zomerbanden wel anders ..
Volgas is maar liefst 22pk aan de krukas op de Vespa _O-
 
Laatst bewerkt:
inmiddels iets aan gedaan: een shoei qwest gekocht:
shoei-qwest-universal-touring-helmet-unveiled-video-25272_1.jpg


Het is regenachtig, dus meteen getest. geen condens, ook niet op de bril. Ik vind het helemaal super
 
Doe een remmentraining/slipcursus met de motor, dan rij je op een motor met zijwieltjes en kun je wel het gevoel krijgen waar de grenzen liggen en hoe je daar op moet anticiperen.

Remmen blijft een kunst. Zeker als een auto voor je invoegt en gaat remmen, je hebt 15m maar je weet dat je 20m nodig hebt en je kunt niet uitwijken. Met een beetje mazzel en goede remtechniek sta je dan op tijd stil.
Afgelopen jaar heb ik door diefstallen en ongevallen op meer motoren gereden dan ik gepland had, allemaal zelfde type en bijna zelfde jaartal, en ik merk dat ze kwa remmen toch allemaal net iets anders zijn.

Wat Mike al zegt, training is goed, moet je ieder jaar doen.
 
Die Shoei Quest lijkt zo wel met pinlock. Bestaat er niet een 3mm dik vizier met coating voor deze helm? Het enige waar bij mij condens ontstaat is op m'n bril die ik onder mijn helm draag. Helm is een oud model van Shark, de RSR2
Vroeger wel eens een pinlock systeem gereden, (goedkopere Shark model) maar daar kwam wel eens condens tussen het vizier en het pinlock schermpje ... en dat is niet echt fijn natuurlijk. Misschien is dit in de loop der jaren wel beter geworden, maar ik zou het persoonlijk nooit meer willen, door slechte ervaring uit het verleden.
 
Ik heb een HJC helm met een pinlock vizier. Hoe kouder het is, hoe harder ik moet rijden om het vizier condensvrij te houden. Als het niet regent kan ik het vizier op een klein kiertje zetten, maar als het regent niet want dan komen er druppels aan de binnenkant van het vizier en die gaan niet vanzelf weg.

Bij 160 heb ik nooit last van condens.
 
nou, vergeleken met de oude helm die ik had ,een HJC 'weethettypenietmeer,' die nog uit mijn brommer tijd stamt (4jaar terug) is het toch een hele verbetering. Kan met de shoei toch wel 30 km/h rijden zonder dat er condens vormt, zelfs in de regen.

Was met die hjc toch niet mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een HJC helm met een pinlock vizier. Hoe kouder het is, hoe harder ik moet rijden om het vizier condensvrij te houden. Als het niet regent kan ik het vizier op een klein kiertje zetten, maar als het regent niet want dan komen er druppels aan de binnenkant van het vizier en die gaan niet vanzelf weg.

Bij 160 heb ik nooit last van condens.
Dan rij je vast veel in Duitsland _O- Met 160 heb je dan misschien geen last van condens, maar wel weer van andere, minstens even vervelende problemen.

Overigens beslaat het pinlockvizier van mijn Schuberth C3 toch ook wel. Pinlock doet kennelijk toch minder dan het belooft.

Heb een poos geleden een anticondensspray gekocht en dat helpt wel even. Weet iemand nog waar dat te krijgen is? Het zit in een klein, zwart, plat spuitflesje (geschikt voor in de binnenzak) waar helaas niks op staat. Vast gekocht n.a.v. een tip hier op MF, maar ja, vind dat maar 's terug ... :?
 
Overigens beslaat het pinlockvizier van mijn Schuberth C3 toch ook wel. Pinlock doet kennelijk toch minder dan het belooft.

Heb een poos geleden een anticondensspray gekocht en dat helpt wel even. Weet iemand nog waar dat te krijgen is? Het zit in een klein, zwart, plat spuitflesje (geschikt voor in de binnenzak) waar helaas niks op staat. Vast gekocht n.a.v. een tip hier op MF, maar ja, vind dat maar 's terug ... :?
Die sprays kun je bij iedere motorzaak wel krijgen :Y Je kan bijvoorbeeld ook FogX kopen (van RainX). Heb je gelijk een fles waar je lang mee doet.

Overigens denk ik dat jouw Pinlock vizier niet goed afsluit. Mits je het vizier goed hebt schoongemaakt voor montage van de Pinlock én de Pinlock zit er helemaal strak en goed in, krijg je die echt niet beslagen hoor! Ja, na 50.000 km misbruik misschien, als de siliconen-laag waarmee hij tegen je vizier aan zit begint uit te drogen.. dan gaat ie lekken.

Ik kan echt niet meer zonder Pinlock.
 
Remmen blijft een kunst. Zeker als een auto voor je invoegt en gaat remmen, je hebt 15m maar je weet dat je 20m nodig hebt en je kunt niet uitwijken. Met een beetje mazzel en goede remtechniek sta je dan op tijd stil.
Afgelopen jaar heb ik door diefstallen en ongevallen op meer motoren gereden dan ik gepland had, allemaal zelfde type en bijna zelfde jaartal, en ik merk dat ze kwa remmen toch allemaal net iets anders zijn.

Wat Mike al zegt, training is goed, moet je ieder jaar doen.
Remmen is zeker een kunst. Je hebt te maken met een voortdurend veranderende wrijvingscoëfficient. Die is maar ten dele in te schatten, vandaar dat er zo veel motorrijders vallen. Training heeft dus maar een beperkte meerwaarde.
 
Doe een remmentraining/slipcursus met de motor, dan rij je op een motor met zijwieltjes en kun je wel het gevoel krijgen waar de grenzen liggen en hoe je daar op moet anticiperen.

En tevens merk je hoe belangrijk kijktechniek is om te voorkomen dat je onderuit gaat.

Idem. Zo'n cursus leert je een hoop. Genoeg cursisten die een stoppie op nat wegdek maakten. In de regen met de motor vind ik persoonlijk zelfs makkelijker dan met de auto. Grip zit tussen je oren, of je hebt gewoon slechte banden. Mijn motor remt sneller dan mijn auto en maakt als het moet een wheelie in de regen dus aan de grip ligt het niet. Tuurlijk heb je sommige specifieke zaken (tramrails) waar je op moet letten maar behalve dat is er niks aan de hand.
 
Idem. Zo'n cursus leert je een hoop. Genoeg cursisten die een stoppie op nat wegdek maakten. In de regen met de motor vind ik persoonlijk zelfs makkelijker dan met de auto. Grip zit tussen je oren, of je hebt gewoon slechte banden. Mijn motor remt sneller dan mijn auto en maakt als het moet een wheelie in de regen dus aan de grip ligt het niet. Tuurlijk heb je sommige specifieke zaken (tramrails) waar je op moet letten maar behalve dat is er niks aan de hand.
Een stoppie op nat wegdek zegt helemaal niets. Een meter verder kan het wegdek gladder zijn, waardoor je op je bek gaat in plaats van op je voorwiel.
Grip zit niet tussen de oren. Grip is vaak niet goed in te schatten, ook niet na 600.000 sportieve motorkilometers.
 
Pinlock moet je soms ook af en toe schoonmaken en weer goed vast zetten.

Door openen van het vizier kan het pinlock deel soms iets verschuiven en dan gaan lekken. Soms moeten de pinlock pennetjes weer in de goede stand gezet worden zodat het pinlock schermpje weer voldoende klemt en dus weer goed afdicht.
 
Idem. Zo'n cursus leert je een hoop. Genoeg cursisten die een stoppie op nat wegdek maakten. In de regen met de motor vind ik persoonlijk zelfs makkelijker dan met de auto. Grip zit tussen je oren, of je hebt gewoon slechte banden. Mijn motor remt sneller dan mijn auto en maakt als het moet een wheelie in de regen dus aan de grip ligt het niet. Tuurlijk heb je sommige specifieke zaken (tramrails) waar je op moet letten maar behalve dat is er niks aan de hand.
ik denk dat je eens met je auto naar de garage moet.
normaal gesproken remt een auto sneller.

lees volgende discussie maar eens http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/195844//
 
de keer dat een motor harder remt dan een auto, is wanneer je een BMW S1000RR met Monoblocks tegenover een Opel Kadett uit 1965 met trommelremmen zet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan