Erg lolligscenario:
1. licht gaat op groen,
2. vrachtwagen begint heel veel lawaai te maken,
3. vrachtwagen begint met de snelheid van een bord erwtensoep bij nul graden vooruit te kruipen,
4. raakt je (...eehhmm hem) van achteren,
5. jij (...eehhm hij) wordt wakker uit je(...eehhm zijn) fijne natte droom,
6. en springt van je (...eehhm zijn) motor
Erg lollig
Ik weet niet of het je opgevallen is maar veel vrachtwagenchaufeurs (en ook buschaufeurs) maken er een gewoonte van om ruim voordat het stoplicht op groen gaat alvast de wagen naar voren te laten rollen. Sta jij keurig te wachten en boem. Geen lawaai, alleen kreukels.
De manier waarop mijn maat naar voren is gekropen is niet de bedoeling natuurlijk, maar aan de andere kant is hij wel van achteren aangereden. Ook is het zo dat hij ten tijde van de aanrijding stil stond. En volgens mij is het zo dat je, als je stil staat, geen deel uit maakt van het verkeer.
Nu mag je natuurlijk niet midden op de snelweg stil gaan staan...
De vrachtwagen komt nu ook van achterZover ik weet is de motorrijden 100% Schuldig. De vrachtwagenchauffeur heeft geen schuld. De motor is hem gaan passeren, en in de dode hoek gaan staan. De vrachtwagenchauffeur kan niet weten dat er een motor is gaan staan, en achterop rijden is niet zijn schuld. Immers als de motorrijder zich aan de regels hield, had hij er nooit kunnen staan. Dus is het niet redelijkewijs te verwachten dat de vrachtwagenchauffeur heb had kunnen zien.
Het was anders geweest als de motor er stond, vrachtwagen komt er aan, en bij het optrekken contact. Dan is de vrachtwagen van achter gekomen, en erachterop gereden. Maar in dit geval was er dus sprake van ongeoorlooft inhalen, dus he is fucked.
Trouwens wel erg stom om rechts te gaan staan, vooral bij vrachtwagens.
Wie gaat er dan ook voor een vrachtwagen staan?
Een vriend van me is laatst aangereden met de motor, in een notendop:
File bij het stoplicht, hij rijdt er langs via de baan voor rechtsaf, gaat vooraan staan voor een vrachtwagen en voorbij de streep. Het wordt groen, de vrachtwagen is direct weg en rijdt tegen de motor aan. De motor valt, vriend stapt snel af, vrachtwagen rijdt nog een paar meter door met de motor half eronder en stopt vervolgens. De chauffeur had mijn vriend nooit gezien.
Wie is er nu schuldig?
De vrachtwagen komt nu ook van achter
Jij refereert hier aan art 19 RVV, maar dat heeft hier niets mee te maken
Dat gaat over "tot stilstand brengen binnen de afstand waarover de weg vrij is"
Leg nog eens uit hoe je maat trager was dan een truck?
Schuldig? geen idee?
Ik weet wel dat die motorrijder een grote domme lul is als ie op zo'n plek gaat staan en langzamer is dan een vrachtwagen.
Hoop dat in dit geval de vrachtwagenchauffeur in z'n gelijk word gesteld
Mensen op hun fouten wijzen is toch ook helpen?Beetje jammer, ik dacht dat dit forum was opgezet om je motorrijdende collega te helpen.
JE vriend ging a/d verkeerde kant inhalen....dus ehh..nog een tip v/d week;
steevast in het midden naar het stoplicht rijden en daar blijven staan, kan je ook niet van achter worden aangereden. Pas je er niet tusendoor? pech gehad.
works for me.
Maar vermijtbaarheid en verwijtbaarheid zijn hier beide om de vrachtwagenchauffeur vrij te pleiten.
Was het verwijtbaar. Nee, want zoals je zelf met je uitstappen verhaal al aangaf, kan de vrachtwagenchauffeur niet inschatten dat er een is. Als de motor er al een tijdje voor reed, voordat de vrachtwagen stopte, dan wist hij het wel, en dan is het wel verwijtbaar, maar nu dus niet.
Vermijdbaarheid. Aangezien de vrachtwagenchauffeur niet weet, verwacht, of kan zien dat er een motorrijder is, is er niets vermijdbaar door een actie van de vrachtwagenchauffeur. Enige vermijdbaarheid is aan de kant van de motorrijder (betere positie kiezen, niet inhalen, etc). Dus ook in dat opzicht niets.
Enige wat je zou kunnen zeggen is achterop rijden. Maar hiervoor is de vrachtwagen ook niet aansprakelijk. Alleen als je ergens achteroprijd door niet opletten, of gebrek aan afstand ben je schuldig. Als iemand op de snelweg rijdt, en trekt de handrem aan, en remt, zonder remlichten, en je zit er tegen op, dan ben je niet schuldig, nieteens deelschuldig, omdat het onvermijdbaar is. Er was wel sprake van er te kort opzitten, maar dat was niet de schuld van de vrachtwagen, maar de motor, aangezien de motor de stilstaande vrachtwagen voorbijging.
Dus zover ik weet (en ben er toch redelijk zeker van), is wettelijk en verzekeringstechnisch de motorrijder 100% schuldig aan dit ongeluk, en de vrachtwagen 0%. Voor minder zou ik als vrachtwagenchauffeur niet accepteren, en rechtzaak van maken als ik deelschuld zou krijgen.
Misschien dat Pan hier nog wat licht op kan werpen, als onze lokale "regelneef"