Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Werking trommelrem verbeteren

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.804
513
Zoals de titel zegt: hoe kan ik de werking van de achterrem (220 mm. trommel) van mijn BMW verbeteren?

Als ik de boel los heb gehad en schoon heb gemaakt is het tijdelijk iets beter, maar dat is er al snel weer vanaf. Zijn er bijvoorbeeld bepaalde merken remschoenen die zachter zijn en daardoor harder remmen, net als dat bij remblokken het geval is?

Of valt er nog iets anders te knutselen?

Gaarne uw tipsch ende adviezen!
 
Zorgen dat hefboom mechanisme naar je voet goed scharniert en dat de afstelling optimaal is. Ik doe altijd op de bok zetten en met de hand wiel rondraaien. Dan rem strakker stellen tot het wiel net ietsje stroever draait & dan weer half slagje terug.

Dat kan al wat schelen. Verder zijn dure remschoenen van een goed merk te prefereren boven b-merk spul.
 
  • Onderwerp starter
  • #3

Doe ik ook :0

Verder zijn dure remschoenen van een goed merk te prefereren boven b-merk spul.

Remschoenen van 100 euro per set vond ik al duur genoeg, er staat ook BMW op, is dat een goed merk denk je
 
Remschoenen van 100 euro per set vond ik al duur genoeg, er staat ook BMW op, is dat een goed merk denk je
Auto's van BMW schijnen best degelijk te zijn.

Maar een trommel-achterrem op een relatief zware motorfiets, kun je denk ik weinig van verwachten. Tot blokkeren moet je em eigenlijk uiteindelijk wel kunnen indrukken. & net daarvoor zit je eigenlijk aan de remgrens van je band. Maar doseerbaarheid is klote van de bok als je al zo hard op die bedaal aan 't douwen bent.
 
  • Onderwerp starter
  • #5

't Zal ook niet echt geweldig remmen&doseren maar nu is het helemaal niks.

De trommelrem op de motor van mijn meisje kan wel degelijk blokkeren, en dat ding is ongeveer even zwaar.

Dat is de oplossing: Yamaha trommel erop bouwen
 
't Zal ook niet echt geweldig remmen&doseren maar nu is het helemaal niks.

De trommelrem op de motor van mijn meisje kan wel degelijk blokkeren, en dat ding is ongeveer even zwaar.

Dat is de oplossing: Yamaha trommel erop bouwen
Zou je misschien toch eens ander merk blokken moeten gaan proberen? Welke zitten er in de yammmelrammel?


Hier worden wat merken genoemd, maar kdenknie dat ze in de beemer passen.

Remblokken: origineel honda of Carbone Lorraine?
 
Ik weet nog een adres in Engeland ( zou wel ff flink moeten zoeken ) die een aanpassing maakt zodat er een remschijf op/in je achtertrommel kan, deden ze iig voor de Kawasaki's. Dus een soort "bus" die in je remtrommel valt, met een flens waar de schijf opgaat ( als je begrijpt wat ik bedoel ).
 
  • Onderwerp starter
  • #8

Ja maar dat is weer lastig te combineren met een cardanaandrijving, die zit aan dezelfde kant namelijk

Dus bespaar je de moeite van het zoeken, en wel bedankt uiteraard
 


Ralf, je gaf de oplossing zelf al een beetje aan.
Remschoenen zijn er in vele variaties, van heel hard tot vrij zacht frictiemateriaal. net als bij remblokjes. Je hebt van die gespecialiseerde bedrijven die alleen remmen en uitlaten vervangen, een bedrijf zoals Quickfit, ga daar eens je licht opsteken.
Maar eh gebruik jij je achterem dan zoveel...?. Ik gebruik hem haast nooit. Zo weinig dat ik hem om de paar maanden de scharnierpunten gangbaar moet maken.
 
zou daar ook niet teveel geld insteken. Gebruik dat liever om de voorrem beter te maken.

Of dat heb je al gedaan en dan lul ik weer eens

Ja je lult. De voorrem is al OK (dubbele schijf, misschien volgend jaar eens RVS leidingen erop).

Wel goed daddege et zegt, d'r motten nog eens nieuwe blokkies in
 
Op vrijdag 15 november 2002 12:17 schreef Ralfie het volgende:
Wel goed daddege et zegt, d'r motten nog eens nieuwe blokkies in
Hoezo nogeens? Doe jij elk half jaar nieuwe remblokkies?

Ik heb voorrem nauwelijks ooit nodig & zou in principe in 95% aan m'n achterrem alleen genoeg hebben. Doe'k natuurlijk niet, maar m'n remmen slijten nauwelijks. Kwestie van op tijd gas loslaten.

Moe'k wel toegeven dat 't bij de 750 wel duidelijk harder gaat met die remblokkies.
 
Op vrijdag 15 november 2002 12:51 schreef roestendoenze het volgende:Hoezo nogeens? Doe jij elk half jaar nieuwe remblokkies?

Nee maar ze zijn al redelijk aan het slijten, vandaar

Ik heb voorrem nauwelijks ooit nodig & zou in principe in 95% aan m'n achterrem alleen genoeg hebben. Doe'k natuurlijk niet, maar m'n remmen slijten nauwelijks. Kwestie van op tijd gas loslaten.

doe ik ook ,maar met die slechte achterrem wordt den voorrem ietwat vaker aangesproken zeg maar
 

zijn de remschoenen niet verouderd??
 
 
Ga eens bij een echt remmen/koppeling revisie bedrijf langs. Geen Quickfit klunsen. Meestal is het scharnierpunt of drukstukzijde zover ingesleten dat het stof zich gaat verzamelen op het eind van een schoen. Dan rem je na een tijdje nog maar op 60 % van het vlak omdat hij niet geheel meer draagt. Na schoonmaak gaat het weer even goed en is inderdaad geen oplossing. Heb nog wel ergens een adres in alkmaar maar dat is voor jou te ver. Bij jou in de buurt zit er vast ook wel ergens zo'n echt goed revisie bedrijfje. Succes.

P.s je kunt ook een flinke remband op je wiel maken net als bij de eerdere Boeren Melk Wagens.
 
Je hebt het zaakje natuurlijk wel eens uit elkaar gehaald maar heb je daar bij ook de draaiende delen zoals de as van hefbomen goed schoon gemaakt en in gevet.
Als dat allemaal soepel werkt dan is dat goed te merken.
Suc6