Welke van deze 2 motoren zouden jullie voorkeur hebben en waarom?

Zou ze allebei laten staan vanwege de volgende redenen:
- prijs lijkt mij aan de (zeer) hoge kant. Hebben ze er goud in verwerkt? Voor die prijs is er wel iets leukers te vinden, kom ik later wel op terug.
- Aprilia staat niet echt bekend om z'n betrouwbare elektronica met dit model, voornamelijk de ride-by-wire staat bekend om z'n zeer slechte feedback en gestotter. Ook heeft dit model niet een uitbundig karakter, wat vaak juist wel weer leuk is van een 2-pitter.
- ik heb paar maanden gebruik mogen maken van dezelfde Honda van een vriendin, en ik kon niet anders zeggen dat ik nog niet zoiets saais had meegemaakt tot nu toe. Je moet echt goed aan het gas hangen om er een beetje sensatie uit te persen. Gezien het een 600'tje is, zit er onderin geen koppel, en begint het pas na 8/9000 een beetje los te komen, en zelfs dat viel mij tegen. Dan vond ik de 99/00 modellen met carb veel leuker. Betrouwbaar is het zeker!

Alternatief, daar is in principe met een budget van €5000 best wel wat leuks voor te vinden, denk aan:
- Triumph Street triple, van alles wat, zeer complete motor. Zelf paar jaar voor erbij gehad, je kan er vanalles mee. Heb er zelf ook nog wel circuitdaagjes mee gepakt.
- Yamaha MT07, ligt misschien net iets boven budget met paar honderd euro (die er misschien wel af te lullen zijn), ook hier, complete motor, met een modernere uitstraling. Perfecte beginnersfiets, en meer dan dat.
- Kawasaki Z750, als je dan toch een 4 cylinder wilt, biedt deze toch net iets meer koppel zonder meteen je rijbewijs kwijt te hoeven zijn. Ondanks dat 't een zware fiets is, en het chassis niet echt stijf is, kan je er al leuk mee rijden.
- Ducati Monster S2R 800 of 1000, de 1000 heeft prettigere remmen, maar is misschien net iets te. De 800 rijdt in dat opzicht wel lekker soepel.
- Suzuki SV650, zelf na m'n Yamaha R6 genomen, hier eigenlijk m'n basis mee opgebouwd toen. Zorgt voor weinig verassingen, betrouwbaar en lekker koppel.
- KTM Duke 690, ga je alleen wel als een soort hooligan door rijden. Ook hier heb je 3 rijstanden, waaronder regen. Licht fietsje, vergeeft veel...
 
Wel grappig dat de opvatting over betrouwbaarheid van Aprilia de opvatting nog gebaseerd is op motoren die gemaakt zijn toen ik nog geen eens een vieze gedachte was, nu is dat nog niet zo lang geleden natuurlijk, maar zelfs de meeste oude rotten hier mochten toen net motor rijden. Sowieso zijn moderne motoren doorgaans duurzamer dan de rij ambities van de bestuurder.
Een Aprilia van deze bouwjaren km-standen zou ik prima kopen.

Ik heb geen ervaring met deze 2 motoren specifiek maar wel veel met 2 en 4 cilinders. Op MIJN ervaring is het onderstaande dan ook gebaseerd.

Een 4 cilinder (en dan al helemaal van een rijstracer) rijdt super soepel. Als je ze onder de zeg 8000 toeren zou begrenzen zou iedere kluns met ervaring op een schakelbrommer er mee op pad kunnen. Echter zijn ze tot genoemd toerental ook gewoon saai, dus wat doe je... Juist je zit er bij iedere mogelijke gelegenheid boven. Ver ver ver weg van de door de overheid opgelegde maximum snelheden. Het zijn super makkelijke motoren, maar vind je ze ook nog makkelijk bij 150km/h? Voor mij was het destijds ''erg lastig'' om de Gixxer in de buurt van de wet te houden. Zelfs met de F variant die ik nu voor ''erbij'' heb is de verleiding door de bovenste toeren heen te jagen erg groot.

Een 2 cilinder heeft het optimale en leuke toerengebied lager liggen. Hierdoor zul je met dezelfde kick van vermogen op een lager toerental en doorgaans lagere snelheid zitten. Een miscalculatie bij 80 a 100 km/h laat zich dan nog redelijk corrigeren en als dat niet lukt zijn de gevolgen ook exponentieel lager dan bij zeg een 150+.
 
Als ik de keuze had tussen de Appie of de Honda zou ik voor de Appie gaan gewoon omdat het een 2 cilinder is.

4 cilinders zijn onderin saai, alleen als je ze laat janken zijn ze leuk. Maar sommige kunnen dat waarderen en vinden 2 cilinders trilhokken. Gewoon voorkeur dus.
 
Wel grappig dat de opvatting over betrouwbaarheid van Aprilia de opvatting nog gebaseerd is op motoren die gemaakt zijn toen ik nog geen eens een vieze gedachte was, nu is dat nog niet zo lang geleden natuurlijk, maar zelfs de meeste oude rotten hier mochten toen net motor rijden. Sowieso zijn moderne motoren doorgaans duurzamer dan de rij ambities van de bestuurder.
Een Aprilia van deze bouwjaren km-standen zou ik prima kopen.

Denk ook niet dat er zo zeer over de betrouwbaarheid van de blokken word gesproken, maar meer over die van de elektronica. Voornamelijk de eerste jaren van Aprilia op gebied van Ride-by-wire waren zeer problematisch. Zo werden ook de eerste series van de niet ARPC RSV V4 afgeraden.
Overigens is het blok van de oerbetrouwbare RSV Mille V2 ontwikkeld door Rotax en niet door Aprilia zelf...

Verder helemaal eens met de pluspunten voor een 2-pitter. Zou ook niet zo gauw beginnen met een 4 cylinder.
 
Denk ook niet dat er zo zeer over de betrouwbaarheid van de blokken word gesproken, maar meer over die van de elektronica. Voornamelijk de eerste jaren van Aprilia op gebied van Ride-by-wire waren zeer problematisch. Zo werden ook de eerste series van de niet ARPC RSV V4 afgeraden.
Overigens is het blok van de oerbetrouwbare RSV Mille V2 ontwikkeld door Rotax en niet door Aprilia zelf...

Verder helemaal eens met de pluspunten voor een 2-pitter. Zou ook niet zo gauw beginnen met een 4 cylinder.

Ik had het over de gehele motoren. Er zit altijd wel een type bij met wat specifieke problemen. Zijn echter maar zelden niet weggewerkt na een paar jaar en anders is de oorzaak vaak wel bekend.
Er zijn ook zat jappen met specifieke problemen.

Honda heb ik wat minder specifieke kennis, maar van de als super degelijk bekende Suzuki SRAD weet ik bijvoorbeeld dat die nokkenaskettingspanners wel stuk wilden. Vervangen is niet duur en goed te doen. Maar bij spontane algehele dienstweigering heb je wel een complete kop met mogelijk een zuiger aan gort. Verschil is dat dit nooit als bijzonder negatief en showbreaker naar buiten is gekomen en bijvoorbeeld de ride-by-wire van bepaalde Aprilia's wel.
 
Ik heb een Shiver. Ben er heel blij mee. Geen elektrische problemen gehad. Loopt mooi ook. Komt door verwijderen kat en de andere dempers met db killers.
Voorheen ook Honda 4 cilinders gehad. Maar ik wil nooit meer terug!
Dit is veel leuker, meer beleving.
En weinig mensen hebben een Aprilia.
Die van mij heeft overigens bijna 40.000 en z'n kleppenbeurt gehad (2e keer niks verlopen). Dus qua betrouwbaarheid ook perfect! Nooit wat mee gehad. Heb hem sinds 7.500km.

Ik zou voor een Shiver gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: ronk
Ik zou de keuze meteen weten alleen al als ik het plaatje zie,de aprilla is een motor de honda een jap
 
De Shiver is duidelijk de leukere fiets van de twee qua beleving.
Echter of dat ook betekend dat hij voor jou de betere is valt maar te bezien.
Daarnaast is hij een stukje groter dan de Hornet.
Van de 2 rijd de Hornet een stukje makkelijker.

Proefzitten en rijden moet dan uitkomst bieden.

De zaak waar ze staan is wel typisch een zaak waar je terecht komt als je de prijs sorteert op laag naar hoog.
Veel import, en veel zonder historie. Goed opletten dus.
Ben er al meerdere malen geweest om motoren te kijken, en altijd vriendelijk geholpen, maar nog nooit daadwerkelijk iets gekocht.
 
Nouja, al een keuze gemaakt....... :?

Qua motor is die Aprilia wel heel erg leuk....wel meer motor dan die Honda, en dat ga je merken als je ermee wegrijdt....:]

Ik heb hier ook een Honda, super betrouwbaar behalve..de SR en dynamo.....maar maakt mij verder niet uit want hij rijdt en zit goed.

Bovendien koop ik een motor welke mijne keuze is en niet wat een ander van vindt....8-)
 
Ik snap die twinverheerlijking eigenlijk niet zo goed, jullie zullen daar ongetwijfeld vast wel een verklaring voor hebben waarom ik dat niet snap.
Je rijd er mee weg en op het moment dat het er op aankomt is het over, einde powerband, niks meer. Bij zo’n “saaie Opel”, gezegend zijn de onwetenden, hou je het gas tot tegen de stuit en er komt een fantastisch eindschot die je tot verbeelding zal spreken.
Mijn referenties aangaande twins zijn de RSV mille, zo eentje met een rotax blok en Harley en een Srad en hoe heet die Honda twin VTR? Nou ja, hartstikke leuk hoor maar het moet je ding maar zijn.

@TS,
succes met je keuze en je knieën.
 
Ik weet het niet, maar zo'n Mille komt ook pas echt tot leven boven de 7500 toeren. Daaronder lekker bullig, maar de trap in de kont die ik van m'n Japanse 600 kreeg boven in de toeren had hij óók. Bij m'n kleine luchtgekoelde Duc is dat anders, maar voor mij ook niet zo snel een vierpitter meer voor op straat.

Ik zou denk ik ook eens naar een Suzuki SV1000 kijken of een Honda Firestorm. Met die laatste houdt je ook nog wat euro's in de zak én heb je het beste van beide werelden.
 
Ik snap die twinverheerlijking eigenlijk niet zo goed, jullie zullen daar ongetwijfeld vast wel een verklaring voor hebben waarom ik dat niet snap.
Je rijd er mee weg en op het moment dat het er op aankomt is het over, einde powerband, niks meer. Bij zo’n “saaie Opel”, gezegend zijn de onwetenden, hou je het gas tot tegen de stuit en er komt een fantastisch eindschot die je tot verbeelding zal spreken.
Mijn referenties aangaande twins zijn de RSV mille, zo eentje met een rotax blok en Harley en een Srad en hoe heet die Honda twin VTR? Nou ja, hartstikke leuk hoor maar het moet je ding maar zijn.

@TS,
succes met je keuze en je knieën.
Ik snap die 2 cilinder koppel etc ook niet, mijn vfr is net zo soepel en bij 7k komen de extra kleppen bij.....allemaal technisch maar een andere aspect is de beleving.....heel erg belangrijk. Daarom heb ik een 2 cilinder erbij...voor de looks... _O-
 
Een twin heeft ook niet meer koppel dan een viercilinder. De Shiver heeft meer koppel dan de Honda, omdat hij 150 cc meer heeft. Koppel is gerelateerd aan de cilinderinhoud, en niet aan het aantal cilinders.
 
Juist om de beleving die twin. Heel leuk dat je bij 120 nog een stoot in de rug krijgt, maar ietwat onpraktisch in een land waar je op alle leuke wegen 60 mag.
Ik rijd ook chronisch te hard. Maar met een twin nog redelijk in de buurt van de wet. Met de Gixxer reed ik tussen de 50 en 100 te hard gemiddeld wilde ik er van genieten.

Die 4 cilinder is gewoon sneller, efficiënter enz, einde discussie. Maar daarvoor rij ik geen motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan