Welke motorfiets voor een beginner ?

Om eerlijk te zijn, vind ik de Continental GT wel iets mooier dan de Interceptor. Denk dat ik toch aan de dealer ga vragen om eens met allebei te mogen rijden. Misschien voelt de GT tijdens het rijden anders aan (iets wat ik op verschillende Youtube filmpjes al gehoord heb).
Mocht ik dan tóch de GT nemen, dan wordt het zeker Ice Queen White. Voor de Interceptor Baker Express dus, hoewel, de dealer had een Ravishing Red staan, toch ook wel mooi, hoor...
Luxeprobleem, toch ? Keuzes, keuzes :P

Ik vind je wat streng in je eigen keuzes, en zou ook voor een Japanner gaan, maar wat je laat zien zijn qua looks wel leuke motoren!

Denk enkel dat je op een gegeven moment wat vermogen gaat missen, maar dan nog, ieder zijn keuze.

Zelf ben ik op mijn 51ste als het opstapper op een Aprilia Tuono gaan rijden, en moet zeggen, de 18 jarige boef die ik was komt weer in mij naar boven.😁
De tijd om rustig tokkelend over landweggetjes te rijden komt nog wel.
 
Denk enkel dat je op een gegeven moment wat vermogen gaat missen, maar dan nog, ieder zijn keuze.

Zelf ben ik op mijn 51ste als het opstapper op een Aprilia Tuono gaan rijden, en moet zeggen, de 18 jarige boef die ik was komt weer in mij naar boven.😁
De tijd om rustig tokkelend over landweggetjes te rijden komt nog wel.

Heb een Hyundai i30N gehad met 275pk, klein bommetje. Superfun, maar té makkelijk om regelmatig de 'hooligan' uit te hangen...
Te veel vermogen onder mijn kont, komt niet goed ;)
 
Hey ChristofR, ik zie dat je je vastgezet hebt in je keuze.
Het zijn visueel erg mooie fietsen die Enfields, ik heb er zelf over nagedacht om een Himalayan te doen.

Toch zou ik willen toevoegen aan dit argument dat als je net wat buiten je budget naar een Japanse fiets gaat kijken- dat deze ook een stukje meer waardevastheid hebben dan een onbewezen merk als Royal Enfield, daarop kan de investering het waard zijn op de lange termijn.
Bij verkoop krijg je er dan veel meer op terug.
Als je dan liever toch binnen budget blijft, laat de fiets keuren door een onafhankelijke Motorfietsman, eventjes bellen wat ze daar voor rekenden, toen ik in Canada woonde kocht iedereen eigenlijk bij elke 2ehands aankoop een Pre Purchase Inspection af.

Je argument dat de reviews het een degelijke fiets noemen wil ik nog wel tegenaan hikken.
Mainstream motorfiets reviews zijn vaak heel erg angstig om negatieve reacties uit te brengen, en vaak zijn de kleinere reviewers niet kundig genoeg om een oordeel te brengen.

Verder weet ik dat een Hollandse meid op een Royal Enfield van Australië naar Nederland is gereden.
Hier haar review van de fiets:
Het komt dus inderdaad vaak voor dat ze olie lekken, de bouw is niet zo precies, dat is bekend van Indische fietsen, maar op zich is het niet erg als een fiets een beetje zweet...

Verder wens ik je veel plezierige, en vooral veilige kilometers!
Met elke motorfiets kun je plezier mee hebben, zolang je er maar lekker op zit.
Zo'n heropstap cursus of een paar ververs lessen zal ik je zeker aanbevelen, ik voelde me al een beetje wankel op mijn fiets na een jaartje of 2 niet rijden!
 
Laatst bewerkt:
Ben wel gerust in de kwaliteit, hoor. Ga mijn motor sowieso niet zo 'folteren' als zij gedaan heeft 😉
Wat die waardevastheid betreft : grappig maar ik heb net dezelfde discussie gehad op een autoforum, waar men mij steevast richting een Duitser stuurde toen ik een Hyundai wou kopen. Zelfde met m'n Nissan. 🙂

Qua lessen heb ik contact opgenomen met een erkende rijschool. Ze bieden initiatiecursussen en dan de zogenaamde 'Ready to ride' lessen aan. Die initiatie lessen kosten 300 euro voor 4 uur, privéles met een instructeur enkel en alleen voor jou, en is bedoeld voor mensen die nog nooit op een motor hebben gezeten, dus mensen die zelfs nog niet weten hoe je schakelt, remt, enz.
Die read to ride lessen veronderstellen dat je de basis onder de knie hebt en kosten rond de 100 euro, maar dan wel in groepen van maximum 10 personen, een hele dag, in de voormiddag op een privé terrein oefenen, en in de namiddag de openbare weg op.

Echte motorervaring heb ik eigenlijk niet : ik heb twee jaar met een 50cc Yamaha DT gereden, en ik kan dus perfect schakelen, remmen, enz. De basistechniek heb ik, maar een bromfiets is natuurlijk veel lichter. Heb daarna nog eens een dag met een 250cc gereden en dat ging perfect, maar dat is ondertussen ook al lang geleden.

Het is dus moeilijk te zeggen in welke categorie ik val : ik ken eigenlijk al te veel om bij een échte leek gerekend te worden, maar heb te weinig ervaring, volgens mij dan toch, om meteen al een ready to ride cursus te volgen.
Wat denken jullie ?
 
Laatst bewerkt:
Ben wel gerust in de kwaliteit, hoor. Ga mijn motor sowieso niet zo 'folteren' als zij gedaan heeft ;)
Folteren zou ik het niet noemen, ze heeft alle slijtageonderdelen ruim van te voren vervangen en altijd goed ervoor gezorgd!

Het is dus moeilijk te zeggen in welke categorie ik val : ik ken eigenlijk al te veel om bij een échte leek gerekend te worden, maar heb te weinig ervaring, volgens mij dan toch, om meteen al een ready to ride cursus te volgen.
Wat denken jullie ?
Pak dan het lespakket, als je nou eenmaal 10 km/u gaat dan is een motorfiets even behandelbaar als een schakelbrommer (als ie al niet wendbaarder is in sommige situaties!).
Dat hele "hier zit de rem, en zo kun je schakelen" is naar mijn ervaring met 15 minuten geleerd, en daarna direct rustig aan rondjes rijden.
Lekker veel oefening op lage snelheid met een lichte fiets die je mag laten vallen, dan is de kans kleiner dat je zodirect je mooie nieuwe fiets op de parkeerplaats laat glijden en direct weer mag investeren in reparatie!

Het "moeilijke" aan het motorfiets rijden is voor mij als rustige toerrijder (niet racer }:O) nogsteeds langzaam rijden en parkeerplaats manouevres.
Nou ben ik relatief jong met 24 jaar, maar na een hele dag gereden te hebben op mijn 250 KG Honda CX500 uit '80, schrik ik toch nog wel eens dat ik hem bijna laat vallen, of gewoon scherpe bochten met lage snelheid maak, dan voel ik het gewicht wel eens tot het punt dat ik schrik.
 
Ben wel gerust in de kwaliteit, hoor. Ga mijn motor sowieso niet zo 'folteren' als zij gedaan heeft 😉
Wat die waardevastheid betreft : grappig maar ik heb net dezelfde discussie gehad op een autoforum, waar men mij steevast richting een Duitser stuurde toen ik een Hyundai wou kopen. Zelfde met m'n Nissan. 🙂

Qua lessen heb ik contact opgenomen met een erkende rijschool. Ze bieden initiatiecursussen en dan de zogenaamde 'Ready to ride' lessen aan. Die initiatie lessen kosten 300 euro voor 4 uur, privéles met een instructeur enkel en alleen voor jou, en is bedoeld voor mensen die nog nooit op een motor hebben gezeten, dus mensen die zelfs nog niet weten hoe je schakelt, remt, enz.
Die read to ride lessen veronderstellen dat je de basis onder de knie hebt en kosten rond de 100 euro, maar dan wel in groepen van maximum 10 personen, een hele dag, in de voormiddag op een privé terrein oefenen, en in de namiddag de openbare weg op.

Echte motorervaring heb ik eigenlijk niet : ik heb twee jaar met een 50cc Yamaha DT gereden, en ik kan dus perfect schakelen, remmen, enz. De basistechniek heb ik, maar een bromfiets is natuurlijk veel lichter. Heb daarna nog eens een dag met een 250cc gereden en dat ging perfect, maar dat is ondertussen ook al lang geleden.

Het is dus moeilijk te zeggen in welke categorie ik val : ik ken eigenlijk al te veel om bij een échte leek gerekend te worden, maar heb te weinig ervaring, volgens mij dan toch, om meteen al een ready to ride cursus te volgen.
Wat denken jullie ?

Ik denk, en excuseer als ik negatief overkom, dat je enkel kijkt naar wat mooi is.
Je bent niet bekend met de verschillen in kwaliteit tussen een Japanner en een Enfield.
En dat verschil is enorm.
 
image.jpg


Zoiets bijvoorbeeld, een echte allrounder, lekker vlot, toch comfortabel en onverwoestbaar. En veel te koop voor niet te veel geld. Zoals de mijne, met volle kuip niet zoveel maar wel als naked
3E3ADA8E-22D2-4B30-BDD3-6E4ECAE9FD0A.jpeg


of Als S met topkuip.
EC3727BF-6ABB-4529-83DF-CC3776F91A27.jpeg

En Honda kwaliteit en degelijkheid 👍😊😉
 
En Honda kwaliteit en degelijkheid 👍😊😉

Smaken verschillen maar dat vind ik nu écht niet mooi...

Kijk, de Japanners zullen wel goed zijn, maar dat wil niet zeggen dat een relatieve nieuwkomer dat ook niet is/kan zijn. Ik neem weer de analogie met auto's: jaren geleden was Hyundai een merk van niks, tot ze op een bepaald moment enkele modellen hadden uitgebracht die zich qua kwaliteit konden meten met al de grote namen. En kijk nu eens naar Hyundai !
Ik denk dat dit met Royal Enfield ook zo zal zijn. Hun vorige modellen waren misschien geen topkwaliteit, maar wanneer je ziet wat ze geïnvesteerd hebben in deze nieuwe Twin modellen, dan is dat wel indrukwekkend en is het een teken dat ze in hun merk geloven.

Ik vind ze mooi, heb ze gisteren in levende lijve gezien, en ben nog steeds even enthousiast. Over enkele dagen eens rijden en zien wat dat geeft.
Akkoord, ik ben een rookie op het vlak van motorfietsen, en ik heb weinig vergelijkingspunten, maar ik koop ook een stuk met m'n hart.
 
maar ik koop ook een stuk met m'n hart.


Dat is toch altijd goed 😉👍

Zeker weten. Zolang je je goed voelt bij wat je koopt, dat je een 'connectie' voelt, dan is dat prima. Ik wil een motor kopen om rustig te toeren, enkele uren per week, en gewoon het gevoel van vrijheid en fun ervaren. Hoeft geen functionele motor te zijn want ik ga er niet mee werken (hoewel, ik zal me bij mooi weer toch wel af en toe eens laten verleiden om met de motor naar het werk te rijden 😇 )
 
Laatst bewerkt:
Zeker weten. Zolang je je goed voelt bij wat je koopt, dat je een 'connectie' voelt, dan is dat prima. Ik wil een motor kopen om rustig te toeren, enkele uren per week, en gewoon het gevoel van vrijheid en fun ervaren. Hoeft geen functionele motor te zijn want ik ga er niet mee werken (hoewel, ik zal me bij mooi weer toch wel af en toe eens laten verleiden om met de motor naar het werk te rijden 😇 )

Succes dan met de Indiase Lada onder de motoren!

Maar volgende keer niet meer iets vragen als je zelf het antwoord al hebt!
 
Nee, jij trekt volle zalen.

Die Royal Enfield fabrieken bouwen 1.000.000 motoren per jaar en geven 3 jaar garantie. Dat durven de meeste motorbouwers echt niet.
 
Succes dan met de Indiase Lada onder de motoren!

Maar volgende keer niet meer iets vragen als je zelf het antwoord al hebt!

To be fair, in zijn opening post gaf hij al aan dat dit zijn rijtje was adhv zijn benodigdheden, dus om een suggestie voor een 2ehands Jap vroeg hij niet. (ookal ben ik idd van mening dat dat 100 maal DE beste koop is, helemaal voor een beginner die hem een keertje laat vallen.)

Ik heb ook 2ehands portemennee-pijn dat ie niet gewoon een mooie 2ehands Honda Rebel 500 oid op de kop tikt en deze laat keuren door een monteur voor aankoop, dat zou ik doen.

Maar je moet het zo zien, net als zithoogte of gewicht voor sommigen een obstakel kan zijn om een grote toerbuffel te kopen, kun je ook wat psychologisch met je meedragen waardoor je angstig bent voor 2ehands.
Tuurlijk is een Honda een betere koop, maar waar hebben we het eigenlijk over? Deze man koopt een speeltje.
En ja, de Enfield zal zich eerder als een jaren '60 fiets gedragen qua betrouwbaarheid, maar het gaat nogmaals, eigenlijk over een speeltje.

Toch half de wereld die op zo'n fiets rijd qua kwaliteit, nee, het is niet wat wij Westerlingen gewend zijn, maar aan de andere kant gaat ie vanzelf leren sleutelen door zo'n fiets, da's toch retro en avontuurlijk? Broaden your horizons maaaaan. ;) /s
 
Ik zou zeggen... ga gewoon proefrijden. Volg je hart en gevoel. De meningen zullen altijd verdeeld blijven.

Leuk leesvoer op motoplus over RE

Waarschijnlijk ken je deze al... Royal Enfield playlist op het YouTube kanaal van Stuart Fillingham


Ik heb regelmatig te horen gekregen... Triumph... olie lekkers... te duur...
En ja, ze zijn duur.... maar ik rij er dagelijks met plezier op... geen enkele spijt van en velen verbazen zich over het rijgedrag.... ik gebruik hem ook gewoon voor woon-werk verkeer etc...

Ga proefrijden en wees daarin wel eerlijk tegen jezelf... voelt het goed, comfortabel en veilig

En weet je wat het leuke is van Modern Classics.... je hebt regelmatig erg leuke gesprekken door de retro looks....
 
Nog een vraagje over helmen : ik ben een brildrager dus ik vroeg me af welke helmen jullie mij zouden aanraden.
Ik zou sowieso iets in deze stijl willen :
https://www.nexx-helmets.com/en/helmets/sx-60/
Alvast bedankt !

Ik zou je aanraden om naar de winkel te gaan en helmen te gaan passen. In helmen zit veel verschil, ik staarde mezelf blind op een Shoei, maar in de winkel kwam ik erachter dat mijn kop daar niet in paste.
 
Precies wat @JuH al aangeeft; niets zo persoonlijk als een helm. Dit ga je alleen ervaren door er een hoop op je hoofd te zetten, en het liefst je te laten adviseren door één van de winkelmedewerkers. Die weten precies waar je op moet letten, hoe hij moet zitten en aanvoelen, en daarmee voorkom je dat je een helm koopt met vervelende drukpunten, of die te ruim of juist te strak zit. Helmen en motorkleding moeten op de juiste manier aansluiten om de optimale bescherming te bieden, dus passen is en blijft het devies!
 
Nog een vraagje over helmen : ik ben een brildrager dus ik vroeg me af welke helmen jullie mij zouden aanraden.
Ik zou sowieso iets in deze stijl willen :
https://www.nexx-helmets.com/en/helmets/sx-60/of dit
https://www.nexx-helmets.com/en/helmets/x-70/core/black-mt
Alvast bedankt !
Helm sowieso passen. Al vaker heb ik helmen gezien die er leuk uit zien, maar voor geen meter zitten.

En neem je bril mee. Sommige bril-ready helmen was het bij mij geen doen dat ding op mn neus te krijgen. En andere niet bril-ready helmen was het super eenvoudig. Kun je vanaf een website dus ook niks van zeggen.


Overigens wel complimenten aan TS om alle reacties die helemaal in gaan tegen hetgeen hij vind netjes te beantwoorden. Dit is een heel netjes, rustig en beheerst topic zoals het hoort!
 
Ik was sowieso van plan om helm en kledij in een fysieke winkel te kopen, niet online. Maar wou gewoon al eens informeren op voorhand ;)

Jezelf al wat inlezen op verschillende helmen en dergelijke is zeker niets mis mee, maar ik bedoel meer dat je jezelf niet moet blindstaren op een merk. Probeer een paar type/merken helmen te bekijken en van te voren te vergelijken. Eventueel even op SHARP - THE HELMET SAFETY SCHEME kijken wat hun bevonden hebben op het gebied van veiligheid.

Maak voor jezelf van te voren een budget, wat je ongeveer wilt uitgeven en laat een paar 10tjes speelruimte over.

EDIT: Ik zie nu dat SHARP alleen systeem en intergraalhelmen test, dus daar heb je voor jouw type helm niet erg veel aan. Wellicht dat je een systeemhelm kan overwegen? Die kan je ook openklappen en heb je een beetje hetzelfde idee als de helmen die je hebt gepost.
 
Koop wat je zelf leuk vind,en als het achteraf niet is wat je gedacht had verkoop je het gewoon weer,zo heb ik het ook altijd
gedaan,een proefrit is maar een moment opname,pas als je een tijd gereden heb met een motor kom je er pas echt
achter of de motor aan je verwachtingen voldoet,ik heb zelf wel eens een motor terug gebracht na 1 dag omdat het niet was wat ik
verwachtte,maar ja zo heb ik er al zoveel weer verkocht,inmiddels zit ik al boven de 100 motoren die ik gehad heb,
mijn record is 12jaar lang de zelfde motor,maar wie weet komen er nog meer op de lange lijst;)
En of een Enfield betrouwbaar is zal de tijd leren,er zit lang genoeg garantie op om dat uit te vinden,
en laat je vooral niet er vanaf praten door mensen die er zelf 0,0 ervaring mee hebben,niet iedereen vind een Japanner mooi,
mensen kopen en rijden op van alles van een ouwe Jawa tot een moderne supersport en zijn toch tevreden met wat ze hebben.
Ik rij zelf tot volle tevrdenheid op een 28jaar oude Honda,mijn vorige was een bijna nieuwe Ducati,en toch bevalt die ouwe Honda mij meer.
Wat het rijden betreft kan ik je een VRO cursus aanbevelen,daar leer je meer dan bij een rijschool,die cursussen heb je
voor zowel onervaren als ervaren rijders,de KNMV en de ANWB geven die.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=...rtrainingen/&usg=AOvVaw13SmHNbr3ABeSOcAACeya-
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=...ortrainingen&usg=AOvVaw0rl8LQgMXScX0RtdtaYrwm
 
Laatst bewerkt:
Jezelf al wat inlezen op verschillende helmen en dergelijke is zeker niets mis mee, maar ik bedoel meer dat je jezelf niet moet blindstaren op een merk.

Nee hoor, de links die ik heb gepost, dienden enkel als voorbeeld, ik sta open voor alle merken.

Overigens wel complimenten aan TS om alle reacties die helemaal in gaan tegen hetgeen hij vind netjes te beantwoorden. Dit is een heel netjes, rustig en beheerst topic zoals het hoort!

Beheerst... zoals een motorrijder moet zijn, toch ? 😉

Alvast bedankt voor de feedback.
Ik ga deze namiddag proefrijden... En nu zijn de hemelsluizen helemaal open gegaan 😟
 
  • Leuk
Waarderingen: JuH
Nee hoor, de links die ik heb gepost, dienden enkel als voorbeeld, ik sta open voor alle merken.



Beheerst... zoals een motorrijder moet zijn, toch ? 😉

Alvast bedankt voor de feedback.
Ik ga deze namiddag proefrijden... En nu zijn de hemelsluizen helemaal open gegaan 😟


https://www.motorkledingcenter.nl/helmen/motorhelmen/jet-helmen/
Niet om reclame te maken ofzo, maar ik vindt de site van MKC altijd erg overzichtelijk. Hier heb je veel diverse merken en prijsklasse jethelmen, aan de zijkant kun je puntjes die je zelf wilt/belangrijk vindt aanvinken en dan komt er wel een aardig assortiment te staan.

Succes en natuurlijk veel plezier met de proefrit, jammer van de regen maar het weer kan je jammer maar helaas niet van te voren bestellen ;)
 
Bekijk bijlage 1508165

Zoiets bijvoorbeeld, een echte allrounder, lekker vlot, toch comfortabel en onverwoestbaar. En veel te koop voor niet te veel geld. Zoals de mijne, met volle kuip niet zoveel maar wel als naked
Bekijk bijlage 1508166

of Als S met topkuip.
Bekijk bijlage 1508167
En Honda kwaliteit en degelijkheid 👍😊😉
Niks mis mee met de Honda, techniek is te overzien en de motor lijkt tenminste op een motor ipv die mislukte StarWars achtig dingen die een berg elektronica aan boord waar de Apollo maanlander jaloers op zou zijn

Altijd dat moeilijk gedoe en niet zelf kunnen nadenken waarmee je begint..... :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan