motor-toerrijder
MF'er
- 1 mei 2022
- 196
- 189
Hallo allemaal,
Dit is mijn eerste bericht hier op deze forum. Ik ben via een motorrijdende collega hiernaartoe verwezen omdat ik wat vragen heb over motornavigatie. Mijn naam is Jan en ben 48 jaar en getrouwd en kom uit de provincie Zuid-Holland.
Na jaren op een TDM te hebben gereden heb ik vorig jaar een toermotor aangeschaft maar niet gelijk een splinternieuwe uiteraard omdat ik eerst wilde aanvoelen of het echt wat was wat ik zocht. Ik heb toen particulier een BMW K1200GT uit 2008 gekocht voor weinig die zelf iets meer dan 50.000 km heeft gereden. Leek mij wel ideaal om daar mee te beginnen. Nadat ik wat heb rondgetoerd in Nederland ben ik er wel achter dat een deze toermotor mij wel bevalt. Het rondtoeren deed ik dan met vrienden/collega's op mooie zonnige zaterdagen of zondagen. Wat mij op een gegeven moment erg stoorde was dat iedereen een navigatie heb en ik niet. Nu heb ik het idee opgevat om samen emt een vriend van me naar het buitenland te gaan, we dachten eerst aan Luxemburg. Dat land spreekt mij ook wel erg aan.
Nu wilde ik ook zo'nnavigatie aanschaffen voordat we naar het buitenland gaan, maar ik kom er niet uit.
Ten eerste, ik kom alleen via Waypoint een bevestigingsbeugel tegen voor een BMW K1200GT van €220. Is er ergens anders een bevestigingsbeugel te vinden voor mijn merk/type motor?
En dan de navigatie. De een zegt dat TomTom beter is, de ander zegt dat Garmin juist weer beter is dan TomTom. Wat is de waarheid?
Wat ik eigenlijk wil is toch minimaal het volgende:
1) Systeem moet vrij eenvoudig up-to-date te houden zijn.
2) Routes moeten makkelijk te importeren te zijn, bv zo'n gpx bestand
Als we routes rijden merk ik bij sommigen dat de ene navigatie systeem de fout ingaat en de andere de route weer oppakt naar het volgende punt als er ergens bv een weg gesloten is of er een omleiding is. Zo zijn er sommige waarvan de navigatie direct naar het eindpunt navigeren in zo'n situatie en bij sommigen pakt de navigatie de route weer op naar de volgende punt. En dat is met beide systemen wel eens voorgevallen. Kan een fout in de instellingen zijn, maar erg storend vind ik het wel overkomen.
Dus als ik een route rij van A naar B naar C naar D naar E naar F en er tussen B en C is de weg afgesloten en er is een omleiding ingesteld, dan wil ik dat de navigatie de route oppakt naar punt C ongeacht hoe we rijden en hoe de omleiding is ingesteld en mij niet direct naar eindpunt F brengt. Dit is dus punt 3.
Dus nu zoek ik advies welke navigatie het beste is voor wat ik zoek. Het is geen centenkwestie, maar puur gemak van zo'n ding, dus hij mag wat kosten. Zolang hij maar aan mijn primaire wensen voldoet.
Alvast mijn dank voor het meedenken.
Dit is mijn eerste bericht hier op deze forum. Ik ben via een motorrijdende collega hiernaartoe verwezen omdat ik wat vragen heb over motornavigatie. Mijn naam is Jan en ben 48 jaar en getrouwd en kom uit de provincie Zuid-Holland.
Na jaren op een TDM te hebben gereden heb ik vorig jaar een toermotor aangeschaft maar niet gelijk een splinternieuwe uiteraard omdat ik eerst wilde aanvoelen of het echt wat was wat ik zocht. Ik heb toen particulier een BMW K1200GT uit 2008 gekocht voor weinig die zelf iets meer dan 50.000 km heeft gereden. Leek mij wel ideaal om daar mee te beginnen. Nadat ik wat heb rondgetoerd in Nederland ben ik er wel achter dat een deze toermotor mij wel bevalt. Het rondtoeren deed ik dan met vrienden/collega's op mooie zonnige zaterdagen of zondagen. Wat mij op een gegeven moment erg stoorde was dat iedereen een navigatie heb en ik niet. Nu heb ik het idee opgevat om samen emt een vriend van me naar het buitenland te gaan, we dachten eerst aan Luxemburg. Dat land spreekt mij ook wel erg aan.
Nu wilde ik ook zo'nnavigatie aanschaffen voordat we naar het buitenland gaan, maar ik kom er niet uit.
Ten eerste, ik kom alleen via Waypoint een bevestigingsbeugel tegen voor een BMW K1200GT van €220. Is er ergens anders een bevestigingsbeugel te vinden voor mijn merk/type motor?
En dan de navigatie. De een zegt dat TomTom beter is, de ander zegt dat Garmin juist weer beter is dan TomTom. Wat is de waarheid?
Wat ik eigenlijk wil is toch minimaal het volgende:
1) Systeem moet vrij eenvoudig up-to-date te houden zijn.
2) Routes moeten makkelijk te importeren te zijn, bv zo'n gpx bestand
Als we routes rijden merk ik bij sommigen dat de ene navigatie systeem de fout ingaat en de andere de route weer oppakt naar het volgende punt als er ergens bv een weg gesloten is of er een omleiding is. Zo zijn er sommige waarvan de navigatie direct naar het eindpunt navigeren in zo'n situatie en bij sommigen pakt de navigatie de route weer op naar de volgende punt. En dat is met beide systemen wel eens voorgevallen. Kan een fout in de instellingen zijn, maar erg storend vind ik het wel overkomen.
Dus als ik een route rij van A naar B naar C naar D naar E naar F en er tussen B en C is de weg afgesloten en er is een omleiding ingesteld, dan wil ik dat de navigatie de route oppakt naar punt C ongeacht hoe we rijden en hoe de omleiding is ingesteld en mij niet direct naar eindpunt F brengt. Dit is dus punt 3.
Dus nu zoek ik advies welke navigatie het beste is voor wat ik zoek. Het is geen centenkwestie, maar puur gemak van zo'n ding, dus hij mag wat kosten. Zolang hij maar aan mijn primaire wensen voldoet.
Alvast mijn dank voor het meedenken.