Wie staat er in het gelijk?

Het recht is vaak niet recht maar krom..........................

De Kale

Even een schets van wat mijn broer heeft uitgestoken:

Auto zet zijn richtingaanwijzer naar links en stopt, achter deze auto zijn nog 3 andere auto's, deze stoppen achter de eerste.
Mijn broer komt de bocht om van achter deze rij auto's en steekt ze allemaal voorbij!
De 1ste auto was dan net aan het afdraaien, dus hij knalt daar vol in.

resultaat voor de rechtbank: De 1ste auto was in fout en heeft voor alle kosten mogen opdraaien, raar maar waar. Als je een maneuvre doet moet je aan iedereen voorang geven, zelfs al komen ze als een halve gek de hele file voorbijsteken.

PS: Mijn broer reed eveneens met de wagen, en had bovendien nog teveel gedronken ook!

Leve de verkeerswet! :+
 
Er is hier geen sprake van schuldvraag, want er is verder niks gebeurt (toch?). Wil je weten wat de situatie zou zijn wanneer er wel een botsing was geweest? Komt tie:

1. Uiteraard moet iemand die wil inparkeren opletten of het overige verkeer niet gehinderd wordt (wil niet zeggen dat ze er straffeloss tegenop mogen rijden).
2. Uiteraard moet je wanneer je van plek op de weg veranderd (bijvoorbeeld inhalen/uitwijken) opletten dat je het overige verkeer niet hinderd en knippers doen en kijken enzo.
Dat geldt dus in deze fictieve situatie voor beiden.

Het achterop komende verkeer moet altijd dusdanig veel afstand nemen, dat wat de voorganger ook doet en wat dat verkeer zelf ook doet (in deze dus een inhaal actie), je altijd tijdig kan stoppen of inhalen (zonder het overige bla bla..).

Jij zou dus aansprakelijk gesteld gaan worden, omdat je als achterop komende partij schuldig bent. Maar gelukkig: het bleef bij wat schrik.

Volgende week deel 4 van :"Wie is schuldig en wie is aansprakelijk".
 
O comon!! -O-
Afstand was er zeker, anders had ik geen ruimte voor een noodstop en uitwijkmaneuvre.
Het is niet dat ik een paar kilometers achter hem heb aangereden om samen met hem een parkeerplaats te helpen vinden.

Ik kwam zojuist aanrijden. :+ NOT GUILTY.

Daar heb ik zo'n hekel aan, figuren zoals jij.
Geen enkel oog voor de situatie en geen enkel begrip voor je medeweggebruiker.

Ikke ikke ikke, en daar komen nou al die ongelukken van.
 
als je rechtdoor ga moet je vooraan krijgen van wie die ga buigen

Niet als jij van achter komt rijden en die "buiger" heeft aangegeven linksaf te willen slaan en links te zijn voorgesorteerd. En let wel, in de wet staat dat de bestuurder moet hebben "aangegeven" linksaf te willen slaan, niet dat hij richting moet hebben aangegeven. Langzaam rijden is ook aangeven dat je iets bijzonders van plan bent.

Was er een aanrijding geweest, was het ook inderdaad waarschijnlijk op gedeelde schuld uitgekomen.
 
ik heb geen zin om heel teksten te lezen hier , maar ff tot aan et plaatje gekeken , JIJ zat fout !!

waarom heb je zo een haast , als je weet dat deze auto gaat parkeren. voldoende afstand houden wordt men geleerd
je kon em beter van achter botsen , hoop dan dat je ook weet dat jij dan gelijk fout bent.
of toch eens weer een opfris theorie gaan halen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan