De tweecilinders als MT03 en Z300/Z400 zullen daar weinig moeite mee hebben, de eencilinders zijn daar eigenlijk niet voor gemaakt.
Testen en zelf kiezen he.
Vorige week heb ik mijn motor rijbewijs gehaald!Eindelijk.... Ik was geen natuurtalent en het heeft me een vermogen gekost
Nu begint het avontuur van het uitzoeken van een motor.
Dit blijkt toch echter best wel lastig te zijn....
De meeste typen auto's ken ik wel. Maar van motoren heb ik toch nog wat minder kaas gegeten.
Ik verdiep me er nog niet zo lang in, dus ik heb totaal nog geen idee van welke modellen er zijn en waar ik op moet letten.
Ik heb wel een klein eisenlijstje al samengesteld:
- Motor moet goed mee kunnen komen en lekker rijden op de snelweg. 180 hoef ik echt niet te rijden de eerste tijd, maar comfortabel 120/130 zou fijn zijn.
- Motor moet relatief zuinig rijden. Ik zou helemaal blij worden van 1:40, maar dan valt bovenstaand punt weer af, en dat is juist net niet de bedoeling. Op zoek naar een mooie middenweg dus, zeg richting 1:25.
- Motor moet relatief makkelijk in onderhoud zijn en niet elke week/maand naar de garage hoeven. Ik heb er (nog) geen verstand van. Mijn vader kan wel helpen, maar ook niet elke 100 km.
- Motor moet niet te groot zijn. Ik ben maar 164 en niet zo sterk. Het zou fijn zijn als ik met mijn tenen bij de grond kan en de motor omhoog kan krijgen als hij eens valt.
- Motor moet er goed uit zien. Wat vind ik mooi? Bijvoorbeeld: Ducati Monster-, KTM Duke-, Yamaha MT-, Kawasaki Z of ER-, Suzuki GSX-S- series.
En dan het punt wat het het allermoeilijkst maakt....
- Bij voorkeur onder de €3000. Richting de €2000 zou nog fijner zijn. Helaas hoe nieuwer hoe mooier, dus op mooiheid moet ik waarschijnlijk een beetje in gaan leveren
Wie o wie weet een leuke, betaalbare motor voor mij? Waar moet ik op zoeken, welk type sluit aan bij mijn wensenlijstje?
Bij voorbaat dank!
Tsja, de rest komt niet in de buurtDat meten met die monster is iets wat ik enkel nog maar door Hawk eigenaren heb weten zeggen.
Voor 3000 koop je net zo goed een mooie monster 600 (maar die rijden niet onder de 10°C).
€200.. Kun je mooi een beurtje van betalen.Stel je rijdt 10000km per jaar (das veel, tenzij je woon werk gaat rijden) en je koopt een motor die 1 op 17 rijdt....
Hoeveel € bespaar je dan als je een motor had gekocht die 1 op 22 loopt.....
Alles valt of staat met onderhoud, maar bij een motor van 20+ jaar kun je wel meer ouderdoms dingen verwachten (rubbers etc). En hoe goedkoper de motor hoe goedkoper het onderhoud moet zijn over het algemeen (heel goed opletten op slijtage delen!).Bedankt voor jullie reacties.
De Hawk klinkt wel goed, kwa uiterlijk misschien niet helemaal mijn stijl, maar hij ziet er wel netjes uit
Er is gewoon teveel keuze. Dat maakt het zo moeilijk.
En wat maakt een motor nieuw of oud? Is pre 2000 oud of is 2010 ook al best oud?
Goede kleding heb ik. Het is wel fijn als ik het (eventuele) achterstallige onderhoud wel uit mijn budget kan betalen.
De bedoeling is wel woon-werk verkeer. Als dat niet vies tegen gaat vallen in de winter, ga ik de 20000 km makkelijk halen. Dus dan bespaard het wel degelijk een heleboel brandstof. De auto rijdt 1:13, als de motor een stuk zuiniger zou rijden zou dat goede motivatie zijn om de motor te pakken ipv de auto.
Het verschil tussen nieuw en oud is heel erg afhankelijk van merk en type en zit vooral in zaken als brandstofinjectie, ABS en electronica (CAN-bus). De meeste fietsen van na 2005 hebben wel injectie, maar veel ook al vanaf eind 90'er jaren.Bedankt voor jullie reacties.
....
En wat maakt een motor nieuw of oud? Is pre 2000 oud of is 2010 ook al best oud?
De bedoeling is wel woon-werk verkeer. Als dat niet vies tegen gaat vallen in de winter, ga ik de 20000 km makkelijk halen. Dus dan bespaard het wel degelijk een heleboel brandstof. De auto rijdt 1:13, als de motor een stuk zuiniger zou rijden zou dat goede motivatie zijn om de motor te pakken ipv de auto.
Terecht punt, maar met 20k per jaar woon-werk krijgt die E10 bij een motorfiets met carbs die tegen E10 kan (en dat zijn veel Honda's, misschien anderen ook - dat weet ik niet) niet de kans om voor rotzooi te zorgen.Hou er rekening mee dat oudere motoren met carburateurs soms niet zo goed tegen E10 kunnen, dan moet je de duurdere en minder goed verkrijgbare premium benzines tanken, ik denk dat het voor een dagelijkse motor de moeite waard is om te kijken naar motor uit de 21e eeuw met injectie.
En carbs zijn soepeler op het gas dan veel 1st gen injectie fietsen (en zelfs m'n 2012 V-Strom vond ik meh). Meeste Honda's en Yamaha uit begin jaren 90 kunnen al wel tegen E10, Suzuki was wat later zo rond het millennium en Kawasaki was als laatst. Pas in 2011 kun je zeker zijn, ouder en je moet het specifieke model checken.Terecht punt, maar met 20k per jaar woon-werk krijgt die E10 bij een motorfiets met carbs die tegen E10 kan (en dat zijn veel Honda's, misschien anderen ook - dat weet ik niet) niet de kans om voor rotzooi te zorgen.
Dus een CBF500!En carbs zijn soepeler op het gas dan veel 1st gen injectie fietsen (en zelfs m'n 2012 V-Strom vond ik meh). Meeste Honda's en Yamaha uit begin jaren 90 kunnen al wel tegen E10, Suzuki was wat later zo rond het millennium en Kawasaki was als laatst. Pas in 2011 kun je zeker zijn, ouder en je moet het specifieke model checken.
Verschil in verbruik valt ook wel mee, ligt er maar net aan hoe de fabrikant de motor heeft afgesteld en wat voor blok het is. Meeste motoren in die klasse hangen rond de 1 op 20.
Wel een goede motor jaDus een CBF500!Kan binnen het 2000-euro-budget, zijn bulletproof, zit ABS op én hij is laag. En onderhoudsarm.
Zeker een goede optie, ruitje en handvatverwarming erop en gaan! Wel beperkt vermogen (55Pk) bij ruim 200 kg (nat) gewicht, dus niet een héle lichte fiets.Dus een CBF500!Kan binnen het 2000-euro-budget, zijn bulletproof, zit ABS op én hij is laag. En onderhoudsarm.
Terecht punt, maar met 20k per jaar woon-werk krijgt die E10 bij een motorfiets met carbs die tegen E10 kan (en dat zijn veel Honda's, misschien anderen ook - dat weet ik niet) niet de kans om voor rotzooi te zorgen.