Wie doet het ook heel bewust: tegensturen..

Ik snap geen hol van de uitlegjes hier... :?
Betr op Youtube kijken om gewoon te zien hoe het gedaan moet worden...
Erg leerzaam moet ik zeggen.. *D

Nu nog ff mooi weer en oefenen maar... :]


Wat je doet is insturen door je gewicht te veplaatsen, waardoor je de bocht in "valt". Wanneer je verder niets zou doen, stuur je eigenlijk te scherp in. Dit te scherpe insturen compenseer je door tegen de stuurhelft aan te drukken die aan de kant van de bocht zit. (tegenaan drukken in de zin van met de rijrichting de stuurhelft naar voren duwen)

Voordeel is dat je in de bocht kunt compenseren door zowel je gewicht te verplaatsen als door meer of minder tegen te sturen.

Probeer maar eens met gematigde snelheid in een lange bocht.
 
Tis net wat je zegt en daarmee suggereert: je moet effe een tikkie met het stuur de andere kant op om zo de bocht in te vallen -bewust- doen... Gewichtsverplaatsing gaat meer natuurlijk.
 
Wat je doet is insturen door je gewicht te veplaatsen, waardoor je de bocht in "valt". Wanneer je verder niets zou doen, stuur je eigenlijk te scherp in. Dit te scherpe insturen compenseer je door tegen de stuurhelft aan te drukken die aan de kant van de bocht zit. (tegenaan drukken in de zin van met de rijrichting de stuurhelft naar voren duwen)

Probeer maar eens met gematigde snelheid in een lange bocht.

hahaha, leuke uitleg maar klopt niets van.

ga maar eens lopen met je motor en draai het stuur bv ineens naar links.
je zal zien dat je motor "omvalt" naar rechts. (als je niet corrigeert)

Heeft niets met gewichtsverplaatsing temaken.
 
Tegensturen... Als je bedoelt: 'Eerst een tikje naar rechts om vervolgens vol naar links te hangen' dan ja. Vooral bij de halve draai/ achtje is dit fijn, ook kan het op een dijkweg het verschil zijn tussen een bocht in zn 6 nemen of terug moeten schakelen en hem in zn 4/5 nemen :)
 
Ik hoor links en rechts in de motorwereld dat er op rijles geleerd wordt dat je bijv. met je knie tegen de tank moet duwen als je een bocht wilt maken. Of ook wel dat je je gewicht moet verplaatsen.
Maar als je het kunstje door hebt om gewoon tegen de rechterkant van je stuur te duwen als je naar rechts wilt (en andersom natuurlijk), kan je sneller manouvreren dan op welke andere manier ook. Op deze manier leg ik mijn Fjr1300 in een tel van zijn ene op zijn andere oor.
Deed het onbewust al een beetje maar na het lezen van dit topic bewust.

Dank je Jack.
 
Ik vond dit een goeie uitleg van Counter Steering op YouTube:

Deed het altijd zeker bij de "bijzondere" verrichtingen.. (even een tikje in tegengestelde richting voordat ik de bocht in ging) het gaat dan allemaal zoveel eenvoudiger.

Bij hogere snelheden paste ik dit principe niet echt toe.. Ik duwde wel op de binnen kant van mijn stuur (zoals geleerd) maar dan meer (voor mijn gevoel) recht naar beneden waarmee ik merkte eenvoudiger de bocht te kunnen nemen op hogere snelheden. Naar mate ik meer rij doe ik dit "automatisch" vaker en ga ik vlotter door de bochten. Dit is wel leuk. Ik ga nu beter opletten hoe ik nu precies op dat stuur aan het drukken ben. Ik ga me er wat bewuster mee bezighouden.. thanks for the tip. :]
 
Tegensturen... Als je bedoelt: 'Eerst een tikje naar rechts om vervolgens vol naar links te hangen' dan ja. Vooral bij de halve draai/ achtje is dit fijn, ook kan het op een dijkweg het verschil zijn tussen een bocht in zn 6 nemen of terug moeten schakelen en hem in zn 4/5 nemen :)

dan doe jij het toch echt verkeerd. Je moet op de kant van je stuur drukken waar je naar toe wilt. Wil je naar rechts dan druk je dus op de rechtkant van je stuur (ja DRUKKEN ja) je moter gaat dan sneller en makkelijker plat..

Dat rare foefje dat jij hebt maak je je bocht alleen maar wijder van.
 
