Wie doet het ook heel bewust: tegensturen..

**edit: net ff het filmpje bekeken dat RMB heeft gepost. ik snap precies wat jullie bedoelen :) ik ga het dit weekend even proberen :)
 
Laatst bewerkt:
Tegensturen gaat pas bij 30 per uur, nooit toegepast bij achtjes maar daar lijkt het me onmogelijk.

Werkt goed hoor.. Ik kreeg mijn halve draai en achtjes niet voor elkaar. Zat gewoon ergens in mijn hoofd dat als je zo langzaam rijdt je de motor niet om kon gooien, voelde tegennatuurlijk totdat mijn instructeur me aanrade om even een knikje naar rechts ( voor straatje keren naar links dan he.. ) te doen, de motor 'valt' dan vanzelf om.
 
Deze "tegenstuur" techniek gebruik ik vaak bij harde zijwind.

Als je door een harde windstoot naar links geduwd wordt, kun je dat snel corrigeren door een rukje aan je stuur naar links te geven. Je motor "valt" dan naar rechts.

Beetje moeilijk om te beschrijven hoe het precies werkt, en het voelt tegennatuurlijk om te sturen naar de kant waar je niet heen wilt. Maar probeer het maar eens als je met harde wind aan het rijden bent; het werkt echt :)

Ik gebruik het ook om windvlagen van een tegemoetkomende vrachtauto op te vangen.

Len


ik vind dat eigenlijk wel logisch. enkel het klopt dat je er minder bewust van bent.
wat betreft wind, op de prociviale weg of dijken met flinke zijwind moet ik altijd een soort van tegenhangen op de motor, ik zit dan ook wat meer op de zijkant van mijn motor in de richting van waarvandaan de wind komt. zodoende ga ik uiteindelijk rechtdoor. (tengere meid). terwijl mijn vriend als 1 blok dan op zijn motor zit zonder tegen hoeven te sturen en leunen.
 
Ik zou niet weten hoe ik 300kg Vmax op een andere manier kan overtuigen iets anders te doen dan rechtdoor gaan :)

:^

ik weeg een slordige 60 kg, ZX weegt 5x meer en heeft de rechtuitstabiliteit van een olietanker. Kan er alles op doen wat ik wil (dansjes enzo), hok blijft rechtuit gaan.

Btw, countersteering gebruik je ook bij lage snelheden, maar dat is maar een fractie van de draai.
VB: In zn 1 iets meer dan stationair rijden en naar links willen. Je kunt dit doen door je gewicht in de strijd te zetten, je kunt dit ook doen (recht op motor blijven zitten) door "even" een klein "tikje" met links te geven, zodat je motor als het ware kantelt en vervolgens snijd je je linkerbocht aan.
eerst een stukje naar rechts sturen om naar links te gaan :)

Doe het btw onbewust.. als ik me dáár nog eens mee bezig moet gaan houden... Alleen als ik met mn hand in de heup rijd merk ik t wat meer omdat ik met 1 arm wat meer "overtuigingskracht" nodig heb :+
 
Ik doe het ook altijd. Werkt top.

Iedereen doet het volgens mij in zijn/haar onderbewustzijn. pas wanneer je er op gaat trainen wordt het leuker, en kun je daardoor ook veiliger rijden (uitwijken, manouvreren, etc...) je gaat het dan wat extremer uitvoeren...
 
Idd doe ik et dus ook onbewust en als er oplet stuurt het super.. maar hoe zit dit eigenlijk met nat/glad wegdek.. is het dan linker dan normaal sturen?
 
@jack be quick: als je dit zelf vertaald hebt zou ik me toch maar inschrijven voor een cursus engels _O-

Je hebt het zeker door zo'n vertaalprogrammaatje laten doen en vergeten te controleren. Er staat namelijk volstrekte kolder _O- _O- :W
 
:^

ik weeg een slordige 60 kg, ZX weegt 5x meer en heeft de rechtuitstabiliteit van een olietanker. Kan er alles op doen wat ik wil (dansjes enzo), hok blijft rechtuit gaan.

Btw, countersteering gebruik je ook bij lage snelheden, maar dat is maar een fractie van de draai.
VB: In zn 1 iets meer dan stationair rijden en naar links willen. Je kunt dit doen door je gewicht in de strijd te zetten, je kunt dit ook doen (recht op motor blijven zitten) door "even" een klein "tikje" met links te geven, zodat je motor als het ware kantelt en vervolgens snijd je je linkerbocht aan.
eerst een stukje naar rechts sturen om naar links te gaan :)

Doe het btw onbewust.. als ik me dáár nog eens mee bezig moet gaan houden... Alleen als ik met mn hand in de heup rijd merk ik t wat meer omdat ik met 1 arm wat meer "overtuigingskracht" nodig heb :+

Precies. Dat is dus bijv. aan je linker stuurhelft licht "trekken" en dan valt ie rechts de bocht in... Doe ik ook regelmatig.

Maar het Topic-begin gaat over "drukken op je rechter stuurhelft" om rechts de bocht in te gaan :? Als ik dat doe valt ie niet makkelijker de bocht in :N :?

Waar hebben we het hier dus over: Countersteering (links-trekje om rechts bocht in te gaan) of rechts duwen om rechts de bocht in te gaan (en vice versa)?? I am confused... wat is nu DE techniek? Of is rechts duwen en links trekken hetzelfde? (Hmmm dit klinkt erg fout.... bijna politiek _O- )

;)
 
Laatst bewerkt:
Precies. Dat is dus bijv. aan je linker stuurhelft licht "trekken" en dan valt ie rechts de bocht in... Doe ik ook regelmatig.

Maar het Topic-begin gaat over "drukken op je rechter stuurhelft" om rechts de bocht in te gaan :? Als ik dat doe valt ie niet makkelijker de bocht in :N :?

Waar hebben we het hier dus over: Countersteering (links-trekje om rechts bocht in te gaan) of rechts duwen om rechts de bocht in te gaan (en vice versa)?? I am confused... wat is nu DE techniek? Of is rechts duwen en links trekken hetzelfde? (Hmmm dit klinkt erg fout.... bijna politiek _O- )

;)

nou.. als je rechts duwt komt de linkerkant van je stuur ietsje omhoog he.. en als je links trekt ook... het resultaat is dus exact hetzelfde... alleen anders uitgevoerd... ;)
 
Tegensturen gaat pas bij 30 per uur, nooit toegepast bij achtjes maar daar lijkt het me onmogelijk.

Af en toe in een speelse bui gebruik ik het wel eens erg nadrukkelijk, dus gewoon door hard te duwen en hard te trekken aan mijn stuur. Voor de rest let ik er nooit op.

gaat dus perfect he... mijn instructeur heeft mee een keer laten voelen tot hoever je kan gaan... en dat is heel ver!! zolang je zwaartepunt maar recht naar beneden blijft...
je stuur wegduwen (arm strekken dus van de laagste kant) en tegenhangen.. het voelt heel raar, maar als je het eenmaal door hebt gaat het net zo makkelijk!!! :Y
 
Ik heb 't ook bij mijn rijlessen gehad. Werd uitgelegd als "als je ff de andere kant op stuurt, valt de motor mooi de bocht in". Veel profijt van gehad bij de 8jes e.d.
 
Dat is toch het zelfde als met je heupen sturen (bij korte slalom) Swingen met die heupen!

Niet helemaal.. Het verschil is dat je hem anders met je heupen inzet en bij 'countersteering' valt bij vanzelf de bocht in door de stuurbeweging
 
Laatst bewerkt:
Zelfs op een zware motor als de intruder 1500 gaat het contra-sturen prima. Je kunt erg releaxt de bochten door.
Als je het voor de eerste keer probeert, is het even wennen. Het went wel snel.
Bij een vakantie in de Ardennen was het mogelijk om te cruisen met 1 hand aan het stuur en dan toch de bochten behoorlijk te nemen. Afwisselend duwen en trekken met een en dezelfde hand.

:} Bigbrother :]
 
Laatst bewerkt:
@jack be quick: als je dit zelf vertaald hebt zou ik me toch maar inschrijven voor een cursus engels _O-

Je hebt het zeker door zo'n vertaalprogrammaatje laten doen en vergeten te controleren. Er staat namelijk volstrekte kolder _O- _O- :W


Be-grij-pend le-zen :(
Kijk ik ben natuurlijk geen english-native speaker, dus er zal best wel een grammatica foutje inzitten of zo, big deal.


















_O-
 
Laatst bewerkt:
gaat dus perfect he... mijn instructeur heeft mee een keer laten voelen tot hoever je kan gaan... en dat is heel ver!! zolang je zwaartepunt maar recht naar beneden blijft...
je stuur wegduwen (arm strekken dus van de laagste kant) en tegenhangen.. het voelt heel raar, maar als je het eenmaal door hebt gaat het net zo makkelijk!!! :Y

Ja, maar een handlings-oefening (draaien, 8-je) is dus wel heel iets anders dan met 80 km/u met Countersteering een bocht ingaan. Dat kan je dus niet vergelijken.

Zomaar even een opmerking tussendoor ;)


Btw. Met lessen gingen bij mij (Kawa GT550) altijd de uitlaten aan de grond tijdens 8-jes en cirkels draaien :] Schraaaaaaaaaaaap..... En de instructeur zei dat het goed was *O*
 
Laatst bewerkt:
full
 
Voor degenen die het engels niet helemaal machtig zijn heb ik een prima artikel vertaald:



1. Of je je het nu realiseert of niet, tegensturen is noodzakelijk en van vitaal belang voor uw paardrijden als het gebruik van de remmen. Als u niet bekend bent met countersteering, het is een term die wordt gebruikt om de fysieke actie van de stuurgroep de bar of clip-ons even in de tegenovergestelde (ja, tegenover) in de richting van de beurt om een hoek.

Dus:

De werkelijke fysica van tegensturen is ingewikkeld, en terwijl veel mensen denken dat het slechts een simpele uitleg, panelen van fysici hebben besproken precies waarom impulsmoment, en draaimomenten vectoren invloed op uw motorfiets. Zoals ruiters, we hoeven niet te weten de fysica, maar het is belangrijk te beschikken over een inzicht in hoe onze motorfiets werkt. We zijn niet zal u zeggen waarom, maar hier is een snelle hoe.

Maar ook:

2. Meeste nieuwe renners die geen gebruik hebben gemaakt van een cursus zijn onder de indruk dat met het oog op boog via een hoek op een motorfiets, de bestuurder moet mager en sla het voorwiel in de richting van de hoek.

In feite is het tegendeel waar. Bij snelheden van meer dan 15-20 km / u, de fietser moet een beurt door de eerste afslag het voorwiel naar de buitenkant van de hoek (dat wil zeggen, druk op de linker balk links te gaan, druk op de rechtermuisknop bar te gaan rechts). Dit is een tijdelijke actie die rolt de motorfiets uit zijn as, leunend in de richting van de bar / clip-on dat is geduwd. Zoals de fiets terechtkomt bij de gewenste hoek mager, de band valt in de boog van de bocht.

De rijder uit het oogpunt van de beweging die nodig is voor het starten van een hoek. Vooruit op de linkerbalk om naar links; het tegenovergestelde te gaan rechts.




3. Hier is een oefening om tegensturen oefen. Zoek een leeg stuk rechte weg. Terwijl paardrijden bij steady gasklep bij een lage snelheid (35-45 mph), kies een plek op de weg en gebruik het als een denkbeeldig obstakel een punt waar u wilt zwieren.

Als u uw doelgroep, kiest u de richting waarin u wilt manoeuvre van de fiets. Voor de eerste pas beginnen jouw beurt ook weer vanaf het punt dat u wilt vermijden en zorgen ervoor dat u geen Toepassen lichte druk op de gewenste clip-on te boog de fiets rond de "hindernis" en vervolgens druk uitoefenen op de andere kant over te hellen terug naar uw originele lijn. De ontwerpresolutie die betrokken zijn bij het drukken / trekken van de clip-ons moet een gecontroleerde beweging; schokkerig acties zullen tornen aan het chassis. Zoals u zich meer comfortabel, vooraf uw eerste beurt dichter bij de doelgroep. Dit vereist een krachtig optreden op de clip-ons, maar vergeet niet om uw moties glad. Met praktijk, kunt u snel en nauwkeurig plaats van de fiets met exacte tegensturen ingangen.




4. Onthoud: Bij lage snelheden (minder dan 15 mph)Tegensturen heeft geen effect op de omzetten van de motor, maar als snelheden stijgen de kracht van de input vereist toeneemt. It Het kost minder inspanning bij het sturen een motorfiets reist op 60 mph dan wel te sturen op 100 mph.

Tegensturen kan op twee manieren worden gebruikt: onbewust of bewust. Degenen die gebruik maken van het onbewust uitvoeren van de actie zonder het te weten, en dus minder hebben van een goed begrip van hoe de motor werkt. Degenen die bewust gebruik countersteering-zowel racers en ruiters zowel straat-in staat zijn om hun motorfietsen precies waar ze willen.

Of u nu genieten van uw favoriete weg of vind je in het midden van een noodsituatie, de mogelijkheid om bewust countersteer uw fiets en de plaatsen waar de gewenste geeft u meer controle in elke situatie die zich voordoet.






Als je het leest lijkt het misschien ingewikkeld maar in de praktijk valt het erg mee.
:')
 
Precies. Dat is dus bijv. aan je linker stuurhelft licht "trekken" en dan valt ie rechts de bocht in... Doe ik ook regelmatig.

Maar het Topic-begin gaat over "drukken op je rechter stuurhelft" om rechts de bocht in te gaan :? Als ik dat doe valt ie niet makkelijker de bocht in :N :?

Waar hebben we het hier dus over: Countersteering (links-trekje om rechts bocht in te gaan) of rechts duwen om rechts de bocht in te gaan (en vice versa)?? I am confused... wat is nu DE techniek? Of is rechts duwen en links trekken hetzelfde? (Hmmm dit klinkt erg fout.... bijna politiek _O- )

;)

Nooit trekken, je bent niet aan het gymnastieken. Zorgt voor een onrustige motorfiets, daarnaast is het makkelijker te duwen.

dit filmpje eens kijken vanaf 4.40 min gaat het over sturen

 
Terug
Bovenaan Onderaan