Welke olie het beste?

nijtram1

Die hard MF'er
14 jul 2008
471
0
Welke olie kan ik het beste in me kawasaki zx6r 99 gooien?
Is dit goeie olie:
full
 
Het gaat idd om motorolie heb nog bel ray exr sae 40 staan volgens mij minerale olie, deze wou ik mengen met minerale 10w40.
1 liter sae 40 mengen met 2 liter 10w40, dan moet het iets van 20w40 worden ?

Nou niet helemaal! Als je dat letterlijk berekend, dan heb je nog een leuke logaritmische uitdaging. (had en heb een hekel aan wiskunde!) Ben normaal niet zo van de copy-paste maar vandaag wel :+

Het viscositeitsclassificatiesysteem van de Amerikaanse Society of Automotive Engineers
(SAE) onderscheidde in het verleden zomer- en winteroliën. De viscositeitsklasse wordt
aangeduid met één of twee cijfers, gevolgd door een W, indien het om een wintertype gaat. De meeste motoroliën zijn tegenwoordig multi-grade typen, wat wil zeggen dat ze voorzomer- en wintergebruik geschikt zijn. Multi-grade oliën worden aangeduid met twee viscositeitaanduidingen, met als eerste de W-klasse, bijvoorbeeld SAE 10W-40. Zo'n olie voldoetdus aan de eisen voor zowel een SAE 10W olie als een SAE 40 olie. Voor alle klassen wordt de kinematische viscositeit bij 100 °C gespecificeerd. Bij de W-typen worden bovendien eisen gesteld aan de viscositeit en de verpompbaarheid bij lage temperatuur, aan de klassen SAE 20 t/m SAE 60 aan de afschuifstabiliteit, door de dynamische viscositeit bijhoge temperatuur en hoge afschuifsnelheid (HTHS) te specificeren; zie Tabel 13-5.


Is overigens wel een interessante vraag. Volgens mij zou je feitelijk zou jouw SAE 40 moeten testen op de testcriteria voor een W-single grade. (wat natuurlijk een drama wordt) Dan de megverhouding bepalen en Als je die gegevens hebben kun je deze uitzetten in een viscositeits-temperatuurdiagram en dit vergelijken met de 2 originele grafieken en hieruit je conclusie trekken.

Concreet antwoord op je vraag: Geen idee
 
hoe zit het dan met die verhalen dat je na 1 keer vol niet meer terugkan naar halfsyntheet?

En als je het mengt, dan wordt het volgens toch niet beter dan de slechtste van de 2 olieën?

Feit is dat de motorfiets olie (ongeacht de basis) mengbaar is in iedere willekeurige verhouding. In de industrie zijn er wel oliesoorten die je niet kunt mengen, bij consumentenolie voor de motorfietsen kan alles gemengd worden.

Wat jij bedoelt is de eigenschap van een minerale olie om bij langdurig gebruik residu achter te laten in je blok wat knetterhard wordt. Als je vervolgens een sterk reinigende olie er in doet (vaak zijn half en vol syntheten dit) dan kan al het vuil in keer los komen met alle problemen van dien. Dit komt echter alleen voor bij slecht onderhouden motorfietsen met een hoge km stand die uitsluitend op mineraal hebben gelopen.

En of dat je er dan half of vol synthetisch in gooit doet niet zo ter zake. Als er een sterk reinigende olie (b.v. een ester olie) in je blok komt kun je deze problemen tegen komen.
 
:^

Daarbij worden er door olieboeren spoelmiddelen verkocht om juist van mineraal naar vol synt te kunnen, leg dat eens uit dan allemaal onzin???
Lijkt mij niet O-)

of ben ik te goed gelovig :o

Zie info hier boven en ja dat is redelijke onzin aangezien de meeste ECHTE synthetische olie zeer goed reinigt. Want de zgn reiniginsmiddeltjes is niets anders dan een 100% esterolie met wat additieven. Dus commerciele bullshit met dezelfde risico's.
 
Heb toch andere dingen gelezen :+ en ik ben niet iemand die zomaar ergens vanuit gaat omdat iemand het zegt ;)
Daarom vraag ik er ook naar en omdat in mijn logische denkwijze, een minerale, een bijna natuurlijke olie is en een volsynt niet. Dan is mijn denkwijze niet zo vreemd om aan te nemen dat die twee niet samen gaan. Maar sta altijd open voor goede onderbouwde mening :P


Waar heb je dat gelezen, ik ben zeer nieuwsgierig.....link....link....link svp......

Als het over olie gaat doe ik niet aan meningen :+ Ik vertel je alleen wat de meesters en juffen mij op school hebben geleerd.

En net als onze blauwe vrienden deel ik af en toe een bekeuring uit *D Ook dan doet een mening er niet toe.
 
Hallo allemaal,
Ben nieuw hier op het forum en heb sinds kort weer een motor gekocht. Honda Deauville. Ben vooral geintresseerd in de techniek. Toevallig vandaag olie ververst met Valvoline Durablend motorfietsolie 10w40. Bij de automatrialenzaak gekocht, Lasaulec, voor 5,50 euro per liter. Nu vroeg ik me af of dat wel een goed merk is?

Bedankt, en groeten van Peter


Jajajaja......hij is er weer, onze grootste nietsnut en loser die elke keer weer probeert onze olietopics te verstieren. ROT OP, ga wat nuttigs doen met je leven man.

Oh ja, voor de mensen die hem nog niet kennen........onze kennylord alias peter is ....euuh...a.k.a. tuuttuut, revereruud......wat hadden we nog meer, oh ja; MarcoB wat inmidels ook al een geblokkeerd account is en laten we vooral "schele Henkie" niet vergeten.

Ja valvoline is perfect, ga maar weer lekker verder slapen voor je weer geblokkeerd wordt.
 
Jajajaja......hij is er weer, onze grootste nietsnut en loser die elke keer weer probeert onze olietopics te verstieren. ROT OP, ga wat nuttigs doen met je leven man.

Oh ja, voor de mensen die hem nog niet kennen........onze kennylord alias peter is ....euuh...a.k.a. tuuttuut, revereruud......wat hadden we nog meer, oh ja; MarcoB wat inmidels ook al een geblokkeerd account is en laten we vooral "schele Henkie" niet vergeten.

Ja valvoline is perfect, ga maar weer lekker verder slapen voor je weer geblokkeerd wordt.
_O-

De oliebrigade regeerd weer. *O*
 
Feit is dat de motorfiets olie (ongeacht de basis) mengbaar is in iedere willekeurige verhouding. In de industrie zijn er wel oliesoorten die je niet kunt mengen, bij consumentenolie voor de motorfietsen kan alles gemengd worden.

Wat jij bedoelt is de eigenschap van een minerale olie om bij langdurig gebruik residu achter te laten in je blok wat knetterhard wordt. Als je vervolgens een sterk reinigende olie er in doet (vaak zijn half en vol syntheten dit) dan kan al het vuil in keer los komen met alle problemen van dien. Dit komt echter alleen voor bij slecht onderhouden motorfietsen met een hoge km stand die uitsluitend op mineraal hebben gelopen.

En of dat je er dan half of vol synthetisch in gooit doet niet zo ter zake. Als er een sterk reinigende olie (b.v. een ester olie) in je blok komt kun je deze problemen tegen komen.

zo, eindelijk een keer duidelijk antwoord over het hoe en wat van half en vol :)
maar ik blijf toch lekker met motul 5100 rijden, niet te duur, en doet wat het moet doen.

Nu ik erovernadenk, de laatste keer heb ik er yamalube ingegooid, loopt ie ook lekker op, het blijft volgens mij een beetje lood om oud ijzer al die merken.

Of krijg je voor dat soort ideeën ook al een bekeuring tegenwoordig? :P
 
mooi bedankt, en ik weet niet welke olie er nu inzit omdat ik hem 1 jaar heb.
In een jaar heb ik al twee, drie keer ververst. :')
Is dat zo? Een motorblok met veel km's op de teller vertoont slijtage en daarom is het in bepaalde gevallen verstandig om een hoger visceuze olie te nemen zodat er ook bij koude motor voldoende smering is. Bijvoorbeeld in plaats van 10W40 overstappen tot 20W50.

Ben je dit met me eens? Zo niet, verbeter me alstjblieft!

Wat is er in hemelsnaam met MF aan de hand, als ik gewoon type ben ik te snel en slaat hij gewoon letters over die ik intik. Hééé'l irritant elke keer backspace en aanpassen......
En die slijtage treed overal in dezelfde mate op? O-)
Bepaalde lagers houden niet van 'dikkere' olie, oude zuigerveren ws weer wel.
Nou scheelt W40 en W50 volgens mij niet zoveel, ik lees al verschillende malen
(SZR660 / ZX12-R) beide specs als aanbevolen.
Dus dat is vast veilig onderling uit te wisselen.

RSV: is de bovenspec W40 niet zo ongeveer de onderspec in viscociteit van W50? :)
laat me raden, je motoman verkoopt ook olie?

ik heb in al mijn motorfietsen LIDL olie zitten, ook in de Honda CB250 met natte koppeling.
en ik rijd niet voorzichtig. prima olie!
:^

SJ kwaliteit voor amper 10 euro de vier liter. _O- *O*

WB zit overigens nu aan de 10W50 volsyntheet voor de TL1000R en de ZX12-R. :Y
Eindelijk geduld om het niet iedere paar maanden te verversen. Op gevoel. :X _O-
 
Laatst bewerkt:
Heb laatst een olie tester/analyse gekocht van IPM solutions.
De zgn. "Motoranalyser".
Men moet dan een druppel hete motorolie op een vloeipapier doen , en de vlek vergelijken met voorbeelden.
Zo zou je kunnen zien hoe de toestand van de olie is.
Ik heb er echter niet veel vertrouwen meer in.
Ik had expres veel water en benzine in de ( afgewerkte) olie gedaan ( 10% ) , maar dat is niet te zien in de testvlek.
Heeft iemand wel of geen goede ervaringen met de olietester?
 
@ Worldbeater: daar heb je wel weer een goed punt. Waar de zuigerveren wellicht meer ruimte gaan vertonen worden andere lagers weer niet veel ruimer, dus dan is een dikkere olie weer niet zo verstandig.

Blijft lastig. Gewoon de specs volgen in je boekie dan maar?
 
Heb laatst een olie tester/analyse gekocht van IPM solutions.
De zgn. "Motoranalyser".
Men moet dan een druppel hete motorolie op een vloeipapier doen , en de vlek vergelijken met voorbeelden.
Zo zou je kunnen zien hoe de toestand van de olie is.
Ik heb er echter niet veel vertrouwen meer in.
Ik had expres veel water en benzine in de ( afgewerkte) olie gedaan ( 10% ) , maar dat is niet te zien in de testvlek.
Heeft iemand wel of geen goede ervaringen met de olietester?

Gewoon een monster van je olie naar je leverancier sturen, krijg je een volledige analyse terug.
 
Heb laatst een olie tester/analyse gekocht van IPM solutions.
De zgn. "Motoranalyser".
Men moet dan een druppel hete motorolie op een vloeipapier doen , en de vlek vergelijken met voorbeelden.
Zo zou je kunnen zien hoe de toestand van de olie is.
Ik heb er echter niet veel vertrouwen meer in.
Ik had expres veel water en benzine in de ( afgewerkte) olie gedaan ( 10% ) , maar dat is niet te zien in de testvlek.
Heeft iemand wel of geen goede ervaringen met de olietester?

Zinloze test. Zegt niet over de totale kwaliteit en status van de olie. Een TAN (total acid number) of TBN (total base number) zijn bijvoorbeeld ook belangrijk bij een motorolietest. Die vindt je niet terug op een vloeipapier.
 
ik niet, zie er totaal het nut er niet van in waarom ik mijn olie zou moeten testen.

Op zich is het wel interessant. Ik heb dit zelf jaren gedaan, als je bepaalde elementen of een bepaalde combinatie van elementen terug vindt in de olie dan kun je voorspellen welke slijtage er is opgetreden en welke problemen er aan zitten te komen en soms welke type lager er als eerste kaduuk gaat.

Aan de andere kant...............voor de consument op de fiets, gewoon op tijd verversen heof je ook niets te testen
 
toch grappig dat ik gewoon 20w50 MINERAAL in mn brikje XJ550 mag gooien, en dat de nokkenassen na 124.000km nog zo glad zijn als de pest.

geen pitting niets, geen olieverbruik niets, zuigers zagen er zelfs nog helemaal super uit.

en ik doe heus niet al te rustig met mn brik, rij zat sportieve ritjes mee.... ook de winter door, en dan elk jaar zo om de 10.000km een paar liter nieuwe olie en een filtertje en we kunnen weer een jaar vooruit.

Zou niet durven er halfsyntheet of syntheet in te gooien.

Anyway er gaat roukema eigen merk 20w50 mineraal in, geen flauw idee waar roukema olie vandaan komt, zit in blauwe vaatjes en heeft een rode dop (goh, details). Zou dit wel graag willen weten trouwens welke raffinaderij dit maakt.

in mn SV ging trouwens castrol gtx halfsynthaat, in de zx6r ook.

In de auto (civic) gaat BP olie. Exact zelfde als castrol alleen dit heet "professional" en castrol is op consumenten gericht. Trouwens ook geen druppel olieverbruik en blokje helemaal vers. (na 2 ton)
 
Zie info hier boven en ja dat is redelijke onzin aangezien de meeste ECHTE synthetische olie zeer goed reinigt. Want de zgn reiniginsmiddeltjes is niets anders dan een 100% esterolie met wat additieven. Dus commerciele bullshit met dezelfde risico's.

Motul 5100 D heet het geloof ik wat ik er in heb zitten. In mn cbr1100XX.
Er werd speciaal bij vermeld dat er Esters waren toegevoegd. Ik krijg wel de indruk dat het echt goede kwaliteit olie is. Maar jij hebt het over`100% ester olieën. Dus nu snap ik het niet meer, is die motul semi-syntheet dan 100% ester of is er ester toegevoegd?
 
toch grappig dat ik gewoon 20w50 MINERAAL in mn brikje XJ550 mag gooien, en dat de nokkenassen na 124.000km nog zo glad zijn als de pest.

geen pitting niets, geen olieverbruik niets, zuigers zagen er zelfs nog helemaal super uit.

en ik doe heus niet al te rustig met mn brik, rij zat sportieve ritjes mee.... ook de winter door, en dan elk jaar zo om de 10.000km een paar liter nieuwe olie en een filtertje en we kunnen weer een jaar vooruit.

Zou niet durven er halfsyntheet of syntheet in te gooien.

Anyway er gaat roukema eigen merk 20w50 mineraal in, geen flauw idee waar roukema olie vandaan komt, zit in blauwe vaatjes en heeft een rode dop (goh, details). Zou dit wel graag willen weten trouwens welke raffinaderij dit maakt.

in mn SV ging trouwens castrol gtx halfsynthaat, in de zx6r ook.

In de auto (civic) gaat BP olie. Exact zelfde als castrol alleen dit heet "professional" en castrol is op consumenten gericht. Trouwens ook geen druppel olieverbruik en blokje helemaal vers. (na 2 ton)

Wie heeft er dan gezegd dat mineraal slecht zou zijn? :+
 
Wie heeft er dan gezegd dat mineraal slecht zou zijn? :+
En meneer rijdt al zijn hele leven op het brik. :N :+
Roukema = SF kwaliteit. Voor verbrandsmotoren tussen 1980 en 1985.
Ik zou het niet overal ingooien. O-)

Lidl is trouwens wel even 'een paar' generaties verder.
Nog goedkoper ook. :P

Roukema is hier de echte winnaar. :+
Vroeg wakker RSV. :')
 
Laatst bewerkt:
Motul 5100 D heet het geloof ik wat ik er in heb zitten. In mn cbr1100XX.
Er werd speciaal bij vermeld dat er Esters waren toegevoegd. Ik krijg wel de indruk dat het echt goede kwaliteit olie is. Maar jij hebt het over`100% ester olieën. Dus nu snap ik het niet meer, is die motul semi-syntheet dan 100% ester of is er ester toegevoegd?

Is op esters gebaseerd. Zal niet 100% ester olie zijn, je keerringen zullen dan gaan lekken. Als de rest van de olie ook een syntheet is, dan heb je dus een 100% syntheet. Of dat zo is, weet ik niet, ik zou het dan het veiligheidsblad moeten hebben om eea te checken.

Veel fabrikanten noemen hun doorgeraffineerde minerale olie ook syntheet. Op zich is dat helemaal niet erg, maar je moet dit wel in verhouding zien. Vaak wordt er een paar procent mineraal toegevoegd om de aditieven beter te laten oplossen in het geheel. Als je 30% syntheet neemt en de rest is (doorgeraffineerde) mineral olie kun je het in mijn beleving geen syntheet noemen.

Bij Motul weet ik de verhouding niet, maar volgens mij noemt Motul het 100% volsynthetisch.
 
Terug
Bovenaan Onderaan