Als je 100+ rijdt en je wil de motor van de ene op de andere kant gooien, MOET je wel 'tegensturen'.
Dit is gewoon zoals motorrijden werkt, niks geks aan. Evenwicht icm gyroscopische krachten blablabla
Bewust doe ik het niet echt, al merk ik na een tijdje knallen wel dat mijn armen moe worden van het duwen tegen de stuurhelften, maar das normaal...
Hoe harder je gaat, en hoe harder je hem omgooit, hoe harder je aan je stuur moet duwen / trekken (gaat vanzelfsprekend sneller met 2 armen).
Eddie Lawson (GP500) heeft eens zijn stuur krom geduwd tijdens een race... nuff said.

Kortom: iedereen doet het. Tenzij je heeeeeeel traag rijdt.


dan doe jij het toch echt verkeerd. Je moet op de kant van je stuur drukken waar je naar toe wilt. Wil je naar rechts dan druk je dus op de rechtkant van je stuur (ja DRUKKEN ja) je moter gaat dan sneller en makkelijker plat..

Dat rare foefje dat jij hebt maak je je bocht alleen maar wijder van.
Moter ')
 
Laatst bewerkt:
ik doe het heel bewust en wat pogostick zegt: zo werkt het gewoon. Toen ik net mijn rijbewijs had nam ik een bocht bij mij in de buurt mijn angst en beven met 90, hoei!! wat ging ik hard, dood eng. Nu 6 maanden later knal ik er moeiteloos met 170 doorheen. Tegenduwen en genieten. *O*
 
ik doe het heel bewust en wat pogostick zegt: zo werkt het gewoon. Toen ik net mijn rijbewijs had nam ik een bocht bij mij in de buurt mijn angst en beven met 90, hoei!! wat ging ik hard, dood eng. Nu 6 maanden later knal ik er moeiteloos met 170 doorheen. Tegenduwen en genieten. *O*


Kijk maar uit met je rijbewijs van 6 maandjes, dat heb ik vaker horen zeggen... :)
 
jack, ik heb in die paar maanden een ruime 9 duizend kilometer gereden. Ben dus wel een veelrijder. En ja, ik doe wel voorzichtig. Dank dat je bezorgd om me bent. :} *O*

het was om te illustreren dat je het als vanzelf gaat. het zo opschrijven was misschien een beetje te kort door de bocht.... anyway er was niemand in de buurt en ik heb heel goed opgelet dat ik voldoende ruimte had. Ik heb in die bocht het gevoel dat het harder kan maar dat ga ik niet proberen. Het is ook niet zo dat ik dagelijks zo hard rij, absoluut niet zelfs.
 
Een beetje uit het verleden...maar wel een goed topic. Ik was mij hier niet vn bewust. Lichting oefenvergunning. 8-)
 
Ik heb het dus echt geleerd met mn lessen.
Eén kleine maar op het beginartikel; het duwen met de buitenknie.
Als je als beginner verkrampt bijv. omdat je bang bent dat je de bocht niet haalt, lukt het countersturen vaak niet meer. Duwen met je buitenknie lukt dan nog wel en heeft ook inkantelen tot gevolg.
 
Grappig, had het er vandaag nog met m'n vriendin over. We zaten een beetje te klootviolen tijdens het rijden en zij ging zogenaamd met mijn armen sturen. Ik deed precies het tegenovergestelde van wat ze wou waarna ik haar het tegensturen verhaal heb uitgelegd.

Ik ben me er van bewust dat ik het doe maar ik doe het niet bewust.
 
Tis net wat je zegt en daarmee suggereert: je moet effe een tikkie met het stuur de andere kant op om zo de bocht in te vallen -bewust- doen... Gewichtsverplaatsing gaat meer natuurlijk.

Dat denken er veel maar dat klopt niet.
Countersteering is veel effectiever dan gewichtsverplaatsing!
Zoek het filmpje van keith code: twist of the wrist maar eens op ;)
 
Wat je doet is insturen door je gewicht te veplaatsen, waardoor je de bocht in "valt". Wanneer je verder niets zou doen, stuur je eigenlijk te scherp in. Dit te scherpe insturen compenseer je door tegen de stuurhelft aan te drukken die aan de kant van de bocht zit. (tegenaan drukken in de zin van met de rijrichting de stuurhelft naar voren duwen)

Dat is niet wat ik doe, ik stuur bewust tegen voordat ik de bocht indraai. En met mijn gewicht compenseer ik vervolgens de hellingshoek. Feitelijk is tegensturen niets anders dan de motor uit zijn evenwicht brengen zodat je hem sneller in hellingshoek dan wanneer je dat alleen doet door een gewichtsverplaatsing.

Je wordt wel een luie rijder van :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan