Wie heeft er een Moto Morini Corsaro 1200?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Deze van Remus vind ik ook erg mooi:
RemusCorsaro1.jpg
 
Ha jongens
Heb nu toch eerst ff tijd gemaakt om weer eens naar het forum te kijken, en als
ik jullie op het terras zie zitten heb ik het gevoel dat ik toch wat gemist heb.
Volgende keer ben ik zeker de hele dag van de partij wat er ook gebeuren mag.

@ S4ND3R leuke foto's heb je gemaakt :Y

p.s. Ben ondanks lage oliestand toch goed thuis gekomen :]
 
So, vandaag nog een laatste blokkie om gereden en daarna de vering maar eens gedemonteerd. Met Stefan Meijers van Bitubo Raceservice heb ik afgesproken dat hij de vering onder handen gaat nemen, zowel voor als achter. De monoshock achter verwijderen is een regelrechte ramp: je komt nergens aan, zonder weer andere onderdelen te monteren. Gelukkig had een vriend van me kleine vingertjes *O* Tegen de tijd dat de vering klaar is, worden ook de PVM wielen meegemonteerd.
hier alvast enkele fotootjes van de demontage:

net een jetski!
DSCN2726a.jpg

DSCN2722a.jpg


Hier de plek die de monoshock maar heeft achter, van onderen gefotografeerd. Door het ijzeren beugeltje loopt ook de leiding van het reservoir (*&%$@#!%@&@)
DSCN2729a.jpg

DSCN2731a.jpg


Hier nog een foto van de onderste kroonplaat: die is hol van binnen :}
DSCN2725a.jpg
 
Men, men. Dat jij dat allemaal durft te doen! Ik ben al blij met het verwisselen van een lampje....... Hoop voor je dat het allemaal goed komt :Y
 
Met vering een beetje stoeien is altijd leuk !
Ik had bij mijn Corsaro een tijdje geleden de achterdemper laten aanpassen.
Dit hebben de mensen van White Power gedaan;
Een veel zwaardere veer ( 115 kg i.p.v. 95 kg )
Aanpassen van de demping.
Nieuwe olie er in en ( echt ) ontlucht.
Volgens de jongens van WP worden alle fabrieksmatig geproduceerde veringselementen in een dermate hoog tempo in elkaar gezet, dat er gewoonweg geen tijd is om ze fatsoenlijk te ontluchten.
Dit word keer op keer door hun geconstateerd omdat altijd de olie schuimt als hun de schokbrekers leegkiepen wat volgens hun wijst op aanwezige lucht.
De kosten vielen alles mee; € 260,-
De Corsaro rijdt nu comfortabeler ( slaat immers niet meer door )
Ook rijdt ie stabieler ( met name in wat snellere bochten )

Opvallend was trouwens ook dat de jongens van White Power de Marzocchi voorvork echt geroemd hebben en een kanjer vonden.
Een erg eerlijk en sportieve opmerking dus.
Als een veringsspecialist als White Power zoiets te kennen geeft , is dat voor mij reden genoeg om mijn voorvork voorlopig maar even dicht te laten.

Verder heb ik de afstelgegevens van Bitubo op pagina 4 eens even een beetje bestudeerd, maar daar is blijkbaar een foutje ingeslopen;
Hun zouden bijv. in afstelling 2 de compressie ( ingaande demping ) 25 kliks dicht draaien, gerekend vanaf geheel geopende stand.
De achterschok van de Corsaro heeft er maar 19 !
De rebound ( uitgaand ) heeft er 33.
Het omgekeerde zou dus wel kunnen.
Verder vertellen ze dat nadat de vering op orde is gebracht het frame de beperkende factor zou zijn....
Een frame van Verlicchi-racing met beperkende factoren ?
:N :N :N

Suc6 met sleutelen !
 
Laatst bewerkt:
Lees dit stukje maar eens over de vering. Is mij uit het hart gegrepen:
Motorfreaks: Test: Festival Italiano Nudo
Maar ja, dat verschilt misschien per motor...

Had ik in het weekend idd al gelezen; leuk stukje waarbij de Corsaro zich kranig gedraagt tussen de gevestigde orde.
Maar ik was met de achterschok al klaar voordat dit betreffende stukje door Motorfreaks geschreven werd, dus ik begrijp het verband niet zo goed ??
 
Opvallend was trouwens ook dat de jongens van White Power de Marzocchi voorvork echt geroemd hebben en een kanjer vonden.
Een erg eerlijk en sportieve opmerking dus.
Als een veringsspecialist als White Power zoiets te kennen geeft , is dat voor mij reden genoeg om mijn voorvork voorlopig maar even dicht te laten.


Even reageren..
Klopt..prachtige vork die dikke 50mm Marzocchi.
Idd..sportief van de mannen bij WP dat ze dat zeiden..
Maar toch..is het nooit verkeerd om "'m" even open te maken..
Ik heb zonet uit pure nieuwsgierigheid even snel één vorkpoot (reboundkant) uit Math's fiets geopend en afstandsbus en binnenveer verwijderd en constateerde 155mm luchtkamer.. circa 110mm is de juiste waarde. Wordt meteen het verhaal van de WP mannen bevestigd..bij fabrieksassemblages wordt er niet altijd de tijd voor genomen

Verder heb ik de afstelgegevens van Bitubo op pagina 4 eens even een beetje bestudeerd, maar daar is blijkbaar een foutje ingeslopen;
Hun zouden bijv. in afstelling 2 de compressie ( ingaande demping ) 25 kliks dicht draaien, gerekend vanaf geheel geopende stand.
De achterschok van de Corsaro heeft er maar 19 !
De rebound ( uitgaand ) heeft er 33.
Het omgekeerde zou dus wel kunnen.
Verder vertellen ze dat nadat de vering op orde is gebracht het frame de beperkende factor zou zijn....

Vergeet dat set-up sheetje maar het beste.
Het dateerd van afgelopen Ducati clubrace en is overgenomen van mijn snel op een kladpapiertje gekrabbelde gegegevens. Ik heb het naderhand even wat netter genoteerd. En er zit idd een "verwissel meeovergenomen foutje" in.
Er wordt bovendien geteld vanaf "open" en dat is niet gangbaar.

Een frame van Verlicchi-racing met beperkende factoren ?

Tsja..nu staar je niet blind op dat "verlicchi".
Verlicchi is net als bijvoorbeeld Pierrobon een framebouwer en maakt zonder meer goede producten. Het feit dat de morino standaard een Verlicchi frame heeft is dan ook zonder meer een pre.
Echter...een morini 1200 en het daarvoor bij verlicchi ontworpen frame is geen supersport..de morini is niet ontworpen als "supersportkiller" met een "supersportachtig"rijwielgedeelte..
Als er wordt gesteld dat de vering en dan met name de achtershock een beperkende factor is dan is dat imo correct. Ik ben er overigens ook van overtuigd dat 80% van de gemiddelde morini 1200 rijders tevreden zal zijn over de standaard vering.
Echter, mensen zoals Math wiens vering ik nu onderhanden heb of de redacteur van motorfreaks die een morini 1200 reed tijdens afgelopen clubrace en die nu in de "italia" test op motorfreaks ook de vering van een standaard morini beschrijft zijn niet de "gemiddelde morini 1200 rijder".
Wanneer er met deze motorfiets stevig geboend wordt zal de achtershock ten eerste de beperkende factor gaan vormen..redelijk snel..daar hoef je zo gek niet voor te doen..wanneer vervolgens voor en achtervering in op orde worden gebracht en er balans in de fiets zit zal de volgende beperkende factor het rijwielgedeelte op zich worden...verlicchi frame of niet..
Let wel..er wordt nergens gesteld dat het frame niet okay is of dat de rij eigenschappen ervan niet zouden deugen..integendeel..
Er wordt slechts gesteld dat onder recreatief circuitgebruik of onder een extreem sportieve rijstijl het frame de beperkende factor zal zijn en blijven..ok nadat de vering op orde is..
Op zich een compliment voor de morini 1200..deze fiets is niet per saldo ontworpen voor een extreem sportieve rijstijl of recreatief circuitgebruik. Verlicchi heeft haar taak ten volle volbracht en een rijwielgedeelte ontworpen dat precies past in het plaatje dat ze bij morini voor ogen hadden voor de 1200 corsaro...snelle sportieve nakedbike..
En als geruststelling...je moet als rijder al van verdomd goede huizen komen wil je dat frame als beperking voor je rijstijl gaan zien..dan resten er slechts twee dingen...je rijstijl aanpassen of.............een MV-Brutale kopen.. :P





gr

Stefan Meijer
Bitubo-Raceservice

;)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Stefan,

V.w.b. de achterdemper zijn we het gelukkig eens met elkaar , dat is duidelijk.
En natuurlijk is het ( voor de zekerheid ) altijd beter om een controle uit te oefenen op de voorvork.
Dit ga ik straks bij een wat hogere km-stand ook zeker meenemen, al is het maar uit onderhoud.
V.w.b. de beperkende factor van het frame zien we de dingen misschien een beetje te verschillend.
Een naked bike over een circuit jagen is natuurlijk dolle pret;
Maar je loopt op voorhand gegarandeerd tegen beperkingen !
Wat te denken van een hoog stuur gecombineerd met een stuurkuipje ?
Dan hebben we dus exact de juiste ingredienten om -welke motorfiets dan ook- compleet instabiel te laten geraken !
Een vergelijk met een supersport voorzien van clipons en weggedoken achter een door de wind snijdende volle kuip ?
Bouw de Morini maar even om naar een supersport, dan zal het frame weinig reden tot klagen hebben schat ik...
Vervolgens nog een leuke instelbare stuurdemper erop, en een set spannende banden......je brengt me op ideeen joh :9
 
Mijn probleem met de voorvork is pas in een laat stadium komen bovendrijven.
Eerste probleem dat ik had was vol gas vanuit een langzame bocht accelereren. De achterveer kon dit duidelijk niet aan. Die begon als een gek te pompen, waardoor je pas gas kunt blijven geven als de shock "uitgeveerd" is. Toen de shock iets meer op orde was, kwam het volgende probleem bovendrijven. Bij volgas vanuit iets snellere bochten, dreef de motor over het voorwiel naar de buitenkant van de bocht. Ik heb hiermee de nodige fietsers de stuipen op het lijf gejaagd door regelmatig een fietspad mee te nemen. Motor achter een stuk hoger gezet en middels "de voorvork door de kroonplaten" op zijn neus gezet. Probleem was maar gedeeltelijk opgelost en ik vond de motor instabiel(er) worden bij hoge snelheden. Dus achter weer wat hoger en strakker en voor iets minder op zijn neus. Het "de bocht uit drijven" was weer iets minder, alleen had ik er nu een tweetal problemen bij. Eerste was dat ik geen vertrouwen meer kreeg vóór een langzame bocht: het was veel moeilijker hem op een bepaalde plek de bocht in te prikken. Een tussensprint tussen twee kort opeenvolgende bochten (links/rechts of rechts/links) en vervolgens vol in de remmen resulteerde in een voorvork die het niet meer aankon, wat ik ook aan de instellingen veranderde.
Het was alsof de hele vork begon te wringen door het gelijktijdige richtingveranderen en het harde remmen. En dat zonder dat ie aan zijn eind zat. Daardoor kwam ik dus vaker verkeerd uit voor de volgende bocht.
De opmerking van Stefan over de luchtkamer verklaart al veel.
En zijn opmerking over de Brutale vergeef ik hem O-) . Die veert veel te stug!

ps: waarschijnlijk komt het ook omdat ik niet aan het ideale (Morini) gewicht van 70 kg voldoe! Ik zit er net boven :Y
 
Laatst bewerkt:
Lees dit stukje maar eens over de vering. Is mij uit het hart gegrepen:
Motorfreaks: Test: Festival Italiano Nudo
Maar ja, dat verschilt misschien per motor...

Geweldig stukje, maar de Corsaro moet niet te positief worden afgeschilderd: dadelijk wil iedereen er een en dan is tie niet meer exclusief.
Het sparen gaat goed. De verkoop van mijn huidige motor minder. En als ik zie wat ik er allemaal nog aan zou willen verspijkeren (andere uitlaat, andere achtervering, langer spatbord en hugger, Rode velgen (lijkt me gaaf), andere spiegeltjes, dan moet ik nog wel even doorsparen. Maar dat ik in 2007 op een corsaro stap is wel zeker!! :]
 
ps: waarschijnlijk komt het ook omdat ik niet aan het ideale (Morini) gewicht van 70 kg voldoe! Ik zit er net boven :Y

_O- _O-

Al met al vind ik het toch wel een aardig project wat je met de morini doet matth.
Ik vind wel dat de achterdemper aan de slappe kant is, maar de beperkingen heb ik nog niet ondervonden. Ik kan er nog aardig mee boenderen.
k'ga zo de brommert klaar maken voor z'n winterslaap :Y :Y
 
Dus geen Buell ??
O-)
Dus geen Buell! Ik heb een proefrit gemaakt en mijn bevindingen:
Voor: Het zeer scherpe stuurgedrag (heeft Corsaro ook), zithouding (heeft Corsaro ook), bruut uiterlijk (heeft Corsaro ook).
Tegen: trillingen, korte toerenrange. Bij 7000 toeren komt de begrenzer kijken. ben niet zo van doortrekken, maar tijdens de proefrit meerdere malen geschrokken van de begrenzer. Korte basis (op deze testrit mijn eerste (onverwachte) stoppie ooit gemaakt).
Je moet hem echt tussen de 2500 en 6500 toeren rijden. Tussen de 2500 en 3500 toeren is het voor de dames extra prettig.

Bij mijn eerste testrit op de Corsaro was het meteen veel vertrouwder. Omdat hij spiksplinternieuw was (7 km op de teller) heb ik nog niet zo agressief gereden. Ik moet er niet aan denken dat ik een platgereden spikspinternieuwe motor terug breng. De acceleratie was geweldig. :] Goed voor extra lange armen.

En daarnaast ben ik gewoon verliefd. Liefde maakt blind en dan is er ook geen plaats meer voor rationaliteit. Dus Corsaro, een Rode!
 
He Matth, Volgens mij kun jij zo soliciteren bij Motorfreaks. Meneer Smith heeft alleen nog maar commentaar geleverd, en jij heb volgens mij al elk schroefje en boutje losgehad en al behoorlijk wat zaakjes vervangen. Doe hem maar eens wat suggesties. })
 
Laatst bewerkt:
Bij 7000 toeren komt de begrenzer kijken. ben niet zo van doortrekken, maar tijdens de proefrit meerdere malen geschrokken van de begrenzer.

Is inderdaad schrikken bij een tweecylinder. Ik kan er nog altijd niet aan wennen dat als twee cylinders geen vonk meer krijgen dat er dan geen meer overblijven!!
 
Hoi Matth,

Het zou natuurlijk ook kunnen dat je ervaringen wat betreft het naar buiten lopen veroorzaakt werd door een te lage bandenspanning.
Op pagina 4 gaf je namelijk aan dat je er 2.1 bar in hebt zitten.
Dit is normaliter een waarde voor op het circuit zo ongeveer.
Deze spanning KAN werken , ook op straat, maar dan zul je wel moeten zorgen dat je banden continue goed warm blijven anders zou het wel eens averechts kunnen werken.
Het zal best goed gaan komen :]

Suc6 er mee ! :)
 
Het zou natuurlijk ook kunnen dat je ervaringen wat betreft het naar buiten lopen veroorzaakt werd door een te lage bandenspanning.
Op pagina 4 gaf je namelijk aan dat je er 2.1 bar in hebt zitten.
Dit is normaliter een waarde voor op het circuit zo ongeveer.
Deze spanning KAN werken , ook op straat, maar dan zul je wel moeten zorgen dat je banden continue goed warm blijven anders zou het wel eens averechts kunnen werken.

Yep, heb ik ook al naar gekeken. Heb tot 2.8 geprobeerd en zit ondertussen weer op 2.3 bar voor en achter. Lijkt me voorlopig de ideale waarde. Banden worden berewarm 8-)
Bedankt voor het meedenken :}
 
En zijn opmerking over de Brutale vergeef ik hem O-) . Die veert veel te stug!

Die Brutale...? ik had het over het frame..niet zozeer over de vering.
ennuh..bovendien..die "opmerking" was ten dele om uw (ongetwijfeld af en toe mee lezende) madame te plezieren.. :P

;)
 
Die Brutale...? ik had het over het frame..niet zozeer over de vering.
ennuh..bovendien..die "opmerking" was ten dele om uw (ongetwijfeld af en toe mee lezende) madame te plezieren.. :P

;)

Yep dat is gelukt, ik loop al 2 dagen met een grijns van oor tot oor!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan